Rozhovor a pozorování v psychologii - PSY253 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Jan Širůček, Ph.D. - garance kurzu Kontakt: sirucek@fss.muni.cz Konzultační hodiny po předchozí e-mailové domluvě Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.- vyučující CHARAKTERISTIKA KURZU: Kurz je zaměřen k získání praktické dovednosti vedení rozhovoru a pozorování jako nástrojů získávání výzkumných poznatků. V průběhu celého semestru probíhají praktické nácviky rozhovoru s využitím videozáznamu, trénink v pozorování a registrace výsledků pozorování. Pozornost je věnována současným paradigmatům kvalitativního i kvantitativního výzkumu a způsobům zpracování získaných dat v jejich kontextu. ORGANIZACE VÝUKY: Počet kreditů: 5 Hodinová dotace: 0/2 – seminář; organizováno v blocích jednou za dva týdny, tedy 4 hodiny semináře Ukončení kurzu: kolokvium POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU: Povinná účast na seminářích Reflexe komunikačních dovedností:  Vypracujte reflexi svých komunikačních dovedností, ve které zhodnotíte svoje silné stránky, zaměříte se na to, kde máte v komunikaci rezervy. Popíšete situace, kdy se Vám snadno a kdy obtížně komunikuje. Na závěr sebereflexe se zaměřte na svoje rozvojové potřeby, tj. na čem potřebujete v komunikaci pracovat.  Odevzdejte do 2/11/2013 do odevzdávárny Analýza výzkumné studie Najděte studii, která pro zodpovězení výzkumné otázky využila metodu pozorování. Vytvořte o ní prezentaci v délce cca 15 minut. V prezentaci odpovězte následující otázky:  Jaká byla výzkumná otázka studie?  Na základě čeho bylo vytvořeno pozorovací schéma?  Jak bylo navrženo pozorovací schéma?  Jaká byla použita metoda analýzy?  Jaké jsou silné a slabé stránky prezentované studie? Prezentace budou probíhat na listopadových semináři. Prezentaci vložte do odevzdávárny, soubor pojmenujte podle jmen autorů (novak_blahova.ppt) Videozáznam vlastního vedení rozhovoru  nahrajte 45 – 60 minutový rozhovor, který může mít Vámi zvolenou formu (anamnestický, explorační, výzkumný, …), v rozhovoru se bude hodnotit technika jeho vedení, způsob kladení otázek, způsob navázání a udržování kontaktu s klientem (respondentem), uspořádání rozhovoru Rozbor rozhovoru (využití přidělené videonahrávky), kde student prokáže schopnost sestavit kriteria pozorování a jeho zhodnocení.  rozbor rozhovoru bude obsahovat: pozorovací schéma a kriteria hodnocení pozorování, způsob zaznamenávání, analýza získaných dat, závěry a zhodnocení, silné a slabé stránky pozorování  rozsah zpracované analýzy: 6 – 8 normostran Průběžné studium povinné a rozšiřující literatury TÉMATA VÝUKY 1. Rozhovor a pozorování jako zdroj získávání informací a. etické aspekty b. triangulace získaných dat c. požadavky na tazatele d. silné a slabé stránky rozhovoru a pozorování e. zdroje zkreslení při využití metody rozhovoru a pozorování ve výzkumu 2. Metodika vedení rozhovoru a. druhy a využití rozhovoru v psychologii b. fáze vedení rozhovoru c. zásady tvorby otázek a jejich řazení d. technika vedení rozhovoru - kladení otázek a typy otázek v rozhovoru e. formy záznamu rozhovoru f. zpracování a analýza dat 3. Pozorování a. tvorba pozorovacího schématu, kriteria hodnocení pozorování, formy záznamu pozorování, zpracování a analýza dat 4. Technické řešení záznamu rozhovoru a pozorování 5. Možnosti analýzy dat získaných z rozhovoru a pozorování 6. Prezentace výsledků 7. Integrace poznatků o metodě rozhovoru a pozorování LITERATURA: Arksey, H., Knight, P. (1999). Interviewing for social scientists: an introductory resource with examples. Sage. Cameron, H. (2008). The counselling interview: a guide for the helping professions. Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan. Segal, D. L., Hersen, M. (2010). Diagnostic Interviewing. 4th Edition. New York: Springer. Kvale, S. (2007). Doing interviews. Thousand Oaks, CA : Sage Publications. Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál. Rubin, H., Rubin, I. (2005). Qualitative interviewing: the art of hearing data. Sage. Berman, P.S., Shopland, S. N. (2005). Interviewing and Diagnostic Exercises For Clinical and Counseling Skills Building. New Jersey: Schlippe, A., Sweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Cesta Brno. Shoukri, M. M. (2011). Measures Of Interobserver Agreement and Reliability. Second Edition. New York: Taylor & Francis Group. Timuľák, L.:Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál 2006.