Kognitivně-psychologický výzkum Neuropsychologická diagnostika paměti Eva Rubínová University of Portsmouth eva.rubinova@port.ac.uk Experimentální metody pro kognitivně-psychologický výzkum paměti Deese-Roediger-McDermott Paradigma Autobiographical Memory Test DRM pradigma I kocour žena nit bílý velký šít smutek silný ostrá tma chlap injekce kabát mladý malá noc starý špičatá kůň otec ouško pohřeb vysoký seno kominík dospělý tenká prapor pán tupá pták statný píchá talár člověk špendlík uhlí strýc látka barva manžel zlomená smrt vousy stříkačka DRM pradigma II medicína strom pavučina chirurg dům síť nemocnice topol ošklivý léčí nízký křížák plášť muž velký pacient jalovec nohy sestra malý štěstí zubař člověk brouk ordinace komín leze pomoc sloup moucha zdraví věž odporný bolest plot zeď moudrý mrakodrap hmyz praktický štíhlý černý klinika hora hrůza Autobiographical Memory Test Klidný Uvolněný Chyba Bezmocný Obrovský Nepřítomnost Nadějný Potěšený Beznadějný Zklamání Žebřík Keramika Nedočkavý Skvělý Odmítnutý Trápení Divočina Důvod Veselý Okouzlený Vina Provinilý Tráva Mělký Šťastný Hrdý Strašný Ošklivý Hledat Chléb Neuropsychologie Klinická neuropsychologie je aplikovaná věda, která se zabývá behaviorálními projevy dysfunkcí mozku Pacient H. M. •http://vimeo.com/28550831 •Bilaterální odstranění hipokampů –Objevena důležitost této struktury pro tvorbu nových vzpomínek Vimeo – přednáška o H.M. •a C:\_data\Dropbox\_Eva\S Danem Krchňákem\Hippocampus_and_seahorse_cropped.JPG Ve kterých úkolech H.M. selhával? •Nepamatoval si každodenní události, jméno svého ošetřujícího lékaře, seznam slov… • Selhání ve volném vybavení, vybavení s vodítky i v rekognici •Výrazné narušení explicitní paměti • Závislé na hipokampu • Co se dokázal naučit? •Procedurální úkoly – zrcadlové kreslení •Adaptace na prostředí • Postupné snižování úzkosti při testování • Bez vzpomínek na učení či události •Krátkodobá paměť – ušetřena – • Konfabulace a opakování: H.M. byl po několika letech testování přesvědčen, že psycholožka, která studovala jeho paměť, je jeho spolužačka ze střední školy Přilehlé struktury hipokampu – perirhinální kortex – zachovaný. Tato struktura je zodpovědná za paměť ve smyslu známosti (familiarita – je to paměť na „co,“ izolované od dalších informací, které zajišťují další struktury, které H.M. nemohl používat. Familiaritu zažíváte když potkáte člověka, přičemž víte, že ho znáte, ale nemůžete si vůbec vzpomenout, jak se jmenuje, odkud ho znáte apod.). H.M. si vytvořil vzpomínku na psycholožku bázi familiarity přidal k ní konfabulaci, která vysvětlovala, odkud ji zná (Corkin, 2013). Paměť a hipokampus •Krátkodobá a implicitní paměť • Na hipokampu nezávislé •Epizodická paměť • Na hipokampu závislá •Vybavení starých vzpomínek • Více schematické, málo kontextuálních detailů (informace uložené v hipokampu) • • Vzpomínky jsou vždy do jisté míry epizodické a do jisté míry sémantické Neuropsychologie paměti •Klinická neuropsychologie je aplikovaná věda, která se zabývá behaviorálními projevy dysfunkcí mozku •(Lezak, Howieson, Bigler, & Tranel, 2012) •Cíl – vytvoření kognitivního profilu • Pozornost • Paměť • Exekutivní funkce • Vizuokonstuktivní funkce • Jazyk Hlavní kognitivní domény Pokud známe behaviorální projevy jednotlivých dysfunkcí, můžeme na základě neuropsychologického profilu odhadovat, o kterou dysfunkci se jedná, případně které oblasti jsou pravděpodobně zasaženy Klinická NeuroPsy paměti - AN •Alzheimerova nemoc • V popředí je amnestický deficit – narušení schopnosti zapamatovat si nový materiál (narušení epizodické paměti) • Narušení volného vybavení i rekognice, nápověda nepomáhá • Krátkodobá a pracovní paměť jsou obvykle intaktní • Rozlišení na verbální a neverbální materiál nehraje roli Klinická NeuroPsy paměti - TBI •Traumatické poranění mozku (traumatic brain injury) • Narušení pozornosti • Snížená kapacita pracovní paměti • Omezená tvorba nových vzpomínek • Zpomalení psychomotorického tempa Klinická NeuroPsy paměti - PN •Demence u Parkinsonovy choroby • Zpomalení psychomotorického tempa • Narušení exekutivních funkcí • Snížená kapacita krátkodobé i pracovní paměti • Narušená výbavnost, ovšem nápověda je obvykle funkční Klinická NeuroPsy paměti - FTLD •Frontotemporální lobární degenerace • Narušení exekutivních funkcí • Snížená kapacita krátkodobé i pracovní paměti • Narušená výbavnost, nápověda je obvykle funkční Klinické NeuroPsy vyšetření I •Setkáváme se s pacientem, měříme výkonnost v různých oblastech • Vytváříme kognitivní profil – tedy hypotézu o poruše • Chceme pouze popsat, které oblasti jsou narušené a které jsou ušetřené • Populace není limitována neurologickými poruchami (deprese, závislosti…) •Na základě NeuroPsy profilu – vytvoření cíleného rehabilitačního programu – Klinické NeuroPsy vyšetření II •Hloubka deficitu • Oslabení funkcí • Narušení domény pod úroveň -1 až -1,5 standardní odchylky průměrného výkonu zdravé populace srovnatelného věku (a vzdělání) – mírná kognitivní porucha (MCI, Mild Cognitive Impairment) • Narušení spojené s omezením soběstačnosti - demence Syndromy •Mírná kognitivní porucha (Petersen, 1999) • Subjektivní stížnosti referované pacientem nebo někým z blízkého okolí • Objektivně zjištěná porucha paměti – izolovaná nebo ve spojení s narušením dalších kognitivních domén •Demence • ABC: Activities of daily living + Behavior + Cognition – – Testy I •Krátkodobá paměť • Opakování čísel (správná čísla i pořadí) •Pracovní paměť • Opakování čísel pozpátku •Paměť a učení • Křivka učení • Oddálené vybavení po interferenci • Dlouhodobé oddálené vybavení (retence) • Rekognice Interference – proces, kdy prezentací jiných položek podobného materiálu narušuje učení nového materiálu (proaktivní interference) nebo vybavení předchozího naučeného (retroaktivní interference) Testy II •Verbální i neverbální materiál •Epizodická paměť • Co jste dělal/a o víkendu? • Jak jste strávil/a včerejší večer? • Jak jste oslavoval/a poslední narozeniny?... •Sémantická paměť • Jméno amerického prezidenta • Barvy duhy • Hlavní město Portugalska… • Neuropsychologická diagnostika Anamnéza Krátkodobá a douhodobá paměť Anamnéza •Oblasti každodenního života, ve kterých se potíže objevují • Co jste dělal(a) minulý víkend? Pamatujete si obsah přečteného, když odložíte knihu? • Dělá Vám obtíže při rozhovoru najít správné slovo? • Říkají Vám blízcí: „Už jsem ti to přeci říkal(a)/Už jsi mi to říkal(a)?“ • Pozornost/Distraktibilita/Vypínání sporáku… Screening •Globální posouzení kognitivní výkonnosti – screeningové metody • Kognitivní „minibaterie“ • Jsou senzitivnější pro pokročilejší stádia kognitivního deficitu (nedokážou odhalit časné fáze, je tedy potřeba použít komplexní baterii) • MMSE, MoCA, Adenbookský kognitivní test (české adaptace) • Test hodin (různé skórovací systémy) Cílené vyšetření: krátkodobá paměť •Digit span forwards – počet zopakovaných čísel ve správném pořadí • „Budu Vám číst čísla. Pozorně poslouchejte a až skončím, zopakujte čísla po mně přesně tak, jak jsem Vám je řekl/a.“ •Rychlost čtení slovo/s. •Nesdružovat čísla k sobě Cílené vyšetření: pracovní paměť •Digit span backwords – počet zopakovaných čísel v opačném pořadí • „Teď po mě opakujte čísla v obráceném pořadí, než je řeknu.“ Cílené vyšetření: dlouhodobá paměť I •Volné vybavení a rekognice • Auditory Verbal Learning Test – Paměťový test učení (např. Preiss, Rodriguez, Kawaciuková, & Laing, 2007) • Sada 15 slov (A), čte se celkem 5x, po každém přečtení následuje volné vybavení (nezáleží na pořadí slov) • Poté se 1x přečte jiná sada 15 slov (B) s volným vybavením • Následuje první oddálené vybavení sady A, druhé následuje po 30 min, pak rekognice Cílené vyšetření: dlouhodobá paměť II •Volné vybavení a vybavení s vodítky • 7minutový screeningový test (Topinková, Jirák, & Kožený, 2002) • Čtyři strany se čtyřmi obrázky, prezentaci každé strany doprovází učení vodítka (kategorie) • Např.: „Na této straně je obrázek ovoce, co je to?“ • Vybavení po krátkém nesouvisejícím úkolu: spontánní, poté s vodítky Cílené vyšetření: dlouhodobá paměť III •Neverbální metoda BVMT-R • Brief Visuospatial Memory Test-Revised (Benedict, 1997). • Strana se šesti obrazci prezentovaná 10 s • Úkol – nakreslit co nejvíce obrazců přesně a na správném místě • Prezentace a vybavení se třikrát opakují • Oddálené vybavení po 25 min • Rekognice Cílené vyšetření: dlouhodobá paměť IV •Neverbální metoda ROCFT •Rey-Osterrieth Complex Figure Test • Fáze kopie – překreslení • Fáze reprodukce – kreslení z paměti (po 3 a 30 min) • Rekognice může být použita • Děkuji za pozornost Eva Rubínová University of Portsmouth eva.rubinova@port.ac.uk Reference •Preiss, M., Rodriguez, M., Kawaciuková, R., & Laing, H. (2007). Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha. Klinické vyšetření základních kognitivních funkcí, (2nd Ed). Psychiatrické centrum Praha, Praha. •Roediger, H. L., & McDermott, K. B. (1995). Creating false memories: Remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21, 803-814. •Topinková, E., Jirák, R., & Kožený, J. (2002). Krátká neurokognitivní baterie pro screening demence v klinické praxi: Sedmiminutový screeningový test. Interní medicína pro praxi, 8, 386-391. •Williams, J. M. G., Barnhofer, T., Crane, C., Herman, D., Raes, F., Watkins, E., & Dalgleish, T. (2007). Autobiographical memory specificity and emotional disorder. Psychological Bulletin, 133, 122-148.