Testování reliability Pro naši analýzu jsme vycházeli z dat nasbíraných pro výzkumný projekt do předmětu Metodologie[SJ1] psychologického výzkumu. Výzkum se zaměřuje na to, zda má rodičovská kontrola na prvním stupni základní školy vliv na prokrastinaci studentů na vysoké škole. Z dotazníků použitých ve výzkumu jsme se zaměřili pouze na ten, který měří míru prokrastinace studentů. Dotazník obsahuje 31 položek měřených na pětibodové škále. U prvních 6 položek byla položena otázka “Do tento typ úkolů odkládáte?”, přičemž u každé položky respondenti vybírali odpověď od “vždy odkládám” do “nikdy neodkládám. K následujícím 6 položkám se vázala otázka “Do jaké míry je prokrastinace na tomto typu úkolu pro Vás problém?”, na kterou pro každou položku vybírali z odpovědí od “vůbec to není problém” do “vždy je to problém”. U zbylých 19 položek odpovídali respondenti, nakolik je pro ně dané chování typické na škále od “velmi netypické” po “velmi typické”. Celkově 9 položek je skórováno opačně (konkrétně položky č. 6, 8, 9, 10, 12, 16, 17, 18 a 19). Pře provedením analýzy byly odpovědi v datech rekódovány tak, aby všechny byly ve směru. Tabulka 1 Popisné statistiky jednotlivých položek dotazníku: N Min Max M SD Odkládání:Psaní písemných (domácích) úkolů 215 1 5 3,30 1,35 Odkládání:Studium na zkoušky a zkoušení 212 1 5 3,17 1,29 Odkládání:Dodržování úkolů, které souvisí s četbou zadaných textů v průběhu týdne 211 1 5 3,35 1,28 Odkládání:Povinnosti související s univerzitní administrativou 213 1 5 2,51 1,33 Odkládání:Schůzky a docházka: sjednání schůzky s vyučujícím, konzultace s vyučujícím 214 1 5 2,34 1,32 Odkládání:Školní aktivity obecně 215 1 5 2,99 1,15 Problém:Psaní písemných (domácích) úkolů 215 1 5 2,56 1,20 Problém:Studium na zkoušky a zkoušení 215 1 5 2,94 1,26 Problém:Dodržování úkolů, které souvisí s četbou zadaných textů v průběhu týdne 212 1 5 2,48 1,12 Problém:Povinnosti související s univerzitní administrativou 214 1 5 2,35 1,29 Problém:Schůzky a docházka: sjednání schůzky s vyučujícím, konzultace s vyučujícím 214 1 5 2,25 1,27 Problém:Školní aktivity obecně 214 1 5 2,63 1,07 Stává se mi, že se přistihnu při tom, že dělám úkoly, které jsem zamýšlel/a dělat před několika dny. 196 1 5 3,45 1,28 Nedělám úkoly, dokud není těsně před odevzdáním. 194 1 5 3,27 1,45 I úkoly, které vyžadují krátké sezení u stolu a práci na nich, dělám několik dnů. 193 1 5 2,52 1,25 Obecně naberu zpoždění před tím, než začnu dělat práci, kterou dělat musím. 195 1 5 3,38 1,18 Obvykle musím spěchat, abych dokončil/a úkol v termínu. 193 1 5 2,97 1,33 Když se chystám ven, zřídkakdy zjistím, že musím něco na poslední chvíli dělat. 195 1 5 3,01 1,37 Při práci na úkolu, který je těsně před odevzdáním, ztrácím čas děláním jiných věcí. 195 1 5 3,13 1,33 Začínám na úkolu pracovat krátce po jeho zadání. 194 1 5 3,69 1,36 Úkol mívám splněn dříve, než je potřeba. 195 1 5 3,44 1,29 Obvykle dokončím všechny úkoly, které jsem si na ten den naplánoval/a. 195 1 5 3,30 1,25 Opakovaně říkám “udělám to zítra”. 195 1 5 3,38 1,28 Obvykle se postarám o to, abych měl/a všechny úkoly hotové před tím, než se večer uklidním a relaxuji. 194 1 5 3,42 1,34 Stává se mi, že chybím na přednáškách, na kterých jsem plánoval/a být. 193 1 5 2,89 1,42 Když se blíží termín testu, přistihuji se při tom, jak dělám jinou práci. 192 1 5 3,03 1,33 Přeceňuji objem práce, který jsem schopen/na zvládnout v daném čase. 192 1 5 2,94 1,32 Využívám volných hodin mezi přednáškami k zahájení práce na úkolech přichystaných na večer. 192 1 5 3,30 1,41 Úkoly si plním včas díky tomu, že dělám svou práci pravidelně ze dne na den. 192 1 5 3,64 1,28 Kdyby mi byla nabídnuta účast na sezení, které by mi pomohlo naučit se neodkládat práci, tak bych šel/šla. 192 1 5 3,14 1,48 Nenabírám zpoždění, když vím, že skutečně potřebuji mít úkol hotový. 193 1 5 2,78 1,37 Valid N (listwise) 172 Hodnota Cronbachovy alfa pro danou škálu prokrastinace byla 0,95 (M = 93,05, SD = 25,64), což značí vysokou míru reliability. Pohled do tabulky ukázal, že odebrání jednotlivých položek by obvykle vedlo ke snížení Cronbachovy alfa o 0 až 0,004 (tedy na 0,946). Změna se tedy pohybovala jen v řádech tisícin a odebrání položek by v žádném případě nepříspělo ke zvýšení reliabilty dotazníku. ________________________________ [SJ1]Viz ZV na elaborát Hoa.