Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu Nejdůležitější je: držet se tématu a být zaměřený l„…čím jasnější a zaměřenější je váš problém, tím větší šanci na úspěch máte.“ (Silbergh) l„Potřebujete téma, na němž budete pracovat. Pokud jej nemáte, ztratíte směr. Jakmile máte téma, můžete začít výzkum.“ (Hinds) l „Rozbalte své téma“ před tím, než budete psát (Silbergh) 1.Identifikujte téma 2.Rozložte své téma do jeho jednotlivých problémových částí a zaměřte se jen na některou z nich 3.Přemýšlejte o tom, jaké informace (data) budete potřebovat, jak je sesbíráte a jak je budete analyzovat 4.Přemýšlejte o tom, jestli takový výzkum přinese odpovědi na otázku/otázky, které jste si stanovili (na základě studia relevantní literatury) 5. 5. Návrh musí dokazovat, že: 1.Rozumíte svému tématu 2.Jste srozumitelně schopni definovat svou otázku/cíl (test „pět vět babičce“) 3.Víte, v rámci jakého „žánru“ pracujete a co to pro vás znamená 4.Neporušujete etické principy 5.Víte, jak svůj cíl zvládnout za daných omezení 6. Struktura: 0. Abstrakt (100-200 slov) labstrakt je krátkým shrnutím textu, resp. jeho hlavního cíle (ne detailní popis celého textu!) lnebývá zahrnut do struktury obsahu textu (stojí mimo hlavní tělo textu v úvodní části) lhlavním cílem abstraktu je získat zájem čtenáře a poskytnout mu první a velmi stručný (povrchní) vhled do hlavního problému textu 1. Úvod -Jasně formulovaná výzkumná otázka -Srozumitelné ospravedlnění výzkumné otázky (Proč je otázka důležitá? Má nějaké normativní implikace? Má nějaké implikace pro etablované teorie? Jedná se o první aplikaci teorie? Řekněte to zde.) -Stručné shrnutí (jedna dvě věty) očekávané odpovědi (pokud jde o testování hypotéz) -Stručné shrnutí (opět: několik vět) očekávaných kroků výzkumu l lViz také přenáška „Výzkum začíná otázkou“ l 2. Krátké shrnutí literatury -návrh obsahuje krátké shrnutí literatury a omezený počet odkazů: rámcově tak mapujete pole, na němž se pohybujete a dále definujete svůj problém -zasadíte tak do kontextu problém, který chcete řešit -odvodíte zde své hypotézy (pokud chcete testovat hypotézy) nebo předložíte teorii/teoretický argument a/nebo její dimenze (pokud budete aplikovat teorii) -opět platí: buďte zaměření (jen to, co se týká vaší otázky, nikoli intelektuální historii vašeho pole!) …pokračování: mechanismus (pro testování teorií) ldiskuse mechanismu, který podle vaší teorie spojuje NP se ZP (odpověď na otázku „jak“ působí NP na ZP) lkaždý krok musí být srozumitelně vyjádřen a podpořen buď literaturou nebo dostupnými daty (zde použijete data, která máte zatím k dispozici) l lViz také přenáška „Teorie, argument, logiky vysvětlení“ l l 3. Operacionalizace hlavních konceptů lUkážete, jak budete měřit své hlavní koncepty, s nimiž budete pracovat, tj. jak „rozeznáte“ své koncepty v realitě a jak je změříte (platí jak pro ty, kteří budou testovat, tak pro ty, kteří budou aplikovat teorii) l l lViz také přenáška „Od teorie k empirickému výzkumu, konceptualizace, operacionalizace, výběr případů“ l 4. Metody řešení a data lPopíšete metody, které hodláte použít, provedete jejich ospravedlnění lPopíšete data, která budete muset získat a vysvětlíte, jak je získáte (internet, vlastní terénní výzkum, sekundární analýza již publikovaných výsledků atd.) lPozn.: formát malé N, testování teorií (vysvětlující práce): nutno specifikovat strategii výběru případů l lViz také přenáška „Od teorie k empirickému výzkumu, konceptualizace, operacionalizace, výběr případů“ l 5. Závěry a jejich implikace lShrnutí očekávaných závěrů a jejich implikací pro: -teorii (pokud jsou) -politickou praxi (pokud jsou) l Návrh grantové žádosti 1.Úvod: musí zaujmout recenzenty -Co je hlavním cílem projektu? -Co díky tomuto projektu zjistíme, co ještě nevíme? -Proč bychom to vůbec měli vědět? l lHned na začátku je třeba jasně a atraktivně říci, co je „přidaná hodnota“ projektu, proč by měl být financován! (Začínáme nejlépe otázkou nebo jasným argumentem/hypotézou.) lUžíváme srozumitelný jazyk bez žargonu, zbytečných komplikací a rádoby sofistikovaných „kudrlinek“. l Návrh grantové žádosti (II) l2. Zasazení do kontextu l– zaměřené „lit review“ a odkazy na literaturu, zasazujeme náš výzkum do kontextu dosavadních znalostí a ukazujeme, že víme, o čem mluvíme a „kde se právě nachází“ naše výzkumné pole l- nastolujeme relevanci našeho problému (politicky relevantní, neprozkoumaný, důležitý teoretický příspěvek, vysvětluje důležitou událost, kterou ještě nikdo nevysvětlil atd.) Návrh grantové žádosti (III) l3. Metodologie -užijte aktuální/progresivní metody -popište přesně, jaké metody budete pro řešení užívat a proč -buďte co nejtransparentnější – řekněte přesně, co budete dělat a jak („budu analyzovat“ je málo… ) -prokažte svou metodologickou připravenost (např. malé N: specifikujte výběr případů, velké N: předložte dotazník) Návrh grantové žádosti (IV) l4. Specifikace konečného produktu/produktů a jejich diseminace cílovým skupinám (vyjmenujete publikace, články, kursy, patenty atd.), opět zopakujete přínos svého výzkumu a jeho očekávaných výsledků l lObecně: přizpůsobujte svou strategii vždy požadavkům konkrétní instituce (web, osobní kontakt, komunikace, informace od minulých úspěšných kandidátů atd.)