1. Vymezte otevřenou X uzavřenou soc. strukturu. Co to znamená pro život a členy společnosti? 2. LZ hypotéza X FJH hypotéza. Srovnání, důsledky. 3. Jaké důvody soc. mobility znáte? (1. generace) 4. Co říká LTI? 5. Co znamená O – E – D? 6. Co jsou to nerovné šance a co jsou nerovné podmínky? 7. Co říká modernizační teorie vzdělání a co hypotéza reprodukce? 8. Co je soc. mobilita a co soc. reprodukce? 9. Institucionální X mikroúrovňové vysvětlení vzdělanostních nerovností. 10. Vysvětlení změn a rozdílů v soc. fluiditě. 11. Efekty doby a kohorty na soc. fluiditu? 12. Hierarchycký VS třídní přístup k nerovnostem? 13. Charakteristiky ISCO (Internacional standard classification of occupation). 14. Definice ISEI (Internacional socio-economic index) jeho logika a srovnání s kategorickým přístupem. 15. Škála SIOPS (Standard internacional occupation prestige scale) a rozdíl mezi ní a ISEI 16. EGP 17. ESeC a EseG 18. ISEC-08 19. Wrightovo schéma, CAMSIS a Multidimenzionální status 20. Životní šance (EU) X životní úspechy (USA). 21. Index odlišnosti. 22. Jak se identifikuje soc. mobilita v kontingenční tabulce? 23. Proč podle B+D mobilitní tabulky nereprezentují reálné změny v zaměstnanecké struktuře? 24. Charakterizujte teorii dosahování zaměstnaneckého statusu. 25. Jaké jsou problémy u identifikace B+D soc. mobility. 26. Proč podle Breena nelze identifikovat strukturní a čistou mob. v mob. tabulkách (3 důvody)? 27. Absolutní X relativní mobilita + identifikace v mobil. tabulkách. 28. Lorenzova křivka 29. Gini koeficient 30. Příjmové mzdové rozdíly 31. Jaké jsou závěry z výzkumu J. Goldthorpa? 32. Jaké exogenní faktory G. uvádí? Jaké vnější faktory ovlivňují změnu soc. mobility? 33. Co je to teorie industrializace a jak se podle ni vyvýjí mobilitní režim? 34. Proč neplatí funkcionalistická teorie mobility? 35. Z čeho G. vychází při vysvětlení soc. mobility? 36. Mobilitiní strategie jako explanace soc. rep? 37. Jak lze zvýšit soc. fluiditu? 38. Co to znamená autonomie kultury při procesu volby školy? 39. Seřadit teorie reprodukcí? 40. Co je to volný a soudržný vztah? Vysvětlit ve vztahu ke vždelanostní rep. děl. 41. Co je to materiální a statusová strategie? 42. Proč je vazba OD slabší v jednotlivých kohortách? 43. Vysvětlit kohortní výměnu v mob. proc. Co je efekt A+P+C? 44. Problémy spojené s identifikácí vzdělání? 45. Jak se vzdělání nejčastěji měří v kvanti výzkumu? 46. Úrovně vzdělání podle ISCED 97. 47. Problémy spojené s ISCED 97. 48. Co je to CASMIN? 49. Co je to KKOV? 50. Vysvětlete teorii MMI a EMI? 51. Za jakých podmínek MMI přestává platit? 52. Může koexistovat EMI a MMI dohromady? 53. Co se děje s učebními obory v ČR v důsledku platnosti EMI? 54. Definice kulturního kapitálu 55. Jaké 3 formy kulturního kapitálu existují? 56. Od čeho se odvozuje legitimita kulturního kapitálu? 57. Co znamená, že škola je nástrojem třídní reprodukce? 58. Co je to multikulturní kapitál? 59. Kulturní kapitál, kultura a morální hodnoty – kritika kulturního kapitálu. 60. Dominantní interpretace konceptu kulturního kapitálu v empirickém výzkumu. 61. 2 základní předpoklady definice kulturního kapitálu. 62. Jak dochází k tomu, že zděděný kulturní kapitál ovlivňuje dosažené vzdělání podle Bourdieho 63. Je koncept kulturního kapitálu vázán pouze na určité francouzské kulturní prostředí, pokud ano – proč? 64. Je dominantní definice ve výzkumu kulturního kapitálu konzistentní s původní definicí Bourdieuho? 65. Srovnejte dominantní vs. alternativní definici kulturního kapitálu. 66. Znalosti vs. jejich strategické použití. 67. Vědomosti vs. schopnost pracovat s vědomostmi v určitých sociálních konceptech 68. Dva typy vztahů mezi soc. mobilitou a homogamií. 69. Důvody vs. příčiny homogamních sňatků. 70. Popsat tradiční a moderní manželský výběr. 71. Charakterizovat individuální, strukturální a sociální faktory při výběru protějšku. 72. Vyjmenovat typy homogamie a proč se jimi zabývat. 73. Vysvětlit absolutní a relativní homogamii. 74. Vzdělanostní homofilie a jak vypadá podle vzdělání a podle pohlaví. 75. Obět vs. aktér, struktura vs. jednání, příležitosti vs. vůle