Seminární úkol č. 6 Autoři: Klára Čapková (406803), Markéta Peschková (414906) Popis dat a dotazníku: Pro tento úkol jsme využily data nasbíraná pro výzkum do předmětu Metodologie psychologického výzkumu, který se zabývá vztahem mezi mírou rodičovské kontroly studijních povinností dítěte na ZŠ a jeho pozdější mírou prokrastinace na VŠ. V tomto výzkumu jsme mj. využívaly námi vytvořenou škálu pro měření míry rodičovské kontroly studijních povinností dítěte, která obsahuje 15 otázek měřených na 5 bodové škále (1=Velmi nesouhlasím; 5=Velmi souhlasím). Maximální možný skór, který mohl jedinec dosáhnout, byl tedy roven 75 a značil by nadměrnou míru rodičovské kontroly. Nejnižší možný skór je roven 15 a získali jej ti jedinci, kteří byli v dětství kontrolováni rodiči minimálně. U položky č. 14 mají odpovědi obrácenou hodnotu – výrazný souhlas s ní, totiž neukazuje na nadměrnou, ale naopak na minimální rodičovskou kontrolu. Dotazník byl vyplněn celkem 172 studenty. Následující tabulka zobrazuje jednotlivé položky, jejich průměrný skór a směrodatnou odchylku. Tabulka 1 Popisné statistiky jednotlivých položek dotazníku Položka M SD 1. Rodiče mi pomáhali při plnění domácích úkolů. 3,15 1,31 2. Rodiče kontrolovali, jestli mám hotové domácí úkoly. 3,20 1,42 3. Rodiče mi pomáhali při přípravě na test (zkoušením, vysvětlováním tématu, atd.). 3,01 1,33 4. Rodiče mi kontrolovali, jestli mám nachystané učební pomůcky na následující školní den. 2,60 1,27 5. Když jsem nesplnil/a domácí úkoly, rodiče mě potrestali, např. mi zakázali dívat se na televizi nebo jít ke kamarádovi/kamarádce na návštěvu. 2,30 1,26 6. Rodiče mě odměnili nebo pochválili, když jsem splnil/a všechny své domácí úkoly. 2,77 1,30 7. Když jsem dostal/a ve škole špatnou známku, rodiče mě potrestali. 2,50 1,32 8. Když jsem dostal/a ve škole dobrou známku, rodiče mě odměnili či pochválili. 3,51 1,15 9. Rodiče se pravidelně účastnili třídních schůzek ve škole. 3,96 1,32 10. Když se mi nedařilo udělat nějaký domácí úkol, rodiče mi dávali najevo, že jsou ze mě zklamaní. 2,15 1,24 11. Rodiče mi pravidelně kontrolovali žákovskou knížku a získané známky. 3,48 1,28 12. Rodiče mi pomáhali rozšířit si vědomosti o tématu, které jsme zrovna ve škole neprobírali – učili mě s předstihem číst, počítat, atd. 3,09 1,30 13. Když jsem měl/a problém ve škole, nebo jsem si nevěděl/a rady, rodiče byli vždy ochotní a pomohli mi. 3,95 1,16 14. Když se mi nechtělo do školy a vymyslel/a jsem si důvod, proč tam nejít, rodiče byli tolerantní a dovolili mi ten den zůstat doma. 3,55 1,38 15. Školní povinnosti jsem musel/a splnit před zábavou (díváním se na televizi, chozením ven s kamarády,…). 3,33 1,20 Test reliability Škála vykazuje Cronbachovo α=0,89. Korelace jednotlivých položek s celkovou škálou se pohybují od 0,49 do 0,71, s výjimkou položky č. 14, kde r=0,09[SJ1] . Procento sdíleného rozptylu je u všech položek také poměrně vysoké (opět kromě položky č. 14, kde je to 23 %); pohybuje se v rozmezí od 37 % do 73 %. Jak ukazuje tabulka níže, všechny položky přispívají k reliabilitě škály, výjimkou je pouze položka č. 14, tedy výrok: „Když se mi nechtělo do školy a vymyslel/a jsem si důvod, proč tam nejít, rodiče byli tolerantní a dovolili mi ten den zůstat doma.“ Po jejím vyřazení by Cronbachovo α vzrostlo z 0,89 na 0,90. Ačkoli bychom vyřazením této položky zvýšily reliabilitu škály jako celku, domníváme se, že má položka ve škále svůj smysl a vzhledem k tomu, že rozdíl v α není nijak extrémní, navrhujeme položku v dotazníku ponechat a dál jej užívat v této podobě[SJ2] . Položka Korelace položky se škálou Squared multiple correlation Cronbach if item deleted 1. Rodiče mi pomáhali při plnění domácích úkolů. 0,69 0,67 0,88 2. Rodiče kontrolovali, jestli mám hotové domácí úkoly. 0,71 0,73 0,88 3. Rodiče mi pomáhali při přípravě na test (zkoušením, vysvětlováním tématu, atd.). 0,65 0,67 0,88 4. Rodiče mi kontrolovali, jestli mám nachystané učební pomůcky na následující školní den. 0,68 0,69 0,88 5. Když jsem nesplnil/a domácí úkoly, rodiče mě potrestali, např. mi zakázali dívat se na televizi nebo jít ke kamarádovi/kamarádce na návštěvu. 0,59 0,62 0,88 6. Rodiče mě odměnili nebo pochválili, když jsem splnil/a všechny své domácí úkoly. 0,58 0,56 0,89 7. Když jsem dostal/a ve škole špatnou známku, rodiče mě potrestali. 0,51 0,59 0,89 8. Když jsem dostal/a ve škole dobrou známku, rodiče mě odměnili či pochválili. 0,50 0,50 0,89 9. Rodiče se pravidelně účastnili třídních schůzek ve škole. 0,52 0,48 0,89 10. Když se mi nedařilo udělat nějaký domácí úkol, rodiče mi dávali najevo, že jsou ze mě zklamaní. 0,49 0,47 0,89 11. Rodiče mi pravidelně kontrolovali žákovskou knížku a získané známky. 0,68 0,61 0,88 12. Rodiče mi pomáhali rozšířit si vědomosti o tématu, které jsme zrovna ve škole neprobírali – učili mě s předstihem číst, počítat, atd. 0,54 0,37 0,89 13. Když jsem měl/a problém ve škole, nebo jsem si nevěděl/a rady, rodiče byli vždy ochotní a pomohli mi. 0,64 0,60 0,88 14. Když se mi nechtělo do školy a vymyslel/a jsem si důvod, proč tam nejít, rodiče byli tolerantní a dovolili mi ten den zůstat doma. 0,09 0,23 0,90 15. Školní povinnosti jsem musel/a splnit před zábavou (díváním se na televizi, chozením ven s kamarády,…). 0,64 0,52 0,88 ________________________________ [SJ1]Proč myslíte, že právě ta obrácená položka do škály nesedí? [SJ2]Souhlasím.