Organizovaný zločin v EU Listopad 2014 EUROPOL * Evropský policejní úřad, kořeny má ve spolupráce * Založen na základě úmluvy v roce 1995 * Operativně začal fungovat v roce 1999 * Hlavní náplní boj proti organizovanému zločinu * V současnosti v čele Rob Wainwright (UK) * Fungování EUROPOLu * Hlavní funkcí získávání dat a jejich vyhodnocování * Europol jako nadstavba k národním jednotkám * Institut styčných důstojníků Kompetence * Původně především drogy, obchod s radioaktivními látkami, pašování lidí a obchod s nimi a praní peněz související s těmito formami zločinu * V roce 1999 rozšířeno o terorismus a následně v roce 2001 o všechny formy organizované trestné činnosti (např. i rasismus, podvody) Změna Úmluvy na rozhodnutí * Komise s ní přišla v roce 2006 * Snaha začlenit Europol do aquis a učinit z něj komunitární agenturu * Výrazné posílení kompetencí * Rozšíření počtu trestných činů na 32 * Možnost vyšetřovat i neorganizovanou kriminalitu * Operativní možnost ve spolupráci s ČS, těm zůstávají donucovací pravomoci * Možnost budovat nové databáze Organizovaný zločin * Není jednotná a mezinárodně platná definice. EU následující identifikační znaky: * Spolupráce více než dvou osob. * Podezření ze spáchání závažné trestné činnosti. * Činnost zaměřená na honbu za ziskem. * V organizaci má každý své konkrétní a specifické úkoly. * Činnost je dlouhodobá. * Uvnitř organizace panuje určitá forma kázně a kontroly. * Páchání trestné činnosti na mezinárodní úrovni. Org. Zločin II * Používání násilí a jiných prostředků. * Využívání stávajících hospodářských a obchodních struktur ve svůj prospěch. * Napojení organizace na procesy praní peněz. * Ovlivňování politiky, médií, veřejné správy, soudních orgánů nebo ekonomiky. * Jsou-li pozitivně identifikovány první tři znaky a alespoň tři další z uvedeného soupisu, jedná se o organizovaný zločin. * Charakteristika * Skupiny od poměrně volných až po velmi dobře organizované s přísnou hierarchií * Průběžné zvyšování kvality spolu s rozvojem komunikačních prostředků a dalších technologií * Přesun z násilné do ekonomické sféry * Organizovány velmi často na základě etnické sounáležitosti * Vysoká regenerační schopnost, těžké je zcela rozbít * V Rusku nájemná vražda již od 3.000 dolarů – ročně 300-400 Pašování osob * Úzká souvislost s nelegální migrací * Obrovský rozsah, ročně v miliardách EUR * Pro migranty velmi drahé – Čína-EU odhadem 35.000 eur, i ze sousedících států v tisících eur * Značná část migrantů tyto peníze předem nemá a je pak nucena je splácet třeba i několik let a zůstává tak pod kontrolou pašeráckých organizací. * Vysoce ziskový „byznys“, míra rizika poměrně malá * Komplexní – od převodu přes hranice k zajištění úkrytu a práce Obchod s lidmi * Europol odhaduje ročně na 8-12 miliard eur * Často spojeno s problematikou prostituce * Zdrojové země - východní Evropa – Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina; Asie – Čína, Thajsko * Od příslibů práce až k únosům * Na území EU dle odhadů až 100.000 takových osob Boj proti pašování * Nenáročnost na rozsáhlost sítě, složité * 2002 – Rámcové rozhodnutí o boji proti obchodování s lidmi – v současné době renegociováno * Sblížení právních řádů v oblasti vykořisťování pracovní síly či sexuálního vykořisťování * 2004 – Rámcové rozhodnutí o boji proti sexuálnímu vykořisťování a dětské pornografii – cílem ochrana zranitelnějších skupin osob – také renegociováno * Drogy * Výroba a pašování drog nejčastější formou OZ v EU – navíc takřka vždy mezinárodní * Objem obchodu s drogami celosvětově 2-5% celosvětového HDP * Zdrojové oblasti – heroin – Asie, kokain – Latinská Amerika, syntetické drogy (extáze) – Belgie, Nizozemí, pervitin - ČR * Roční spotřeba EU-15 dle Europolu – 135 tun heroinu, 250 tun kokainu ročně * Boj proti drogám * Protidrogová strategie EU 20013-2020 * Protidrogové akční plány – rozvíjí strategii v kratším období * Doplněny národními protidrogovými strategiemi – některé státy v nich mají i alkohol a tabák * Základním problémem snadná dostupnost drog * Klíčové zadržet drogy na hranicích – úspěšnost roste, v nedávných letech zabavena 1/3 kokainu * 2004 – stanovena definice pašování drog a obchodování s nimi, navrženy doporučené tresty * Finanční kriminalita * Praní špinavých peněz – snaha ukrýt pravý zdroj financí * Ročně „propráno“ až dva biliony eur * S větším prostorem snazší praní – nutnost koordinace * Po roce 2001 vstupuje do popředí boj proti financování terorismu Boj proti finanční kriminalitě * Především směrnice o praní špinavých peněz * První vydána v roce 1991, v současnosti platí třetí – neustále se rozšiřoval okruh subjektů povinných spolupracovat * Těmi jsou banky, advokáti, účetní, auditoři, kasina, reklamní agentury – povinnost ověřovat totožnost klienta a oznamovat podezření Padělání eura * Profesionalizace, stále větší kvalita * V roce 2003 došlo k zabavení bankovek v hodnotě 30 milionů * Odhadovaná cena výroby bankovky 8% hodnoty, ale nutnost distribuční sítě – 35-40% * Zatím boj proti padělání úspěšný jen částečně OLAF * Evropský úřad pro boj proti podvodům – založen na základě rozhodnutí z roku 1999 * Potřeba bránit finančním únikům z rozpočtu Společenství * Také snaha obnovit důvěru v instituce (zejména po Santerově Komisi) * Nezávislý úřad může lépe kontrolovat instituce EU OLAF II * Zaručen přístup ke všem dokumentům všech institucí ES! * Agenda především kontrola nakládání s penězi z fondů EU * Obecně shromažďuje informace o podvodech a korupci * Nejnepoctivější zemědělci ze Španělska a Řecka EUROJUST * Založen v roce 2002, hlavním úkolem podpora vyšetřování a stíhání přeshraničních trestných činů * Kolegium se skládá z jednoho zástupce za každý členský stát – státní zástupci nebo soudci * Poskytují odborné znalosti – znalost právního systému své země + možnost přímé komunikace s úřady * Obecně zlepšování spolupráce mezi národními systémy * Pravomoce EUROJUSTu * Může doporučit zahájení trestního stíhání či vyšetřování, sám ale nemá pravomoc záhájit * Může předkládat návrhy ke zlepšení soudní spolupráce *