Paměť z hlediska forenzní, klinické a pedagogické psychologie Eva Rubínová University of Portsmouth eva.rubinova@port.ac.uk Sedm hříchů paměti •Pomíjivost (transience) •Roztržitost (absent-mindedness) •Zablokování (blocking) •Chybné přisouzení (misattribution) •Sugestibilita (suggestibility) •Zkreslení (bias) •Persistence (persistence) •(Schacter, Chiao, & Mithchell, 2003) Suggestibility – Paul Ingram – zástupce prokurátora uvěřil tomu, že sexuálně zneužíval svou dceru a syna jako součást satanského kultu. V té době byly populární satanské kulty a často se objevovaly zprávy o satanských rituálech. Ingram na počátku výslechu uváděl, že si nic podobného nepamatuje, ovšem po důsledném výslechu s mnoha sugestivními otázkami dospěl k tomu, že si vybavuje vágní obrázky podobné scény a napsal o tom tří stránkovou zprávu. Zatím byl zpovídán jeho syn, který uváděl (kniha)… Ačkoliv všechny indikátory naznačovaly tomu, že se tato událost ve skutečnosti nikdy nestala a že jeho vzpomínky byly čistě vytvořeny sugestivními otázkami, došel Ingram k radikálně jinému pohledu na sebe a svůj život. Nakonec přijal to, že se události nikdy neodehrály, ovšem jedná se o výstražný příklad sugestibility Témata •Forenzní psychologie • Svědecké výpovědi & identifikace •Kognitivní modely • Re-konsolidace a zkreslování vzpomínek •Klinická psychologie • „Recovered memories“ •Pedagogická psychologie • Učební strategie Existují však situace, kdy jsme nuceni na vlastní paměť nebo paměť někoho jiného spoléhat. Výzkum paměti ve forenzní psychologi (Costanzo, 2013) V hlavní roli svědecká výpověď Úvod - statistiky •Svědecké identifikace • Dodnes, zhruba 300 lidí usvědčených z trestného činu bylo propuštěno na základě DNA analýz, které prokázaly jejich nevinnost • • V 76% chybných usvědčení jeden či více svědků nesprávně označili pachatele www.innocenceproject.org Identifikace svědků je jednou z nejvíce zkoumaných oblastí psychologie a práva. Je také jednou z nejdůležitějších. Příklad Charlese Chatmana •Propuštěn po 27 letech poté, co byl ve 20 letech označen ženou, kterou měl údajně znásilnit • • „Jsem zahořklejší, jsem naštvaný, ale nejsem naštvaný nebo zahořklý do té míry, že bych chtěl někoho zranit nebo se pomstít.“ • Eyewitness Identification •Chybné identifikace • Pozornost, paměť a sociální vlivy •Fáze pamatování • Encoding – Storage – Retrieval • Chyby mohou nastat ve kterékoliv fázi Eyewitness Identification •Chybné identifikace • Pozornost, paměť a sociální vlivy •Fáze pamatování • Encoding – Storage – Retrieval • Chyby mohou nastat ve kterékoliv fázi Zdroje chyb při kódování •Světlo (stmívalo se?) • •Zrak svědka (měl na sobě brýle?) • •Vzdálenost (mohl osobě vidět do tváře?) Psychologické faktory •Psychologické faktory • Stress a strach • → Pozornost • → Narušení kódování (Deffenbacher, Bornstein, Penrod, & McGorty, 2004) Stres při kódování a identifikace •Pseudo-experiment: 500 vojáků, „trénink přežití“ •Výslechy vzbuzující nízkou/vysokou míru stresu •Identifikace osoby, která vojáka vyslýchala •Nizká vs. vysoká míra stresu • 71 % vs. 38 % správných identifikací • 25 % vs. 58 % chybných identifikací • (Morgan et al., 2004) •Weapon-focus effect • Zdroje chyb při vybavení •Misinformation effect • způsob, jakým pokládáme otázky • „Jak rychle jela auta, než se o sebe roztřískala?“ • „Jak rychle jela auta, než se kontaktovala?“ • (Loftus & Palmer, 1974) • Misinformation effect • „Did you see the broken headlight?“ „Did you see a broken headlight?“ Post-identification feedback •Zpětná vazba ovlivňuje jistotu svědka • „Výborně, mysleli jsme si, že je to on.“ •Ovlivňuje však také vzpomínky • Svědkové, kteří dostali povzbuzující zpětnou vazbu, později uváděli, že měli lepší výhled na kriminální scénu, případně že scéně věnovali větší pozornost •Jistota hraje významnou roli u soudu Sociální vlivy ovlivňující paměť •„Když spolu svědkové mluví“ (Wright, Memon, Skagerberg, & Gabbert, 2009) • Chyby druhého člověka se mohou stát součástí vlastní paměti •Potřeba souhlasit s normou a být sociálně akceptován •V případě nejistoty – spoleh na druhého •Může vzniknout samostatná falešná vzpomínka založená na informacích, které jsme slyšeli Když spolu svědkové mluví I •Případ Oklahoma City bombing • Tři zaměstnanci byli přítomni, když si Timothy McVeigh půjčoval náklaďák… • Původně dva z nich uvedli, že byl McVeigh sám. Po diskusi s třetím svědkem, který věřil tomu, že měl komplice, tomu tito svědkové také uvěřili. … • ‘Komplic‘ byl pravděpodobně nevinný muž, který si půjčoval jiný náklaďák den předtím. Když spolu svědkové mluví II •Případ vraždy Jill Dando, TV moderátora • Policie sestrojila lineup s hlavním podezřelým, Barry Georgem. Pouze jeden ze 16 svědků jej označil jako pachatele. Tento svědek odjížděl se skupinou dalších svědků taxíkem a po cestě identifikaci diskutovali. Diskuse ostatní zjevně ovlivnila – jeden z nich, který kvůli nejistotě neidentifikoval nikoho, později s 95% jistotou označil George. • George byl 2001 usvědčen, 2008 propuštěn Normativní vlivy •Jaká je cena za uvedení chybné informace vs. cena nesouhlasu? • Kontext: vyprávění vs. formální výpověď •Případ školky McMartin • „Oh, ty jsi tak chytrý. Já věděl, že si to budeš pamatovat.“ • „Hm, k čemu tady vlastně jsi? Musíš být hloupý“ (Schreiber et al., 2006) • http://partners.nytimes.com/library/magazine/home/200101 07mag-buckey.html Co hra „Naked movie star“, pamatujete si ji? Ne. Každý si tuhle hru pamatoval. Pojďme se podívat, jestli něco nevymyslíme. Děti si postupně vybavovaly řadu bizarních scén, které často zapadaly do tehdejší „hysterie“ okolo satanských rituálů. Informační vlivy •Lidé obvykle věří člověku, který si je zjevně jistý •Který tvrdí, že měl na scénu lepší výzled •Který je „expert“ Falešné vzpomínky I •Jak mohou vzniknout falešné vzpomínky? • Role familiarity (informace je mi povědomá) • Source error (spletu zdroj) •Blank et al. (2013) • Účastníci shlédli video a po 20 minutách byli vystaveni buď rozhovoru s jiným „svědkem“, nebo psanému obsahu videa • Obojí obsahovalo částečně nesprávné informace Falešné vzpomínky II •Blank et al. (2013) • Účastníci po rozhovoru uváděli větší množství nesprávných informací o videu Přesah výzkumu paměti v oblasti forenzní psychologie •Řada aplikací • Změny ve způsobu dotazování • Konstrukce lineups • Využívání expertních svědků u soudu • Instrukce pro kriminalisty, jak nakládat se svědky Kognitivní modely paměti: re-konsolidace a zkreslování vzpomínek Pamatování je rekonstruktivní proces Zkreslování vzpomínek: Modely paměti •Vícesložkový model (Atkinson & Shiffrin) • • • • • •Fáze paměťových procesů Zkreslování vzpomínek: Model re-konsolidace •Stabilní vzpomínky? • • • • • •(Nadel, Hupbach, Gomez, & Newman-Smith, 2012) Rekonsolidace a zkreslování vzpomínek •Prezentace objektů • 20 první den • 20 druhý den •Tři skupiny •Původní vzpomínka je při „reminder“ narušena • •(Hupbach, Gomez, & Hardt, 2007) Paměť z hlediska klinické psychologie Vzpomínky vybavené v průběhu terapie „Recovered memories“ •V roce 2005, ve věku 40let vyhledala Anna kvůli depresi navazující na ztrátu práce terapii. Na počátku terapie neměla Anna žádné vzpomínky na to, že by byla v dětství sexuálně zneužívaná. Na konci terapie poslala Anna dopis matce. V dopise Anna obvinila otce ze sexuálního zneužívání, když jí bylo 9 let. Poté pokračovala v terapii zaměřené na vypořádání se s následky sexuálního zneužívání v dětství. V průběhu dalších dvou let si Anna vybavovala další detaily, včetně toho, že její sestra byla otcem také zneužívána. Sestra Anny však jakékoliv podobné události popřela. Anna se rozhodla vést případ k soudu. •Hlavním úkolem psychologů, policistů a právníků bylo zjistit a rozhodnout, zda byly tyto vzpomínky založené na pravdivých událostech, anebo následkem falešných vzpomínek vzniklých v průběhu sugestivní terapie. •(upraveno dle Ost, 2013) „Znovu-vybavené vzpomínky“ na zneužívání •Někteří lidé nikdy neodhalí, že byli zneužíváni •Někteří lidé zneužívání odhalí až po mnoha letech poté •Někteří lidé odhalí zneužívání až po určité době terapie • Následky takového odhalení? •(Ost, 2013) • Výzkum v oblasti falešných vzpomínek •Jak snadné je člověku „implementovat“ vzpomínku? •Vzpomínáte si, jak jste se jako malí ztratili v obchodě? • 37 % účastníků studie si vybavilo tuto falešnou vzpomínku (Loftus & Pickrell, 1995) •Vzpomínáte si, jak jste vám jako dětem bylo špatně z vajíčkového salátu? • Účastníci, kteří uvěřili, snědli průměrně mnohem méně sendvičů s vaj. salátem • http://dratenaopicka.blogspot.co.uk/2012/10/pamatujete-si-jak-vam-jako-detem-bylo.html „Odvolání znovu-vybavené vzpomínky“ •Někteří lidé, kteří si v průběhu terapie vybavili vzpomínky na zneužívání později existenci zneužívání odvolali •Vzpomínky však obvykle nevymizí rychle – retrakce trvá násobně déle, než znovu-vybavení • „Ty znovu-vybavené vzpomínky byly křišťálově jasné v každém detailu (takto jsem si uvědomila, že nejsou pravdivé)… reálné vzpomínky časem blednou… •(Ost, Costall, & Bull, 2002) Lidé vzpomínky odvolali nejčastěji kvůli jejich jiným kvalitám, ne kvůli sociálnímu tlaku Paměť z hlediska pedagogické psychologie Způsob, jakým se učíme, má zásadní vliv na to, kolik si toho dlouhodobě budeme pamatovat Výzkum paměti v oblasti pedagogické psychologie •Učební strategie •Efekt testování (testing effect) • Text – stejný čas na studium • Jedna skupina studovala text podruhé • Druhá se z něj otestovala (esej) • • (Roediger & Karpicke, Study I, 2006) • • • • • • • • • • •(Roediger & Karpicke, Study II, 2006) Učební strategie II • • • • • • • • •(Karpicke & Blunt, 2011 in Karpicke, 2012) • • • • • • • • • Efektivní učební strategie Opakované čtení Myšlenkové mapy Aktivní vybavování Kartičky Test Efektivní učební strategie •Srovnání a zhodnocení deseti učebních strategií • • • • • •(Dunlosky, Rawson, Marsh, Nathan, & Willingham, 2013) • •http://psi.sagepub.com/content/14/1/4.full.pdf+html?ijkey=Z10jaVH/60XQM&keytype=ref&siteid=sppsi • Děkuji za pozornost Eva Rubínová University of Portsmouth eva.rubinova@port.ac.uk Reference •Blank, H., Ost, J., Davies, J., Jones, G., Lambert, K., & Salmon, K. (2013). Comparing the influence of directly vs. indirectly encountered post-event misinformation on eyewitness remembering. Acta psychologica, 144(3), 635-641. •Costanzo, M. 2013. Using forensic psychology to teach basic psychological processes: Eyewitness Memory and lie detection. Teaching of Psychology, 40, 156-160. •Deffenbacher, K. A., Bornstein, B. H., Penrod, S. D., & McGorty, E. K. (2004). A meta-analytic review of the effects of high stress on eyewitness memory.Law and Human Behavior, 28(6), 687. •Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14, 4-58. •Hupbach, A., Gomez, R., Hardt, O., & Nadel, L. (2007). Reconsolidation of episodic memories: a subtle reminder triggers integration of new information.Learning & Memory, 14, 47-53. •Karpicke, J. D. (2012). Retrieval-Based Learning Active Retrieval Promotes Meaningful Learning. Current Directions in Psychological Science, 21, 157-163. •Loftus, E. F., & Palmer, J. C. (1974). Reconstruction of automobile destruction: An example of the interaction between language and memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 13, 585-589. •Morgan III, C. A., Hazlett, G., Doran, A., Garrett, S., Hoyt, G., Thomas, P., ... & Southwick, S. M. (2004). Accuracy of eyewitness memory for persons encountered during exposure to highly intense stress. International journal of law and psychiatry, 27(3), 265-279. •Loftus, E. F., & Pickrell, J. E. (1995). The formation of false memories. Psychiatric annals, 25(12), 720-725. •Nadel, L., Hupbach, A., Gomez, R., & Newman-Smith, K. (2012). Memory formation, consolidation and transformation. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 36(7), 1640-1645. •Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). Test-enhanced learning: Taking memory tests improves long-term retention. Psychological Science, 17, 249-255. Reference •Ost, J. 2013. Recovered memories and suggestibility for entire events. In A. M. Ridley, F Gabbert, & D. J. La Roy, Suggestibility in Legal Contexts: Psychological Research and Forensic Implications. London: Willy-Blackwell. •Ost, J., Costall, A., & Bull, R. (2002). A perfect symmetry? A study of retractors' experiences of making and then repudiating claims of early sexual abuse. Psychology, Crime and Law, 8(2), 155-181. •Schacter, D. L., Chiao, J. Y., & Mitchell, J. P. (2003). The seven sins of memory: implications for self. Annals of the New York Academy of Sciences,1001, 226-239. •Schreiber, N., Bellah, L. D., Martinez, Y., McLaurin, K. A., Strok, R., Garven, S., & Wood, J. M. (2006). Suggestive interviewing in the McMartin Preschool and Kelly Michaels daycare abuse cases: A case study. Social Influence, 1(1), 16-47. •Wright, D. B., Memon, A., Skagerberg, E. M., & Gabbert, F. (2009). When eyewitnesses talk. Current Directions in Psychological Science, 18(3), 174-178.