PSY523 – Měření znalostí a dovedností FSS MU, jaro 2014 VyuČující Mgr. Stanislav Ježek, PhD. – garance kurzu, přednášky, semináře jezek@fss.muni.cz, 549494616, konzultační hodiny: středa 13 – 15, FSS 2.47 Mgr. Jan Širůček – přednášky, semináře sirucek@fss.muni.cz, 549498263, konzultace po dohodě emailem, FSS 2.47 Charakteristika kurzu Cílem kurzu je umožnit studentům získat základní dovednosti a zkušenosti s tvorbou testů měřících znalosti či dovednosti. Ač je kurz zahrnuje i základy teorie a praxe měření znalostí a dovedností ve vzdělávacím kontextu, kurz je orientován prakticky a na jeho konci by tedy studenti měli umět specifikovat měřené znalosti a dovednosti, zvážit výhody a nevýhody různých způsobů měření, generovat testové otázky, empiricky vyhodnotit jejich kvalitu – psychometrické charakteristiky a kvalitu celého testu. Kurz má proto formu workshopu. Kurz je primárně zamýšlen pro studenty nepsychologických oborů, ale i studenti psychologie směřující do školně psychologické či vzdělávací praxe mohou shledat kurz užitečným. Návaznosti kurzu Předpokladem tohoto kurzu jsou základní znalosti statistiky v rozsahu od popisných statistik ke korelacím. Výhodou je vlastní zapojení do výuky v roli vyučujícího či zkušenost s výukou na jakémkoli stupni školy. Organizace kurzu Počet kreditů: 3 Ukončení kurzu: zápočet Přednášky: žádné Semináře: bloková výuka 3x za semestr Problémové okruhy 1. Kontext měření ve vzdělávání Účel testování. Diagnostika a rozhodování, high-stakes testování Literatura: Kubiszyn & Borich, kapitoly 1 – 3. 2. Vytváření testů Specifikace předmětu měření. Výstupy z učení. Normy vs. kritéria. Vytváření otázek/položek. Způsoby bodování a hodnocení. Literatura: Kubiszyn & Borich, kapitoly 4 – 7, Questions… 3. Psychometrické charakteristiky testů Položková analýza. Reliabilita. Validita. Chyba měření. Literatura: Kubiszyn & Borich, kapitoly 11, 12, 16 – 18. Program 1. setkání Expozice: Témata 1 a 2 Praktická část: Specifikace obsahu testu a generování položek. 2. setkání Expozice: Téma 3 Praktická část: Položková analýza 3. setkání Praktická část: Diskuze analyzovaných testů InformaČní systém a KOMUNIKACE S VYUČUJÍCMI V informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY523 umisťujeme podklady k tématům uvedeným v sylabu především v podobě prezentací, odkazů na další zdroje informací a seminárních materiálů. Na stejném místě jsou též k dispozici pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů, popř. doplňky k tomuto sylabu. Preferovaným komunikačním kanálem pro osobní komunikaci týkající se kurzu je email. Používejte prosím „PSY523“ v předmětu svých emailů. Urychlíte tím jejich vyřízení. V případě dotazů týkajících se látky kurzu, využívejte prosím v maximální možné míře předmětové diskuzní fórum. Je pravděpodobné, že odpověď na Váš dotaz by mohl zajímat i Vaše spolužáky, a byla by proto škoda uzavřít takovou komunikaci do soukromí emailů. Všichni vyučující kurzu diskuzní fóra pravidelně sledují a přispívají do nich. K důležitým ohlášením používáme hromadný email studentům. Požadavky na ukonČení kurzu Seminární práce V průběhu semestru mají studenti vytvořit jeden didaktický test a zhodnotit jeho kvality. Na druhé setkání studenti přinesou kompletní návrh testu, který společně rozpracujeme na prvním setkání. Návrh testu bude zahrnovat plán testu a návrh položek naplňujících tento plán. Checklist k tomuto úkolu je v Kubiszyn, Borich na s. 193. Na třetí setkání studenti přinesou položkovou analýzu svého testu. Jejich úkolem je tedy na základě zpětné vazby na druhém setkání test zkompletovat, administrovat relevantním vzorku (min 20 lidí) a zpracovat položkovou analýzu do prezentovatelné podoby. Práce lze odevzdávat pouze elektronicky v odevzdávárně ve studijních materiálech předmětu. Jméno vkládaného souboru s prvním seminárním úkolem musí být S1.doc, S2.doc pro druhý atd.[1] a nic víc; IS k němu automaticky přidá jméno vkládajícího studenta. Komentář/popisek nechejte nevyplněný. Zápočet Kurz je zakončen zápočtem uděleným za aktivní účast a přijatou seminární práci. LITERATURA Základní zdroje Kubiszyn, T., Borich, G.: Educational testing and measurement.7^th Ed. Wiley, 2003. (v knihovně FSS) Questions for the Revised Bloom’s Taxonomy. Staženo z http://www.cccs.edu/Docs/Foundation/ SUN/QUESTIONS%20FOR%20THE%20REVISED%20BLOOM.doc Chráska, M.: Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Paido, 1999. Doplňková literatura Knowing what students know: the science and design of educational assessment. Ke stažení na http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309072727 Dunn, D. S., Mehrotra, C. M., Halonen, J. S.: Measuring up – Educational assessment: Challenges and practices fro psychology. American Psychological Association, 2004. Owen, D., Doerr, M.: None of the above: The truth behind the SATs. Revised and updated. Rowman & Littlefield, 1999. ________________________________ [1] Práce lze odevzdávat ve všech běžných editovatelných formátech textových dokumentů – doc, rtf, odt apod. Prosím, neodevzdávejte práce v obtížně editovatelných formátech, jako je např. pdf, djvu. Jde nám o možnost vkládání komentářů a čitelnost i na mobilních zařízeních.