Seminární úkol č. 1 Autoři: Klára Čapková (406803), Markéta Peschková (414906) Zdroj dat: EU Kids Online Survey 1. T-test pro nezávislé výběry H[1]: Dívky a chlapci se liší v míře problémů s vrstevníky. H[0]: Dívky a chlapci se neliší v míře problémů s vrstevníky. Předpoklady pro použití t-testu pro nezávislé výběry: · Data vybraných skupin (tj. chlapců a dívek) jsou na sobě navzájem nezávislá, teda skór participanta z jedné skupiny není možné systematicky přiřadit ke skóru participanta z druhé skupiny. · Vzhledem k velikosti vzorku (N[1]=9320; N[2]=9327) není nutné zjišťovat, zda jsou proměnné normálně rozložené. · Homoskedascita sledovaných proměnných bude testována níže pomocí Levenova testu pro rovnost rozptylů. Hypotézy byly testovány na 5% hladině významnosti, tj. α=0,05. Tabulka 1 Popisné statistiky Chlapci Dívky M SD N M SD N SDQ problémů s vrstevníky 1,36 0,33 9320 1,32 0,31 9327 Tabulka 2 T-test pro nezávislé výběry Levenův test pro rovnost rozptylů T-test pro nezávislé výběry F Sig. t df Sig. (2-tailed) 95 % CI pro rozdíl průměrů Min Max SDQ problémů s vrstevníky 12,812 0,000 1,32 18606,03 0,000 0,02 0,05 Z výsledků Levenova testu pro rovnost rozptylů (F=12,812, p<0,05) vyplývá, že se skupiny ve svých rozptylech liší a proto tedy nenaplňují požadavek homoskedascity. Z tohoto důvodů nadále pracujeme s hodnotami upravenými pro variantu, kde si rozptyly nejsou rovné. Na základě výsledků zamítáme H[0]. Byl prokázán statisticky významný rozdíl mezi mírou problémů s vrstevníky u chlapců (M=1,36; SD=0,33) a mírou problémů s vrstevníky zaznamenaných u dívek (M=1,32; SD=0,31), kde t (18645) = 7,81, p= 0,000. Chlapci vykazují průměrně vyšší míru problémů s vrstevníky než dívky. Cohenovo d=0,12, jedná se tedy o malý efekt. Pro rozdíl průměrů SDQ problémů s vrstevníky u chlapců a dívek byl zkonstruován 95% CI (0,02; 0,05). 2. Párový t-test H[1]: Míra behaviorálních problémů jedince se liší od jeho zjištěné míry emocionálních problémů. H[0]: Míra behaviorálních problémů jedince je rovna jeho zjištěné míře emocionálních problémů. Předpoklady pro použití párového t-testu: · Sledovaná data pochází z 2 měření jedné skupiny osob. Jednotlivé skóry z měření míry behaviorálních problémů tedy lze systematicky přiřadit ke skórům z měření míry emocionálních problémů, protože vždy odpovídají jedné osobě. · Vzhledem k velikosti vzorku (N=18639) není nutné zjišťovat, zda jsou proměnné normálně rozložené. Hypotézy byly testovány na 5% hladině významnosti, tj. α=0,05. Tabulka 3 Popisné statistiky SDQ behaviorálních problémů SDQ emocionálních problémů M SD N M SD N 1,4 0,30 18639 1,39 0,38 18639 Tabulka 4 Korelace N r Sig. SDQ behaviorálních problémů & SDQ emocionálních problémů 18639 0,31 0,000 Tabulka 5 Párový t-test Párový t-test t df Sig. (2-tailed) 95 % CI pro rozdíl průměrů Min Max SDQ behaviorálních problémů & SDQ emocionálních problémů 3,04 18638 0,002 0,003 0,015 Výsledky testů ukazují na významný rozdíl mezi skórem dosaženým jedinci na škále behaviorálních problémů (M=1,4; SD=0,3) a skórem získaným na škále emocionálních problémů (M=1,39; SD=0,38), kde t(18638)=3,04, p=0,002. Nulovou hypotézu tedy zamítáme. Pro rozdíl průměrů SDQ behaviorálních problémů a SDQ emocionálních problémů byl sestrojen 95% CI (0,003; 0,15). 3. Chí kvadrát test homogenity H[1]: Existuje rozdíl mezi dívkami a chlapci v tom, zda si od rodičů přejí větší zájem o své online aktivity. H[0]: Neexistuje rozdíl mezi dívkami a chlapci v tom, zda si od rodičů přejí větší zájem o své online aktivity. Předpoklady pro použití chí kvadrát testu nezávislosti: · Nanejvýš 20 % očekávaných četností je menších než 5 · Žádná očekávaná četnost není menší než 1 · N > 40 Hypotézy byly testovány na 5 % hladině významnosti, tj. α=0,05. Tabulka 6 Kontingenční tabulka Přání většího/menšího zájmu rodičů Celkově Větší Menší Pohlaví dítěte Chlapec Počet 1156 1096 2252 Očekávaný počet 1177,5 1074,5 2252,0 Dívka Počet 1152 1010 2162 Očekávaný počet 1130,5 1031,5 2162,0 Celkově Počet 2308 2106 4414 Očekávaný počet 2308,0 2106,0 4414,0 Tabulka 7 Chí kvadrát test nezávislosti χ2 df Asymp. Sig. (2-sided) 1,684 1 0,194 Mezi proměnnými nebyl prokázán statisticky významný vztah. χ2 (1, 4414) = 1,684, p > .05. Cramerovo V = 0,02. V platnosti ponecháváme nulovou hypotézu a předpokládáme, že se chlapci a dívky neliší v tom, zda si od svých rodičů přejí větší zájem o své online aktivity. Snad už je to po semináři s těmi tabulkami jasné. Po statistické stránce OK. SJ