Seminář 25.11.2015 Aldo Leopold – Etika země Na čem především zakládá A. Leopold svou argumentaci pro etické ohledy k zemi? Z úvodu a závěru textuje patrné, že autor vnímá etiku jako fenomén vyvíjející se ruku v ruce se společností. Odkazuje na to příběhem o Odysseovi a deseti popravených otrokyních. Otroctví byla ve své době určitě ekonomicky obhájitelná záležitost. Že tudy cesta nevede, zjistil člověk mimo jiné i s rozvíjející se etikou. Obdobně by tomu mělo být i v případě půdy, respektive životního prostředí, Lidé by měli přestat vnímat svůj vztah k prostoru, ve kterém žijí, který obdělávají a těží, čistě vlastnicky, nýbrž jako symbiózu. Téměř by se dalo ve zkratce říci, čím více se o „přírodu“ postaráme, tím více se ona bude schopná starat o nás.[1] Jsou jeho východiska podle vás dobrá? Ano „Etika země prostě rozšiřuje hranice společenství tak, aby zahrnovalo i půdu, vody, rostliny a zvířata, čili souhrnně zemi“. Takhle jednoduše lze shrnout nosnou myšlenku Leopoldova textu. Jestliže jí takto jednoduše budeme i chápat, zjistíme, že je esenciálně i obsažena v běžném životě. Skutečně člověk se na různých úrovních a různými způsoby stará a spravuje půdu, lesy atp. Ale málokdy zvolí nějakou péči, která by mu nepřinášela rychlý zisk. Člověk je zkrátka takový[2] a zvolit opatření, které bude pro jeho majetek šetrné, prospěšné a ekologicky správné, ale nebude se mu rentovat v horizontu nejbližších měsíců či let, mu připadá nejen hloupé, ale i zbytečné. Leopold proto vidí řešení takového vidění světa ve výchově. Je třeba moderního člověka opět přiblížit přírodě, aby pochopil, jak komplikovaná příroda může být. A není k tomu nutné, aby nezbytně každý jedinec chápal přírodní procesy, ale aby každý měl alespoň představu, jak můžou být komplikované a dobře si proto rozmyslel narušení i jediného z nich. Je jeho argumentace relevantní i dnes? Jednoznačně, zvláště s přihlédnutím k současnému dění v Indonésii.[3] ________________________________ To je celkom pekná aplikácia jeho myšlienok, akurát trochu antropocentrická – učelom a motiváciou je tu schopnosť prírody podoprovať náš život, kdežto u Leopolda je „stabilita a krása..biotického spoločenstva“ hodnotou sama o sebe – preto hovoríme o ekocentrisme. To je trochu až nihilistické tvrdenie, nie? To môžme naše snahy rovno vzdať. (Ale súhlasím, že obvykle to tak skutočne je.) Dosť málo argumentované. Súhlasím, že požiare v Indonézií sú markantným prejavom problémov, ktorým čelíme, ale bolo by dobré rozviesť prečo.