Dramaturgické praktikum

Základní problémy dramaturgie

Tato hodina se soustředí na to, co se učí každý adept scenáristiky a dramaturgie: na klasické schéma výstavby dramatu. Položíme si tedy otázku, co to je dramatická situace, proč je něco takového třeba a jak v ní fungují postavy. Potom rozvineme plán dramatu, který je spojen s klasicistním divadlem díky teoretickému úsilí Gustava Freytaga a představíme si tzv. pyramidové - nebo trojúhelníkové schéma výstavby dramatu. Jistě jste se s ním již setkali a pojmy jako expozice či katarze pro vás nebudou nic nového. Možná ale pro vás bude překvapivé, že tyto pojmy nemají nic společného s Aristotelem, nebo alespoň z větší části nikoliv. Proto se podíváme i na to, jak viděl drama Aristotelés a jaký cíl pro něj dramatika a dramaturgie má. To bude velmi významná věc, protože uvidíme, že skrze divadlo - a tedy potažmo i film - lze kultivovat člověka, činit z něj kulturního člověka. A to především díky emocím strachu a soucitu, které jsou spojeny s onou často tak povrchně vykládanou katharsis.

Protože se ale náš kurz jmenuje praktikum a nikoliv teoretický seminář, to vše si především ozkoušíme prakticky, a to tak, že společně zkusíme jeden takový příběh včetně klíčových postav poskládat. A to od úplného začátku, tedy dramatické situace. Pevně věřím, že mnohé z vás toto cvíčení inspiruje a na konci semestru se nesejdou pouze náměty k dokumentárním dílům, ale najdeme i nějaký námět k dílu dramatickému. Už se to koneckonců v minulosti stalo.

Úkol

Na tuto hodinu si přečtěte kapitolu Základní problémy dramaturgie z knihy Nové trendy v médiích II: Rozhlas a televize:

MOTAL, Jan: Základní problémy dramaturgie. In: Nové trendy v médiích II: rozhlas a televize. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 45–79.

Je k dispozici on-line pod odkazem níže.

Chcete víc?

Mnoho budeme mluvit o díle Technika dramatu Gustava Freytaga a o Aristotelově Poetice. Není ted lepší rady, než obě knihy doporučit ke čtení a ke studiu, obě jsou dostupné v českém překladu. Hlubším zájemcům o dramaturgickou technologii doporučují učebnice Jana Císaře nazvané prostě: Základy dramaturgie I a II (Situace a Postava). V neposlední řadě lze směle doporučit Prvky dramatu J. L. Styana a dnes již "klasickou" Estetiku dramatického umění Otakara Zicha. Všechny tyto knihy by měl pročíst ten, který se chce dramatem zabývat teoreticky, patří totiž k základním textům teorie dramatu a určitě se sejdou tehdy, hodláte-li např. psát na téma související s dramatem v televizi, filmu či rozhlase nějakou práci.