Výzkum začíná otázkou Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu Výzkum – zaměřená aktivita lPrvní krok: tematická oblast l lDruhý krok: čtení l lTřetí krok: identifikace problému, formulace otázky, která již specifikuje: lcíle práce l„žánr“ práce l lNevím, jaké téma. Co mám dělat? Jaké téma? (viz Silbergh) 1.Jaký kurs vás bavil během studia? Mělo by jít o kurs na vaší mateřské katedře, v němž jste měli nadprůměrné výsledky. 2.Čím se zabýváte mimo školu? Identifikujte nějaký teoreticky relevantní problém a ten řešte. 3.Jaké jsou vaše kariérní cíle? Přizpůsobte jim výběr tématu. 4.Konzultujte s vyučujícími, mluvte s lidmi z praxe. Jakou otázku? (srov. Schmitter) 1.Otázku, která vás osobně zajímá, abyste byli ochotni investovat čas do jejího řešení. 2.Otázku, která zajímá také jiné lidi v rámci vaší disciplíny, aby vaši práci vůbec někdo chtěl číst. 3.Otázku, která bude dobře časově a prostorově specifikována, aby se dala „řešit“. 4.Otázku, která má i jiné charakteristiky než jen to, že je málo prozkoumaná. 5.Otázku, která má i jiné charakteristiky než jen to, že je právě „v módě“. Dva typy otázek/cílů (viz Schmitter) l„Projections“ – aplikace existujících přístupů a metod na jiné jednotky a období než dosud (záměr: potvrzení existujícího poznání a způsobů jeho produkce) l„Puzzles“ – identifikace problému či „chyby“, která by měla být novým výzkumem řešena (záměr: zpochybnění existujícího poznání, konceptualizace, měření atd.) Možné výzkumné „žánry“ lPráce I: Otázka „proč“ - testování hypotéz lPráce II: Formulace teorie lPráce III: Kritické posouzení literatury lPráce IV: Evaluační výzkum/výzkum politiky lPráce V: Otázka „jak“ - aplikace teorie, interpretace l… l(Van Evera) l Práce I: Otázka „proč“ -testování hypotéz lHledá vysvětlení fenoménů testováním předpokladů teorií o kauzálních vztazích mezi proměnnými na empirických datech (může jít jak o velké N, tak o malé N studie) lHypotéza: deduktivní předpoklad o vztazích mezi proměnnými (A a B), který je formulován na základě teorie lHypotézy používáme, jen když testujeme teorie! (např. Punch, s. 47-48) Vysvětlení lKauzální vztah, který spojuje příčinu (NP) s fenoménem (ZP), který způsobuje lNP: nezávislá proměnná – předpokládaná příčina lZP: závislá proměnná – předpokládaný důsledek lzprostředkující proměnné – zprostředkovávají vliv nezávislé na závislou proměnnou lA -> (q -> r ->) B lkontrola alternativních vysvětlení (nez. proměnných) – další potenciální vlivy na závislou proměnnou, které musejí být vyloučeny, abychom dokázali identifikovat vliv závislé proměnné, která nás zajímá Výběr otázky (katalog KKV) lvezmeme si hypotézu, která je v literatuře chápána jako významná, ale nikdo v jejím případě ještě nezpracoval systematickou studii lvezmeme si akceptovanou hypotézu v literatuře, o níž předpokládáme, že je neplatná, a zkoumáme, zda-li je tomu skutečně tak lsnažíme se vyřešit nebo poskytnout data pro jednu ze stran důležité kontroverze lpřipravíme výzkum, který odhalí nějaké nereflektované předpoklady v literatuře lbudeme argumentovat tím, že nějaké téma bylo v literatuře přehlíženo a zpracujeme k němu studii lukážeme, že teorie či data v jedné oblasti odborné literatury jsou využitelná při řešení problémů či debat v jiné oblasti Práce II: Formulace teorie lPráce formuluje nové hypotézy, zpravidla na základě pozorování… ty mohou být ilustrovány příklady, neprovádí se však žádný rigorózní test lPoužívá se v oblastech, kde neexistují etablované teorie nebo tehdy, když máme podezření, že existující teorie nedokáží vysvětlit nějaký důležitý fenomén Práce III: Kritické posouzení literatury lPráce shrnuje a posuzuje teoretickou a empirickou literaturu k nějakému problému… snaží se diskutovat přesvědčivost existujících teorií a empirických testů prezentovaných argumentů lBěžné také u normativní politické teorie Práce IV: Evaluační výzkum/výzkum politik(y) lPráce provádí evaluaci existující nebo navrhované politiky, ptá se, jaké budou jejich důsledky, povedou ke splnění deklarovaných cílů? Formuluje alternativní scénáře, případně obecná politická doporučení na základě provedené analýzy a použité teorie/teorií lSpadá do širší skupiny „aplikace teorie“ Studium politik(y) politická studia analýza politiky cílové publikum jiní experti a výzkumníci politici a úředníci zaměření na vybraný problém; obsahuje obecná doporučení a informace o problému na klienta; navrhuje specifické politiky, které budou implementovány v praxi metodologie obsahuje popis primárního výzkumu neobsahuje popis primárního výzkumu jazyk užívá odborného jazyka a jeho termínů musí být velmi jednoduchý a bez odborného žargonu Práce V: Otázka „jak“ - aplikace teorie, interpretace lTeoreticky vedená analýza událostí, fenoménů – cílem není vysvětlení, ale analytický popis, využití teorie pro analýzu daného fenoménu l lTvorba deskriptivních typologií (př. demokratické, nedemokratické režimy…) l l„Dobrá deskripce je lepší než špatné vysvětlení.“ (KKV, s. 45) Jakou ambici mám mít? lNejen nalézt nové odpovědi, ale položit zcela nové otázky lNajít nové odpovědi na staré otázky lZpochybnit akceptované odpovědi na staré otázky lPotvrdit neakceptované odpovědi na staré otázky lModifikovat akceptované odpovědi na staré otázky lPotvrdit akceptované odpovědi na staré otázky lPřinést novou analýzu nového fenoménu lPřinést novou analýzu známého fenoménu lPřinést novou informaci l Light downward diagonal riziko vyplňuje informační mezeru potvrzuje akceptované odpovědi na staré otázky poskytuje nové odpovědi na staré otázky mění akceptované odpovědi i otázky nejmenší dopad / nejmenší riziko největší dopad / největší riziko modrá oblast – ideální rozsah výzkumu do úrovně PhD Ch. Tilly, 2006 © červená oblast - nejrizikovější oblast s největším potenciálním dopadem na výzkumné pole post-PhD výzkum modifikuje akceptované odpovědi na staré otázky potvrzuje neakceptované odpovědi na staré otázky zpochybňuje akceptované odpovědi na staré otázky Na jaké otázky si odpovědět u mé otázky před tím, než ji přijmu za svou? (Tilly) lProč, jak a pro koho je moje otázka důležitá? lJaké odpovědi na mou otázku bych měl vzít v úvahu. lJak moje práce přistoupí k řešení otázky? lJaká data budu muset získat? lJaké závěry asi moje práce přinese? lPro koho budou tyto závěry zajímavé, koho „zvednou ze židle“? lJaké technické a praktické problémy budu muset řešit? lJaké konceptuální problémy budu muset řešit? lJaké teoretické problémy budu muset řešit? lKde začnu a proč právě tady? lJakou formu musí mít finální produkt? l Co je správnou a postačující VÝZKUMNOU otázkou? Co z ní vyplývá? lLze aplikovat koncept antisystémové strany na KSČM? lJe ODS pravicová? lJaké jsou příčiny zahraničních misí? lProč není všude demokracie? lJaké jsou možnosti využití alternativních metod ve výuce občanské výchovy? lJe systém zdravotního pojištění dobrý? l Příklad hypotézy? lMůj výzkum se bude snažit potvrdit nebo vyvrátit následující hypotézu: „Na vysokých školách studuje významná část studentů, která nepatří ve své věkové skupině k nejlepším, zároveň významná část nadaných mladých lidí zůstává mimo vysoké školy.“