tematizování prostoru muzea http://vimeo.com/18875577 (7:55) Anders Lutz & Andres Guggisberg Action Galleries (projekt Lenky Sýkorové) http://www.actiongalleries.info/galerie.php (přehled českých nezávislých a off space galerií) Galerie Opatov založil v roce 1984 Jaroslav Krbůšek. Zde rozhovor Heleny Blaško s J. Krbůškem o fungování galerie v 80. letech: https://www.facebook.com/notes/helena-bla%C5%A1ko/kdy%C5%BE-ho%C5%99el-opatov-rozhovor-s-jaroslavem -krb%C5%AF%C5%A1kem-oti%C5%A1t%C4%9Bn%C3%BD-v-katalogu-k-v%C3%BDstav%C4%9B-o/10151325184863360 K možnostem kariérního růstu v sytému oficiálního československého umění viz např. Josef Ledvina, „České umění kolem roku 1980 jako pole kulturní produkce“ http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2010-9/ledvina.pdf AVU V roce 2010na škole vznikla Iniciativa Pro-AVU (mezi iniciátory je bylo hodně lidí, kteří se dnes angažují v otázce „nulové mzdy“), která dokázala přitáhnout pozornost k jednomu z problémů současných vysokých uměleckých škol, a to k postupné konzervaci poměrů spojené s dlouholetým setrváváním pedagogů na svých pozicích. Jedním z přínosů této iniciativy bylo uspořádání dvoudenního sympozia AVU dnes a zítra, na níž zazněla řada názorů na stav a možnosti vývoje vysokého uměleckého školství (a specificky AVU) http://www.youtube.com/watch?v=he9COktQvA0 Národní galerie jako předmět kritiky ze strany umělecké scény: Artyčok.tv nedávno zveřejnil první (a možná taky poslední) díl série věnované Národní galerii – první díl je zaměřen na éru Milana Knížáka, charakteristickou mj. napjatými vztahy s uměleckou scénou http://artycok.tv/lang/cs-cz/19618/ng-1 „Krajské galerie“ – muzea umění fungující od roku 2001 jako příspěvkové organizace krajů v posledním desetiletí velmi často čelí tlaku lokálních politiků, kteří je chtějí řídit stejně jako ostatní příspěvkovky, tj. preferují poslušnost, správnou politickou příslušnost nebo alespoň neutralitu, uměřenost… Kauza Galerie středočeského kraje GASK. Z jejího vedení (v té době se ještě instituce jmenovala České muzeum výtvarných umění) odešel za ne zcela standardních okolností dlouholetý ředitel Ivan Neumann. Na jeho místo pak nastoupil kurátor Martin Dostál, ale po několika dnech z funkce sám odstoupil. Do čela galerie, jejíž hlavní agendou byl přesun do nově rekonstruovaných prostor bývalé jezuitské koleje v Kutné Hoře, byl jmenován Jan Třeštík. Ten se obklopil týmem mladých ambiciózních zaměstnanců a krátce to vypadalo, že se v Kutné Hoře rodí skutečně výrazná nová instituce. Nicméně Třeštík (který paralelně provozoval také vlastní soukromou galerii Prinz Prager Gallery) nakonec svou dočasnou pozici opustil a v narychlo vypsaném a podle všeho ne úplně standardním konkurzu získala místo ředitelky Jana Šorfová, která v minulosti pracovala např. pro Medu Mládkovou (velmi zajímavý komentář Mládkové tady http://www.artalk.cz/2011/05/20/meda-mladkova-k-plagiatorske-kauze-jany-sorfove/). Po několika měsících vypluly na povrch okolnosti výběrového řízení, následovala otevřená roztržka mezi Šorfovou a zaměstnanci, kteří do galerie přišli s Třeštíkem (převážně) a následný odchod klíčových postav spojených s dynamickým startem GASKu v Kutné Hoře – Ondřeje Chrobáka (hlavního kurátora – dnes Moravská galerie v Brně) a Ondřeje Horáka (vedoucí Lektorského oddělení GASKu – dnes tranzitdisplay). Celý příběh GASKU dokumentuje dvojice dílů kritického seriálu Artyčok.tv http://artycok.tv/lang/cs-cz/16691/gask-i Česká muzea umění, ať již to v nich funguje více nebo méně, jsou již nějaký čas součástí organizace nazvané Rada galerií české republiky: http://www.radagalerii.cz/ V roce 2008 se na tuto organizaci ve svém projektu zaměřili Jesper Alvaer a Isabela Grosseová, když se rozhodli zmapovat činnost sbírkotvorných galerií v ČR jako součást svého projektu připravovaného pro Mezinárodní trienále současného umění v NG. Výsledek jejich výzkumu byl shrnut do projektu Reprezentace národa: http://www.reprezentacenaroda.cz/