Klára Vrtělová (432848) White, L. - Historické kořeny naší ekologické krize White svůj popis vývoje vědy odvíjí od vývoje zemědělství. Píše, že dříve měly všechny rodiny v závislosti na své velikosti vlastní kousek půdy, což se al později a vlastnictví půdy se odvíjelo od výkonnosti. Tím se změnil vztah člověka k půdě, už k ní neměl přímý vztah, ale stal se jejím vládcem. To souvisí také s převahou křesťanství nad pohanstvím, kdy v pohanství měla každá součást přírody svého vlastního ducha, který neměl nutně lidskou podobu. To vyvolávalo úctu k přírodě, kdežto v křesťanství došlo k „odpřírodnění“, kdy Bůh již nesídlí v přírodě, ale mimo ni. Tím pádem člověk nemá k přírodě takový vztah a úctu, jako dříve, a to souvisí s ekologickou krizí. White také píše, že ekologická krize souvisí s vírou v člověka a technický pokrok, která je zakořeněna v křesťanství. Zde souhlasím se souvislostí ekologické krize a technického pokroku, ovšem nemohu souhlasit s tím, že to muselo souviset s křesťanstvím. Když nahlédneme do historie, je jasné, že křesťanství silně ovlivnilo naši společnost. Souhlasím tedy s autorem i v tom, že náboženství velmi ovlivňuje náš kulturní vývoj. Nemyslím však, že ekologická krize je nutně podmíněna rozšířením křesťanství. Jistě nás k jejímu vzniku svým spíše antropocentrickým náhledem k něčemu takovému vedlo (a vede), ale myslím si, že vzhledem k nutnému vývoji lidského myšlení by k technickému pokroku a ekologické krizi stejně nejspíše došlo i bez zásahu křesťanství. [1] Za hlavní problematický bod Whiteovy kritiky křesťanství považuji to, s jakým jednostranným pohledem k němu přistupuje. I když zmiňuje Františkův pokus o jinou interpretaci, na křesťanství nahlíží ve zbytku textu pouze z nejvíce propagovaného pohledu, tedy že člověk je pánem tvorstva a může se tedy ke svému okolí chovat, jak chce. Zde se ale jedná opravdu pouze o jednu z mnoha interpretací a je spousta křesťanů, kteří se na přírodu dívají s respektem a úctou stejně, jako tomu bylo u pohanů.[2] Souvislost textu s environmentální etikou vidím hlavně ve Whiteově prosazování toho, jak je důležité nepovažovat člověka za příliš nadřazeného okolnímu světu (v env. etice společenství země) a v důrazu na to, že každá, byť podle ekonomického pohledu nevýhodná, součást světa (tedy např. každý tvor či rostlina) je důležitá.[3] ________________________________ Je vývoj našeho myslenia naozaj nutný? A čo fakt, že západná (tj. historicky kresťanská) civilizácia je jedinou civilizáciou v histórií ľudstva, ktorá vôbec vyvinula techniku v takomto poňatí, ako ju poznáme (tj. tom silne „vymáhajúcom“), a predovšetkým – spojila vedu a techniku do nerozlúčiteľnej dvojice? To nenájdeme v žiadnych iných civilizáciách, o ktorých máme dostatočné historické doklady – včetne trebárs čínskej, ktorá je patrne staršia, než tá naša. To by ma zaujímalo viac. Ja totiž vnímam určitý zásadný rozdiel medzi prístupom pohanstva k prírode, a prístupom kresťanským – nech už v akejkoľvek z tých rozšírenejších foriem, a to napríklad v dualisme telo-duša, silne prítomnom v kresťanstve, a s tým zároveň na akési rozdelenie telesné/materiálne vs. duševné/duchovné, kde jednoznačný akcent je daný na to duchovné. Áno, takže v podstate obhajuje podobnú tézu ako buď Leopold, alebo Schweitzer (skôr ten Schweitzer) v zmysle rovnosti živých tvorov – tj. de facto biocentrismus a stavia ho do protikladu k antropocentrismu kresťanstva.