Filozofická a epistemologická východiska Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu Věda (Hendl) lVěda lsoubor systematicky setříděných poznatků o určité tematické oblasti lproces generování těchto poznatků pomocí určitých pravidel l lZ toho jasně plyne, co je vědecký výzkum… l Vědecký výzkum (Pierce, KKV) lsystematičnost – rozdíl mezi „aktérem“ a „výzkumníkem“ lveřejnost procedur VV => lreplikovatelnost – opakovatelnost lzaměřenost na konkrétní otázky („puzzles“…) l Možné cíle vědeckého výzkumu (vychází z McNabb) lProzkoumat – prvotní zachycení nějakého fenoménu lPopsat – utřídění fenoménů do určitých kategorií lVysvětlit – dosahování závěru o kauzalitě, jde tedy o vysvětlení jednoho fenoménu fenoménem jiným => vysvětlující „tradice“ lPorozumět – nejde o kauzalitu, ale o porozumění fenoménu skrze pohled aktéra interpretativní „tradice“ Na otázku, co poznáváme, odpovídá… Ontologie objektivismus konstruktivismus holismus marxismus post-marxismus, post-modernismus individualismus teorie racionální volby fenomenologický individualismus Epistemologie lzpůsob, jakým poznáváme svět l (post-)pozitivismus interpretativní tradice empiricismus (testování daty) naturalismus (existuje jen jeden vědecký způsob, jak poznávat svět) hledání pravidelností kritika empiricismu kritika naturalismu (sociální svět nemůžeme poznávat stejně jako svět přírody) „interpretace interpretace“ Vztah epistemologie a ontologie – příklad evropských studií objektivismus konstruktivismus (post-) pozitivismus racionalismus, např. liberální inter-governmentalismus (Moravcsik) liberální konstruktivismus (Checkel) inter-pretativní tradice reflektivismus Neutralita sociálně-vědného poznání lJe možné hodnotově neutrální sociálně-vědné poznání? Která pozice je ta jediná „skutečně vědecká“? l(„Weber vs. Mannheim“) l lUčiň svá hodnotová východiska čitelnými (sebereflexe) lVěda jako sociální podnik (reflexe) Metodologie lsystém pravidel pro získávání vědeckého poznání, určuje obecnou výzkumnou strategii, odpovídá na otázku, proč použít právě určitou metodu/metody (kvantitativní nebo kvalitativní) l l„Nejtěžší metodologické volby se objevují během skutečného výzkumu.“ (George a Bennett) Metodologie – obvyklý pohled kvantitativní výzkum kvalitativní výzkum cíl testování hypotéz tvorba teorie logika dedukce indukce ambice vysvětlení interpretace N mnoho případů málo případů redukce informace velká malá zobecnění dobrá generalizace omezená/není cílem reliabilita vysoká nízká validita nízká vysoká data čísla kódy, metafory Kde stojí politologie a BS? Shrnutí - dvě „tradice/paradigmata“ výzkumu (Hollis, Smith, della Porta, Keating) vysvětlující/ (post-) pozitivistická věda interpretativní/ hermeneutický přístup ontologie (povaha reality) objektivně existující realita, „materiální“ skutečnost sociálně konstruovaná realita, symbolický charakter skutečnosti, pravidla konstituující sociální svět Dvě „tradice“ - pokračování epistemologie (povaha znalostí, vztah mezi poznávajícím a poznávaným) možnost oddělit fakta od hodnot, fakta existují relativně nezávisle na poznávajícím, badatel poměrně nezávislý na realitě, manipuluje a pozoruje objektivně, hledání obecných zákonů, víra v neutralitu vědy interaktivní spojení mezi badatelem a účastníky, není rozdíl mezi subjektem a objektem, fakta nejsou nezávislá na našich teoriích a interpretacích, realita má význam jen skrze naše interpretace Dvě „tradice“ - pokračování metodologie (přístup k systematickému zkoumání) kvantitativní i kvalitativní kvalitativní, hermeneutické Vysvětlující/pozitivistická či interpretativní práce? l„… the securitization of migration can be examined as a discourse through which relations of power are exercised…the main goal is to make explicit how through discourse, this new knowledge of migrants defined as a security threat to social body, has led to the creation of new exclusionary immigration legislation. Shift in perception … thus, issues such as interstate and intrastate migration were approached in terms of realpolitik… This redefinition has led to the broadening of security issues…” l l (Ibrahim, M. 2005. “The Securitization of Migration: A Racial Discourse.” International Migration Volume 43(5): 163-168., pp. 164, 165.) Vysvětlující/pozitivistická či interpretativní práce? l„… between 1990 and 2001, there were 57 major armed conflicts in 45 countries. The highest number of conflicts occurred in 1990-93…Of these, 11 had lasted for eight years or more years…Among the key factors that cause violent internal conflict: competition over land and resources…” l (Commission on Human Security. 2003. Human Security Now, chap.: People caught up in violent conflicts. New York, pp. 21.) l Vysvětlující/pozitivistická či interpretativní práce? lPráce chce zjistit, jaké jsou příčiny ekonomické recese. lPráce se pokouší odpovědět na otázku, jakým způsobem jsou v českém politickém diskurzu zvýznamňovány bezpečnostní hrozby. lJaké faktory vysvětlují volební rozhodnutí? lCo je to být ukrajinský “manuál”? Pohled ukrajinských pracovníků na život v ČR l Vidíte problém? Jestli ano, kde? lMoje kvalitativní sonda se zaměřuje na dvě individuální case studies… a chce zachytit reprezentace, kterými popisují… budeme tak interpretovat… článek ověřil platnost předpokladu o kauzálním vztahu mezi… Přednáška 1: implikace pro závěrečnou práci lVeškerá vědecká práce vychází z určitých normativně-filozofických pozic => netvrdím, že jsem neutrální lMultiparadigmatičnost rozhodně neznamená, že si každý může dělat, co se mu zlíbí – všichni musí dodržovat určitá pravidla lZískávání vědeckého poznání je časově mnohem náročnější než ostatní typy poznání => „malé“ otázky vyžadují hodně práce lPráce musí být ZAMĚŘENÁ lVýzkum automaticky neimplikuje „sběr dat v terénu“ – empirickou práci lze psát i ze sekundárních zdrojů lNepíšeme, v jaké tradici pracujeme (např. „jsem pozitivista“) – to jasně řekne naše otázka, styl práce a seznam literatury