Umělecká kritika v tištěných médiích
Sylabus kurzu a probíraná témata
Místo kritiky v systému lidského komunikativního jednání
- Hodnoty a normy jako regulativy lidského komunikativního jednání.
- Hodnocení a rozhodování jako složité a propojené formy mentálního jednání, napojené na komunikační a sociální jednání.
- Destruktivní a konstruktivní hodnocení (kritika).
- Kritické myšlení / teorie - I. Kant, psychoanalýza, marxismus, frankfurtská škola, dekonstrukce, feminismus.
Oblasti, kterým se věnuje kritika
- Objektem hodnocení jsou všechny oblasti, formy a produkty lidského komunikativního jednání, včetně umělecké tvorby.
Vznik umění a jeho místo v rámci sociálně kulturní reality (kultury)
- Dělba práce - diferenciace, propojenost a prostupnost jednotlivých lidských činností (komunikativního jednání).
- Sociálně kulturní produkty jako výsledek jednotlivých lidských činností a jako texty kultury, které lze číst a kterým lze rozumět.
- Základní členění oblasti kultury: texty komunikátové a nekomunikátové.
- Předpokladem vzniku umění jako komunikátových textů je institucionalizace uměleckých profesí.
- Sociální konstruktivismus jako interpretační model kultury - sociálně kulturní reality (Peter I. Berger, Thomas Luckman).
Umělecká kritika v systému disciplín katalogizujících lidské vědění
- Filozofie - Platón: pravda, dobro, krása.
- Epistemologie - každodenní praktické, náboženské (mytologické), vědecké, umělecké poznání.
- Axiologie / teorie hodnot.
- Estetika = nauka o krásnu; estetický objekt, vjem a soud (J. Mukařovský).
- Uměnověda: Teorie umění, dějiny umění, umělecká kritika, metodologie věd o umění.
- Teorie a dějiny konkrétních uměleckých druhů / oblastí (např. literatury, hudby, výtvarného umění, divadelního umění...), kritika konkrétních uměleckých druhů / oblastí (např. literatury, hudby, výtvarného umění, divadelního umění...), metodologie konkrétních uměleckých druhů / oblastí (např. literární vědy, muzikologie, věd o výtvarném umění, teatrologie...).
Vznik biblické a textové kritiky
- Filologická metoda - nutnost identifikovat, uspořádat, sjednotit a kanonizovat biblické texty.
- Textologie - datace rukopisů, kritické vydání literárních a odborných děl.
Vznik umělecké kritiky
- Umělecká kritika jako reflexe umělecké produkce a činnost na pomezí umělecké a vědecké tvorby.
- Institucionalizace umělecké kritiky - vznik profese uměleckého kritika v rámci žurnalistické profese.
- Prehistorie umělecké kritiky = omezeno na oblast interpersonální, event. veřejné komunikace. Média nesoucí umělecké kritiky: promluvy, dopisy, spisy, deníky.
- Historie umělecké kritiky - začíná se vznikem masové komunikace typu periodického tisku. Masová média nesoucí umělecké kritiky: periodický tisk, rozhlas, TV, síťová média.
Osobnosti světové umělecké kritiky
- Thomas Carlyle (December 4, 1795 – February 5, 1881)
- John Ruskin (February 8, 1819 –January 20, 1900)
- Charles Pierre Baudelaire (April 9, 1821 - August 31, 1867)
- Matthew Arnold (December 24, 1822 – April 15, 1888)
- Friedrich Wilhelm Nietzsche (October 15, 1844 – August 25, 1900) (
- Irving Babbitt (August 2, 1865 – July 15, 1933)
- Walter Bendix Schönflies Benjamin (July 15, 1892 – September 27, 1940
- Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno (September 11, 1903 – August 6, 1969)
- Stuart Hall (February 3, 1932 in Kingston, Jamaica)
Osobnosti české literární a umělecké kritiky
- Karel Havlíček
- Jan Neruda
- Jiří Karásek ze Lvovic
- Arne Novák
- F. X. Šalda (Šaldův zápisník)
- S. K. Neumann
- Josef Hora
- Karel Teige
- Václav Černý
- A. M. Píša
Umělecké oblasti, kterým se umělecká kritika uplatňuje
- Literární, výtvarná, divadelní, hudební, architektonická, filmová, rozhlasová, televizní kritika, kritika nových médií.
Média, ve kterých se uplatňuje umělecká kritika
- Tištěná, elektronická a síťová média.
Typy / druhy umělecké kritiky
- Impresionistická kritika = vyjadřuje pocity a dojmy kritika, které vyvolává dílo (Ch. A. Sainte-Beuve).
- Osobnostni kritika = vyjadřuje primárně názory a postoje vyhraněného kritika (O. Wilde, F. X. Šalda, V. Černý).
- Programová / programotvorná kritika = kritika propagující určitý koncept tvorby, umělecké směrové či skupinové hodnoty a normy. Její orientace jsou nejzřetelněji formulovány v programových manifestech. Klasicistní, romantická, naturalistická, dekadentní, formalistická, avantgardní, postmoderní kritika.
- Metodologicky a teoreticky fundovaná kritika = kritika pozitivistická, hermeneutická, fenomenologická, psychoanalytická, archetypální, strukturalistická.
- Normativní a ideologická kritika = ideově fundovaná kritika, tzn. kritika vyjadřující a propagující určité ideové náboženské, politické, skupinové subkulturní hodnoty a normy; kritika klasicistní, formalistická, křesťanská, marxistická, feministická kritika.
- Pajánová kritika = kritika nekriticky oslavující mocensky prominentní tvůrce, popř. díla, která proklamují koncepty, hodnoty a normy mocenské elity, státní ideologie anebo emancipačních kulturních a politických hnutí (česká národně obrozenecká kritika - J. K. Tyl).
Funkce umělecké kritiky
- Funkce hodnotící.
- Funkce poznávací.
- Funkce informativní.
- Funkce přesvědčovací a manipulativní.
- Funkce vzdělávací a výchovná.
- Funkce sebeprojekční.
- Funkce zábavná.
Jazyk umělecké kritiky
- Jazykový styl sdělovací, vědecký a umělecký. Styl esejistický a publicistický a jazyk populárněvědné literatury.
Žánry kritiky:
- Kritický soud, recenze, kritický článek, portrét, doslov (hodnotící dílo v širších souvislostech), úvodní slovo na vernisáži.
Kontexty kritické činnosti
- Hodnotový diskurz doby - společensko-kulturní v dané kulturní oblasti.
- Politický diskurz.
- Diskurz umělecké tvorby - tvorby v dané umělecké a žánrové oblasti.
- Diskurz kritické tvorby - tvorby v dané kritické oblasti.
- Diskurz média, ve kterém je kritika publikována.
- Diskurz tvorby daného kritika.
- Autorský diskurz - tvorby autora posuzovaného díla.
Struktura a segmenty recenze (jedna z možných verzí)
- Název recenze.
- Název a bibliografické údaje kritizovaného díla.
- Úvod do tématu - rezehrání kritického vyprávění.
- Kritický popis hodnoceného díla.
- Začlenění díla do autorské tvorby.
- Začlenění díla do kontextu tvorby v dané žánrové, národní, kulturní oblasti.
- Výsledné hodnocení díla.
- Jméno kritika.