Seminář 10 •Souhrn veškerých přístupů přes téma manipulace: manipulace ve filmu a manipulace filmem Funkcionalistický přístup: manipulace jako projev disfunkčního chování •Erik Berne, transakční analýza, více •http://www.psychoterapie.psychoweb.cz/psychoterapie/transakcni-analyza •Úlohy a komplikovanější symbolické interakce, když existuje konflikt mezi intenci a nemožnosti ji uplatnit •Výměna nefungující symbolické interakci na fungující, možnost dosáhnout rovnováhy Manipulace: funkcionalistický přístup •Jaká minulost ovlivňuje chování Skara? •O jaké úloze se sní Skaroví? •Proč se Simba podléhá manipulaci Skara? •Nakolik účinná strategie Mufasa proti manipulaci Skara? • Film-manipulace z pohledu funkcionalistického přístupu •přímý vliv pozitivní (vychová) či negativní (vnucení odporných forem chování) •imitace jako klíčová kostra chování •pokušení filmem: nezdravá výživa, kouření, konzumerismus (nepřímá reklama), agresivita • • Může film ovlivnit chování? http://bigpicture.ru/wp-content/uploads/2011/09/8135.jpg „Odměna“ se strany společnosti •Cenzura, která má za důsledek omezení práva dívat se na film •Stigmatizace filmů a vytvoření fenoménu closet movies a guilty pleasure •Otázkou zůstává, kdo to řeší a podle čeho rozhodují o normalitě filmu • Otázka na sebereflexe •Jaké filmy pro Vás fungují jako zakázané potěšení? •Co by se změnilo, kdybyste se měli možnost zbavit tohoto tabu? •Váš postoj k cenzuře Humanistický přístup •City Skara: hněv a žal, proč nemá možnost vyjádřit této city? Z jakých prvků se skládá zákaz na city? • Jak se promění nevyjádřený hněv a žal? •Co je projevem „onemocnění“ citů? •Kdo mezi postavy má zdroje pomoci Skarovi? •Jaký přístup byste aplikovali k rozboru chování Skara: funkcionalistický či humanistický? • • Film-manipulace z pohledu humanistického přístupu výrazné hranice mezi hrdinou, obětí a zločincem, třídění lidé na slušné, potenciálně slušné a totální neslušné, nevyhnutelné ponížení a omezení schopnosti chápat toho nepravého Filmy které překonávají klišé Gang hyen jako výzva humanistickému přístupu •Shenzi, Banzai a Ed se chovají asociální, což je zdrojem rizika veřejnému bezpečí. Jak byste vysvětlili jejich chování skrz humanistický a funkcionalistický přístup? Použijte klíčová pojmy rovnováha s sebou a rovnováha s prostředí http://www.youtube.com/watch?v=yhZ0TKdgJGg Gang hyen v různých přístupech •Funkcionalistický přístup •Z jakého prostředí pochází? Vymyslíte jejich rodinné zázemí •Potřeby a možnosti jejich uspokojení •Jakou funkci mají uplatňovat podle sociálního řadu? Co jim překáže? •Jaké normy porušují? •Mají vůle a schopnost k sebeovládání? •Humanistický přístup •Mají rovnováhu s sebou? V čem se projevuje nedostatek této rovnováhy u každé z hyen? •Proč se jim nechtěje podlehnout lvům? •Jaké city neakceptují, proč? •Jaký mají smysl pro humor? •Proč i uvnitř skupiny panuje ponížení a striktní hierarchie? • Čím se liší hyeny (Lví král) a fossy (Madagascar)? Kdo je nebezpečnější? Kdybyste pracovali s mladými provinilci, kdo by byl těžším klientem, proč? Jaký z přístupů je neučenější ve prospěch pochopení jejich chování? Aplikujte reflexivní a revoluční přístup k porovnáni fossů a hyen •Reflexivní přístup •Jakou mají nadceněnou ideji? •Proč se řídí pravidlem „sežer slabšího“? •Jakou schopnost k reflexi mají? • •Revoluční přístup •Do jaké míry jsou závislé na prostředí? •Proč jsou odcizené od společnosti, a jak to ovlivňuje jejich chování? •Jsou to lumpeni, jichž se bojí buržoazie? • Manipulace: revoluční přístup •Mající moc proti bezmocným •Cílem je •Podřídit a vynutit k poslouchání •Legitimizovat svou předvahu •Zbavit se zodpovědnosti za krutost chování Klíčové mechanismy manipulace •Manipulace ideologiemi •Přesvědčenost v pravosti svých názorů a intencí podcenit a zničit jakýkoliv opačný názor •Selekce Podle vývoje symbolické interakce s kým se schoduje? Death_0 0 Image Sofiina volba: čin lékaře •Jaké symbolické interakce měl před nástupem do práce lékařem v koncentračním táboru? •Jaké interakce přestaly fungovat, a co bylo důsledkem toho? •Jaké nové interakce vypracoval? Za jakým účelem? •Kdyby jeho potomky potřebovali jít do psychoterapii, jaký by přístup fungoval? Kolektivní paměť a její výzvy Film-manipulace •Siegfried Kracauer: Kapitalistická kinematografie je odrazem ambivalentního společenského vědomí, tvoří iluzi konkrétního a vyhání z filmů rutinu The Mass Ornament: Weimar Essays Film-manipulace z pohledu revolučního přístupu •Vnucení citů, film nás vydírá k destruktivnímu citu •Předpis identity, důsledný opak pravého a nepravého •Legitimizuje omezeni soucitu, a podporuje krutost •Film-pokušení http://www.chroniknet.de/assets/66005_1.jpg Rules of Engagement Poster Žid Süss: Musíme považovat film a jeho autory za spoluviníky netolerance, a nebo vznik toho filmu odrazuje dobu a enormní míru netolerance Scene%20from%20Jud%20Suss%202 Scene%20from%20Jud%20Suss%201 court%20Scene%20from%20Jud%20Suss%204 Jud Süss - Film ohne Gewissen Movie Poster Rules of engagement •Více 38-Rulescrippledgirl 40-RulesEngagementGirl http://www.ejumpcut.org/archive/jc50.2008/reelBadArabs/3.html Film jako prostředek stratifikace •Potřeba ve filmu jako patologizovaná socialita míra integrace je závislá na tom, nakolik člověk splňuje úlohu diváka •Divák, jež je zakotven do filmové kultury, má iluzi svobody, ale postfilmic život určuje pohled •Čím dal se kouká jen na sprosté filmy, tím méně šancí na nezavislost Reflexivní přístup •Náhrada skutečných přáni předpisy od veřejnosti a sociální příjemnou představou o tom, co má člověk chtít Překonání manipulace •Navázaní jednoho typu manipulace na jiné, vybudování manipulativní pyramidy •Hledání prvků manipulativního chování v sobě •Schopnost se vzdalovat od veřejnosti (černý humor, existenciální praxe) Klišé ve filmech a parodie na ně disney-princesses Jon Cozart se zabývá parodiemi na neipopulárnější filmy http://www.youtube.com/watch?v=diU70KshcjA Co zůstává od pohádky, proč? Jak písnička přepracuje happyend? Jaké hnací sily zapojí do odidealizace filmu? Mnohočetná porucha ve prospěch člověka •Rozdělení na sub-osobnosti jako chránění sebe • •Akceptování množstevního „já“ Fay Weldonová Splitting vs. The Cloning of Joanna May Hlavní postava v průběhu rozvodu ztratí svou osobní integritu a rozpakuje se do několika sub-osobnosti, na začátku každá z těch osobnosti vyjádři nějaký požadavek od veřejnosti, ale krok za krokem sub-osobností zvládnou s konfliktem mezi sebou a začnou pracovat jako tým. Postava překoná rozvod a dostane nové zdroje pomoci a energie • Žena po 10 roků od rozvodu zjistí, že její bývalý manžel udělal z ní několik klonů, které splňují jeho přání… http://www.youtube.com/watch?v=74wEWyjcUPs • Marie Darrieussecqová Prasečiny •Postava se začíná měnit v prasnici bez zjevné příčiny a svoji proměnu si začíná uvědomovat až dodatečně. Nakonec se snaží využít dvoje- osobnost Krzysztof Kieslowski Dvojí život Veroniky •„Polská" Veronika dává před láskou k muži přednost lásce k hudbě, a proto také umírá, "francouzská" Veronika volí zdánlivě "příjemnější" životní cestu, ale přežije se? David Lynch •Rozpak jako hlavní téma jeho dílů od neutrálního postoje k rozpaku do akceptování • •