Teorie, argument, logiky vysvětlení Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu Teorie (viz Van Evera) lObecné výpovědi, které popisují a vysvětlují příčiny tříd fenoménů. Sestávají z (1) hypotéz o kauzálních vztazích a (2) specifikace podmínek jejich platnosti. lTeorie tedy poskytuje vysvětlení nějakého obecnějšího fenoménu nebo fenoménů (nemluvíme o teoriích Francouzské revoluce nebo ODS, ale o teoriích revolucí nebo politických stran). Kauzalita lKauzální efekt – rozdíl mezi hodnotami závislé proměnné, pokud nezávislá proměnná nabude dvě rozdílné hodnoty lKauzální mechanismus – mechanismy, jakými působí nezávislá proměnná na proměnnou závislou lA -> q -> r -> B Dobrá teorie (Van Evera) l1. Má velkou explanační sílu, která závisí na: -důležitosti teorie -počtu oblastí, kterých se týká -aplikovatelnosti l2. „Vysvětluje hodně s málem“ l3. Neposkytuje banální vysvětlení l4. Je jasně formulovaná l5. Lze ji empiricky zkoumat a je vyvratitelná l6. Vysvětluje důležitý fenomén 1. Jak jsou teorie vytvářeny? lZkoumání „úleťáků“ lKomparativní metoda lZkoumání případů s extrémními hodnotami závislé proměnné lKontrafaktuální analýza lReflexe politických debat lNázory („vysvětlení“) samotných aktérů lHledání korelací mezi proměnnými v datovém souboru s velkým N lImport teorií z jiných oblastí lInterpretativní výzkum (není výzkum mentálních obrazů, ale jednání, viz Wagenaar, s. 17-18) l Jaké kauzální teorie konstruovat? (viz KKV) lVyvratitelné lVnitřně konsistentní lDobře vyberte závislé proměnné lMaximálně konkrétní lŠiroce formulované RESEARCH DESIGN Jak jsou teorie testovány? lKauzální efekt lExperiment 01 X 02 l 03 04 lStatistická analýza (velké N) lKomparativní analýza (malé N) l lKauzální mechanismus lSledování procesu (process-tracing) Research design/kauzální efekt lLongitudinální – srovnání napříč časem (tj. zkoumá jeden případ v čase) lCross-sectional – srovnání napříč případy (tj. zkoumá napříč případy v jednom časovém bodě) lKombinace obou logik l Longitudinální Cross-sectional případ Českomoravská konfederace odborových svazů příležitosti spíše otevřené, závislé na tom, kdo zvítězí ve volbách organizační kapacita relativně vysoká v ČR, omezená na úrovni transnacionální rámování politické, ideologické a byrokratické, expertní (závisí na cílové skupině) repertoár jednání spolupráce s ČSSD, lobbying, protestní akce Aplikace teorie Teoretická část práce lStejně jako celá práce musí být ZAMĚŘENÁ (hrubé pravidlo: zahrňte jen to, co je v práci SKUTEČNĚ použito) lČtěte selektivně (neboli: zaměřeně), odborná literatura není detektivka l Teoretická část práce vám má pomoci (viz Silbergh): lZískat detailní přehled o vašem TÉMATU lSpecifikovat váš problém a zasadit jej do kontextu probíhajících debat lDodat vaší práci serióznost a váhu a dokázat, že řešíte skutečný problém lUsoudit, jestli je způsob řešení, který uvažujete, adekvátní vašemu tématu (sledujte postupy těch před vámi) lZasadit vaše zjištění do kontextu (v další fázi) l Co je a co není teoretická část diplomové práce Teoretická část je: Teoretická část není: Místo, kde specifikujete problém, který jste identifikovali v úvodu práce Místo, kde poprvé definujete váš problém Místo, kde diskutujete otázky, které jsou relevantní pro váš výzkumný problém Soupis veškerých příspěvků, které se nějak dotýkají vašeho tématu nebo vše, co jste přečetli Pokračování… Jeden z prvních kroků při přípravě a psaní vaší práce Něco, co se týká jen prvotní části psaní práce Kritickou a analytickou diskusí relevantních příspěvků a jejich přínosu (co znamenají pro mou práci?) Čistě deskriptivní text, NAOPAK: cílem teoretické části JE prozkoumat argumenty a NE je „vycpat a vystavit“ Obsahuje odkazy na akademické zdroje (WIKI nestačí!) Striktně omezena na akademickou literaturu (internetové zdroje, vládní zprávy atd. zde mají své místo) Kde začít? lKonzultace, review essays… lKnihovny (nejen FSS), elektronické zdroje, books.google.com, www.questia.com, nespoléhat jen na češtinu…přátelé v zahraničí, meziknihovní výpůjční služba… lStránky autorů, emaily autorům… neboli, surprise, surprise: KOMUNIKACE l lStejně tak jako je důležité začít číst, je v pravý okamžik důležité přestat a začít konečně PSÁT! Cvičení: jde to takto? lProč je v Bzenci rozvinutá skinheadská komunita? Design: případová studie bzeneckých skinheadů. lJaký je vliv volebního systému na proporčnost výsledků? Design: studie voleb v ČR do PS 2006 a 2002. lProč jsou někteří lidé více aktivní v politice? Hypotéza genderových nerovností: „spíše muži než ženy jsou aktivní v politice, protože mají více zdrojů i sebedůvěry se v politice angažovat.“ Design: dotazníkové šetření 200 mužů. lProč se liší volební chování podle regionu? Hypotéza historických událostí: „lidé v nově osídlených oblastech po odsunu v roce 1945 budou spíše volit KSČM než v jiných regionech.“ Design: volební výsledky na úrovni volebního obvodu pro nově osídlené oblasti, regresní analýza. lJak jsou české politické strany europeizované? Design: analýza ODS, ČSSD, SZ, KDU-ČSL, KSČM v roce 2009.