pruh_TITL text logoC Fundrasing = friend raising = fun raising Přednáška pro FSS podzim 2013 Simona Škarabelová 1 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising n nJde jen o prostředky??? njen o PENÍZE??? njen o DARY??? n nNIKOLI!!!! nJde o to, získat především DÁRCE!!! n n 2 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text §Stav dárcovství §Motivy dárců/informace o dárcích §Metody (benefiční akce, písemná žádost o grant (dotaci), fundraising od dveří ke dveřím, pouliční fundraising, osobní návštěva, členství, testament fundraising, online fundraising, dms, vlastní činnost, atd…) §Plánování fundraisingu – jeho aktivity (plánování, administrativa, komunikace) §Měření úspěšnosti fundraisingu q Dnes pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraisingový koláč nKolik organizací usiluje o část fundraisingového koláče? nUSA: více jako 1.5mil. (v r. 2011) nČR: více jak 86 tis. n (v r. 2012) (se započtením organizačními jednotkami sdružení by to bylo přes 118 tis) C:\Users\Rob\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\PN1O5OGR\MC900436337[1].png C:\Users\Rob\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MB0504Z\MP900443878[1].jpg 4 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fakta o filantropii v USA: nUSA má nejrozsáhlejší systém organizovaného soukromého dárcovství/filantropie na světě. n Pokud by NNO v USA byly samostatným odvětvím, tvořily by 10% pracovní síly a 5 % hrubého domácího produktu. nV roce 2011 registroval IRS více než 1,5 mil od daní osvobozených organizací. n nZdroj: United States Internal Revenue Service, 2012 5 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Počet NNO v USA (2001–2010) 6 501c organizations.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fakta o filantropii v ČR: nCca 13 právních forem NNO (aby bylo logické srovnání s USA) nSdružení, nadace, nad.fondy, obecně prospěšné společnosti, sdružení vlastníků bytových jednotek, veřejné vysoké školy, politické strany, organizační jednotky sdružení), církevní organizace, profesní organizace či komory, komory (jiné než profesní), zájmová sdružení právnických osob, honební společenstva nV roce 2006 bylo možné ze zdrojů ČSÚ identifikovat 75 224 jednotek, charakterizovaných jako non-profit (byť některé z nich vykazují nízkou fiskální aktivitu) nZroj: ČSÚ, Satelitní účet 2006 7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Globální filantropie nVelký význam nadací, kterým se daruje více než v posledních dvou dekádách – nyní 24 % z celkového objemu darů nOd roku 1990 vzrostla nadační jmění čtyřnásobně nDary nadacím se od stejného období zvýšili pětkrát nPočet nadací se za stejnou dobu zdvojnásobil, nové nadace cílí na mezinárodní dárcovství n nDo globální filantropie se zahrnují dary, půjčky i dobrovolnictví n n 8 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Šíře globální filantropie nPřes význam nadací jsou jejich dary jen částí filantropických aktivit nDalší skupiny dárců: nJednotlivci nFirmy nNNO (zvláště dobrovolná práce) nCírkevní organizace n 9 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text International Giving Comparison (lists countries by the amount of money they give in absolute terms) nUnited States – $28.67 billion nFrance – $12.43 billion nGermany – $11.98 billion nUnited Kingdom – $11.50 billion nJapan – $9.48 billion nSpain – $6.57 billion nNetherlands – $6.43 billion nSweden – $4.55 billion nNorway – $4.09 billion nCanada – $4.01 billion nItaly – $3.31 billion nDenmark – $2.81 billion n n n nAustralia – $2.76 billion nBelgium – $2.60 billion nSwitzerland – $2.31 billion nFinland – $1.29 billion nAustria – $1.15 billion nIreland – $1.00 billion nSouth Korea – $0.82 billion nGreece – $0.61 billion nPortugal – $0.51 billion nLuxembourg – $0.40 billion nNew Zealand – $0.31 billion Source: Organization for Economic Cooperation and Development, 2009 10 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text International Giving Comparison (lists countries by the amount of money they give as a percentage of their gross national income) nSweden – 1.12% nNorway – 1.06% nLuxembourg – 1.04% nDenmark – 0.88% nNetherlands – 0.82% nBelgium – 0.55% nFinland – 0.54% nIreland – 0.54% nUnited Kingdom – 0.52% nFrance- 0.47% nSpain – 0.46% nSwitzerland – 0.45% n n nGermany – 0.35% nCanada – 0.30% nAustria – 0.30% nAustralia – 0.29% nNew Zealand – 0.28% nPortugal – 0.23% nUnited States – 0.21% nGreece – 0.19% nJapan – 0.18% nItaly – 0.16% nSouth Korea – 0.10% Source: Organization for Economic Cooperation and Development, 2009 11 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text International Giving Comparison ( Humanitarian donation in absolute terms from other countries) n nSaudi Arabia – 51.8 million nUnited Arab Emirates – 35.3 million nKuwait – 34.2 million nRussia – 32.5 million nIndia – 14.6 million nSouth Korea – 13.2 million nQatar – 12.9 million nTurkey – 4.8 million nCzech Republic – 4.3 million nHong Kong – 4.0 million nOther countries – 16.5 million n n Source: Global Humanitarian Assistance, July, 2010 12 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dárcovství v ČR n47 % občanů věnovalo materiální nebo finanční dar neziskové organizaci v roce 2004. (5% růst od roku 2000) n47 % Čechů bylo členem alespoň jedné neziskové organizace Téměř 60 % občanů se účastnilo občanské či sociální aktivity (pracovní brigády, asistence seniorům, organizace kulturní či sportovní akce v obci, apod.) n32 % Čechů dobrovolně pracovalo v roce 2003 nNeziskové organizace s nejširší členskou základnou: sportovní organizace, odbory, včelaři a podobné organizace, dobrovolné hasičské sbory n nZdroj: Vajdová Tereza (2005). Česká občanská společnost 2004: Po patnácti letech rozvoje 13 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dárcovství v ČR (2009 ) nZdroj: ČSÚ Satelitní účet 2005–2009 n 14 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zdroje příjmů NNO v ČR 2009 (SÚNI) nVlastní příjmy nVeřejné zdroje nIndividuální a firemní dárcovství, vč. zahraničních zdrojů nČlenské poplatky n nDůchody z vlastnictví n27 % n26 % n21 % n n n6 % n n20 % 15 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Veřejné zdroje pro NO (v mil Kč) 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Státní rozpočet 3 509 5 569 6 600 6 311 5 701 5 767 5 741 Krajské rozpočty 1 413 1 931 1 094 1 483 1 578 1 419 1 612 Obecní rozpočty nezjišťováno nezjišťováno 3 165 3 731 2 672 2 579 2 727 Státní fondy nezjišťováno nezjišťováno 300 179 225 574 782 CELKEM 11 159 11 704 10 176 10 339 10 862 16 Zdroj: Rozbor financování neziskových organizací z vybraných veřejných rozpočtů, v letech 2005-2010, předběžná data z roku 2011 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dary v daňových přiznáních právnických osob tj. firemní dárci 2007 2008 2009 2010 2011 Počet dárců, kteří uplatnili daňový odpočet 18 845 19 251 16 732 15 634 16 296 Dary celkem (mil Kč) 2 509 2 415 2 334 2 225 2 465 Průměrný roční dar (tis Kč) 133 125 139 142 151 17 Zdroj: Nadace VIA, 2012 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dary v daňových přiznáních fyzických osob tj. individuální dárci 18 Počet dárců Dary celkem ( mil. Kč) Průměrný roční dar (Kč) 2007*) 141 093 1 469 10 412 2008 110 614 1 425 12 884 2009 107 898 1 198 11 103 2010 112 272 1 387 12 355 2011 116 993 1 342 11 466 *) společné zdanění manželů, poslední rok platnosti Zdroj: Nadace VIA, 2012 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Individuální dary prostřednictvím SMS (mil.Kč) 19 Rok Počet SMS zpráv Celkem získáno 2004*) 936 522 25,3 2005 3 270 413 88,3 2006 1 392 112 37,6 2007 1 336 806 36,1 2008 1 323 402 35,7 2009 1 796 096 48,5 2010 2 256 690 60,9 2011 1 429 025 38,6 Zdroj: Fórum dárců pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příklady kampaní nKampaň Lékaři bez hranic nhttp://www.youtube.com/watch?v=Tm9D3MatgKw nKampaň Daruj správně nhttp://www.youtube.com/watch?v=YZxJ55r_Hp4 nSTICHTING ALS NEDELAND nhttp://www.youtube.com/watch?v=tXTM9873g-8&playnext=1&list=PLE8268CDFA9B0AD26&feature=results_main nhttp://www.stichting-als.nl/ 20 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dárcovství v USA, 2010 charitativní dary celkem = $290.89 bil. 21 $ in billions -- rounded.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zdroje darů, 2010 ncelkem = $290.89 bil. nNárůst o 3.8 % (2.1 % inflace) njednotlivci zůstávají nejdůležitějším zdrojem njednotlivci + dědictví = 81 % celku nNadace = 14 % celku. n¾ z toho pochází od rodinných nadací. of independent foundation giving is from family foundations. njednotlivci + dědictví + rodinné nadace = 87 % nFiremní dárcovství tvoří cca 5 % celku 22 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text USA: typy příjemců darů, 2010, celkem = $290.89 bil. 23 $ in billions -- rounded.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Total giving, 1970–2010 n $ in billions.jpg Total Giving.jpg 24 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text giving by individuals.jpg Giving by individuals, 1970–2010 25 $ in billions.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text giving by bequest.jpg Giving by bequest, 1970–2010 26 $ in billions.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text giving by foundations.jpg Data: The Foundation Center Giving by foundations, 1970–2010 n $ in billions.jpg 27 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text giving by corporations.jpg Giving by corporations, 1970–2010 $ in billions.jpg 28 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Giving by source: Percentage of the total by five-year spans, 1971–2010 giving by source -- percentage of total 5-year spans.jpg 29 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Trends for total giving.jpg Total giving and trends for total giving: 1970–2010 30 $ in billions.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Giving to international affairs, 1970–2010 $ in billions.jpg giving to international.jpg 31 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Přesuny bohatství - globálně nS růstem bohatství vzrůstá ochota darovat. nPravidelně ročně přispívá v USA 97 % rodin s čistým jměním přesahujícím $1 mil. and 99% rodin s čistým jměním přesahujícím $5 mil. n93 % dárců by navýšilo svůj příspěvek, pokud by byli více oceněni, nebo emočně zasaženi n66 % dárců by dávalo více, kdyby byli lépe informováni o použití daru n85 % dárců by uvítalo služby „poradce pro dobročinnost“ 32 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Co víme o individuálních dárcích? ¢Relativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce (nejvíce dárců se rekrutuje z věkové skupiny 50-65 let) ¢Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. ¢Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. ¢Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní. ¢Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Se vzrůstajícím jměním se procento snižuje. ¢ ¢ 33 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Hledáme své dárce nAč se to nezdá, potencionální dárci se vyskytují všude. Jde však o to, je správně vytipovat, oslovit a následně s nimi dále komunikovat. nhttp://www.youtube.com/watch?v=TtOQda0aKIc nhttps://www.onlinepriznani.cz/cs/danove-priznani-pomaha nhttp://vimeo.com/11330566 n n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zkuste odpovědět sami: nKolik korun byste tento rok dali? nNa jaké účely tento dar vynaložíte? nJe nějaká konkrétní organizace, které byste chtěl(a) svůj dar dát? nVěděl(a) jste určitě, do jaké činnosti chcete své peníze investovat? nVázal(a) jste své darovací úmysly na nějakou konkrétní osobu? nBylo pro vaše rozhodování důležité, že máte v některé organizaci své přátele a známé, kterým důvěřujete? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Seznam dárců: nKdo z těch, které znáte, poskytne příspěvek vaší organizaci, i když to třeba bude méně, než kolik byste potřebovali nebo očekávali? nKteří jedinci nebo organizace mají zájem na tom, aby vaše organizace byla úspěšná a kteří, pokud je vhodně oslovíte, budou ochotni vás podpořit? nKdo nebo která organizace by vás podpořili, ale pouze když byste jim věnovali velkou pozornost a nejprve byste je pečlivě a dlouhodobě na dárcovství připravovali? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Tradiční okruhy dárců nmají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky. n ndalší vhodné členění je na ty, kteří: njsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu, ndávají poprvé, ndali již v minulosti. ¢ ¢ 37 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obecně lidé dávají peníze nže budou pravidelně informováni o rozvoji organizace, nvědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně, nnaplnění společných cílů, nže podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obecně lidé dávají peníze: njestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod, njsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti, nvidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi, nvědí, že jim bude neodkladně poděkováno nže budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Členové NO uvádějí nejčastěji jako svou motivaci k dávání: npocit užitečnosti, nradost z dávání, nosobní uspokojení, nchuť pomoci jiným, nsnahu vyřešit problém. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Z toho vyplývají MOTIVY DÁRCŮ nMarketingové účely n (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) nŠirší podnikové cíle n (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NO, snížení daňového základu, apod.) nNegativní motivy n (pocit moci, praní špinavých peněz) nMotiv víry n (Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bližnímu svému) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dříve než oslovíme vybraného dárce, je dobré si ujasnit následující otázky: nje vůbec solventní? n njaké širší marketingové cíle sleduje? n ndo čeho chce dlouhodobě investovat? n nnachází v dobré situaci, aby se u něj prosadila myšlenka altruismu? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Tři stupně ve vztahu žádosti NO k dárci: nnezisková organizace mu nemůže nabídnout nic – volí tedy formu prosby, protože očekává čistý dar, nmůže nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší – volí proto vztah „kvazipartnerství“, kdy např. prodává lístek na dobročinný koncert za přemrštěnou cenu, přičemž to ví i kupující, který se na koncert možná ani nedostaví, nnabízí srovnatelnou protihodnotu – vede tedy obchodní jednání, aby získala např. placený inzerát do sponzorované knihy. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Kde hledat potenciál dárců? nNNO by měla provést tzv. PROSPECT RESEARCH nLinkage /známost nInterest / zájem nCapacity / zdroje 44 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Metody fundraisingu §Inzerce §Direct mail, tj. osobní dopis („tell a story“) §Direct dialogue/pouliční fundrasing §Veřejné sbírky - varianta DMS §Kampaň /Benefiční akce §Fundraising „od dveří ke dveřím“ §Telefonní fundraising §Osobní návštěva §Písemná žádost o grant §Testament fundraising §Online fundraising § ¢ 45 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Nesmíme zapomínat ani na: nVlastní příjmy, tzv. samofinancování n •cesty k dlouhodobé stabilitě NNO •členství • n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Metody fundraisingu – Spiralis 2004 nPři získávání peněz preferují NO osobní kontakt, ať už jakýmkoli způsobem. nMenšinovou formou komunikace je reklama, využívaná asi 20% NO. Jde o organizace s větším rozpočtem. nFinance získávají většinou jednorázovým platebním příkazem (82% organizací) nebo v hotovosti (66% NNO). Trvalým bankovním příkazem 24% NO. nZastoupení internetu a mobilu jako nástroje fundraisingu je statisticky nízké (14%) a jen občasné. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text METODY FUNDRAISINGU V ČESKÉ REPUBLICE LÉTO 2008, Deborah Edward, Ph.D., LBJ School of Public Affairs npouze 83 NO nNejčastěji byly uváděny vládní granty, dále návštěvy firemních dárců. nNejméně efektivní byly dopisy jednotlivcům. nVětšina respondentů nevyužívala strategie získávání finančních prostředků spojené s textovými zprávami nebo online dárcovstvím. nRespondenti disponují širokou řadou technik, které označili za úspěšné pro svoji organizaci. Nejčastěji zmiňují budování vztahů, spolupráci s vládou, vytváření projektů, pořádání různých akcí, plánování schůzek s potenciálními donátory. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plánování fundraisingu nDlouhodobý proces nVěnovat se mu by měla 1/3 objemu činností neziskové organizace n nSpiralis 2004 nPouze třetina NO zpracovává plán fundraisingu, nskoro polovina rozvíjí nebo promýšlí alespoň určitou strategii. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plánování fundraisingu: 1.definovat poslání organizace – stručně, jasně, výstižně, aby s ním byl srozuměn každý člen organizace a uměl ho reprodukovat, 2.určit konkrétních a měřitelných cílů – dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vědět co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3.vypracovat realizační a časový plán aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, 4.ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, místo organizace na trhu 5.uvažovat o zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, 6. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plánování fundraisingu: 5.vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, 6.sestavit seznamu možných zdrojů, 7.specifikovat okruh dárců, 9.požádat o dar, 10.informovat dárce o použití jeho daru, 11.snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Měření efektivity fundraisingu nČistý příjem nČástka, kterou jste - po odečtení všech nákladů na fundraising - skutečně získali nNávratnost investic nPoměr mezi získaným příjmem a náklady na jeho získání nProcento odpovědí – návratnost nProcentuální podíl těch, kteří zareagují, z počtu lidí, které jste oslovili nPrůměrný příspěvek nČástka, kterou v průměru přispěje každý dárce nNáklady na získání dárce nNáklady vynaložené na získání nového dárce/průměrná celková hodnota dárce, tj. odhad celkové částky, kterou vám dárce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Vyhodnocování fundraisingu Spiralis 2004 nPřibližně polovina neziskových organizací uvádí, že své fundraisingové aktivity vyhodnocuje. Většinou se však omezuje jen na hodnocení vlastních akcí. nPouze 15 % z celkového počtu respondentů hodnotí návratnost prostředků investovaných do fundraisingu. Ostatní způsoby vyhodnocování jsou percentuelně ještě slabší. n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising - jeho audit nSoučasné zdroje, jejich rozložení nBudoucí potřeby v horizontu 1 – 3 let nStanovení cílů na rok - SMART cíle nSpecific nMeasurable nAchievable nRelevant nTimebound nStanovení nejvhodnějších metod, zdrojů a okruhů dárců nŽádat o podporu/získávat dárce nPoděkovat mu do 48 hodin od příspěvku nInformovat ho o využití daru 55 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Doporučená literatura n nSeltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. nNorton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003) nLedvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu nSpiralis: Cesty k účinnému fundrasingu (http://www.spiralis-os.cz/) nhttp://www.fundraising.cz/ nSeltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. 56