Dramaturgická propedeutika - analýza výtvarného díla
Audiovizuální tvorba se neomezuje pouze na jazykovou strukturu, ale využívá i prostředky obrazu a hudby. Dramaturgická propedeutika - příprava na kultivaci dramaturgických schopností - tedy nezbytně musí znamenat i rozvoj schopností vnímat výtvarnou a zvukovou stránku díla. My se pro nedostatek prostoru omezíme pouze na obraz a hudební složku přenechám na případné samostudium. Na hodině si promítneme několik výtvarných děl - maleb a fotografií, které se pokusíme společnými silami analyzovat.
Nebude prostor proniknout do názvosloví a konceptů estetiky natolik, abychom pochopili, jak fungují barvy či perspektiva. Náš přístup bude poněkud jiný: pokusíme se obrazu především rozumět. Osvojíme si tedy pouze ty nástroje, které nám nezbytně pomohou takto uchopit smysl díla. To je zároveň i příprava na hledání smyslu celého audiovizuálního tvaru. Seznámíme se tedy s pojmy jako diagonála, horizontála či vertikála a budeme si všímat role kompozice, světla, stínu, kontrastu či techniky, ale pouze v té nejnezbytnější míře potřebných znalostí.
Chcete víc?
Ty, které tato úroveň ponoru do porozumění uměleckého díla neuspokojí, odkazuji na knihu Joshuy C. Taylora, která se jmenuje Naučit se dívat: příručka vizuálního umění. Uspokojí všechny, kteří se chtějí posunout dále nejen ve schopnosti vnímat výtvarné dílo a rozumět mu, ale i rozumět základním technikám, barvám či prostorové kompozici.