ÚKOL 1 Provedený výzkum se zaměřil na otestování 3 hypotéz a pracoval s datovým souborem EU Kids. Námi položená první hypotéza se zabývala indexem sensation seeking[VK1] u chlapců a děvčat. Konkrétní znění hypotézy bylo: „Sensation seeking index u chlapců a dívek se liší.“. Tato hypotéza[VK2] byla potvrzena. S proměnnou gender jsme pracovaly i u druhé hypotézy, která zní: „Chlapci a děvčata se liší v průměrném setkávání [VK3] se s lidmi, se kterými se seznámili online.“ V tomto případě se nepodařilo hypotézu potvrdit a byla přijata nulová hypotéza[VK4] . V poslední hypotéze jsme se zaměřily na čas, který děti tráví na internetu ve školní i mimoškolní dny. Konkrétně tedy: „Děti tráví různě dlouhou dobu na internetu ve dny, kdy mají a nemají školu.“. Hypotézu se podařilo potvrdit. Pro[VK5] potvrzení první hypotézy („Sensation seeking index u chlapců a dívek se liší.“) byl použit t-test pro nezávislé výběry. Výsledky ukazují, že chlapci (M = 0,962; SD = 1,148) mají na 5% hladině významnosti signifikantně vyšší sensation seeking index než dívky (M = 0,578; SD = 0,932), t(18504) = 24,964; p = 0,000. V případě druhé hypotézy („Chlapci a děvčata se liší v průměrném setkávání se s lidmi, se kterými se seznámili online.“) byl použit Chi-kvadrát [VK6] test nezávislosti proměnných. Z jeho výsledků vyplývá, že průměrné setkávání se s lidmi, jejichž první seznámení proběhlo online, se u dívek a chlapců signifikantně neliší. χ^2(1, N = 6149)^ = 2,078; p = 0,149 a tedy [VK7] p > 0,05. Z tohoto důvodu nebyla nulová hypotéza vyvrácena. Na poslední námi zvolenou hypotézu („Děti tráví různě dlouhou dobu na internetu ve dny, kdy mají a nemají školu.“) byl využit párový t-test. Ten na 5% hladině významnosti potvrdil, že skutečně existuje rozdíl mezi časem, který děti tráví na internetu během školních dní a časem stráveném na internetu v mimoškolních dnech. Během mimoškolních dní trávily děti na internetu signifikantně delší dobu (M = 3,36; SD = 1,367) než během školních dní (M = 2,61; SD = 1,284), t(18316) = 77,774; p = 0,000. Splněno. Jako první úkol fajn, formálně. Na semináři jsme si snad vyjasnili, jak mají úkoly formálně vypadat. Příště zkuste omezit zbytečné formulace – u čtenářů předpokládáme pokročilé znalosti statistiky. Pokud budete dále pracovat s EUKO daty, pozor na případy, kdy vám do analýzy vstoupí omezený počet lidí. Je třeba o tom poreferovat. Zdroj: Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2011). Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full Findings. LSE, London: EU Kids Online. ________________________________ [VK1]Index patří do sociologického diskurzu. V psychologii mluvíme o škálách a skórech. P.S.: Co že je to sensation seeking? [VK2]Opáčko z teorie kolem testování hypotéz: hypotézu nelez nikdy potvrdit J [VK3]Průměrné setkávání? Co to je? A o čem že vlastně je tahle hypotéze? [VK4]Opáčko z teorie II: testuje se nulová hypotéza, z výsledku usuzujeme na výzkumnou. [VK5]Příště pohromadě s hypotézami. [VK6]Chí-kvadrát není o průměru J [VK7]Pozor na to, co je důsledkem čeho. Posloupnost je: máte hypotézu, spočítáte si statistiky, poté „a tedy“ usuzujete na závěry.