Úkol č.4 Jana Vránová, Tomáš Škrábal Jednofaktorová ANOVA Pro statistickou analýzu pomocí one-way ANOVY jsme použili data od Andyho Fielda (2009) The Biggest liar. V těchto datech byly informace o soutěži ve lhaní, které se zúčastnilo 68 soutěžících. O každém z nich byly zaznamenány tyto 3 proměnné: * kategorická proměnná, zda jsou v soutěži poprvé (0 jako nováček, 1 nikoliv,) * kategorická proměnná pořadí v soutěži (pořadí určeno číslicemi 1-6) * proměnná označující kreativitu (min hodnota 21, max. hodnota 56, m=39,9, s= 8,12) V jednofaktorové analýze jsme testovali tvrzení, že kreativita určuje pořadí účastníků v soutěži. Tedy čím vyšší kreativita, tím vyšší umístění[SJ1] . V naší analýze byl splněn předpoklad nezávislosti měření, normalita rozložení v rámci každé skupiny[SJ2] a také homogenita rozptylů => byly tedy splněny všechny předpoklady pro ANOVU. V ad-hoc testu [SJ3] nám však nevyšly signifikantní rozdíly mezi 1. 6. místem. Což logicky značí, že vliv kreativity na umístění signifikantní není. V ad-hoc Gabriel testu však nebyly prokázány signifikantní rozdíly v kreativitě mezi 1. a 6. v pořadí, hypotéza nám tak potvrzená nebyla[SJ4] . Krok 1 Jako první krok jsme zjišťovali, zda mezi skupinami existuje určitá odlišnost. Vyšlo nám, že ano F=4,81 (5,62)[SJ5] , p<0,01, můžeme tak pokračovat do druhého kroku. Krok 2 Zjišťovali jsme, mezi jakými skupinami konkrétně existuje odlišnosti. Dopředu nám nebyla jasná hypotéza a tak jsme použili post hoc test Gabriel. Velikost účinku vyšla Ƞ^2 =0,28 ,ω^2= 0,22, což považuje za poměrně zdařilé.[SJ6] V ad-hoc testu nám však nevyšly signifikantní rozdíly mezi 1. a 6. místem. Což logicky [SJ7] značí, že vliv kreativity na umístění signifikantní není[SJ8] . Faktoriální ANOVA Pro účely faktorové [SJ9] ANOVY byla vybrána data Cosmetic Surgery.sav z Andyho dat (2009). V těchto datech byly zaznamenány informace o 276 klientech různých klinik kosmetické chirurgie. Přičemž o každém klientovi bylo zaznamenáno těchto 8 proměnných: · kategorická proměnná pohlaví (1 jako muž , 0 jako žena) · kategorická proměnná důvod pro kosmetickou operaci (1 pro vzhled , 0 ze zdravotních důvodů) · kategorická proměnná zda už jsou po operaci nebo na čekací listině (1 po operaci, 0 na čekací listě[SJ10] ) · kategorická proměnná klinika, kterou využívají (hodnoty 1 až 10 pro různé kliniky) · věk klienta ( min. hodnota 18, max. hodnota 65, m=39,17 , s=11,1) · kvalita života před operací (min. hodnota 43, max. hodnota 91, m=63,56, s=9,31) · kvalita života po operaci (min. hodnota 40, max. hodnota 88, m=59,61, s=9,3) · Beck depression inventory která značí vážnost deprese (min. hodnota 0, max. hodnota 63, m=23,05, s=15,03[SJ11] ) Testovali jsme tvrzení, že míra deprese zjištěná dotazníkem BDI, se liší u mužů a žen podle důvodu operace. V naší analýze byl splněn předpoklad nezávislosti měření, normalita rozložení v rámci každé skupiny a také homogenita rozptylů => byly tedy splněny všechny předpoklady pro ANOVU. Z kontingenční tabulky [SJ12] jsme usoudili, že pro každou kombinaci faktorů je zastoupen dostatečný počet případů. Velikost účinku pro pohlaví vyšla Ƞ^2=0,39, což značí 39%[SJ13] a to považujeme za poměrně úspěšné[SJ14] Velikost účinku pro důvod operace je Ƞ^2=0,54, což značí 54% procent a to považujeme za velmi úspěšné. F Sig SSm 202,76 0,000[SJ15] Intercept 1616,85 0,000 Pohlaví 17,27 0,000 Důvod operace 320,47 0,000 Pohlaví*Důvod 2,05 0,153 Došli jsme k závěru, že neexistuje žádný vztah mezi mírou deprese zjištěnou dotazníkem BDI, pohlavím a důvodem pro operaci. Proměnná pohlaví *důvod totiž není signifikantní (p>0,01[SJ16] [SJ17] ). ________________________________ [SJ1]To je korelační hypotéza… [SJ2]Vzhledem k N myslím, že tady nepíšete pravdu. [SJ3]Ad hoc a post hoc jsou 2 různé věci. [SJ4]a) Měli jste za úkol udělat kontrasty. b) Hypotézy nepotvrzujeme. [SJ5]Špatné pořadí těch čísel. Chybí velikost účinku. [SJ6]Zdařilé? Cílem je velikost účinku poznat, zjistit. Naším cílem není zajistit, aby byla co nejvyšší. [SJ7]Zahoďte slovo „logicky“ a vysvětlete, proč si myslíte, že srovnání 1. a 6. lze právě takto interpretovat. [SJ8]Opakujte to, co už jste jednou napsali. Naopak mnoho běžných věcí chybí. [SJ9]Faktoriální (slovo faktorová si necháváme pro faktorovou analýzu) [SJ10]čekací lista? [SJ11]Jsem rád, že zde ty proměnné představujete. Do článku/diplomky to pište normálně d jednoho odstavce, ne v odrážkách. [SJ12]Ta tabulka tu mohla být. [SJ13]Když už to převádíte na procenat, tak napištečeho jsou ta procenta. [SJ14]Viz výše. Statistiky nejsou úspěšné a neúspěšné. [SJ15]Tohle opravdu nestačí. Mnoho statistik chybí. [SJ16]Tohle interakce neznamená. [SJ17]Mrkněte se na projekty druhých a s ohledem na to, o čem jsme si povídali na semináři, to ještě vylepšete.