vypracovali: Lukáš Kvapil, Marie Galatíková, Vojtěch Mýlek 1) Korelace[VK1] Zajímalo nás, zda existuje souvislost mezi odpověďmi na otázky „Jak často používáte internet?^^[1]“[VK2] a „Jak zběhlí jste v používání internetu?^^[2]“. Pro její ověření (či zamítnutí) [VK3] jsme provedli korelaci mezi těmito dvěma proměnnými na vzorku N = 14 757[VK4] . Kendallův korelační koeficient se ukázal signifikantní na α = 0,01 hladině statické významnosti, neboť[VK5] jeho hodnota byla 0,33. 2) Chí-kvadrát Dále nás zajímal vztah mezi věkem dětí a „obtížemi při učení“^^[3]. Naše hypotéza tedy byla, že se četnost obtíží s věkem budou různit. Nulovou hypotézu jsme tedy formulovali tak, že četnost obtíží při učení bude pro každou věkovou skupinu stejná. Za účelem ověření této hypotézy jsme použili chí-kvadrát test homogenity. Věkové kategorie jsme rozdělili po jednotlivých letech od 11 let do 16. V první skupině jedenáctiletých bylo 3 003 dětí, dvanáctiletých 3 246, třináctiletých 3 114, čtrnáctiletých 3 125, patnáctiletých 3 220 a šestnáctiletých 3 001, celkem tedy 18 709 dětí. [VK6] Signifikance chí-kvadrátu nám vyšla jen 0,00ž, tudíž jsme na hladině statistické významnosti α = 0,01 nulovou hypotézu zamítli a potvrdili[VK7] tedy hypotézu alternativní. Zároveň se ukázalo, že existují rozdíly ve výskytu problémů s učením v jednotlivých věkových skupinách, nicméně tento výsledek je ovšem obtížně interpretovatelný[VK8] , jelikož výrazné odlišnosti se projevily v krajních skupinách vzorku, tedy u dětí, jimž je 11 nebo 16 let. 3) T-test pro dva nezávislé výběry Naposledy jsme testovali vztah mezi proměnnými pohlaví a „emoční obtíže“[4], jejíž rozsah byl od 1 do 3.[VK9] Naší hypotézou bylo, že dívky budou mít v průměru více emočních obtíží než chlapci. Nulovou hypotézu jsme tedy formulovali následovně: mezi dívkami a chlapci nejsou rozdíly v četnosti emočních obtíží.[VK10] Dívek ve vzorku bylo 9 317 a chlapců 9 324. Po srovnání průměrů, kdy pro muže vyšel m = 1,33 a pro ženy m[VK11] = 1,46, jsme s použitím t-testu pro dva nezávislé výběry nulovou hypotézu zamítli na hladině statistické významnosti α = 0,01, neboť signifikance t-testu byla pouze 0[VK12] . Potvrdili jsme tedy alternativní hypotézu a to, že ženy trpí emočními obtížemi více než muži. Přílohy:[VK13] 2) Occurence of learning problems Total Age of child No Yes 11 2898 105 3003 12 3102 144 3246 13 2976 138 3114 14 2985 140 3125 15 3060 160 3220 16 2903 98 3001 Total 17924 785 18709 Pearson Chi-square: value = 16,427; df = 5; Asymp. Sig. (2-sided) = 0,006 Prosím o přepracování, hlavně kvůli částečnému nesplnění úkolu – chybí párový t-test. Jinak na to nejdete úplně špatně, drobnosti se během semestru doladí. VK ________________________________ ^^[1] How often do you use the internet? ^^[2] How confident are you in using the internet? ^^[3] Otázka: Does your child have any of the following difficulties?: Learning difficulty [4] SDQ emotional problems (mean) ________________________________ [VK1]Korelace nebyla v zadání úkolu. Na rozdíl od párového t-testu. [VK2]To je hezké, že uvádíte anglický překlad. A..? [VK3]Výzkumnou hypotézu neověřujeme, testujeme a hledáme pro ni podporu. [VK4]Toto ale není celý vzorek. Kam zmizeli 4000 respondentů? [VK5]Signifikance není jen vlastností koeficientu. Za jiných okolností by mohl být koeficient 0,33 nesignifikantní. [VK6]Super, že výsledky píšete jako souvislý text. Zrovna toto by ale bylo přehlednější v tabulce. [VK7]Testuje se nulová hypotéza. Její zamítnují je „jen“ jistou podporou pro naši výzkumnou hypotézu. [VK8]Tuhle větu beru jako doklad toho, že jste se nad tím pokusili zamyslet J Možná by na něco přišlo vaše publikum. To bychom ale museli ty rozdíly znát. [VK9]Pokus o popisné statistiky škály, super, jste první, co čtu… ale zdaleka to není kompletní J [VK10]Jak jsme řešili na semináři, předpokládejte pokročilé znalosti statistiky u svého publika, nulovou hypotézu lze z použité statistiky a hypotézy snadno dovodit. [VK11]Průměr ještě obvykle doplňujeme jedním údajem… [VK12]Hmmm, trochu zvláštní formulace. Rozumím, co tím myslíte, zkuste ale popsat standardněji. [VK13]Jů, přílohy! Když už je děláte, je třeba na ně v textu odkazovat, aby na ně čtenář nenarazil, až když dočte.