PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ Sociální prostředí školní třídy a školy C:\Users\Mares\AppData\Local\Temp\OPVK_hor_zakladni_logolink_RGB_cz.jpg Opakování – sociální psychologie ¨Konkrétní člověk v sociálním prostředí ¤(mikro – mezo – makro) ¨Jeho vnímání tohoto prostředí ¤(Lewin, Bronfenbrenner atd.) ¨Jeho interpretace a komunikace sociální reality (...) ¤(Moscovici atd.) ¨Otázka změny v čase (individuálním i skupinovém) „My“ „Já“ sdílené významy událostí výpověď o pocitech, událostech... události, situace... čas čas Proč se zajímat o sociální prostředí školy a školní třídy? ¨škola jako prostředí (mj.) ¤vývojově psychologický pohled ¤sociální učení ¤(...) ¤ ¨prožívání tohoto prostředí žákem (mj.) ¤vliv na výkon ¤vliv na další vzdělávací dráhu ¤(...) ¤ ¤ Praktické využití poznatků ¨úspěšná práce psychologa v prostředí konkrétní školy, předpokládá nejméně tři relativně samostatné činnosti: ¤získat dostatečné teoretické znalosti o sociálně-psychologických jevech, které se ve školství vyskytují ¤umět diagnostikovat klima školní třídy, klima školy, příp. klima učitelského sboru ¤umět (na základě zjištěných skutečností) navrhnout a provést vhodnou intervenci, která by pomohla jak žákům, tak učitelům. ¤ ¤Viz např. Mareš, J. sr. (2005). Intervence ovlivňující psychosociální klima školy. In Ježek, S. (ed.). Sociální klima školy III. Brno, MSD s.r.o. Sociální klima v souvislostech ¨Historicky je dáváno souvislosti mj. s: ¤efektivitou a kvalitou výuky, ¤školní úspěšností žáků, ¤akademickými aspiracemi žáků, ¤problémovým chováním… Důležité upozornění – vztah mezi klimatem školní třídy a klimatem školy ¨(nejen) z historických důvodů se liší organizace výuky ve střední Evropě a v anglosaských zemích ¤U nás – žáci se většinou účastní výuky v jedné skupině (školní třída); diferenciace podle výkonu probíhá uvnitř třídy a třída je proto velmi důležitým faktorem ovlivňujícím vnímání vzdělávací reality žáky i vnímání žáků učiteli (kontext třídy) ¤V USA jsou žáci děleni do výuky podle výsledků (kurzy pro začátečníky a pokročilé) a mají větší možnost volby kurzů; kontext školy jako celku je pak mnohem důležitější (i jako label) Klima školy vs. kultura školy ¨Klima školy ¤Tradiční, vychází z kvantitativních postupů a metod ¤Zaměřuje se na hodnocení prvků prostředí a interakcí, která jsou agregována do ukazatelů ¤„Výzkum klimatu školy je prostě levobočkem výzkumu klimatu organizace a výzkumu efektivity vzdělávání.“ (Andersonová, 1982: 368). nškola jako součást vzdělávacího systému je především formální organizací; nvnímání ředitele a jeho stylu vedení jako jedné klíčových proměnných sociálního klimatu; nakcent na výkon žáka či studenta, či výkon žáka a jeho ovlivnění efektivitou učitelovy práce npozitivní klima školy bylo nakonec potvrzeno jako jedna z charakteristik „efektivních škol“ ¨Kultura školy ¤Odlišná výzkumná tradice (kvalitativní přístup) ¤etnografický přístup, idiografický přístup ¤např. Pražská skupina školní etnografie nhttp://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/frame.htm ¨ (Sociální) klima školy, školní třídy ¨Sociální klima –metafora, která se pokouší postihnout individuálně-emotivní i sociální rozměr institucionálního vzdělávání ¤(kurikulum i skryté kurikulum) ¤ ¨Poprvé použito J. Withallem (1949) ve studii The development of a technique for the measurement of social-emotional climate in clasroom (Journal of Experimental Education, 17, s. 347-361) ¤Proč nejsou srovnatelné třídy stejně školsky úspěšné? ¤Dívčí SŠ, New York ¤ ¨Velký nástup v 60. a 70. letech; zájem trvá do současnosti; složka evaluace i autoevaluace školy (srv. sondy OECD) Co tedy je klima školy / třídy? ¤Názory a hodnocení aktérů edukace na podmínky, průběh i výsledky nTedy česky – co si lidé myslí a jak se cítí v naší škole a výuce v ní nCharakteristika kvalitní výuky i nutná podmínka pro ni nNěco, co si obvykle (tj. do výskytu obtíží) neuvědomujeme nObvykle ani není explicitním tématem hovoru („A co škola, dobrý?“) nDobrým krokem pro začátek i pro pokračování je – začít se o škole bavit – a pak v tom i pokračovat n(Auto)evaluační nástroje pak mohou a) napomoci se začátkem diskusí na téma naše škola (tj. související s klimatem) nNásledně b) pomoci ověřit, zda pocity, názory a domněnky, které se v debatě vyskytly jsou většinově vnímány jako problém (ev. jako přednost) n ¨Možné dva základní přístupy (řešení „na klíč“ vs. vlastní aktivita školy): 1.Máme hotový dotazník a neváháme ho použít nPotřebujeme „něco udělat s klimatem školy“ nTypická charakteristika komerčních řešení nNěkdo mimo školu je expertem na naši školu a ví, co je pro ni nejlepší nČím častější použití jednotného dotazníku i systému vyhodnocení, tím nižší náklady nDostáváme odpověď i na otázky které nás nezajímají, nebo nejsou z hlediska aktuální situace školy podstatné 2.Postupně rozvíjíme uvažovaní a debatu o prostředí naší školy nIniciujeme debatu o prostředí školy nDefinujeme účastníky, čas i místo pro takovou debatu nSnažíme se identifikovat potencionálně problematické či rizikové oblasti, nebo naopak oblasti příkladné nNepotřebujeme vyřešit vše naráz (tj. vykázat aktivitu), máme zájem o kvalitní a platné výsledky n ¤Základní společný problém: nJak vymezit případná témata pro (širší) průzkum ve škole? O školním prostředí víme spoustu věcí i „bez dotazníků“ ¤Vlastní pocit ¤Informace od učitelů ¤Informace o žácích a od žáků ¤Informace od rodičů, absolventů… (neformální) ¤ ¤Hospitace a praxe studentů ¤Noví zaměstnanci… (nezaujaté oči vidí přesněji, netrpí „provozní slepotou“) ¤ ¤Hodnocení ČŠI ¤Srovnávací výkonové testy ¤… (pohled „zvenku“ aneb Jak se nám to stalo?) Terminologické otázky ¨experti užívají při popisu a rozboru sociálně-psychologických jevů ve škole různé termíny: ¨prostředí, klima, atmosféra, charakter, étos (celé školy, učitelského sboru, jedné třídy, výuky v dané třídě, komunikace v dané třídě). ¨připojují i různé přívlastky (edukační, učební, výukový, sociální, psychosociální, sociálně-psychologický, sociálně-emocionální atd.) ¨v literatuře dnes existují v dané oblasti desítky termínů (více než 60) Vývoj do současnosti ¨rozlišuje sociálně-psychologické jevy ve škole podle rozsahu, měnlivosti, délky trvání, obecnosti. (Mareš, Lašek, 1990/91, Mareš, Křivohlavý, 1995): ¨prostředí je nejobecnější termín, netýká se jenom aspektů sociálně-psychologických. ¨termín atmosféra má poměrně úzký rozsah. Vyjadřuje proměnlivost a krátké trvání. ¨Termín sociální klima označuje jevy dlouhodobé. Jsou typické pro danou třídu a daného učitele (školu, zaměstnance, žáky) po několik měsíců či let. Teoretické otázky ¨Klima ve třídě nelze pochopit izolovaně od environmentálních, sociálně-psychologických, sociologických a kulturních souvislostí. ¨ ¨Příklady různých taxonomií, které se snažily uspořádat do určitých hierarchických souvislostí: Př. 1 - Rozlišuje čtyři hierarchické úrovně dle Tagiuri (1968) a Anderson (1982) ¨1. ekologie ¨charakteristika budovy, v níž se výuka odehrává ¨2. prostředí (milieu) ¨charakteristiky učitelů (délka praxe, platové zařazení, ap.) ¨žáků (věk, pohlaví, sociální status, ap.) ¨3. sociální systém (skupinové charakteristiky) ¨vztahy mezi klíčovými účastníky ¨sociální komunikace ¨podíl na rozhodování ¨příležitost k účasti na sociálním dění ve skupině ¨4. kultura ¨hodnoty a hodnotové systémy, jež účastníci považují za významné ¨učitelova zaangažovanost na rozvoji žáků ¨důraz na kooperaci ¨důraz na činnosti související se školou ¨očekávání účastníků ¨jasnost a konzistentnost cílů Teoretické úrovně uvažování o klimatu – Proč mě vlastně zajímá? ¨Celkem nejméně pět teoretických úrovní – možných perspektiv reflexe klimatu: ¤První je úroveň ekologická a lidé jsou v ní přítomni spíše zprostředkovaně (prostředí školní budovy, učebny, laboratoře, studovny atd., tedy prostor, v nichž žáci a učitelé žijí část svého života, vyučují a učí se). ¤Druhá je úroveň jedinců (jednotlivých učitelů, jednotlivých žáků atp.). ¤Třetí je úroveň malých sociálních skupin (školní třídy ap.). ¤Čtvrtá je úroveň větších sociálních skupin (klima školy). ¤Pátá je úroveň velkých sociálních skupin, např. úroveň školství dané země, zvláštností její kultury. Sociální klima ¨Klima školní třídy ¤Konkrétnější (i z pohledu dotazovaných), v praxi častěji používané, řada metod… ¨Klima školy ¤Obecnější, nutnost reflexe ze strany aktérů, v současnosti spíše výzkumně, i když je prodávána celá řada „jakometod“ ¤S dr. Ježkem se domníváme, že lepší než „jednorázové šetření“ je přístup blížící se „action research“ – průběžné sledování dílčích jevů, jejich cílené ovlivnění a přenesení zájmu na další „problémovou“ oblast ¤Koncept školy jako učící se organizace (Senge; Krus, Louis a Bryk) ¤… Metody zkoumání klimatu ¨metody ¤postoje k různým aspektům školního prostředí (autoři píší o „percepcích“) ¤současné přístupy k postojům akcentují zejména prvek hodnocení ¨Pozorování ¨Rozhovory (individuální, focus groups) ¨Sociometrie ¨Nominační techniky ¨Posuzovací škály ¨Dotazníky ¨Neverbální techniky (žákovské fotografie školního prostředí, tematické kresby žáků atp.) Metody ¨Určené: ¤žákům, učitelům, vedení školy, rodičům.. ¨ ¨Formy ¤Aktuální – „jak je to teď“ ¤Preferované – „jak by se mi to líbilo“ ¤ ¨Problémy ¤Nejsme zvyklí o prostředí uvažovat, když je „v pořádku“; ¤nutné cílené vedení k reflexi Příklady metod – tematické kresby Např. „Jak si ve škole pomáháme“ – v rámci projektu CPIV Dotazníky (třída) – příklad (CES) Škály: učitelova pomoc, orientace žáků, vztahy mezi žáky, zájem o výuku, klid a pořádek, jasnost pravidel ¨Výchozí stav: ¨Výzkumné nástroje ¤diplomové práce, disertace, mezinárodní srovnání (PISA atd.) ¤kvalitativní i kvantitativní přístupy n(dotazníky, rozhovory, focus groups) ¤vycházející z různých paradigmat nklima školy, kultura školy ¤věcně ad hoc adaptace zahraničních metod či jejich deriváty nčasto problém s uchopením specifického kontextu české školy ¤relativně často i metody vlastní konstrukce s problematickými vlastnostmi (validita, reliabilita) ¨Komerční nástroje ¤Mapa školy – SCIO, Kalibro… (též s kořeny v zahraničních nástrojích) ¨Odborně nepřijatelné aktivity s diskutabilním teoretickým pozadím ¤Barvy školy – DAP - http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs ¨Lidová tvořivost – postupy vyvinuté školami ¤často kombinace předchozích variant („Líbily se nám otázky…“) ¨ Nástroje z projektu Cesta ke kvalitě Příprava nástrojů I ¨Několik setkání s panelem ředitelů (osloveni na základě prezentace v dalších aktivitách projektu) ¤Jaké jsou zkušenosti s anketami v konkrétních školách? ¤Jaké informace považujete za užitečné prostřednictvím anket získat? ¤Diskuse nad anketami používanými ve školách zapojených prostřednictvím zástupců do panelu. ¤Návrh tří základních variant anket (učitelé, žáci, rodiče), jejich zkrácení, zkušenosti s pilotáže. ¤Doporučení pro přípravu a administraci. ¤Zpětná vazba na obsah manuálu. ¨Pilotní ověření online nástroje ¤Školy, které se zapojily z vlastního rozhodnutí ¤Školy oslovené v rámci projektu (doplnění vzorku) Konkrétní podoba nástrojů ¨Uživatelská příručka ¤Dostupná online jako pdf soubor ¤Součástí jsou pokyny pro zadání, práci s výsledky i možnost orientačního srovnání ¤Součástí jsou i upozornění na omezení nástroje ¨Vlastní dotazník ¤Součást příručky (manuálu) ¤I online verze na portálu rvp.cz ¨Evaluační zpráva ¤Generovaná automaticky po skončení sběru odpovědí ¤Příklad rovněž v příručce Příklad nástroje upravitelného podle požadavků konkrétní školy Ankety pro… (učitele, žáky a rodiče) ¨Autory jsou Mgr. T. Kohoutek a Mgr. et Mgr. Jan Mareš ¨Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ¨Tři varianty (pro učitele, žáky i rodiče) s možností výběru 30 z cca 150 položek v každé variantě k zjištění názorů na různé oblasti školního života ¨Varianty nabízejí v rámci okruhů modifikované formulace otázek ¨ Ankety pro učitele – oblasti Anketa pro žáky Anketa pro rodiče Příklad „nedotazníkové“ metody pro žáky prvního stupně ZŠ ¨ ; Společenství prvního stupně. Dotazník pro žáky formou počítačové hry ¨ ¨Autorka: Mgr. D. Denglerová, Ph.D. ¨ ¨Tento nástroj pomůže zodpovědět otázky týkající se toho, jak žák na prvním stupni ZŠ (ve věku cca 6-11 let) vnímá své školní prostředí. Které aspekty školní docházky hodnotí kladně, které negativně? Jaké aspekty formálního i neformálního vzdělávání způsobují, že se dítě do školy těší? ¨ ¨Předkládaný nástroj vychází z principu testů sémantického výběru. Test sémantického výběru sestavil a ve své klinické praxi používal V. Doležal již v 60. letech 20. století. Test sémantického výběru reprezentuje v metodologii tzv. psychosémantické metody, které vycházejí z přesvědčení, že je možné odhalit význam, který daný podnět (slovo) pro konkrétního jedince či skupinu nese. Různými přístupy a pojetími psychosémantiky se zabývá T. Urbánek (2003). Popis nástroje ¨Nástroj zjišťuje postoje dítěte k 18 klíčovým pojmům: ¤moje paní učitelka; známky; přestávka; naše třída (místnost); moji spolužáci; kluci; holky; družina; žáci z vyšších tříd (starší žáci); běhání (lítání) ve škole; oběd ve školní jídelně; paní vychovatelka z družiny; školní záchodky (WC); poznámka; tělocvik; počítače; šatna; kroužky ve škole ¨Klíčové pojmy se postupně po jednom zobrazují v horní třetině obrazovky (pojem, obrázek, zvuk) ¨Ke klíčovým pojmům jsou přiřazovány atributy ¨Na konci je dítě požádáno, aby seřadilo všechny atributy podle toho, jak se mu líbí či nelíbí. ¨Sledují se postoje k pojmům prostřednictví vztahu k referenčním pojmům: ¤Nejoblíbenější pohádková postava, kterou máš rád(a) ¤Zlá pohádková postava, kterou vůbec nemáš rád(a) ¨Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu ¨ ¤ Jak to vypadá? ¨ Jak vypadají výsledky? ¨Možnost srovnat výsledky s orientačními normami. ¨ ¨Jeden z velmi populárních nástrojů. ¨ ¨Vhodný i pro malotřídní školy. Příklad screeningového nástroje pro žáky Předcházení problémům v chování žáků ¨Autorkou je doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. ¨Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ¨35 položkový dotazník pro žáky k vyhodnocení silných a slabých stránek školního života ve faktorech ¤Škola je místo, kam/kde zažívám nÚspěch a příležitost nNegativní prožívání nVztah učitel – žák nŠkolní status nFormování (podpora) nInterakce s vrstevníky ¨Škála: rozhodně ano–spíše ano-spíše ne-rozhodně ne ¤ Ukázka položek dotazníku ¨Úspěch a příležitost vymezují indikátory: ¨rád se učím, ¨vím, že mohu dosáhnout dobrých výsledků, ¨jsem často zvědavý, ¨hodně se toho naučím, ¨učitelé se zajímají o mé názory. ¨Negativní prožívání vymezují indikátory: ¨cítím se osaměle; ¨učitelé mě nemají rádi; ¨učitelé některé žáky upřednostňují. ¨Interakci s vrstevníky vymezují indikátory: ¨těším se na přestávku, ¨kde mě spolužáci přibírají k různým hrám, ¨kde je o přestávkách dobrá zábava, ¨se spolužáky si rádi povídáme, ¨s kamarády děláme mnoho zajímavého. ¨ ¨ Klima katedry jako desková hra Geneze nápadu ¨Vnímání a hodnocení výuky studenty jako sociálně konstruovaná realita ¤sdílené významy, hodnocení, emoce, specifické komunikační projevy… ¨Kultura i klima jako narativní struktura, žánr ¤proces edukace jako individuální hrdinský epos ¤(počítačová či desková) hra na hrdiny jako studujícím známý formát ¤per aspera ad astra - jednotlivé úkoly (questy) vedou dokončení studia (získání diplomu jako vítězství ve hře) ¨Jak to realizovat? ¤Jednodušší karetní hra (Černý Petr, BANG!) – vhodná spíš pro situace zkoušení ;) ¤Komplexnější karetní či deskové hry (Magic atp.) – příliš složité pro daný účel; jejich struktura není obecně známá ¤„Něco jako Monopoly nebo Člověče nezlob se, to zná každej!“ ¨ Praktická realizace (I) ¨Návaznost na přednášku o současných teoriích učení a seminář o mentálním mapování ¤Individuální úkol vytvořit mentální mapu vlastního průchodu bakalářským studiem, klíčových bodů a problémů Praktická realizace (II) ¨V semináři na kulturu a klima školy představen návrh variant deskové hry ¤Úkol skupinový, zdůrazněna anonymita přispěvatelů (vč. nabídky anonymizovaných forem komunikace - „schránka důvěry“) ¤Vyhrála možnost „něco jako Člověče nezlob se, s úkoly…“; spontánně je použito křestní jméno vedoucího katedry („Zbyňku, nezlob se!“) ¤Již v semináři došlo k živé debatě nad jednotlivými úkoly ¤Jako (sub)téma se objevuje možnost hraní v roli některé „známější“ studentské osobnosti, objevují se „známé historky“ ¤Je vysloven požadavek, aby s výsledkem seminárního cvičení bylo seznámeno vedení katedry; návrh na dárkové balení a předání hry na vánočním setkání katedry jejímu vedoucímu - je většinově přijat ¤Studenti jsou rozděleni do čtyř pracovních skupin nPřijímací řízení n1.-3. ročník studia n ¨Navzdory organizačním potížím se podařilo odehrát jedno kompletní kolo hry (od přijímaček k SZZ) s menší skupinou studentů místo semináře zrušeného vedením fakulty (potřeba prostor pro konferenci) Praktická realizace - problémy ¨V soukromých debatách studenti konzultují „míru anonymity“ a „míru serióznosti“ skupinově předkládaných návrhů ¨S návrhy přicházejí i někteří kolegové ¨V diskusním fóru předmětu se rozbíhá debata nad skupinovou spoluprací ¨Finalizace návrhů a vnitroskupinová debata se přesouvají do „privátních kanálů“ (skupinové maily, osobní setkání „u piva“ atp.) ¨Objevují se individuální obavy z vizualizace některých návrhů i vyjádření nesouhlasu s některými návrhy chystanými zbytkem skupiny Ukázka V – Výsledky: Skupina „1. ročník“ Ukázka VI. – Výsledky: Skupina 2. ročník Objevují se fyzické aktivity (dřepy atp.) Ukázka VII. – Výsledky: Skupina 3. ročník Ukázka IV – Výsledky: Skupina Přijímačky, SZZ ¨Spirálové hrací pole, v něm dobré a špatné značky (např. usměvavý vs. mračící se panáček). Při stoupnutí na ně si hráč vylosuje buď z balíku karet, které mu pomohou, nebo naopak uškodí. ¤Jednou z „pomáhajících“ karet je i „Kroutilová“ (sekretářka katedry), kterou si hráč nechává u sebe a pomáhá mu v nepříjemných situacích. ¤ Vylosovaná karta obsahuje vždy více úkolů, protože každý semestr je odlišný. ¨Přijímačky : Protože test SCIO je založený na náhodě, hráč hází kostkou, dokud mu nepadne 6 a může začít hrát ;) ¨Státní závěrečná zkouška ¤Posledních 11 polí je označených jako „státnice“. Při šlápnutí na libovolné z nich se losuje karta ze speciálního balíku (viz níže). Jakmile člověk překoná toto „učení na státnice“, čeká ho samotná zkouška. Vylosuje si z balíku karet zkoušejících 4 zkoušející. Každá karta obsahuje fotku dané osoby (stáhnout z ISu), jméno, tituly, a zejména bodovou hodnotu. Hráč sečte bodovou hodnotu celé zkoušející komise, přičte postihy a odečte bonusy, které získal ve státnicových polích, a následně hodí čtyřmi kostkami. Hodí-li víc, než je součet, státnice udělal a vyhrál. Hodí-li stejně nebo méně, státnice neudělal, a opakuje je příští semestr – vrací se na poslední pole předchozího semestru. ¤Seznam učitelů: Vybíral 5 Vaculík 5 Ježek 5 Řiháček 3 Šipula 4 Vančura 2 Smékal 1 Plaňava 2 Pavlíková 1 Štěpánková 4 Michalčáková 2 Macek 3 Čermák 3 Poledňová 1 Lacinová 2 Mareš 3 ¤Seznam úkolů: n1. Nedal jsi poslední zkoušku, místo, aby ses učil na státnice, musíš se učit na ni, místo na státnice. Uber si 2 body. n2. Den před obhajobou bakalářky pořád nemáš od svého oponenta posudek. Umři a vrať se o 5 polí zpět. n3. Jsi pozadu s odevzdáváním bakalářky, nestíháš a přicházíš po termínu odevzdání. Máš-li kartu Kroutilová, je to v suchu, mile se na tebe usmála a převzala si od tebe ten tvůj výtvor. Nemáš-li kartu Kroutilová, je to v pytli, Kroutilová je nemocná a Vybíral se ti vysměje do tváře. Vrať se na start 3. ročníku. n4. U obhajoby diplomky tě tak rozhodili, že druhý den u státnic nevíš, která bije. Odečti si 3 body. n11. Tvoje státnicová komise je složená z těch, co miluješ, a hlavně oni tebe. Přičti si 2 body. n12. Šrotil ses intenzivně, až jsi v den D zaspal a dobíháš s jazykem na vestě v oblečení, co vypadá, jako by ho v noci přežvýkal dobytek. Máš-li Kroutilovou, nic se neděje, jinak si odečti 2 body. n13. V metodologii si vytáhneš diskurzivní analýzu nebo jiný nesmysl, o němž nikdo moc neví, co to je. Vaříš z vody. Odečti si 4 body. n(… 39 možností celkem) pruh+znak_FSS_15_gray+zeleny_RGB 5 pruh+znak_FSS_15_gray+zeleny_RGB 3 Zjištění (výběr) ¨I na počátku magisterského studia má řada studentů problém se skupinovou prací ¨Studenti jsou schopni reflektovat jak náročnost kurzů, tak i zvláštnosti učitelských osobností ¨Obsahy úkolů či situací mají reálný, ale i nadsazený základ ¨Reflektují i širší kontext vč. osobního života vyučujících ¨Diskusi navozuje jak příprava herního plánu a pomůcek, tak i reálná herní aktivita ¨Většina zúčastněných vnímá aktivitu jako přínosnou, vč. účastníků méně aktivních v procesu vzniku ¨Problémy reprezentované herními prvky lze se studenty snadno diskutovat Literatura ¨Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha, Portál, 2013. ¨POL, M. a kol. Kultura školy. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity v Brně, 2005. ¨ ¨http://klima.pedagogika.cz/ ¨http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/frame.htm ¨http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ¤(od září2012 komplex autoevaluačních nástrojů vč. manuálů, online administrace i vyhodnocení) ¨