Budoucnost justice a vnitra v EU Prosinec 2014 Stockholmský program nProgramový dokument od roku 2010 dále, letos končí nPoměrně široký a ambiciózní program nCo se týče rozsahu zdaleka nejdelší programový dokument nZ předchozích programů se velkou část opatření nepodařilo naplnit či byla zcela odložena n Strategie vnitřní bezpečnosti nDo budoucna důležité její prrovádění nProtiváha bezpečnostní strategie EU z roku 2003 – zaměřena dovnitř nDefinice společných hrozeb – terorismus, organizovaný zločin, kyberzločin nHorizontální rozměr – provázání jednotlivých sektorů nVertikální rozměr – provázání jednotlivých úrovní n Nový víceletý plán nStockholmský program končí v roce 2014 nPotřeba vytyčení nových cílů nDiskutováno Evropskou radou v červnu 2014 nNakonec přijato ve formě tzv. Strategic Guidelines do roku 2020 nKlást důraz na efektivitu a funkcionalitu přijatých opatření nZdůrazňování finanční i operativní solidarity Evropský model bezpečnosti nSpolupráce a solidarita mezi členskými státy nZapojení všech orgánů EU nDůraz na prevenci nProvázání vnitřní a vnější bezpečnosti Evropský prokurátor nS jeho vytvořením se počítalo delší dobu – v roce 2013 návrh na vytvoření nOtázka působnosti – finanční zájmy společenství? nOtázka jeho právního základu nOstražitý postoj členských států – otázka suverenity nPosílená spolupráce? nTrojský kůň? Vnější rozměr nSpolupráce se třetími státy – migrace, boj proti terorismu nEU hrozí, že bude výrazně ovlivňována konflikty ve svém okolí nUžívání databází – evropské PNR, PNR a SWIFT navenek n Migrace nBude do budoucna velké téma – úbytek evr. obyvatelstva nPostupné slaďování podmínek nPotřeba přilákat migranty x odpor proti nim ve společnosti nIntegrace n n Evropský parlament nPo LS vstoupil důrazně do svých nových pravomocí nDůraz na lidskoprávní rovinu, ochranu občanských práv nInterinstitucionální dohoda – tendence posílit se oproti nastavení vymezenému primárním právem