Zvládání problémového chování žáků Míša Širůčková Institut dětí mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií MU Alfred Adler (1870-1937) •Rakouský lékař a psycholog •Do roku 1910 spolupracovník Freuda •Jeho životní téma: sociální nespravedlnost a chudoba •Vybudoval dětské poradny • • • Rudolf Dreikurs (1897 – 1972) •psychiatr a pedagog narozený ve Vídni •spolupracovník a pokračovatel Adlera •v Chicagu založil institut A. Adlera •motivace chování dětí •rozvoj kooperativního chování bez odměn a trestů •„Děti potřebují dodávat odvahu, jako květiny potřebují vláhu“ Uplatnění individuální psychologie •Linda Albert – Kooperativní výchova • •Donald Dinkmeyer – Step • •Loren Grey – Logické důsledky Jak rozumíme světu? •člověk skutečnost interpretuje na základě svého subjektivního přesvědčení •jednání člověka je založeno na vlastním způsobu interpretace objektivních okolností • Lidské směřování •cílovost –směřování od prožívané negativní situace k situaci pozitivní –od pocitu méněcennosti k dokonalosti •cíle ovlivňují představy, které si vytváří o svém postavení ve společnosti •cíle jsou základem motivace chování •člověk je ten, kdo rozhoduje •pozornost k přítomnosti a budoucnosti • • • Životní styl •”Životní styl jakožto jádro osobnosti tvoří a vykazuje jednotu, individualitu, celek a stabilitu psychických funkcí jedince” •vyjadřuje principy celosti lidské osobnosti •základní přesvědčení, předpoklady, hodnoty a očekávání, které si jedinec vytváří o sobě, druhých a životě •schéma, podle kterého se jedinec orientuje a jedná •vyvíjí na základě raných sociálních interakcí a na základě subjektivního hodnocení a rozhodování se •v dospělosti životní styl zůstává relativně stabilní Co naplňujeme? •cit sounáležitosti –potřeba náležet ke společnosti, ze které následovně vychází cíl přispívat jejímu prospěchu • •je základním procesem k naplnění lidského potenciálu • •potenciál citu sounáležitosti je vlastní každému člověku, je však nutné ho rozvíjet •schopný, spojený, spolupodílející se • • •”Proto učitelé, rodiče a psychoterapeuti musí každému pomoci k tomu, aby si uvědomil, že má ”své místo”, že ”někam patří”, a to svou existencí a ne tím, že si musí své místo zasloužit nebo se musí snažit, aby někam patřil.” Životní úkoly •Povolání –jakýkoliv druh aktivity, kterou jedinec vykonává pravidelně a se smyslem pro povinnost a odpovědnost –studium, péče o domácnost, dobrovolná práce, atp. •Sociální vztahy –přátelství - schopnost navázat a udržet uspokojivé přátelské vztahy; –širší rodinné vztahy – bezpodmínečné přijetí členů rodiny; –zapojení se do společnosti •Intimní vztahy –potřeba vytvořit blízký intimní vztah - vyjádřením hlubokého lidského porozumění a blízkosti, odvahy sdílet vlastní nedokonalost a iracionalitu. •Generační vztahy. –naplnění tohoto úkolu zahrnuje péči o mladší lidi a péči o lidi starší •Spiritualita –existenciální aspekt bytí –potřeba přizpůsobit se problémům, které přesahují pouhou existenci na této planetě a nalézt smysl našeho života •Péče o sebe. –oblasti jako jsou výživa, fyzická kondice, hranice, kontrola nad zneužíváním látek, bezpečí, spánek, relaxace, atd. •Sebehodnota –každý se musí naučit nejen to, jak vycházet s druhými lidmi, s osobou opačného pohlaví a jak si udržet práci, je také nutné, aby se naučil vycházet sám se sebou Čtyři cíle nevhodného chování Míša Širůčková Institut dětí mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií MU Čtyři cíle nevhodného chování Nevhodné chování pozornost moc pomsta Vyhnutí se Volba krátkodobého náhradního cíle Neuspokojení potřeby náležet schopný spojený spolupodíle-jící se Tři identifikační klíče •Co prožívám? (emoce) • • • • •Co bych nejraději udělal? • • • • •Co udělá dítě po mém zásahu? klic_v klic_v klic_v Poznámka: Pozitivní volby: patří mezi tři přátelé, je vnímán jako spravedlivý, spolehlivý, zábavný, vždy v centru dění, se všemi zadobře Negativní volby: nepatří mezi přátelé, je vnímán jako protivný, nespravedlivý, nevděčný, nespolehlivý, osamocený Formy nevhodného chování •Aktivně – konstruktivní forma chování –kooperativní a konformní způsoby chování –musí být ve všem nejlepší a ve všem první –když nemohou být ”hvězdami”, cítí se ztraceni a poraženi •Aktivně – destruktivní forma chování –dítě aktivně vstupuje do interakce s rodičem, učitelem, spolužáky atp. a jeho jednání jednoznačně působí újmu jeho okolí •Pasivně – konstruktivní forma chování –neobsahuje žádnou viditelnou aktivitu v jednání žáků –manipuluje okolí, aby dělalo, to co si on přeje •Pasivně – destruktivní forma chování –nezahrnuje žádnou zvnějšku patrnou aktivitu směrem k okolí –“nálepka” líný, čím dosahuje, že se na něj okolí koncentruje a pomáhá mu – Potřeba upoutání pozornosti •dítě předpokládá, že do rodiny, třídního kolektivu atd. bude patřit pouze tehdy, bude-li středem pozornosti nebo budou-li mu ostatní sloužit 5 Potřeba kontrolovat •dítě předpokládá (vědomě i nevědomě), že své místo bude mít pouze tehdy, když získá kontrolu nad situací. Takové chování můžeme také vnímat jako obranu před hrozícím ponížením, ublížením nebo zraněním. 9 Potřeba pomstít se •Když ostatní mají právo mě zraňovat, já mám právo jim to vracet! 12 Potřeba vyhnutí se neúspěchu •vyznačuje se neochotou dítěte zapojovat se do činnosti, což vychází z přesvědčení, že by úspěchu stejně nedosáhlo. •dítě může mít pocit, že už prohrálo svůj boj o nalezení místa, a může se tak cítit nehodnotným a nekompetentním 14 Jak můžeme zvládat nevhodné chování dětí? •Intervence • •Prevence • •Podpora Jak vybudovat 3S třídu? •„Dodávání odvahy je proces, ve kterém se zaměřujeme na kvality, zdroje a silné stránky člověka, abychom posílili jeho sebevědomí, sebehodnotu a vědomí vlastní ceny a zároveň posílili vědomí jeho místa ve společnosti a pomohli uspokojit jeho potřebu náležet. Tento proces je založen na přesvědčení, že lidé mají přirozenou schopnost efektivně řešit životní situace. Dodávání odvahy odráží postoj přijetí.” (McKay, 1992) Podporování a dodávání odvahy •vytváření přesvědčení ”já mohu”, ”já dokážu”, ”já umím”; •vyjadřování přesvědčení, že dělat chyby je v pořádku; •budování sebejistoty; •zdůraznění minulého úspěchu; •zviditelňování a konkretizování pokroku • Vytváření a podporování atmosféry spolupráce a důvěry •Přijímat druhé takové, jací jsou. •Věnovat pozornost – každý je důležitý. •Přímo oceňovat – jakoukoli snahu. •Potvrzovat – pozitivní hodnocení druhých. •Projevovat cit – dáváme najevo pozitivní emoce. Otevřená komunikace a naslouchání •Zapojujte děti do vytváření a udržování studijního prostředí prostřednictvím školních i mimoškolních aktivit •Pořádejte třídní a rodinná setkání (formální i neformální). •Zapojujte děti do rozhodování. •Utvářejte kooperativní studijní skupiny. • Kodex chování Proces tvorby třídních pravidel Formulování třídních principů •Navození atmosféry –„Jak vypadá třída, kde se všem dobře daří?“ –„Jak si představujete ideální třídu?“ –„Vzpomeňte si na situaci, kdy jste se v nějaké skupině cítili dobře – jaké okolnosti k vašemu dobrému pocitu přispěly?“ •Zobecňování •Pojmenování •Vyslovení souhlasu –Je tu někdo, kdo s takto formulovanými principy nesouhlasí? • Upevňování •Prodiskutujte každý navržený princip se žáky. Zeptejte se jich na příklady chování každého z navržených principů. •Namalujte každý princip (T, kruh, …) „Jak vypadá? Jak vám zní? …“ •Písničky, básníčky, plakáty o principech kodexu. •Panelová diskuse o positivech a negativech očekávaného chování •Nechejte celou třídu hodnotit, jak jsou principy kodexu dodržovány. Potom si společně zadejte třídní cíl. •Starší žáci navštíví nižší ročníky a učí tam principy kodexu chování •Povídání o tom, kdy se jim nepodařilo se chovat podle principů kodexu a co by příště mohli dělat jinak. • Komunitní kruh Podle Pavla Kopřivy Různé typy práce v kruhu •Přivítací kruh (ranní pozdravení/písnička v kruhu, co nás dnes čeká) •Komunitní kruh (od slova komunita) se 4 pravidly – učitel má stejné postavení jako děti •Diskusní kruh •Výuka v kruhu 4 pravidla komunitního kruhu •Právo mluvit (mluví jen ten, kdo má kamínek, ostatní naslouchají) •Právo zdržet se (i kdyby dítě nepromluvilo třeba i celý rok, nelze ho k tomu ani vybídnout) •Pravidlo úcty (nevysmíváme se, nekritizujeme, ani nezpochybňujeme, co kdo řekl) •Diskrétnost (pokud mluvíme o tom, co se říkalo v komunitním kruhu, pak bez uvedení jmen: „jedna holka říkala, že…“, „jeden kluk od nás ze třídy říkal…“) • Obecné zásady •promýšlet dopředu (zejména z hlediska možného pocitu ohrožení některého dítěte) •při zavádění komunitního kruhu začínat s pozitivními tématy •neřešit konkrétní konflikty, ale formulovat problém na obecné rovině •brát v úvahu úroveň – srozumitelnost, jednoduchost •otevřené otázky (nelze odpovídat ano/ne) •nemluvit o konkrétních osobách •aktuálnost, pestrost, ne stereotyp •děti mohou přispívat vlastními nápady (návrhy dávat učitelce dopředu před KK) •u menších dětí se stává, že jen opakují, co řeklo dítě před ním – nekomentovat! • Konkurence Vysoké cíle Zaměřování se na chyby Nekonkrétnost Negativní očekávání Děkuji za pozornost