Párový t-test Pro tuto analýzu jsme zvolili data poskytnutá k učebnici Andyho Fielda, konkrétně soubor Cosmetic Surgery.sav. Tato data zachycují výsledky výzkumu zabývajícího se různými aspekty problematiky kosmetických plastických operací. My jsme se zaměřili na otázku kvality života před a po takovéto plastické operaci, přičemž jsme hypotetizovali, že obecná kvalita života bude lepší před plastickou operací. Výzkumu se zúčastnilo celkem 276 osob (z toho 157 žen a 119 mužů) o průměrném věku 39,17 let (SD = 0,67), kteří mimo jiné hodnotili kvalitu svého života před a po zákroku. Bylo zjištěno, že respondenti vnímali svůj život jako kvalitnější před operací (M = 63,56; SD = 9,31) než po operaci (M = 59,61; SD = 9,30). Provedený párový t-test přitom poukazuje na statistickou významnost tohoto rozdílu (t (275) = 8,52; p < 0,001; d = 1,03). Nulová hypotéza byla zamítnuta, což podporuje naše tvrzení, že lidé vedou subjektivně hodnoceno kvalitnější život před plastickou operací, nikoliv po ní. Velikost efektu (Cohenovo d = 1,03) ukazuje, že se jedná o poměrně velký rozdíl. Chí-kvadrát U následující analýzy jsme vycházeli z dat EU Kids Online. Zde nás zajímal vztah mezi věkem dětí a „obtížemi při učení“^^[1]. Naše hypotéza tedy byla, že se četnost obtíží s věkem budou různit. Za účelem nalezení podpory pro tuto hypotézu jsme použili chí-kvadrát test homogenity. Vycházeli jsme přitom z odpovědí celkem 18709 dětí, který byly rozděleny do věkových kategorií po jednotlivých letech od 11 let do 16 (viz tabulka). Nulová hypotéza byla chí-kvadrát testem zamítnuta (χ² (5, N = 18709) = 16,43, p = 0,006, p < 0,01), což podporuje naši alternativní hypotézu. Zároveň se ukázalo, že existují rozdíly ve výskytu problémů s učením v jednotlivých věkových skupinách, nicméně tento výsledek je pouze obtížně interpretovatelný, jelikož výrazné odlišnosti se projevily v krajních skupinách vzorku, tedy u dětí, jimž je 11 nebo 16 let. Obtíže při učení Věk dítěte Ne Ano Celkem 11 2898 105 3003 12 3102 144 3246 13 2976 138 3114 14 2985 140 3125 15 3060 160 3220 16 2903 98 3001 Celkem 17924 785 18709[VK1] T-test pro dva nezávislé výběry Tato analýza také vychází z dat EU Kids Online. Jako poslední jsme testovali vztah mezi proměnnými pohlaví a „emoční obtíže“[2], jejíž rozsah byl od 1 do 3, kdy vyšší hodnota znamenala vyšší míru emočních obtíží.[VK2] Naší hypotézou bylo, že dívky budou mít v průměru více emočních obtíží než chlapci. Celkově jsme porovnávali skóre na této škále u 9317 dívek a 9324 chlapců, přičemž jsme zjistili, že dívky průměrně dosahovaly vyšších hodnot (M = 1,46; SD = 0,40), než chlapci (M = 1,33; SD = 0,34). Statistickou významnost tohoto rozdílu jsme ověřovali t-testem pro dva nezávislé výběry, který vedl k zamítnutí nulové hypotézy (t (18639) = -24,12; p<0,001; d = 0,35). Tyto výsledky tedy podporují naši hypotézu, že dívky trpí emočními obtížemi více, než chlapci, nicméně je třeba brát v potaz, že velikost efektu je v tomto případě pouze malá (Cohenovo d = 0,35). Perfektní. ________________________________ ^^[1] Otázka: Does your child have any of the following difficulties?: Learning difficulty [2] SDQ emotional problems (mean) ________________________________ [VK1]Zde jen poznámka, že když jsou skupiny různě velké a takto početné, přehledněji by se četlo z relativních četností. [VK2]Dobrá poznámka, je třeba kontrolovat orientaci škál.