·• (DER URSPRUNG "'~DES KUNSTWER. KES.) V pREKLA·'·DU DR. IRENY MICHŇAKOVf: BUDEME OTISKOVAT NA POKRACOVANi STAŤ, KTERA JE pREKLADANA PODLE VYDANí Z R. 1965 NAKLADAT. PH. RECLAM JUN., 'STUTTGART. VYDANí OBSAHUJE V ZAV};:RU STAŤ H.-G. GADAMERA, ,KTERA uvAnÍ CTENARE DO POZD};:JSÍ HEIDEGGEROVY FILOSOFIE. PŮVODNí ZNENt HEIDEGGEROVY STATI TVOŘí OBSAH PŘEDNAS- - , z-rOZenI \ ':.'..uměleckého- díla KY, KTERA BYLA ::r- Zrození znamená zde to, odkud a skrze co je nějaká věc tím, čím je a jak PŘEDNESENA je. To, čím je něco tak, jak to je, označujeme za jeho bytostné určení. Zrození 13· LISTOPADU 1935 něčeho je tedy původem jeho bytostného určení. Otázka zrození uměleckého VE SPOLECNOSTI díla se dotazuje na původ bytostného určení tohoto díla. V běžné představě PRO VEDU O UME- vzniká dílo z činnosti a skrze činnost umělce. Skrze co a odkud je však umělec NÍ VE FREIBURGU tím, čím je? Skrze dílo; neboť to, že dílo mistra chválí, značí, že teprve proV BR. A KTERA střednictvím díla vzniká umělec jako mistr umění. V umělci se rodí dílo. V díle BYLA V LEDNU rodí se umělec. Jednoho bez druhého není. Přesto však anr}euflóz těch dvou :936 OPAKOVANA není samo o sobě nositelem druhého. Obojí, jak umělec tak i dílo, j s o u sami NA UNIVERSIT};: v sobě i ve svém vzájemném vztahu skrze cosi třetího, nicm~ně 'prvotního-, :" ; V CURYCHU.. totiž skrze to, co dává umělci i uměleckému dílu jméno, skrze umění. . . ", \" , "HOLZWEGE" PU- '\. Dílo se rodí v umělci nezbytně v jiném smyslu než umělec v díle, a právě BLIKU]í ~ R. 1950 ,lak umění znamená zrození umělce i díla ~jevně ještě v dalším smyslu. Může TEXT TŘI PŘE~- .\.. '~však umění vůbec. riěS9-3~?.9it? Kde a jak se 'i:imění vysk-ytuje? Umění, toť už NASEKŮ~i~~~~,'\:·\;; jen slovo, jemuž m!odpovídá nic skutečného. Platí snad jako souhrnná před~~LiRANKFU~TIt~ ~tava, v níž p~/~~~~i;r:r2~(·to...' co z m:nění j:: jedině skute~né: díla a umělci. Ale V LISTOPADU A ~ kd~b~ slovo umem o.zn,acovalo VICC: nez souhrnnou pr~dsta~u, pak.by t?, c.o Je mlneno slovem umem, mohlo eXIstovat pouze na zaklade skutecnostl de! PROSINCI R. 1936. a umělců. Nebo je to~u opa~ně? Existuje dílo a umělec jen potud, pokud je DOSLOV BYL umění aby J.e zrodilo;l ' "'. \, ,\'~, ;-:-\,'\:.•.,\;\" ,,:' ..'., /. 2 ZCASTI NAPSAN ' ,- ',' \ " , . POZDt:]I. Ať rozhodneme ják:koli, stává se otázka zrození uměleckého díla otázkou VYDANÍ Z N};:- bytosti1ého určení umění. Protože vbk otázka, zda vůbec a jak umění je, musí HOZ TE TENTO ~- zůstat otevřenou, jpokusíme se vyhledat bytostné určení tam, kde umění bez· PŘEKLAD POŘÍ- pochyby skutečně vládne. Umění vězí v uměleckém díle. Ale co je dílo umění ZEN, pŘE]íMA a jak:toto dílo je? .. ,i,.,.\. " \\ -.-;\, ~ TEXT Z "HOLZ- Z díla l1lá snaťt být patrno, co je umění. Co je dílo, můžeme zvědět pouze WEGE", KTERÝ z bytostného určení umění. Snadno každý postřehne, že se pohybujeme v kruhu. VSAK HEIDEGGER Běžný rozum požaduje, abychom se takového koloběhu, který je prohřeškem NOVt: PREHLbDL. proti logice, vyvarovali. Vyskytuje se názor, že porovnáváním lze z uměleckých JE VYBAVENO děl, která máme k dispozici, odvodit, co je umění. Ale jak si máme být jisti DODATKEM tím, že za základ takového posuzování bereme skutečně díla umělecká, jestliže Z ROKU 1956. předem nevíme, co je umění? Jako se však stěží dobereme bytostného určení umění nakupením znaků vytvořených uměleckých děl, nezískáme je ani odvozením z vyšších pojmů; neboť takové odvozování má právě ta,k předchůdně v patrnosti ta určení, která naprosto postačují k tomu, aby nám jako umělecké dílo prezentovala' to, co předem za umělecké dílo považujeme. Jak soubor děl, která máme k dispozici, tak i odvozování z principů je zde vsak53 .;;.-.:- .---p - -..... <-' ." ~. ,'......'_-r stejně d~vhodné, a kde se takové postupy uplatňují, dochází k sebeklamu. Musíme tedy tento pohyb v kruhu dokonat. Není to východiskem z nouze ani nedostatkem. Vkročit na tuto cestu je ~oa~e~im síly. a setrvat na ní je. , sváůkem myšlení, předpokládá-li se, že myšleníJe~'ectní"p!ací~ Kruh netvoří "-t;~v<2..-\ L\. jen základní krok od díla k umění či krok od umění k dílu, v tomto kruhu se pohybuje každý jednotliVý z kroků, jichž se odvažujeme. ,." li. '. Abychom se dopátrali bytostného určení umění, jež dílo doopravdy '1:" :' ../ {, \ Ll ovládá, vyhledejme skutečné dílo a díla se ptejme, čím je a jak je. ', Uměle~k~ ~lí1a j~ou každému z~áma. Archi~ektury a VJ'yvarná ,díl~ nachá- >(' . • J~'I Zlme na vereJnych mlstech, v kostehch a obytnych domech. Ve sblrkach a na 'J '.."". ' t,~\. 0-výstavách jsou soustředěna umělecká díla nejrůznějších věků a národů. Při- ( :l hlížíme-li k nedotčené"' skutečnosti těchto děl a sami si přitom předem nic / /i""-(',-,l'" 1(,,-\, r.enamlouváme, pak se ukáže, že nás díla obklopují se stejnou samozřejmostí jako jiné věci. Obraz visí na stěně právě tak jako lovecká zbraň či klobouk. .. , ' Obraz, např. ten, který namaloval van Gogh a který zpodobuje pár pr~co'0ích :. \.\~. :.,~ -< ~'i\. bot, putuje Z výstavy na výstavu. Díla jsou rozvážena jako uhlí z Poruří či \~",,~.Jlovésnem. V díle hudebním je uplatněna znělost. To, co činí'věC" věcí, je '\,\~ ; , ': ',,' 1 ;:.:" :~: v uměleckém díle tak ·nezvratr1e) že dokonce musíme spíše opačně říci: Sta-:';: :' '. ..1.::\ I:.,_.~ .- ,., . • ' , ' . r - - I · .. • ._. -.,.-~ .•~ _ ... .:;' vumeec em le. hl~ ,, ~.t ::-,,-r ' p"( \)L.w""Y'r-e(l-..\r:··\\..,i\"';i'.·,,-:'~',C .·- ... ;': ..~,.":' . . .-.......... _ .::...: Taková otázka .sn.ad zbytečně ma1e~ neboť umělecké dílo '''ít'-~ríii'm:d to, :~, co na ~ynezpo;ahy '~ěci ~dtě něčím jiným~Toto jiné, jímž se umělecké dhílo vyznačuje, tvoří to, cS-s0...sk. pe)~rt!~le jako umělecké. Umělec~~ dílo je sice l z otovenou věcí, vyjadřuje vsa j~ste neco jiného, než jen' pouhou věc, č(M...O ,J d:yOpEtJEl • Dílo toto jin'ě zvefejr\ll.je,..2jey:uje; je alegorií. V uměleckém díle se střetává spolu se zhotovenou věcí ještě něco jiného. Střetávati se (sváděti do- j ~ <-, : .: ', ' .•-.'. hromady - 1M) znamená řecky oUflPá)..1.ELV. Dílo je symbolem. 1\0 -- Alegorie a symbol poskytují rámcovou představu, v jejímž zorném poli ( \/ '... ~. \-,' ":,\ .... ( se odedávna pohyQ..uje vymezení uměleckého díla. Toto jedno, jež, jsouc při díle, zjevuje jiné, toto jedno, jež s jiným tvoří společenství, je však v uměleckém díle tím, co plyne z povahy věci. Zdá se téměř, že to, co takto v uměleckém díle plyne z povahy věci, tvoří jakoby podklad, do něhož a nad nímž je ono jiné a uměleckému dílu vlastní zbudováno. Není snad právě to, co na 1 díle je_S~~!!,P9~!é9,1!.~cí......!ím, co vlastně umělec při svém řemesle dělá? Rádl by"'chom postlh1i bezprostřední a plncu skutečnost uměleckého díla; . / ť1eboť jedině tak v něm také nalezneme skutečné umění. Musíme se tedy i'~:~·~·nejprve zaměřit na to, co v díle plyne z povahy věci. K tomu je zapotřebí, ~. , abychom siCiOštate"{:ně ujasnili, co je věc. Pouze poté lze říci, zda je umělecké dílo věcí, věcí však, na níž lpí ještě něco jiného, či zda je dílo něčím od základu jiným, aniž je v jakémkoli smyslu věcí. c.-('\.l VEC A DíLO Co je vpravd~,~věcí, poku.d věcí je? Jestliže se takto tážeme, chceme poznat ~-t:: třeba. Na těchto určeních se však zakládá onen--vyklad vecnostl vecl, z nehoz ~s-;;'}_~. ~é doby vpodstatě vychází, a zároveň se ' na jejich základě formuje zá- 'padoevropsky výklad bytí jsoucího. Tento výklad počíná transpozicí řeckých slov -vřímsko':latinské myšlení. Z úrro.tKf:í)l-EVOV stává se subiectum; Z ú:róamm; stává se substantia; ze aU)l{Je{J!]ió; stává se accidens. Tento překlad řeckých výrazů do latiny není ovšem nikterak bezvýznamným postupem, za jaký je ještě dnes považován. Spíše se za zdánlivě doslovným překladem, který tedy uchovává (traduje - pOZll. překl.), skrývá pře 1 až e n í řecké zkušenosti v jiný zp~sob myšlení. Řím s k é myš 1e n í pře jím á ř e c k á s lov a bez o d p o v í d a j í c í a s t e j n ě p ů vod n í z k u š e n o s t i to h o, c o t a t o s lov a p r a v í, t e d y bez ř e c k é h o s lov a. Ztráta půdy pod _nohama počíná pro evropské myšlení tímto překládáním. ' Běžně se soudí, že určení věcnosti věci jako substance s jejími akcidencemi odpovídá, jak prý se zdá, našemu přirozenému pohledu na věci. Není divu; že se tomuto obvyklému názoru na věc přizpůsobilo i to, jak se s věcmi běžně -zachází, jak se totiž věci oslovují a jak se o nich hovoří. Jednoduchý výrokový soud sestává ze subjektu, což je latinský překlad, a tedy_již jiQj" výklad. íeck~h9_. ún'oXei)lev~v ,a z predikátu, v němž se o věci vypovídá pros~tvím znaků. -Kdo 'by v sobě našel dosti odvahy k tomu, aby uvedl tyto ~ jednoduché, základní vztahy věci a soudu, struktury soudu a struktury věci \\ v pochybnost? Přesto se však musíme ptát: z:rcadlí struktura jednoduchéhoI t ' výrokového soudu (spojení subjektu a predikátu) strukturu věci (jednotu sub- I I stance s akcidencemi)? Nebo je spíše tato představa struktury věci vypracována / . _1 podle konstrukce soudu? ' Co je nasnadě spíš~, nez ze člověk přenáší způsob svého uchopení věci I ve výpovědi na strukturu věci samotné? Toto zdánlivě kritické, nicméně však velmi unáhlené mínění by ovšem napřed mus,ilo objasnit, jak lze strukturu' soudu na věc pře~~~~t, aniž jsme tuto věc byli již spatřili. Otázka, co je prvotníj a určující,"ida struktura soudu či struktura věci, není dosud rozhodnuta. Není, \ov:> '._lidokonce jisté, zda lze otázku v této podobě vůbec rozhodnout. ._~_ V zásadě neposkytuje struktura soudu vzor pro nárys struktury věci, aniž ~.! .\"+ se struktura věci ve struktuře soudu jednoduše obráží. Obojí, jak struktura soudu tak i struktura věci, pochází ve své rodové povaze a v možnosti svého vzájemného vztahu ze společného, původnějšího zdroje. V židném případě není výše uvedený výklad věcnosti věci - věc jako nositel svých znaků -- vzdor své běžnosti tak docela samozřejmý, ačkoli se za samozřejmý vydává. To, co nám připadá přirozené, je pravděpodobně pouze ono zvyklé z dávné 2vyklosti, kt~rá z:lp?mněla. ono ?e~vyklé, ~ n~hož povstal,a: ~~edr.~u však ono nezvykle vzbudIlo v lIdech udIV a myslem uvedlo v uzas. ;',.' Důvěra k běžnému výkladu věci je opodstatněna pouze zdánlivě. Kromě ,to,ho platí však tento pojem_y"ěci (věc jako nositel zna}~.ů) nejen pro pouhou :- \ a vlastní věc, nýbrž pro v\.~~~ré jsoucno. Pomoci tohoto pojmu nelze tedy takl!'-' vůbec kontrastovat věcné jso'ucí se jsoucím ne-věcným. Aniž tento pojem věci ' , .; ','o vystavujeme předem pochybnostem, přece zjistíme, pobýváme-li jen ve sféře věcí ":\ -: " . L s o,t,evřenýma očima, že nepostih~e to, co činí věci věcmi, ono samor.Q$tl~"to, . ,- ',' _" co. samo_.L~?bě spočívá. Dbcas ješte pociťujeme, že již odědá;"'na bylo to, co _o;,,, .; -:' ' na věcech plyne z povahy věci, znásilňováno a že se myšlení na tomto násilí" '- _.~.- ~ ~'.'" podíl~l.~; myš!ení se ~rot~ zavrhuje, ~í~~ ~o, _by;~e usilo.va~~ o ~o, ~b! myšle:l~ /..' 1\""'hloubeJl myslIlo. (~o bezp<:cny ,QOClt ~PEtny pn urcovam bytnostl.-, ( *věci ještě poté, kdy hovořit smí poí:Iie-'ffiVšletTITTo, co v tomto a POdObnýCh ."!', , JI, . ,'..'; :, případech na~áme ~l~ či naladění~, je snad doJ~~~~ rozumnější, ~-..tcJ,.~:' I:~~ "('.;'.,..,,. 'SF" ye smyslu porozuměm, p-rotOže je vůči bytí otevřenější než veškerý rozum, jenž poté, kdy se proměnil v ratio, byl nesprávně, tj. racionalisticky interpretován, ..... Zvláště při tom_,posloL1žilo to, že se na if-racionálnQ .kt:ivě zahlídalo jako.na' I nepodařený:ful.Qi:C.nemyšlenéhc:racionálna~Bežný pojem-Věci se ,sIce-hodí ,v vžay'na 'ka-zdou věc. Přesto-však teii.'to-pojem svým uchopením věc v jejím bytí nechápe, nýbrž znásilňuje.::'. '.\'W (,'.c,,, Lze se snad takového znásilnění vyvarovat a jak? Asi pouze tím, že věci - poskytneme jaksi volné pole k tomu, aby bezprostředně vyjevila to, co ji či!1í 'l; \1věcí. Vše, co by sesn-aCIpři pojetí věci a při výpovědi o ní chtělo postavit mezi věc a nás, m1}sf být předem odstraněno. Teprve potom se zůstavujemc nepředstírané re'~fě věci. Avšak ponechat věci, aby se s námi takto nezprostředkovaně setkaly, to není třeba ani teprve požadovat, ani jakkoli organizo~ J.'v \ \'-',' r ' rc -',\:", '-, h ',_(,' _l(~\ \~!\.:. \uJ",., d"h.,\,~"'r'~\· c,(, c.~:' 1\',~~\ Li ""'\ \ \. -'. I'- ,_o :-. ;.." '-' , .' ,Ic: ;, ; { l'ť,' -L, i\ i., " r ~ 56 ,I ' ,-'\o...\l.I.rll, ~\ : ;"...l. \ CJ,-~'~:\I'\.:(.~ X.i~'-' \.'\'· (\...-',-ll,:,,, ·\.t\~ ~C,\\k~'v'\ C\t\~ ... :"l). \ 'y .'~ '-' ..... '...... I ;'.l""\ ": martin heidegger vat. Dávno se to děje. V tom, có předkládá zrakový, sluchový a hmatový smysl, v počitcích barevného, znějícího, drsného či tvrdého, doléhaií nárp .věci doslova na ~ělo. Věc je aio(}rl'róv, tj. to, co lze vnímat smyslovýnii orgány pro-/ sÚédň'iétvím počitků. Pro~~ se onen pojemv~cjL kdy y~~_~e:p.í ni?ím jir.!Ý.~. než jednotou rozmanitosti smys1ove-Oaneno--;5tavá později pojmem běžným. CMpe~li se tato jednota jako úhrn či jako celek"anebo jaKoútva0e-rii-ění to 'nic na základním charakteru tohoto pojmu věci. . Tento výklad věcnosti věci je tedy vždy právě tak správný a prokazatelný jako výklad předchozí. To samo stačí, abychom pochybovali o jeho pravdivosti. Máme-li kromě toho na paměti to, po čem pátráme, totiž to, co činí věc , věcí, pak nás tento pojem věci vůbec nezbavuje bezradnosti. Ve zjevovánf ; věd nevnímáme, jak se neprávem tvrdí, nejprve a vlastně nápor počitků, např. ; Ltóny a hluky, nýbrž slyšíme vichr skučet v komíně, slyšíme třímotorové letadlo, : slyšíme mercedes v bezprostředním rozdílu od vozu zn. adler. Mnohem bližší j . než veškeré počitky jsou ná~'-y~ci sa_@Y. Slyšíme v domě prásknout dveře, \ a v~'bec n~ ~kustické počit~y či jen pouhý hluk..Abycho~ ~slyšeli čis5Ý hluk, '. . mUSlme veCl sluchem pomlOout, sve ucho od nlch odvratlt, tzn. slysetabs\ ; k·lť~ra .~ne. --_ .- ..... . Pojem věci, ktei-ý jsme právě uvedli, je výrazem ani ne tak znásilnění věci jako spíše extrémního pokusu předvést nám věc v nejzazší možné bezprostřednosti. K tomu však žádná věc nedospěje, pokud jí nepřiřkneme to, co bylo postiženo na základě počitku, jako to, co ji činí věcí. Zatímco nás jeden výklad od věci takřka úplně odděluje, odsunuje věc příliš daleko, druhý výklad nám lepí věc až na tělo. V obou yýkladech ' věc mizí. Proto je správné, abychom \ . \ ~: , lL \ \. ' ,_ ' '. - ""._'-"".- - se vystříhali extrému obou výkladů. Věc samu musíme ponechat tak, aby sama y ~obě spočívala. Musíme ji akceptovat v její nepoddajnosti, která je jí vlastní. Zdá se, že to poskytuje možnost pro třetí výklad, jenž je právě tak starý jako oba předchozí. . To, co věcem dodává charakteru stálosti a jadrnosti, co však také zároveň zakládá způsob jejich smyslového náporu, to je to barevné, znějící, tvrdé, hmotné, tedy látkové těchto věcí. V tomto určení věci jako látky (b.I]) je již spolupředpokládámi forma (flop'pr). Stálost věci, konsistence, spočívá v soudržnosti látky a formy. Věc je zformovaná látka. Tento výklad věci se do. volává bezprostředního náhledu,).ímž se na nás věc prostřednictvím svého .t" .( ~ I-Cc,- vzhledu ( ElÓOS) obrací. Syntézou látky a formy je konečně nalezen pojem věci, J jenž se ,hodí právě tak na věci přírodní jako na věci užitkové. 57 -- Tento pojem věci nám umožňuje zodpovědět otázku po tom, co v uměleckém díle plyne ž povahy věci. To, co plyne z povahy věci na díle je zjevně látka, z níž dílo sestáv.á. Látka je podkladem a polem pro umělecké ztvárněni. Toto evidentní a známé zjištění bychom však byli mohli přednést přece nepra dleně. Proč postupujeme oklikou přes pojmy věci, které připouštíme ještě kromě toho? Proto, že ani tomuto pojmu věci, který prezentuje věc jako zformovanou látku, nedáváme svou důvěru. J Nepoužívá se však běžně právě tohoto párového 'pojmu látka - forma v oboru, v němž se máme pohybovat? Ovšem. Rozlišení látky a formy je i v nejrozmanitějších variacích poj m o v Ým s che mat e m p r á v ě pro L.veš ker o u t e o r II umě ní a es tet i k u. Tato nesporná skutečnost však nedokazuje, že rozlišení látky a formy je dostatečně zdůvodněno, ani že původně patří do oblasti umění a uměleckého díla. Navíc také přesahuje okruh platnosti tohoto párového pojmu již dávno oblast estetiky. Forma a obsah jsou pojmy, jež zahrnují veškerý svět, lze pod ně subsumovat vše a každé jsoucí. Jestliže se ještě navíc forma přiřadí racionálnu a látka ir-racionálnu, jestliže se racionálno pokládá za logické a iracionálno za alogické, jestliže se s párovým pojmem forma - látka spojí ještě subjekt-objektový vztah, pak představování disponuje volně pojmovou mechanikou, jíž se nic nemůže vzepřít. Avšak je-li tomu tak s rozlišením látky a formy, jak lze potom ještě pomocí těchto pojmů pochopit zvláštní oblast pouhých věcí na rozdíl od ostatního jsoucího? Vymezení pomocí schématu látka - forma může snad přece znovu získat svou platnost určení, odstraníme-li jen rozmělnění a vyprázdnění těchto pojmů. Zajisté - předpokládá to však, že víme, ve kterém okruhu jsou. cího uplatňují svou určovací schopnost v pravém slova smyslu. Je dosud pouhou domněnkou, že tento okruh tvoří oblast pouhých věcí. Poukaz na tOl že je tohoto pojmového mechanismu v estetice ,hojně používáno, mohl by spíše navodit myšlenku, že látka a forma jsou původními urš..eními..b).1:rulSjL1!!P_~l~ckého 9.{ra.-'~ " a odtud Ze-mt.::2:--- ." ..-' "-11 nUJe, :tj. naCInI, tVOrl zaroven zvlastm mezIclanek mezI vecI a dIlem. Jsme i poslušni p~-kynu' ~ť hledámeriejprve to, co činí náčiní náčiním. Snad nám odtud ,': něco vyplyne ve vztahu k tomu, co z věci činí věc a dílo tvoří dílem. Musíme) se pouze varovat toho, abychom unáhleně nevydávali věc a dílo za odnože " náčiní. Odhlížíme ovšem od možnosti, že ještě i ve způsobů, jak náčiní je, 59 I . existují základní dějinné rozdíly. - . , . ..' Kter~u-ceštou dospějeme tedy k tomu, coz naClnl vytváří Jnáčiní? Jak máme zakusit, co náčiní vpravdě je? Postup, který je tu nutný, musí se otevřené distancovat od pokusů, které s sebou okamžitě zase nesou přehmaty obvyklých - výkladů.- Toho se nejspíše uchrát:líme tehdy, jestliže prostě, bez jakékoli filosofické teorie náčirií popíšeme. . . _ Volíme za příklad obyčejné náčiní: pár pracov:ních bot. Jejich popis vůbec .nevyžaduje -předlohy skutečných exemplářů . užitkového náčiní tohoto · druhu. Každý je zná. Ale protože na bezprostředním popisu přece záleží, bude snad dobré, abychom jejich znázornění usnadnili. K tomu postačí vyobrazení. Vybíráme tedy známý obraz van Gogha, který takové boty několikrát m~lova1. Co tu však lze asi tak vidět? Každý ví, ·co k ·botám přísluší. Nejsou-li tu zrovna dřeváky nebo lýkové střevíce, pak mají kožené podrážky a svršek, obojí spojeno stehy a floky. Takové náčiní slouží k obutí. Látka a forma se různí podle toho, slouží-li boty k polní práci ·nebo k tanci. 'h \ . - ' Tyto správné údaje objasňují pouze to, co již stejně víme. Ze náčiní je ~ ~>-~ 1 t.._L'_~ .... ~\, .Y" náčiním, to záleží v jeho službyschopnosti. Co však s touto službyschopností samotnou? Chápeme již touto schopností sloužit to, co na náčiní plyne z povahy náčiní? Není třeba vyhledat toto službyschopné náčiní v jeho službě, aby IIse nám to podařilo? Selka nosí boty na poli. Teprve zde jsou tím, čím jsou. Jsou tím tím opravdověji, čím méně na ně selka při práci myslí, či si jich vůbec všímá nebo je jakkoli pociťuje. Stojí v nich a jde. Tak boty skutečně slouží. S tím, co činí náčiní náčiním, musíme se v tomto procesu použití náčiní I skutečně střetnout. Pokud si naproti tomu představujeme pár bot pouze všeobecně, nebo dokonce hledíme na boty zobrazené, které tu - prázdny a nepoužity - pouze stojí, pak nezakusíme nikdy, co v pravdě znamená, že náčiní je náčiním. Na základě van Goghova obrazu nemůžeme ani určit, kde tyto boty stojí. V okolí tohoto páru pracovních bot není nic, k čemu či kam by mohly náležet, je tu jen neurčený prostor. Nelpí na nich ani kus hlíny z pole nebo polní cesty, což by přece mohlo alespoň poukazovat k tomu, že jsou používány. Pár ! pracovních bot a nic víc. A přece. . Z temného rozevření sešlapaného vnitřku bot civí námaha dělníkovai]kroku. V bytelné tíži bot je soustředěna houževnatost pomalé chůze do daleka se táhnoucími a stále stejnými brázdami pole, nad nímž fičí ostrý vítr. Na kůži . lpí vlhkost a sytost půdy. Pod podrážkami se vleče osamělost polní cesty sklá- 0nějícím se večerem. V botách, v tomto náčiní, zachvívá se mlč:.n)iYýjá.~_Q.t.z~mě, její tichý dar zrajícího zrna i její neobjasněné sebeodpírálli v pustém úhoru zimního pole. Bez nářku proniká tímto náčiním starost o jistotu chleba i němá radost nad zr'l.l.l~te;;t:ilou bídou, obava z blížícího se narození a strach při j hrozbě smrti. Zem i : náleží toto .náčiní a v selčině s vět ě je sp.ray.ováno.___ Z této sprav.9vané přináležitosti p~v..stává náčiní samo, aby v sobě ~po"'furulo. . Toto vše spatřujeme snad jen v botách na obraze. Selka však boty prostě nosí. Jen kdyby ale toto prosté nošení bylo tak prosté. Kdvkoli selka v pozdgi večer boty odkládá v těžké, ale zdravé únavě, a sahá po nich znovu ještě za časného ranního šera, nebo je o svátku míjí, ví vše bez pozorování a úvah. To, že je náčiní náčiním, záleží sice v jeho službyschopností. Službyschopnost sama však tkví v plnosti bytostného bytí náčiní. Nazýváme to spolehlivostL Díky této spolehlivosti je selka prostřednictvím náčiní vpuštěna v mldcí jásot země, díky jí je si jista svým světem. Svět a země jsou tu pro ni a pro ty, kteří ~. s, ní sdílejí způsob života, pouze t.akto: v, ~á~iní. P,ra;ín::~ "pou,ze" a ~vá~íme tlffi v omyl; neboť teprve spolehlIvost naClnl dodava pr~u svetu Jeho bezpečí a zajišťuje zemi svobodu jejího stálého naléhání. . To, že náčiní je náčiním, tato spolehlivost, zahrnuje v sobě všechny věci co do jejich způsobu i rozsahu. SC~oPIlost ng~inLsloužit j~~Y.P.9~P_od_stat- \' vf .!lý'm_sl(I§lc:;dkem _~p.\J_k~J!.~_o.~~: Zachvívá se v ní a nebyla by bez ní ničím.. Jednotlivé náčiní je opotřebováno a spotřebováno; tím se však spotřebovává i samo upotřebení, opotřebovává se a zevšedňuje. Tak se bytí náčiním pustoší, klesá k pouhému ~áčirÍí. Zpustošením tohoto bytí je zmizení spolehlivosti. Toto mizení, jemuž pak užitkové věci vděčí za onu nudně vtíravou všednost, je však pouze dalším svědectvím o původním bytostném určení bytí náčiní 60 martin ·heidegger , náčiním. Opotřebovaná všednost náčiní dere se pak vpřed jako jediný a zdánlivě výlučně jemu vlastní způsob bytí. Patrná je nyní již jen obnažená schopnost sloužit. Budí zdání, že náčiní vzniká pouhým zhotovením, kterým Se látce vtiskuje forma. Nicméně se náčiní i nadále objevuje ve svém 'čistém bytí náčiním. Látka a forma i jejich rozlišení je hlubšího původu. Klid v sobě spočívajícího náčiní tkví ve spolehlivosti. Z ní teprve seznáme, co náčiní v pravdě je. Nevíme však ještě nic o tom, co jsme nejprve hledali, I totiž o tom, co na věci plyne z povahy věci. Nevíme nic dokonce ani o tom, ~o vlastně a jedině hledáme: to, co tvoří dílo dílem ve smyslu dila uměleckého. Nebo jsme se snad nyní nenadále, takřka mimochodem, dozvěděli již něco o tom, jak je dílo dílem? Bytí náčiní náčiním bylo nalezeno. Ale jak? Nikoli popisem a výkladem (l obuvi, která před námi skutečně leží; nikoli referencí o procesu zhotovováni bot; ani pomocí pozorování jednotlivých případů skutečného použití obuvi, nýbrž pouze tím, že jsme se zastavili před van Goghovým obrazem. Ten k nám promlouval. V blízkosti díla bylLjs!I1.e pojednou někde jinde, než obvykle b ý v á m e . . - - - - - - - · ---- .....----,-. ___o ----Umělecké dílo nám sdělilo, co vpravdě jsou boty jako náčiní. Bylo by nejhorším sebeklamem, kdybyCli:om snad soudili, že vše vylíčil takto náš popis, tedy naše subjektivní počínání, aby to poté vložil v dílo. Je-li tu něco problematického, pak tedy pouze to, že jsme v blízkosti díla zakusili příliš málo a toto zakoušení že jsme vyjádřili příliš hrubě a bezprostředně. Dílo však I především neposloužilo toliko k lepšímu znázornění toho, co je náčiní, jak by L 5e snad zpočátku zdálo. Spíše se vlastně teprve prostřednictvím díla a pouze v díle ozřejmuje skutečnost, že náčiní je náčiním. . ' Co se zde děje? Co v díle je při díle? Van Goghův obraz je odhalenlm . toho, co náčiní, totiž pár pracovních bot, vpravdě je s t. Toto jsoucí se vynořuje v nezahalenost svého bytí. Nezahalenost 'jsoucího nazývali Řekové , á.1.ij{}ElCI. Mluvíme o pravdě a dost málo při tom slově přemýšlíme. Dochází-li v díle k rozevření jsoucího v to, čím a jak toto jest, pak je tu při díle dění pravdy. ~ Iv-, "Tl...... / _y díle umění se dílem učinila pravda jsoucího. Učinit zde znamená po.? ~..~ .M\~ . držet. V .díle se Jsoud, par pracovlllch bot, dosra\nÍ" do světla svého bytí. Byd .~"'- <-. jsoucího dospívá ve stálost ~vého zjevu. \ .... c~ 4. ' ~ytostným určením umění by pak tedy bylo sebeučinění.-m:.~ydY....isgl,l~ího II ď dílem. Doposud však přece souviselo umění s krásnem akrá;ou, nikoli s prav~ dou. Umění, která vytvářejí umělecká díla, nazýváme na rozdíl od uměleckých řemesel, která zhotovují náčiní, krásn:írm uměním. V krásném umění není umění krásným, jmenujeme je tak proto, že vytváří krásno. Pravd~ naproti tomu náleží do logiky. ~ je však přiřčena e,netice. , Nebo snad má spolu se soudem, že umění je sebeučinění pravdy dílem, 61 opět ožít ono šťastně překonané minění, podle kterého je umění napodobením a zobrazením skutečného? Reprodukce toho, co je kolem nás, vyžaduje ovšem ~. shody se jsoucím, jeho poměření s ním; středověk praví adequatio; ÓJ.l0íllJOIC; ..... říká již Aristoteles. Shoda se jsoucím platí odedávna za bytostné určení pravdy. Cožpak se však domníváme, že onen van Goghův obraz obkresluje pár pracovních bot, které jsou právě po ruce, a že je tento obraz proto dílem, že se mu to povedlo? Domníváme se, že obraz snímá otisk skutečna a přenáší jej v produkt umělecké ... produkce? Nikterak. \ . V díle tedy nejde o reprodukci jednotlivého jsoucího, jak je právě teď , po ruce, spíše se naproti tomu jedná o reprodukci obecné bytnosti věci. Kdepak : a jakpak je však tato O~y!:lOst, aby se s ní umělecká díla shodovala? S kteroupak bytností kterépak věci má se s·hodovat řecký chrám? Kdo by mohl tvrdi,t takovou nemožnost, že architektonické dílo ztělesňuje ideu chrá- \ mu? AJf~~.~.Je v takovém díle, je-li to totiž dílo, pravda dílem učiněn.l. ; Pomysleme na HĎldedmův hymnus "Ryn". Ať tedy v pi:!pade tohoto hymnu či -v případě podobných básní myšlenka vztahu mezi tím, co je již skutečné, a uměleckým dílem jako vztahu odrazu zjevně odporuje, pak takovým dílem, jako je báseň F. C. Meyera "Římská fontána", potvrzuje se nejlépe ono mínění, podle něhož je dílo odrazem. --- ruMSKA FONTANA Paprsek krůpějí tryská a v pádu plní kol mramorovou číš, mramor se halí v závoj vod, číš kypí až na dno číše druhé; ta, po okraj, zaplaví číš třetí tříští vln; každá z nich přijímajíc dává V této básni 'není básnicky vylíčena ani skutečně existující fontána, ani a proudíc spočívá. G/reprodukována obecná podstata římské fontány. Pravda je však v díle učiněna . dílem. Která pravda se v díle děje? Je vůbec možné, že se pravda děje, že tedy může být dějinnou? Praví se, že pravda je přece něčím bezčasovým a nadčasovým. , Pátráme po skutečnosti uměleckého díla, abychom tam skutečně nalezli) umění, které v tomto díle panuje. Jako nejbližší skutečné vykázala se na díle jeho věcná základna. K pochopení tohoto věcného však tradiční pojmy věci nedostačují; samy tyto pojmy se míjejí bytostného určení toho, co plyne z povahy věci. Převládající pojem věci, věc jako zformovaná látka, není nikterak vyčten z bytostného určení věci, nýbrž z bytostného .určení _n:ičinÍ. .Ukázalo se také, že si to, že náčiní je náčiním, uchovává již odedávna zvláštní přednost ) při výkladu jsoucího. Tato přednost toho, že náčiní je náčiním, které vlastně zatím nebylo dbáno, dala pokyn k tomu, aby se znovu vytyčila otázka, co z náčiní vytváří náčiní, a aby se běžné výklady vyloučily. i Co je náčiní, sdělilo nám dílo. Jeho prostřednictvím vyšlo takřka potají '-., L.. najevo, co v díle je při díle: rozevření jsoucího v j~ho bytí: událost pravgy.___ /........... Nelze-li však tedy určit sktitecnost umeleckého díla J1nak než skrze to, co v díle je při díle, co potom s naším úmyslem vyhledat skutečné umělecké dílo v jeho skutečnosti? Bloudili jsme, jestliže jsme skutečnost díla předpokládali především v oné věcné základně. Nyní stojíme před pozoruhodným výsledkem našich úvah, lze-li to ovšem ještě zvát výsledkem. Ujasňuje se tu dvojí: I Zaprvé: Vládnoucí pojmy věci jako prostředky k pochopení toho, co je na 1 díle věcné, nedostačují. Zadruhé: To, co jsme jimi chtěli pochopit jako nejbližší skutečnost díla, věcná základna díla, nepatří takto k dílu. Jakmile se v díle zaměříme na to, pojali jsme dílo nepozorovaně jako náčiní, kterému navíc přiznáváme ještě nadstavbu, ,která má obsahovat ono umělecké. Dílo však není náčiním, které je navíc vybaveno ještě estetickou hodnotou, jež na něm lpí. Tím dílo není právě tak jako není pouhá věc ná- " činím, postrádajícím jen vlastního charakteru náčiní, totiž službyschopnosti a zhotovenÍ. Naše tázání po díle je otřeseno, neboť jsme se netázalipo_4ile, nýbrž napůl po věci a napůl po náčinÍ. Otázku jsme ovšem nevytyčili teprve my. Tato otázka je otázkou estetiky. Způsob, kterým tato otázka umělecké dílo předem posuzuje, je ovlivněn tradičním výkladem veškerého jsoucna. Rozrušení tohoto způsobu tázání není však to podstatné. Na čem záleží, je to, že 7jsme poprvé postřehli, že se nám to, co činí dílo dílem, náčiní náčiním a věc \ ~ěcí, přibližuje teprve tehdy, jestliže myslíme bytí jsoucího. Proto je třeba, aby ~edem padly hranice samozřejmosti a aby byly běžné pseudopojmy odsunuty stranou. Proto jsme museli jít oklikou. Tato oklika nás zároveň přivádí na cestu, která může vést k určení toho, co na díle plyne z povahy věci. To, co na díle plyne z povahy věci, nelze odmítat; to, co takto plyne z povahy věci, musí však být myšleno, když už náleží k bytí díla dílem, z to,ho, co tvoří dílo I dílem. Je-li tomu bk, pak cesta ,k určení povahou věcné skutečnosti díla nevede [.,. přes věc k dílu, nýbrž přes dílo k věci. . / Umělecké dílo rozevírá svým způsobem bytí jsoucího. V díle děje se toto I V rozevření, tj. obnažení, tj. děje se pravda jsoucí-ho. V um. ěleckém díle se \ ~ pravda jsoucího učinila dílem. Uměgí je _seb_eučinění pravdy dílem. Co jC \ pravda sama, že se časem přihází jakožto umění? Co-je--toto-šébe-učinění \ dílem? (POKRACOVANi) \ 62 , ) . .~ martin heidegger , z·rozenI- uměleckého - ~ /' """ - /()'1 VE~DÍLO A r \",\ \ 0 ~ ----- ----~--- ---- -- díla / POKRACOVANÍ I. / -----~ Zrození uměleckého díla je uměn~m: Cím je však umění? Skutečné je umění v uměleckém díle. Hledáme proto \nejprve skutečnost díla. V čem tato skutečnost spočívá? Běžně, byť zcela rozdílným způsobem, vyjevují umělecká díla to, c2.plyn~ __?:._p~ahy věcí. Pokus pochopit pomoci běžných pojmů věci charakter dila jakožto -VěCI selhal. Nejen proto, že běžné pojmy věci neuchopují to, co činí věc věcí, nýbrž proto, že otázkou věcného podkladu díla vnucujeme tomuto dílu předběžnou pozici, .kterou si zahrazujeme přístup ke skutečnosti, že dílo je dílem. O tom, co na díle plyne z povahy věci, nelze jakkoli soudit, pokud se zřetelně neukáže čistý niterný stav díla. - ~ Bylo kdy však dílo přístupno ~by se něco takového mohlo zdařit, bylo by nutné, abychom dílo vytrhli z jakéhokoli vztahu k tomu, co je něčím jiným, nežli ono dílo, abychom je zůstavili samo pro sebe tak, jak jest. \ K tomu však již přece směřuje i nejvlastnější záměr umělcův. Dílo má být umělcem propuštěno ve svůj čistý, nitemý stav. Právě ve velkém umění, a jen o takovém se zde ·hovoří, zůstává umělec vůči dílu něčím lhostejným, skoro jako průchodiště, v němž dílo vzniká a jež samo sebe v tvoření ničí. - Díla 'sama tedy stojí či visí ve sbírkách a na výstavách. Jsou zde však tato díla jako díla, jimiž jsou sama o sobě, nejsou tu .snad spíše jako předměty provozní činnosti v oblasti umění? Díla jsou zpřístupňována - veřejně či soukromě - uměleckému požitku. Úřední místa přejímají péči a údržbu děl. Díly se zabývají znalci umění a umělečtí kritici. Obchod uměním se stará o trh. Bádání v dějinách umění činí dila předmětem vědy. Setkáváme se však v tomto A,- t 11 rozmanitém počínání s díly samotnými? fl' \; ~""c- -..<. Aig~ta v mnichovském muzeu či nejlepší kritické vydání Sofoklovy 75 ~ >~ ~~~ny jsou jako dí~ jimiž jsou, vytržena ze svého vlastního prostoru. Byť _ -,-~---,.--."# ~- "':' - -'." .~by jejich hodnota a působnost ·byla sebevětší, jejich zachovalost sebelepší, a jejich výklad sebespolehlivější, přemístění těchto děl do sbírky odňalo je jejich světu. I když se však vynasnažíme přemisťování děl zamezit nebo se ho vystříhat tím, že např. chrám v Paestu či bamberský dóm vyhledáme přímo na místě, svět těchto děl, která se tu naskýtají, se rozpadl. Odnětí světu ani rozpad světa nelze již nikdy zvrátit. Díla nejsou již těmi díly, kterými byla. Jsou to sice ona sama, jež nás tu potkávají, ale ona sama jsou díla bývalá. Jako bývalá stojí proti nám v říši tradice a uchovávání. Napříště zůstávají pouze takovými př_ed~~_ty. To, že nám stojí vstříc, je sice ještě důsledkem onohOně1,.J ď o. LBýt dílem znamená: ustavovat svět. Co však je to svět? Poukaz k chrámu to napověděl. Bytostné určení světa lze zde, na cestě, kterou se musíme ubírat, pouze naznači t. A i toto naznačení omezuje se na to, abychom odvrhli to, co by snad zmátlo základní pohled. Die Welt weltet. S vět není pouhým nakupením naskýtajících se, čitatelných či nečitatelných, známých i neznámých věcí. Ale svět není ani pouze neskutečným rámcem, jejž Ei představujeme jako doplněk k souhrnu toho, co se naskítá. Svět "s v Č t u j e" *(1\ je jsoucnější, fedi,ouchopiteln.x 'a vnímatelnýi ::rU' se domníváme, že jsme doma. Svět není nikdy'p1edmětem, který stojí před námi a může být nazírán. Svět je ono trvale nepředmětn~, jemuž podléháme, pokud nás cesty zro. . X. zení a smrti, požehnání a 'pr01deB drží v úniku od bytí. Tam, kde v našich ~ ..; :\. ( ~ - ';\,l_.vl :' i,+děJ'inách dochází k rozhodnutí bytostně povahy, kcIe J'e přiJ'ímáme a opouštíme,\,\\ C '~l ~ .::,.\....\. ,,,_ '" L -.. ./ i. r neuznáváme a opět se k nim uchylujeme, tam svět "světuje", Kámen nemá \ "- \. ~U'''' svět. Ani rostlina a zvíře nemají světa; náležejí však ke skrytému náporu "~' o ,-" ,\ ,,\ ;: .. 0 _~.\;::\,I rrost~edí, v ,r:~ž ,Patří. ~aproti t<:mu ~elka I?á,svět, neboť .se z~rž~j~ v otev:řenu 1:"\ • o" .. I ,. ~ , ; )soucIho. NaCllll ve sve spolehlIvostI dodava tomuto svetu Jakesl vlastm ne(,'-1...:,1, :. '--.-. \:,,!:,..,. ,.... ,I.. . '"\" zbytnosti a blízkosti. Tím, že se svět otevírá, nabývají veškeré věci svého -:;-.\.:.' '- ne-bezpečným. Bytostné určení pravdy, tj. neskrytost, proniká odpor. Takový ......- ./ ~-,~ odpor není vš'ak nedostatkem ani chybou, jako by pravda byla pouze neskryl ". ; . \ . ~ • tostí, která odvrhla vše skryté. Kdyby toho byla schopna, nebyla by již sama sebou. K byt o S t n é m u u r č e ní' p r a v d y j a k o nes kry t o s t i i , pat ř í ten t o o d.por v pod obě d voj í h o s k r Ýv á n í. Ve svém ,/: ,A"( '. .'.' bytostném určení jé pravda ne-pravdou. Řekněme tedy - ostrost našeho vy_. , jádření vzbudí asi nevoli - že k neskrytosti, jež se světlá, náleží odpor v podobě iéní umělce je uměn~. Ve zrození záleží původ ~bytostného určení, v němž bytostně je bytí jsoucího. CíQl je umění? Po jeho bytostném určeni pátráme "veskUtecnem--díle. Skutečnost díla určovali jsm~ Z toho, co v díle je při díle, ~ní l?ravdy. U_q4!Qs.tÍ.pr<,lydy myslímerozvíje~í Isvárp. světa a země. V stupňované hybnosti tohoto rozvíjení věz~ klid. Zde se zakládá to, že dílo spočívá v sobě, ~''':'~'' y ..pfle je událost pravdy při díle. Co je však takto při díle, je přece v díle. Proto se zde skutečné dílo jlZ předpokládá jako nositel onoho dění. Otázka toho, co plyne u naskýtajícího se díla z povahy věci, vyvstává vzápětí znovu před námi. Konečně se tedy ujasňuje: Ať. pídíme po.piterném stavui díla sebeusilovněji,. jeho s~uteč~osti se. pře~~ mi~eme,. pokud nedospějerr:e (,(_ , '-", k tomu, a.~y~hom dIlo povazovalI za "udelane. Chapat dIlo v tomto smyslu Je ~ nasnadě; ve slově dílo slyšíme, že je to to, co je uděláno. V tom, že umělec dílo vytvořil, spočívá to, co je tvoří dílem. Snad se zdá podivné, že je toto určení díla, které je nasnadě a které vše objasňuje, uvedeno teprve teď. . Pochopit, že je dílo vytvořeno, lze však očividně pouze z procesu tvoření. 1 ~l~cenk~.věcí ~amo~l' musíme .shel.tedkY přece ~dho?llatk~htomd.ul' apbyckhom .Přisto~-CJ I'pl 1 Clnnostl ume ce a pastl 1 ta zrozenI ume ec e o 1 a. ro azuJe se, ze pokus určit 'bytí díla dílem pouze z tohoto díla samotného není proveditelný ,:Odvracíme-li se nyní od díla a sledujeme-li JYořeill.. v jeho bytostném určení, přece bychom rádi podrželi vědění toho, co bylo řečeno prve o obrazu '~ pracovních bot a poté o řeckém chrámu. ':. Tvořením myslíme vytváření. Vytvářením J'e však také zhotovování ná- r \ ( \ (,\ . ' , (~, jJ c..r...'\. činí. Rgkodělná práce (ve smyslu-řemesla, pozn. překl.), což je pozoruhodná " (,...'> ; ,l'" ,- ' slovní hříčka, n~řLnYšem_žádná_díla~ani tehdy, jestliže odlišíme rukodělný výrobek od tovarníhozboží:-T01o-:o-dliŠení je nutné. Cím se však liší vytváření ve smyslu tvoření děl od vytváření jakožto zhotovování? Ve slovním výrazu snadno rozlišíme tvoření děl a zhotovování náčiní, ale těžko lze sledovat oba 'Způs'oby vytváření právě v jejich vlastních bytostných znacích. Povrchní pohled ...._--.. -... __...-~... .... - .~ ._-- --'---'._"-"'-- "- . ":" _.. ... . ! 84 . -,----------- ... ~- ~ . .~ ._-.- .... ~. --", m. heidegger '. shledává v činnosti, hrnčíře i sochaře, truhláře i malíře totéž počínání. ' Tvoření, děl samo sebou vyžaduje rukodělnou (řemeslnou - 1M) činnost. Velcí umělci oceňují řemeslnou dovednost nejvýše. Oni především požadují s~ědomité pěstování této dovednosti z plných ,sil. Přede všemi ostatními usilují neustále o další zdokonalování v řemesle. Dostatečně jsme již poukázali na to, že / Řekové, kteří z oblasti umění něčemu rozuměli, používají téhož slova, t' SxvI], pro řemeslo i umění a jak řemeslníka tak umělce označují týmž jménem .t'sXVkI]C;. Zdá se proto, že je záhodn6 vycházet při určování bytnosti tvoření z jeho řemeslné stránky. Poukaz na způsob mluvy Řeků, jenž vyjadřuje jejich zkušenost věci, musí nás však vést k zamyšlení. Byť by však byl tento poukaz k zvyklému řeckému označení řemesla a umění týmž slovem 'tÉxvI] jakkoli J I běžný a zřejmý, zůstává přece mylným a povrchním; neboť 'tsxvI] neznamená T! l 'vni ~e:nesl.o ani umě~í ~ vůbec ,u~ neznačí ono technické v současném . smysl,u, nemlm zpusob praktlckeho konam. ,./i ,)J_~ [ . i . Slovo 'tÉxvIJ označuj~spíšeli~si způsob vědění) Věděti znamená že'jsm--e! • (:Vid~li, v šl:oke:nsmysIU:-s ov~ ~iaětí,Je~ pr~ví; p~st~~dI2.Ě.ítomnlJa:ko ta- ~., \.. kove. Pro recke myslem spOClva bytostne urcem vedem v úAIÍ{}eta, tj. v odhalení jsoucna. 'AicIÍ{}eta je nositelem a vodítkem jakéhokoli chování k jsou- l dmu. TÉxvI] jako vědění řecké zkušeno.sti je otud vvtvářením ďsoucího, pokud říromné 'ako takové vyzvedá ze skrvtostl Y" učně o nes o zevn~š u; TÉ:,(::!Lni~dY._Q.~~~~í Clnnost._I2.ějakého.!fě ánL Umělec není 1:Éxví'tI]t; protó,-Zeje rovněž řemeslníkem, nýbrž proto, že se u-strojení děl práYě tak jako u-strojení náčiní děje v onom vy-tváření, jež p ředem způsobuje, že jsoucí vzchází od svého zevnějšku ve svou jsoucnost. To vše se však děje uprostřed jsoucího, které samorostle klíčí, uprostřed cpúcrtc;. Bylo-Ii umění označeno za 'tÉ:'(vI1, vůbec to neznamená, že konání umělcovo zakoušíme z onoho řemeslného. To, co při tvoření děl vypadá jako řemeslné zhotovování, je jiného druhu. Toto konání se určuje bytností tvoření, je touto bytností proladěno a zůstává v ni také zahrnuto. , Co nás tedy má vést, myslíme-Ii bytnost tvoření, není-li nám vodítkem řemeslo ? Co jiného než hledisko toho, co má být tvořeno, hledisko díla? Ačkoli se dílo uskutečňuje teprve ve výkonu tvoření ave své skutečnosti na L něm tedy závisí, určuje se bytnost tvoření z bytostného určení díla. Skutečnost, že dílo je tvořeno má vztah k tvoření. Přesto se však obojí určuje z t9ho, že dílo j e dílem. Nemůže nás proto nyní ani udivovat, že jsme nejprve a dlouze pojednávali pouze o díle, abychom se teprve posléze zaměřili k tomu, že je \ tvořeno. Jestliže k dílu náleží to, že je tvořeno tak byto'stně;-fak to vyznívá ze samotného slova dílo, pak se musíme pokusit, abychom to, co doposud bylo možno určit jako bytí díla, pojali ještě bytostněji. S hlediska vymezení, jehož jsme dosáhli bytostným určením díla jako toho, v němž je událost pravdy při díle, můžeme charakterizovat tvoření tím, že dává vzejít vjtvffené u. Stáva-h se dílo .dílem, a . to způsob, jak se stává a děje pravda~ še s očívá v ytostnem urcení ravdy. estliže se však "\ pravda musí dít v něčem ta ovem, co Je tvořeno, čím te Y Je. Jak se pravda .. s ohledem ke svému bytostnému určení vztahuje k dílu? Lze to pochopit z do- W ' ~ \' \ 7-d·:r' savadního Dbjasnění tohoto-určení pravdy? . . .'':'+'; ~. "PI'! \' , }-~' Pravda je ne-pravdou~okud k ní přísl!!ší o'bor původu toho, co ještě není ,I ~1'K( 'i~ ~I \: ' odkryto. (co [~ ~e.-.o~kryto!. ve s~ys!u sk~ytu:5.? neskry~osti jako p,ravdě zá50veň II\) . bytostne spOClva )lne "ne-zdvoJeneho zaporu. Pravda Jako takova bytostne spo.tl ~~.\ Q.\",AJ..u~Čív.á ve ~tažnost~ .~':.~~li!ly~_eda se naproti tomu nerodí jako dění praVdY'J 1 I (. n~brž prá;rě jak? yYpracování Jejího oboru, jenž je již otevřen, a yto. p~chope: ~J f mm a zduvodnemm toho, co Je v okruhu tohoto oboru - na mozna Cl nutne r: ' "-~: správném - zlevné. Jestliže a pokud věda dospěje za správné dále k pravdě, to \ )C,, ' . \znamená k bytostnému odhalení jsoucna jako takového, je filosofií. . ' , ' K bytostnému určení pravdy náldí YZQůsobit$ ve jsoucí, čímŽ se pravda-"" teprve stává 'pravdou; V bytostném určeni pravdy spočívá proto tíh n u t i / / ' k díl u j~ko je~né z ~~cích možností p:-avdy, aby uprostřed jsoucího ( ama byla Jsoucna. If'-.~Vr .!/., , r Uzpůsobení pravdy v dílo je vytvářením takového jsoucího, jehož předtím ještě ne~ poté nikdy již nebude. Vytváření staví toto jsoucí v otevřeno \N tak, že to, co má být vytvářeno, prosvětluje nejprve tuto otevřenost otevřeného, ,;:;- DV nět'vchází. Tam, kde vytváření pOSkytuje ~ otevřenost jsoucna, tj. pravdu, je výtvorem dílo_ Takové vytváření je tvorením. Toto tV9~ni..@~to, ~....<:) co plodí, je spíše přijímáním a odnímáním uvnitř vztahu ok' neskrytosti. V čem y tedy potom záleží bytí jako tvořené? Nechť to ozřejmí dvojí základní určení. '\ _ ' \ 7kh'-{ ~ Prayda2~ do díla vpravuje. Bytostně je pravda pouze jako svár světliny :>-, ., ...c. .X. t'1o-A\ - I . 'j a skrytu"ve zv~a~~SVěta a-země. Pravda jako svár světa a země chce být ) .~do d'1ra~ Svár se nemá zrušit v jakémsi zvláštním jsoucím, jež je třeb a ~ / vytvont, ani se na ně nemá pou~mezit, jsoucí má tento svár rozevřít. Toto \j ~ jsoucí musí proto obsahovat základrti'tyŠy sváru~Ve mru Je a~no jedno~ ty světa a země_ Svět ve svém otevření dává dějinnému lidstvu rozhodnouti ~ svá vítězství i porobu, požehnání i pohromy, panství i otroctví. Svět, který"-., ~ vzchází, vynáší na světlo to, co ještě nebylo rozhodnuto, co nemá míry, a roze- /" . \ vírá tedy nutnost míry i rozhodnosti, jež je vskrytu. ./ J'. Země ční však proto v otevřenu světa_ Ukazuje se, že vše podepírá, pohrou.~ žena ve svůj zákon, trvale se sebeuzavírajíc- Svět vyžadujeMi-rozhodnosti a míry . S a dopřává jsoucímu, aby vstoupilo v otevřeno jejích drah. Země, přitom že po'''-0....) depírá i ční do výše, usiluje o to, aby se uchovala uzavřena a aby vše svěřila svému zákonu. Svár není výrazem propuknutí pouhého rozporú, svár je niterností, v níž tkví sounáležitost soupeřících stran. Tento '!ýraz strhává to, co je zvratné, v původní jednotu jediného základu. Je půdorysem. Je ná-rysem, který vyznačuje základní rysy vznikání světliny jsoucího. Tento výraz nedo- ' pouští, aby se zvratné od sebe odtrhlo, uvádí je jako míru i mez v jedin)' obrys_ . Pravda se jako svár uzpůsobuje ve jsoucí, jež se má vytvořit, pouze tak, • že se v tomto jsoucím svár rozevírá, tj. že se jsoucí v tento výraz samo uvádí Výraz je jednotným souvztažím nárysu a půdorysu, průřezu a obrysu. Pravda S~ se uzpůsobuje ve jsoucím, a to tak, že j~ samo .!:lapliíuie. Q.te~J~go_ pravdy. Toto naplnění se však může dít jenom tak, že se to, co má být vytvářeno, totiž _~svěří tomu, co sebe uzavírá a co v otevřenu ční. Yí!:gz se musí zapustit zpet ve vlekoucí tíži kamene, v němou tvrdost dřeva a /V temný žár barev. Země pojímá výraz v sebe zpět, čímž se tento výraz u-strojuje teprve v otevře- , Yr--;,{'> 86 ,"-tl. ".---t' G m..heideg'ger .no a umisťuje, tj. klade se tak v to, co jako sebeuzavírající a ochraňující ční v otevřeno. Svár, uveden ve výraz, tím zapuštěn zpět v zemi a tedy ustálen, ie t v all..m-:-Bytl dlla Jako toho, co je tvořeno, znamená, že pravda je tu ustálena-ve (I , """ tvar. Je stukturou, v níž se výraz podává. Výraz, jenž se takto podává, je ~')'~ ,Il\.( í-\.\ ~ ,---\..s~~li!!.q~díŽ .p'r_~~":~YE.??=~ř)Jje. To, co zd:. n~zt:vá~e ~a::m,. je třeba ~t~le "" ( .k·~, '!' )mySlIt z o n oh.o staven~ ~ ze sou-stavy castl, Jlmz a JlmlZ ddo bytostne Je; C,'-C ~ - c...- . ': _ t ../ pokud se u.sta;uJ~ a ustr?Ju1.e. ., . • • • . rí~ \,fJ",~tL~ V tvorem dlla mUSl byt svar Jako vyraz zapusten zpet v zeml a země sama jako to, co sebe uzavírá, musí být předestřena' a upotřebována. Toto upotřebování zemi však nespotřebuje ani nezneužije jako látku, nýbrž osvobozuje ji, aby se teprve stala sama sebou. V tomto upotřepování země 'se sice "dělá" se zemí, takže to vypadá jako řemeslné použití látky. Z toho pochází zdání, že tvoření děl je také řemeslnou činností. Takovou činností vůbec není. . Ovoření děl zůstává vždy upotřebová~í.!!!_.?e1Pě_při..ztY.árňoYánLp@yi!y. Zhotovování náčinCn~lOpaKniK'dyři-éinamená, že se bezprostředně zjednává dění pravdy. Náčiní je hotovo - to znamená, že látka je zformována a tedy schystána pro upotřebení. Skutečnost, že je náčiní hotovo, dále znamená, že je toto náčiní propuštěno daleko za sebe sama, tam, kde ve službyschopnosti vzchází. . S tím, že dílo je tvořeno, je tomu jinak. Ozřejmí se to na základě druhého znaku, jenž zde budiž uveden. Skutečnost, že náčiní je hotovo a skutečnost, že dílo je tvořeno, splývají spolu v tom, že znamenají to, co je vytvářeno. Ale oproti každému jinému vytváření má skutečnost, že dílo je tvořeno, svou zvláštnost v tom, že bytí tvoře./ 1 ným je v toto tvořené spoluvetvořeno. Ale neplatí to o všem, co je vytvářena ~, ::J_ a co nějak vzniklo? Jesliže je to, co je vytvářeno, něčím vůbec nadáno, tedy . přece právě tím, že je bytím vytvářeným. Zajisté, v díle je však to, že dílo je ' tvořeno, ve tvořené výslovně vetvořeno, takže z něho, jež je takto vytvářeno, zvláště vyniká. Je-li tomu tak, pak musíme mít také možnost výslovně na díle zakusit, že je tvořeno. Zjevností toho, že dílo je tvořeno , nemíníme, že má být na díle patrno, že bylo uděláno velkým umělcem. Vytvořené nemá dosvědčit výkon čísi dovednosti a zajistit tak konajícímu veřejné uznání. Nemá tím být dáváno na vědomí, že X. Y. fecit, nýbrž prosté "factum est" má být v díle zveřejněno: totiž to, že se zde udála neskrytost jsoucna-aže se tato neskrytost děje právě teprve jakot66j~ '(b '-feu-aa1o;aate[0, ze takové dílo i e a nikoli že spíše není. Spoj, že dílo jako toto dílo je, a nepřetržitost tohoto nezdánlivého L. spoje vytváří u díla stálost ve spočinutí v sobě samém. Tam, kde zůstávají umělec,} postup a vnější okolnosti vzniku díla neznámi, vystupuje z díla tento spoj, toto "Ze" - je tvořeno v nejčistší podobě. { Ke kterémukoli použitelnému a používanému náčiní patří sice právě tak, ~ "že" je zhotovenq. Toto "Ze" však na náčiní nevyniká, nýbrž mizí ve službyIsdibpnosti. Čím příhodnější pomůckou náčiní je, tím je nenápadnější, že např. nějaké takové kladivo jest. Tím výlučněji se zdržuje tam, kde je náčiním. Můžeme vůbec pozorovat, že vše, co se naskýtá, je; zaznamenáváme to však \ také pouze proto, abychom to obvykle okamžitě zapomněli. Co je běžnější než . to, že jsoucí je? Naopak, v díle je to, že toto dílo jako takové j e s t,~~: \ obvyklým. Událost toho, že dílo je tvořeno, v díle dlouho nedoznívá, nybrž staví vd~d sebe sama a neustále je převrací. Čím bytostněji se dílo otevírá, tím více ..'!,'--\-_ oslňuje jedinečnost toho, že dílo je a nikoli že spíše není. Čím bytostněji vstupuje ( "tato látka v otevřeno, tímzáhadnějším a osamělejším se dílo stává. Ve vytváření díla spočívá nabídka toho, "aby to bylo". . Otázka toho, že dílo je tvořeno, nás měla přiblížit tomu, co na díle ply.ne I z povahy díla, a tedy také jeho skutečnosti. Tím, ~~ dí!~j~!~yo.řeno, odE.~h~.c? L!.e, _~~2...vár je skrze výraz ustálen ve tvar. To, že dílo Je tvoreno, Je pnto~ samo v aíló-v-ýslovně-vetV-6řeifO-a-otvíťá -sezde jako tichý spoj onoho "Ze . Avšak skutečnost díla se nevyčerpává ani tím, že. dílo je tvořeno. Snad se však s ohledem na bytostné určení toho, že dílo jetvofěri6, ' dostáváme k tomu, a;bychom učinili krok, k němuž vše, co jsme dosud řekli, směřuje. Čím více dílo, ustáleno ve tvar, je v sobě o samotě, čím více, zdá se, že.se oprostilo od veškerých vztahů k lidem, tím snadněji se vyjevuje, že t9t? ddo 87 je, tím bytostněji vyrazilo ono nejisté a to, co se dosud jevilo jistým, se meQl. Tyto ,\ rozmanité posuny nemají v sobě nic násilného; neboť čím úplněji se dílo samo vzdaluje v otevřenost jsoucna, kterou samo rozevřelo, tím lehčeji nás v tuto otevřenost vsouvá a vytrhuje nás tak zároveň z všednosti. Sledovat toto po- "/ souvání znamená změnit uvyklé vztahy ke světu a zemi a zvládnout veškeré I běžne konání a hodnocení, dovednosti a hlediska, abychom prodleli v pravdě, jež se děje v díle..Ztajenost tohoto prodlévání dává teprve tornu, co je tvořeno, aby bylo dílem, kterým je. Ponechat dílo, aby bylo dílem, to nazýváme uchováním díla. Teprve pro toto uchování je dílo - v tom, že je tvořeno - sku. tečným dílem, tj. tedy bytostně jsoucím ve své povaze díla. "j' Tak jako nemůže dílo být, aniž by bylo vytvořeno, tak jako zásadně vyžaduje svých tvůrců, tak samo to, co je vytvořeno, nemůže být jsoucným bez I uchovavatelů. ' j V' Nenalezne-li však dílo své uchovavatele, a to bezprostředně tak, že 'odpovídají pravdě, která se v díle děje, pak to vůbec neznamená, že dílo je dílem , Lbez-Hc~. Dílo je vždy, je-li jinak dIIeři1, odRazano na uc ovavatele, i tehdy, a právě tehdy, jestliže na uchovavatele t~rve pou~ a získává je k zahloubání ve svou pravdu, očekáváoafllC11 toto zahloubám. Dokonce ani zapomenutost, jíž může dílo propadnout, není ničím; i toto zapomenutí je ještě uchováváním. Zije z díla. Uchovávat dílo znamená být uvnitř v.o:evř:n~st~ jso.ucna, je~ s~, děje v ~íle. Nal~hav~stí uch.?,,::áván! je vša.k Vě:J' den!. Vedem ovsem nezalezl v pouhe znalostI a predstave cehos!. Kdo JSOUCI ' opravdově ví, ten ví, co prostřed isoucího chce. ' Toto chtění, jak jsme zde uvedli, jež vědění ani teprve neaplikuje ani předem neuzavírá, je myšleno ze základní zkušenosti myšlení v "Sein 'und Zeit". V· ění. jež zůstává chtěním, a chtění, jež zůstává věděním, je ekstatickým sebeodevzdáním . ' lleskrytost bytí. Oa=-oodlanost, myšlená "' v "Sein und Zeit", není decidovanou akcí subjektu, nýbd ro~evieni;-pobytu " ze zajetí ve jsoucím , vstříc otevřenosti bytí. V existenci však člověk nevystupuj'e 'teprVe zevnitř navenek; 'bytostné určení existence je vně stojící vnitřní f stav v bytostném rozštěpení světliny jsoucna. Konání či akci subjektU,.jenž ' Iusilovně sám sebe klade jako účel, jsme neměli namysli, ani když jsme dříve , hovořili o tvoření ani nyní, když uvádíme'chtěi1r--- ' , ~tění je rozvážnou odhodlaností existujícího sebepřesahování, jež se vystavuje otevřenosti jsoucna, otevřenosti, která je učiněna dílem. Tak se naléhavost uvádí v zákon. Uchovávání díla jako vědění je rozvážnou naléhavostí v nejistotě pravdy, jež se děje v díle. Toto vědění, které jako chtění je v pravdě díla domovem a pouze tak zůstává věděním, nevyjímá dílo z jeho, niterného stavu, nezavléká je do o~ruhu. pou~éh? pro~í,:,~ní a n;:sn~žuje !e ~ f~nkc~ s~růjce }?o~it~~. Uchovává~í ~ dIla neIzoluje hdl v JeJIch prozltclch, nybrz vraZUje Je v pnnalezltost k pravde'I' i která se děje v díle a zakládá tak bytí pro jiné i spolubytí jako dějinné zakou- \ šení po-bytu ze vztahu k neskrytosti. Vědění jako uchovávání je zcela vzdáleno I I anoho pouze přejemnělého znalství, které se zaměřuje na to, co je na díle ',' formální, na jeho kvality a půvaby "an sich"~~dění znamenj, že jsme viděli ',1 a ž,e_jsm~_s,c:._..!.ozhodli; je vnitřním stavem sváru, jemuž dílo dalo výraz. , II , Způsob pravého uchování díla je spolutvořen a předznamenán teprve a jedině skrze dílo samo. Uchovávání se děje na rozličných stupních vědění s různou důsažností, trvalostí a jasností. Tím, že jsou díla nabízena pouhému požitku z umění, není ještě dokázáno, že jsou uchovávána. ,'-+Jakmile se v tom, co je běžné a znalecké, pohlcuje onen posun v ne-jisté, započala již kolem uměleckých děl provozní činnost. Ale ani pečlivé předávání děl ani vědecké pokusy získat díla z bývalosti zpět nedosáhnou nikdy bytí díla samotného, nýbrž pouze vzpomínky na ně. I tato vzpomínka může však ještě dílu poskytnout místo, odkud ono spoluutváří dějiny. Nejvlastnější skutečnost díla se však uplatní pouze tam, kde se dílo uchovává v pravdě, jež se děje skrze ně samotné. Skutečnost díla je v hlavních ry,sech stanovena z bytostného určení toho, že guo je dílem. Můžeme se nypí znovu vrátit k úvodní otázce: Jak je tornu s tím, co na díle plyne z povahy věci -a~'Íná dílu zajistit jeho bezprostřední ,skutečnost? Dospěli jsme k tornu, že nyní již otázku toho, co na díle plyne z povahy věci, neklademe; neboť pokud se tak ptáme, považujeme dílo zároveň a předem s konečnou platností za naskýtající S~__,~_ředmět. Tážeme-li se tímto způsobem, ne-~l - .: ,) ( : .'._ '.. ":C "l.·:, :.' 88 ••• -:--~ ~ • • '':''' . , -. - " ' _ " " - _ ' _ " ' - __I - __ r· ~ ",,,,_-~ ,:>,-_ · _,,,,, ·-~,,:;;,,;,,,:,-_ - ___.______ ....... _ ._ _ • •. •._ _. . __ __ .__ .._ i .,, ,.-i ~. \ , ..t, " ,Ce ) ID.' heidegger , vycházíme z díla, nýbrŽ ze sebe. Vych~íme ze sebe a pntom nenecháváme být . . _ \. dílem, spíše máme představu předmětu, který v nás má způsobit nějaké stavy. .J 7 --- To, co na díle, jež považujeme za předmět, vypadá jako to, co plyne z povahy věci ve smyslu běžných pojmů věci, je však to, co - z díla zakoušeno - plyne na díle~_'p.Q~ země. Země v dílo ční, neboť dílo jako takové je bytostně tím, v čem je pravda při díle a pravda je bytostně ouze tak,..?e se 89 . uzpůsobuje v nějaké jsoucí. Na. zemi, jež se ytostne uzavírá, docnazl však otevřenost otevřena svého nejvyššího odporu ·a tedy i místa svého trvalého stavu, ve který se musí ustálit tvar. . Bylo tedy přece zbytečné, že jsme se zabývali otázkou, co na věci plyne z povahy věci? Nikterak. Ačkoli nelze z toho, co plyne z povahy věci, určovat to, co plyne z povahy díla, můžeme naopak na základě toho, že víme, co tvoří dílo dílem, správně vytyčit otázku, co věc činí věcí. Není to maličkost vzhledem k tomu, že způsoby myšlení běžné odedávna znásilňují to, co- činí věc věcí, a nastolují takový výklad celku jsoucna, který není náležitým pro pochopení bytostného určení náčiní ani díla, právě tak jako je slep)rm k původnímu bytostnému určení pravdy. K určení toho, co činí věc věcí, nepostačuje zřetel k nositeli vlastností ani k rozmanitosti smyslově daného v jeho jednotě a vůbec již nestačí zřetel k mechanismu látka - forma, který je odvozen z toho, co plyne z povahy náJ činí. Rozhodující hledisko a těžiště výkladu toho~ co na věcech plyne z. povahy I t věci, se musí zaměřit na přináležitost věci k ze?1j, B4tostné určení země jako \ toho, co, k ničemu nenutKáno,)e ve svémsebeuzavrenÍ nositelem, ·odhaluje • __..-se však pouze v tom, že pročnívá svět, a ve zvr~E?,osti oboú;-'"Svár se .ustaJuje ve tvar díla a skrze dílo se vyjevuje. To~atlonáčiní, že totiž to, co na náčiní plyne z povahy náčiní, zakoušíme vlastně teprve skrze dílo, platí i o tom, co činí věc věcí. Protože o tom, co plyne z povahy věci, nevíme nikdy přímo a víme-li, pak pouze neurčitě, je nám tedy zapotřebí díla, jež zprostředko vaně ukazuje, že při díle je v bytí díla dílem událost pravdy či rozevření \~soucna. ----- - --- ---- Rádi bychom konečně namítli, zda potom dílo, má-li podstatně odhalit to, co plyne z povahy věci, nemusí být uvedeno ve vztah k věcem země, k přírodě, a to předtím, než je tvořeno a proto, aby mohlo být tvořeno. Jsou přece známa ona slova Albrechta Diirera, člověka, jenž toto musel vědět: "Umění se Lzmocní ten, kdo je zná vytrhnouti z přírody, kde umění opravdu vězí." Vytrhnout znamená zde vynést výraz zhloubi a narýsovat jej (odtud pak rys - 1M) redisperem na rýsovacím prkně. Přicházíme zároveň s protiotázkou: jak má být tento výraz vytržen, není-li jako rys, tzn. předem odhalen ve tvůrčím plánu jako svár mí a řerníry? V přírodě vězí zajisté výraz, míra i mez, a k tomu se pojí ove nost vytvářet, umění. Právě tak jisté však je, že se toto umění zjevuje v přírodě teprve skrze dílo, neboť rodem spočívá vdíle. Usilování o skutečnost díla má připravit půdu pro to, abychom na skutečném díle nalezli umění i bytostné určení umění. Základy otázky bytostného určení umění i cesty, která vede k vědění o něm, musejí být teprve znovu položeny. Odpověď na otázku je jako každá opravdová odpověď pouze nejzazším vyústěním posledního z dlouhého sledu kroků, jímž otázka postupoVvala. ~ažd~ ?dpověď má účinnost odpovědi pouze potud, pokud svými koře- >ny tkVI v tazam. Skutečnost díla se nám z toho, že dílo je dílem, nejen dále ozřejmila, nýbrž zároveň se také podstatně obohatila. Ke skutečnosti, že dílo je tvořeno, bytostně patří jak tvůrci tak uchovatelé. Je to však dílo, jež tvůrce v jejich bytostném'určení umožiluje a uchovavatele z bytostného určení sebe jako díla potřebuje. Je-li dílo zrozeno z umění, pak to znamená, že umění dává ve svém bytostném určení vyprýštit tomu, co na díle patří bytostně k sobě, tomu, co tvoříti uchovává. Círn je však umění samo, že o něm právem hovoříme jako o zroqu1 j CI ~ V díle je událost pravdy při díle, a to na způsob díla. B~ostné určení -1 .umění bylo prot~p~~.cit;~~~anoveno jako učiněnípqlv.qy .c:iílem. Jsme si však / v~domI toho: že !oto urč~ní ie:čivcijznačne:Zaprvéypraví: u~ě~í. je ustal.ová. nIm pravdy, ktera 'se uzpusobuJe, ve tvar. To se deJe v tvorem Jako VY-Jevoť vání neskrytosti jsoucího. Učinit dílem však zároveň znamená: uvésti to, že • (něco) je dílem v chod i dění. Děje se to jako uchovávání. Um.~.!!Lje_ _tedy.._ -- .}ttvůrčím uchováváním pravdy v díle. Umě n í, jet e d y stá v á ním a '. / . t , ' t\ · t 1.,-1 /~'~~ d ě ním p r a v d y. Vzniká -tedy pravda z ničeho? Vskutku je tomu tak, je-li ničím míněna pouhá negace jsoucího a představuje-li se přitom jsoucí jako ,to, co se běžně naskýtá, co se poté skrze fakt díla odhaluje a čím je otřeseno jako jsoucím, jež je jenom zdánlivě pravdivé. Z toho, co se naskýtá a co je obvyklé, , jen tím, že se otevřenost, která vzniká ve vrženosti, rozvrhuje. - , W e pravda nikdy nevyvodí. Rozevření otevřel.1a a světlání jsoucího se spíše dějí Pravda se jako světlina a skryt jsoudho děje tím, že se básní. Veš ke r é .. umě n 1 le byt o s t n ě b á S.fl ě ním, neboť jeho mocí se ' děje příchod , pravdy jsoucího j,ako takového. Bytostným určením umění, jež zahrnuje umělecké dílo i umělce, je sebeučinění pravdy dílem. Z básnivé bytnosti umění se děje to, že toto umění odkrývá uprostřed jsoucího otevřené místo, v jehož Gtevřenosti je vše ,jinak. Působností rozvrhu neskrytosti jsoucího, jež se na nás vrhá, rozvrhu, ;který se stává dílem, stáva se vše obvyklé a dosavadní skrze ~ ~ílO nejsoucím. Toto obvyklé a dosavadní ztratilo schppnost dát a zachovat ~u. Přitom je zvláštní, že dílo nepůsobí nikterak na dosavadní ~ jsouCl prostrednictvím kauzálních souvislostí. Učinek díla nespočívá ~ _ ';~í. Spočívá Lpr:.o,fě~ě neskrytosti jsoucna, , ~. bytí, kter~ se děje z díla. bO -- Básnění však ňení těkavým osmyslením libovolného ani rozplynutím pouhého představování a obrazotvornosti v neskutečno. To, co básnění jako světlinný rozvrh na neskrytosti rozkládá a co proponuje do nárysu tvaru, je ono otevřeno, jež básnění ponechává, aby se dělo, a to tak, že teprve nyní uprostřed jsoucího uvádí otevřeno toto jsoucí v lesk a znění. Základní pohled na bytostné určení díla a na jeho vztah k dění pravdy jsoucího uvádí v pochybnost, zda postačuje, aby bytostné určení básnění, a to znamená i bytostné určení básnivého rozvrhu, bylo myšleno z hlediska imaginace a obrazotvornosti. Bytostné určení básnění, jež jsme nyní zakusili v jeho šíři, nikoli však proto 'řleúrčitě, necntjeroé zůstaveno jako to, co je hodno tázání, jako to, co je třeba teprve posoudit. Je-li yeškeré umění bytostně básněním, pak je třeba architekturu, malířství i hudbu převést na poesu. lore-n-a:ptostá libovůle. Jistě - pokud uvedené druhy umění považujeme za odnože umění slovesného - smíme-li tak poesii označit, neboť to lze snadno špatně vykládat. Poesie je však pouze způsobem lsvětlinného rozvrhování pravdy, tj. básnění v tomto širším smyslu. Slovesné dílo, jež je básněním v užším slova smyslu, má v umění jako celku stejně význam- " né postavení. .-- K tomu, abychom to tak viděli, je zapotřebí pouze pravého pojmu řeči. ~ Běžná představa pokládá řeč za druh sdělení. Řeč slouží k rozmluvě i domluvě, obecně řečeno k dorozumění. Řeč však není pouze a ani v prvé řadě fonetickým či písemným výrazem toho, co má být sděleno. Řeč předává zjevné ~1-''- '~- \-- i skryté, jejichž význam není dán teprve slovy a větami, nýbrž především 1 uvádí v otevřeno jsoucí jako jsoucno. Tam, kde řeči bytostně není, jako v bytí kamene, rostliny a zvířete, není ani otevřenosti jsoucího, a proto ani otevřenosti nejsoucího ani prázdna. '-/1 Jsoucí se dostává ke slovu a vyjevení teprve tím, že je ponejprv řeč jmeO Duje. Toto pojmenování jmenuje jsoucí bytím (tohg.to jsoúcíh~ a to z něho samého. Takové řečení je rozvržením světlého, V' němž se napovídá, v jaké podobě vstupuje jsoucí v otevřeno. Rozvržení je vyvoláním vrhu, jímž se neskrytost uvádí ve jsoucno jako takové. Nápověď rozvrhu odmítá zároveň veškerý zatuchlý zmatek, v, němž se jsoucí zastírá, v němž uniká. Řečení, které rozvrhuje, je básněním: .znameWm světa a země, znamením dějiště jejich sváru a tím i místa veškeré blízkosti i vzdálenosti bohů. Básnění je znamením neskrytosti jsoucna. Současná řeč je událostí onoho řečení, v ně~ž národu dějinně vzchází jeho svrr~němž se země uchovává jako ono uzavřené. Řečení ~rhu je tím, co v přípravě vyslovitelného rodí i nevyslovi--F telné jako tak6Ve~ Takovým řečením jsou předznamenány pojmy bytostného určení dějinného národa, tj. jeho přináležitosti ke ~v~dějinám. . Básnění je tu myšleno v tak širokém smyslu á zároveň v tak niterné, byrostné jednotě s řečí a slovem, že musíme klást otázku, zda umění ve všech svých druzích, od architektury až po poesii, vyčerpává bytostné určení básněni. ' -----------'------ - .' _.._- --,-- ._--, ' -" , --- -,- -, ---",------, _.. .. 90 v' . - . . ~~S"t~ : . ~. heid.egger Reč sama je bás~m v bytostném smyslu. Poesie, básnění v užším smyslu, je nejpůvodnějším básněním v bytostném smyslu, neboť řeč je prave .onou _ __ Ludálostí, v níž se člověku jsoucí jako jsoucno teprve otevícl. Reč není básněním proto, že je prapoesií, nýbrž -poesie se děje v řeči, neboť řeč uchovává prabytnost básnění. Architektura a výtvarná umění se naopak dějí vždy již a vždy jen v otevřenosti znamení a pojmenování. Jsou jí prodchnuty i vedeny. Zůstávají proto vlastními cestami ·a způsoby, .jak se pravda vpravuje v dílo. Jsou zvláštním básněním uvnitr svědiny jsoucího, jež se již a nepozorovaně událo G2 v~. . :.:- ?Umění jako učinění pravdy dílem je básněním. Básnivé není pouze tvo- , ření díla, nýbrž básnivé je právě tak ·i uchovávání díla,~n0l!! _~YJ~'§.!EÚP_l... způsobem; neboť dílo je jako dílo skutečné pouze tehdy, ~jesmze:-my sami se vytrhneme ze své všednosti a vstoupíme v to, co dílo rozevřelo, abychom své . vlastní bytostné určení podrželi v pravdě jsoucího. Bytostným určením umění je básnění. Bytostným určením básnění je za- L kládání pravdy. Zakládání zde chápeme ve trojím smyslu: zakládání jako darování, zakládání jako položení základů a zakládání jako početí. Skutečné--i'ě -;rarzakládání pouze v uchovávání. Každému způsobu zakládání odpovídá tedy způsob uchovávání. Tuto stavbu bytostného určení umění můžeme nyní ozřejmit pouze několika tahy a i to jen potud, pokud k tomu· předchozí charakteristika bytostného určení díla poskytuje jistý poukaz. Učinění pravdy dílem proráží ne-jistým a zároveň ruší jisté i to, co se za ně považuje. Pravdu, která se vdíle/ rozevírá, nelze z dosavadního ani dovodit ani odvodit. Dosavadní se ve své výlučné skutečnosti dílem popírá. Proto nelze to, co zakládá umění, vyvážit ani nahradit tím, co se naskýtá, co je k dispozici. Zakládání je přebytek, darování. Básnivý rožVrhPr·~~-dy; je'uŽ v~i:~uj~ d9-......cUla.l~ó ..tvar, není také nikdy vyveden do prázdna a neurčita. Pravaa Je v díle ~íše přivržen:i příštím uchovavatelům, tzn. dějinnému lidstvu. To, co je přivrženo, nepřipisuje se ovšem nikdy libovolně. Rozvrh, jenž je opravdu básnivý, je rozevřením Onoho, v něž je pobyt - jako dějinné - již vržen. Je to zemí, pro dějinný národ jeho zemí, základem, který sebe uzavírá, v nějž se pobyt uchyluje se vším tím, čím již - sobě samému ještě skryt - jest. Je to však jeho svět, jenž působí ze ___- vztahu pobytu k neskrytosti bytí. ·Proto musí být vše, čím je v rozvrhu člověk nadán, vyzvednuto z uzavřeného základu a na tento základ vlastně postaveno. Tak se tento základ jako nositel teprve konstituuje. Veškeré tvoření je čeriiáním, neboť je přinášením v tomto smyslu (přinésti vodu z pramene). Moderní subjektivismus vykládá ovšem ono tvůrčí špatně jakoby ve smyslu geniálního výkonu samostatného subjektu. Zakládání pravdy není založením jenom ve smyslu svobodného darování, nýbrž zároveň :ve smyslu tohoto zakládajícího zakládání. Básnivý rozvrh vychází z ničeh.Q_ [ v_~Q!!l ohl~9.~_ ~~. _s~~Lci~~~bet:e Jlikdy__z.J;'~I)éhoa dosavaoního. Nevychází však z ničeho, pokud to, co přivrhuje, je pouze urcěiíirii:-děj irtrréhcqJobytu, jež samo je v něm předem obsaženo. . ~ Darování a zakládání obsahují v sobě nezprostředkovanost toho, co naL zýváme počátkem. Tato nezprostředkovanost počátku, zvláštnost skoku z nezprostředkovatelného nevylučuje nýbrž zahrnuje, že se počátek nejdéle a nenápadně připravuje. ravý počátek je jako skok vždyck předstihem, jímž se .Yie. co přichází. ji.L.Qře "onava, 1 yz s "ryte. ocate jlz vs rytu zahrnů/e konec. Pravý počátek ~v sobt mc zacáfěčnicky primitivního_ Primitivní je vždy bez budoucnosti, neboť není skokem, který daruje a zakládá, ani předstihem. Nemůže ze sebe nic dalšího vydat, protože v sobě neobsahuje nic, než to, v co je polapeno. Počátek naopak obsahuje vždy nerozevřenou plnost nejistého, tj. boje s tím, co je jisto. ll.!plg.ijako básn~.~_z~_~lá_dállÍ.m..Ye :řetím smyslu, v~"y~u I podněcování sváru pravdY:fe zalozením počátku. Vždy, když jsoucí ve svém cel·I·/ "kli vyžiaUfe-"':-jako/souólo samo - nového založení v otevřenost, dosahuje umění . AI..-).svého •ději~ného bytostného určenT~ za~lá?ání.. V zápa~níII). svvět~ ~e 5.0 .,1 'l -\ :k poprve udalo v Recku. Co se budoucne nazyva bytlm, Qylo_Jako_urcul.!9 ·u~ , V lil~ "- ~ ((, v. ""něno..-dHem. Takto rozevřeny-cělěkjsoucna se--potorn. -proměnil ve jsoucí ve r rtJ- -'-sinyslU'BOhein ,stvořeného. To se událo ve středověku. Počátkem a průběhem ! 91 tJ I novověku se toto jsoucí opět proměnilo. Stalo se početně zvládnutelným a prů- ._-------------- _____._..._ . _--...-.--.-.,.. -..- ..--..~ =~ - ..:..-. --- _,": '"7 ": . L..L..... ~ .''" 0''" '., ry""......~_._..-.---------'-__o .-.- .-- ------ I ii-, ,, hledným předmětem. Pokaždé se rozevřel nový bytostný svět. Pokaždé se musela otevřenost jsoucího ustálením pravdy uzpusóbicve -tvar, -ve jsoucno samo. Pokaždé se udála neskrytost jsoucna. Tato neskrytos~_.§e čiI](pitem, což dokonává umění. . .__.-.- .:-. --- --_o--. \ .- Děje-li s.e umění, tj. je-li nějakého počátku, přichází vždy do dějin podnět~ dějiny teprve nebo opět počínají. Dějinami zde nemíníme posloupnost něja~ / kých, byť sebedůležitějších událostí v čase. V dějinách mizí národ v to, čeho se vzdal, aby vstoupil v to, co je mu vespol dáno. f\I'\r. . U.JDění je seb~čin~iIILpraY..Qy díle!!!. V tomto soudu se skrývá bytostná dvojznačnost, že tOtlZ pravda je současně subjektem i objektem činění. Subjekt a objekt jsou zde však nepřiměřenými termíny. Brání tomu, abychom toto dvojznačné bytostné určení myslili, což je úkol, který v toto pojednání již nepatří. Umění se děje jako básnění. Toto básnění je zakládáním ve trojím smyslu darování, založ~ a..E....0~átku. Umění jako zakládání je bytostně dějinnym. - á, že uměnCmá dějiny pouze ve smyslu vnějším, totiž že se ·také umění vyskytuje v proměně časů vedle mnoha jiného, při tom se proměňuje a zaniká. Historii tak poskytuje proměnlivou podívanou. Umění je ,dějinami v bytostném smyslu, protože je zakládá. Umění dává vzejít vpravdě. Umění jako zakládajicí uchovávání ustavuje skokem pravdu jsoucího v díle. Slovo zrození (Ursprung) znamená něco skokem ustaviti, uvésti něco zakládajícím skokem--z-pi1vodu-bytostného určeni v bytí.' Zrození uměleckého díla, tj. jak tvůrců tak uchovatelů, to znamená dějinné, ho pobytu národa, je uměním. Je tomu tak proto, že umění je ve svém by\ tostné~o ~rčení ~ozoruhodným způsobem, jak se pravda stává jsouc: nou, tj . dejinnuu. ._ '- Ptáme se po bytostném určení umění. Proč se tak ptáme? Proto, abychom se uměli ptát v původnějším smyslu, zda umění je či není v našem dějinném pobytu zrodem, zda či za jakých podmínek jím může či musí být. Takové přemítání není s to vynutit ani umění ani jeho stávání. Toto přemýšlivé vědění je-pro to, aby se umění stávalo, předběžnou přípravou, kterou nelze obejít. Pouze takové vědění připravuje dílu prostor, tvůrcům cestu, uchovatelům stanoviště. V takovém věd~ní, jež může růst pouze pomalu, se rozhoduje, zda umění může být zrodem;-potom musí být předstihem, nebo zda má zůstat pouze doplňkem a můžeme je tedy uvést spolu s jevy kultury, jež se staly zvykem. Jsme v našem pobytu dějinně u zrodu? Víme, tzn. dbáme jeho bytostného určení? Nebo se ve svém vztahu k umění odvoláváme jen na dané znalosti minulého? {Pro toto buď - anebo dané jeho rozhodnutí je dáno neklamné znamenÍ. H6lderlin, jehož dílo mají Němci teprve ještě zhodnotit, je vyslovil, když řekl: "Své místo ztěžka opouští to, co bytuje poblíž zrodu." (Die Wanderung IV, 167.) DOSLOV Předložené úvahy se týkají záhady umění, záhady, 'jíž je umem samo. _ , Nečiníme si nárok tuto záhadu rozřešit. Úkol spočívá v tom, abychOm tuto - ~hadTukv.ikděli·d t' d· b·· kd I v v.. v ,vl V . Vl . h a r a o . e o y, y se v astne pocma premys et o umenl a ume CIC , považuje se ta'kové přemýšlení za estetické uvažovánÍ. Estetika chápe umělecké dílo jako předmět aicr,'}I]OlC;, smyslového vnímání v širokém {'llova smyslu. Toto vnímání se dnes nazývi ' k jugoslávské li~rátuře, k jejímu ,,~zJGženému" slo- ", van Ic('mu rodu, k její zeltosti a mytické básnivosti, ke Krležovi, k Andričovi, co mě nutí k tomuto poyzdechu nad osudem některých knih. Je to . lítOst nad Kořujícím stavem ve e obr~ny á' tím i neměním stvořit si kulturní atmosféru, v níž by bylo přirozeněji. Knihy, jako l je (:osičova Legenda o noži ve výtečném, v plném slova ', smyslu tVůrčím překladu Sergeje Machonina, si o t~říkají snad nejnaléhavěji. " SIK , ~ 94