BIOGRAFICKO-NARATIVNÍ PŘÍSTUP KE SBĚRU A ANALÝZE DAT SOC932 Analýza dat/PSY027 Analýza dat - kvalitativní výzkum Identifikace kurzu: doktorské studium psychologie a sociologie, povinně volitelný (kredity B) Přednášející: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D. Seminární výuka: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.; Mgr. Tereza Š ku bálová Způsob zakončení kurzu: zápočet: aktivní účast na semináři, sběr biografických dat formou rozhovoru, četba povinné a doporučené literatury zkouška: zpracování závěrečné práce hodnocení: Celkem maximálně 30 bodů: - aktivní účast na semináři A 30 - 28 bodů Kredity: 15 kreditů Forma: 7 hodin přednášek, 7 hodin seminářů, 5 hodin samostatná příprava na seminář (sběr a přepis dat) Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky s biografickým přístupem v sociálních vědách, zvláště pak s biograficko-narativní interpretativní metodou Torna Wengrafa. V posledních čtyřiceti letech zaznamenaly sociální vědy významný obrat směrem k biografickým a autobiografickým metodám. Tato změna směrem k jedinci a k subjektivnímu vyprávěnému pojetí zkušenosti je reakcí na dlouhodobé upřednostňování pozitivistického modelu zkoumání, stavícím na objektivitě, generalizaci a pojetí jedince jako objektu. V rámci semináře budou nastíněny základní principy biografického rozhovoru a biografické analýzy. Budou diskutovány paradigmatická východiska, otázky subjektivity a objektivity a etické premisy biografického výzkumu, stejně jako konkrétní techniky sběru a analýzy dat. V seminární části bude prostor k nácviku sběru biograficko-narativního rozhovoru, stejně jako následné úpravy dat a jejich analýzy. V neposlední řadě budou vysvětleny termíny jako SQIN, PIN „žití žité zkušenosti" nebo „vyprávění vyprávěného příběhu", klíčové v analytickém přístupu Tom Wengrafa. o jeden den 5 bodu o oba dny 10 bodů - písemná práce 0-20 bodů B 27 - 25 bodů C 24 - 22 bodů D 21 - 19 bodů E 18 - 16 bodů Anotace: Domácí příprava na kurz: 1. Četba doporučené literatury (vyvěšena na stránkách kursu) 2. Zpracování osobní biografie do 6. 1. 2014 (max. 1NS) Představte se ostatním participantům/tkám kurzu. Zhodnoťte profesní/akademickou cestu, která vás přivedla k tomuto kurzu a vaše očekávání vzhledem ke kurzu/motivaci se kurzu zúčastnit. Nejde o profesní strukturované C.V., ale spíše o příběh/vyprávění. Zkuste ve své osobní biografii zodpovědět na otázku(y): Jaká profesní/akademická cesta mě přivedla k zájmu o biografický/narativní výzkum? Jaké okolnosti mě přivedly k rozhodnutí zúčastnit se tohoto kurzu? Osobní biografie vložte do odevzdávány kurzu tak, abychom všichni věděli, na koho se můžeme těšit a jaká máme očekávání. Koncipujte biografii takf aby ieií zveřejnění pro vás nebylo zraňující nebo jinak nepříjemné. 3. Připravte se na úvodní představení účastníků/nic kurzu tak, aby vás (nás) nezradil čas. Na každého budou pouze 2 minuty. Důvodem tak omezeného času je skutečnost, že máme opravdu hodně nabitý program. Prostor na delší a osobnější představení se ostatním dává výše uvedená biografie. Zajímat mě budou následující informace: i. jméno, obor, ročník studia, (profese) ii. váš výzkumný záměr/téma disertace iii. jedno klíčové očekávání (potřeba) vzhledem k workshopu 4. Čtvrtek odpoledne proběhne sběr biografického rozhovoru dle tématu vašeho výzkumu. Pokud například zkoumáte vliv diagnózy na profesní život lidí s obsesivně-kompulsivní poruchou, domluvte si s takovým člověkem dopředu schůzku na čtvrteční odpoledne. Pokud získáte rozhovor během čtvrtka, bude možné následující den pracovat s vašimi zkušenostmi. Ideálně by takový rozhovor měl trvat 1 až 1,5 hodiny. Pokud můžete, naplánujte si na čtvrteční odpoledne dostatek času. Pokud vám to nevyjde, můžete rozhovor sebrat jiný den, připravíte se ale o možnost vaše zkušenosti konzultovat. Ke sběru dat potřebujete diktafon nebo jiný elektronický přístroj s nahráváním Závěrečná práce: Zpracujte analýzu jednoho samostatně sebraného biografického rozhovoru v rozsahu 5-8 normo-stran (1800 znaků včetně mezer = 1NS). Z rozhovoru nejprve pořídíte plný přepis. Po zhotovení přepisu přistoupíte k analýze, kterou zpracujete podle modelu „případové rekonstrukce" Torna Wengrafa. Vypracujete přehledně jak biografickou (BDA), tak tematickou a narativní (TFA) analýzu zvoleného vyprávění. Výsledek analýzy zpracujete do formy krátkého eseje s následující osnovou: - úvod (představení zkoumaného tématu), 0,5 - 1 NS - sběru dat a jejich analýza (popíšete výběr dotazované osoby, průběh rozhovoru a postup analýzy), 1 NS - výsledky analýzy - rekonstrukce vyprávění, 3 - 5 NS - závěry 0,5 - 1 NS ČASOVÝ PLÁN WORKSHOPU ČTVRTEK 8. 1. 2015 Časové rozmezí Aktivita Vyučovací /seminární hodina 9,45 - 9,50 1. Představení vyučujících 2. Představení náplně předmětu/sylabu 9,50 - 10,30 Představení účastníků/nic kurzu (instrukce viz výše) 1. 10,30 - 11,15 Úvod do biografického výzkumu - Co si pod biografickým přístupem představit? - Jak se (ne)liší od narativního výzkumu? - Co vše lze biografickým (a narativním) přístupem zkoumat? - Jaké jsou typy biografického výzkumu? - Kdo se mu v České republice a ve světě biografickému a narativnímu přístupu věnuje? 2. 11,15 - 11,30 Přestávka 11,30 - 13,00 Technika biograficko-narativního rozhovoru - Jak se ptát/facilitovat proces rozhovoru? - Jak formulovat úvodní otázku? Na co se v rozhovoru zaměřovat a jaká témata rozvíjet? - Co jsou klíčová témata? - Jakou roli hrají příběhy o konkrétních událostech? - Jednotlivé fáze rozhovoru 3.-4. 13,00 - 13,45 Oběd 13,45 - 15,15 1. Náhled zahájení biografického rozhovoru vedeného vyučující 2. Nácvik vlastního biografického rozhovoru ve dvojicích/skupinách 5.-6. 15,15 - 15,30 Přestávka 15,30 - 16,15 1. Reflexe zkušeností s vedením rozhovoru 2. Příprava výzkumného tématu a úvodní otázky pro seminární práci - zadání úkolu 3. Reflexe prvního dne workshopu 7. PATEK 9. 12. 2015 Časové rozmezí Aktivita Vyučovací /seminární hodina 9,00 - 9,45 1. Reflexe zkušeností se sběrem rozhovorů 2. Přístupy k analýze biografických dat - Jak lze biografická data analyzovat? - Jaké jsou jednotlivé přístupy narativní a biografické analýzy? - V čem se liší biografická a narativní analýza od jiných přístupů? - Otázky objektivity a subjektivity 8. 9,45 - 10,30 1 Příprava dat pro biografickou analýzu - Jak přepisovat biografická data? Jaké jsou kroky přípravy přepisu pro analýzu? - Jakou roli hraje výzkumný problém/výzkumná otázka? 2 Otázky etiky zkoumání a anonymizace dat 9. 10,30 - 10,45 Přestávka 10,45 - 12,15 1 Kroky/fáze analýzy vyprávění Analýza historických událostí Analýza příběhu Analýza žánru vyprávění - Analýza postav 2 Principy biograficko-narativní analýzy dle Torna Wengrafa V čem se liší od jiných autorů a v čem se od jiných autorů inspiruje? - Jaké jsou pozitiva a negativa tohoto přístupu? - Jaké jsou fáze analýzy a rekonstrukce vyprávění? 10. - 11. 12,15 - 13,00 Oběd 13,00 - 14,30 1 Nácvik - analýza dat prezentovaného příběhu 12. - 13. 2 Analýza dat pomocí panelu -BNIM Torna Wengrafa 15,15 - 15,30 Přestávka 15,30 - 16,15 1 Závěrečné shrnutí 2 Reflexe obou dnů 3 Zopakování požadavků na úspěšné absolvování kurzu 14. LITERATURA Doporučená (dostupné v materiálech kursu): FISCHER-ROSENTHAL, W.2000. Biographical work and biographical structuring in present-day societies. In: Chamberlayne, P, Bornat, J. Wengraf. T. (eds). „The turn to biograophical methods in social science", London: Routledge, pp. 140-164. FORMÁNKOVÁ, L, A. KŘÍŽKOVÁ. 2013. „Někdy si zase říkáme, £e bychom si měly pořídit společný dům někde na venkově... a pak začneme vymýšlet kde, aby to bylo nějak napůl cesty." in: D., Marková, L. Rovpanová (eds.). SEXUALITY VII: Rod, rodina, rodičovstvo - scénáře udrpatel'nej reprodukcie. Zborník vědeckých príspevkov. Bratislava: Ústav výsku mu sociálnej komunikácie SAV. 1. vydanie. pp.17-31. FORMÁNKOVÁ, L. 2011. „Tom Wengraf: Biograficko-narativní rozhovor je velmi mocná technika." Gender, rovné příležitosti, výzkum 12 (2): 53-57. KŘÍŽKOVÁ, A., L. FORMÁNKOVÁ. 2012. "I would take any job, but...: Biographies of low-educated women at the intersection of class and gender". Sociológia 44 (6): 651-677. MERRILL, B., L. WEST, 2009: Using Biographical Methods in Social Research. London and Thousand Oaks: Sage (pp. 38-190). ROSENTHAL, G., 2004. Biographical Research. In: Seale, C. - Gombo, G. -Gubrium, J.F. - Silverman, D. (eds.): Qualitative Research Practice. London: Sage, pp. 48-64. WENGRAF, T. 2011a skripta - Materials Booklet ONE - INTERVIEWING (pp. 0-19) WENGRAF, T. 2011b skripta - Materials Booklet TWO - INTERPRETATION (pp. 0-25) WENFRAF, T. 2000. Uncovering the general from within the particular. In: Chamberlayne, P, Bornat, J. Wengraf. T. (eds). „The turn to biograophical methods in social science", London: Routledge, pp. 140-164. Volitelná: CLAUSEN, J. A. 1998. "Live Reviews and Life Stories." Pp. 189-212 in: J. Z. Giele, G. H. Elder (ed.) Methods of Life Course Research: Qualitative and Quantitative Approaches. London: Sage. HUMPREY, R. - MILLER R. - ZDRAVO MYS LOVA, E. (eds.) 2003. Biographical Research in Eastern Europe: altered lives and broken biographies. Hampshire: Ashgate, pp. 50-70. CHAMBERLAYNE, P. APITZSCH, U. BORNAT, J. (eds) 2004. Biographical methods and professional practice. Bristol: Policy Press, pp. 19-38. KAUFMANN, J-C. 2010. Chápající rozhovor. Praha: SLON. KŘÍŽKOVÁ, A., L. FORMÁNKOVÁ, M. VOHLÍDALOVÁ. 2014. "Intersection of Gender and Class in Socio-historical and Biographical Perspectives". The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review, 8, online http://ijiar.cgpublisher.com/product/pub.285/prod.10. KŘÍŽKOVÁ, A., MAŘÍKOVÁ H., HAŠKOVÁ, H., FORMÁNKOVÁ, L. 2011: Pracovní dráhy žen v České republice. Praha: Slon. MAYER, K. U. 2009. "New Directions in Life Course Research." Annual Review of Sociology (35): 413-433. MCADAMS, D. P. 2005. "Studying Lives in Time: A Narrative Approach." Pp. 237-258 in: R. Levy, P. Ghisletta, J.-M. L. Goff, D. Spini, E. Widmer (ed.) Towards an Interdisciplinary Perspective on the Life Course. Oxford: Elsevier. RUŠTIN, M., CHAMBERLAYNE, P., WENTGRAF, T. (eds.) 2002.Biography and Social Exclusion in Europe: eperiences and life journeys. Bristol: The Policy Press. SINGER, J. A. 2004. "Narrative identity and meaning Making Across the Adult Lifespan. An introduction." Journal of Personality (72): 437-459.