Adéla Sojková 2.11.2015 Permakultura ENS249 Diverzita na obecné úrovni, synergie, biodiverzita, polykultura Možnosti využití a nástroje zvýšení diverzity Půda jako obnovitelný či neobnovitelný zdroj? *diverzita – rozrůzněnost * *biodiverzita – biologická rozmanitost * *synergie – spolupráce * 1+1>2 * *polykultura – pěstování více druhů plodin na jednom místě * * *Neukládej všechna vejce do jednoho košíku. * * *8. pravidlo Dej přednost začleňování před oddělováním *-> každý prvek vykonává mnoho funkcí, každá funkce je zajišťována mnohými prvky * *3. pravidlo Získávej výnos * *4. pravidlo Usměrňuj sebe sama a přijímej zpětnou vazbu * Principle 10: Use and value diversity 10. Pravidlo – Využívej rozmanitosti a važ si jí! Kolibříci mají dlouhé zobáky a schopnost perfektně se vznášet a nasávat nektar zobákem z dlouhých úzkých květů. Tato dlouhá společná evoluční adaptace symbolizuje specializaci tvaru a funkce v přírodě. -Neukládej všechna vejce do jednoho košíku. => rozmanitost zajišťuje pojistku proti rozmarům přírody a každodenního života 8. Dej přednost začleňování před oddělováním – umístíme-li jednotlivé prvky na správné místo, vytvoří se mezi nimi vztahy, takže tyto prvky spolupracují a vzájemně se podporují. Cílem je navržení takových propojení mezi jednotlivými prvky, aby se docílilo efektivního využívání zdrojů a minimální energetické náročnosti systému. 3. Získávej výnos… a to s minimálními náklady – čas a energii věnuj tomu, co poskytuje nejdůležitější výnos. K obživě vybírej odolné, místní rostliny, které se samy reprodukují a vyžadují minimální péči. Pečuj o vysokou úrodnost a kvalitu půdy. 4. Usměrňuj sebe sama a přijímej zpětnou vazbu – v přírodě má vše své limity a jejich překročení příroda trestá. Ekosystémy jsou vnitřně silně provázané, je třeba se vyvarovat nevhodných aktivit, aby mohl systém dobře fungovat. Největší samousměrňující organismus, snažící se dosáhnout dynamické stability, je popsán v teorii Gaia. * * * *důležitý není jen největší počet částí, ale také to, aby tyto části spolu spolupracovaly (př. botanické zahrady či arboreta -> rozmanité, ale nestabilní) *rozmanitost – polykultura versus produktivita – monokultura * * http://cestacloveka.sk/wp-content/uploads/2015/04/PERMAKULTURA-%E2%80%93-Bill-Mollison.jpg * *druhová rozmanitost *rozmanitost struktur (spleti kořenů, složité soustavy korun stromů) *rozmanitost věku *genetická rozmanitost * * Obrázek: zdroj: http://cestacloveka.sk/tag/permakultura/ Þ udržení stability proti okolním vlivům Þ lepší využití zdrojů Þ vyšší produkce biomasy Þ redukce diverzity = nelineární změny Þ samostatnost systému – rozmanitost výživy nezbytná k zajištění lidských potřeb Þ Þ Þ http://files.janinyzahrady.webnode.cz/200000809-998779a821/IMG_1140.jpg https://www.google.cz/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAYQjB1qFQoTCM L7xKeg8cgCFQldFAodccQPVg&url=http%3A%2F%2Fwww.janinyzahrady.cz%2Fdalsi-clanky%2Fpermakultura-a-skol kove-zahrady%2F&bvm=bv.106379543,d.d24&psig=AFQjCNFXYCtp_9banfQIbpCx7a7dUaP7DQ&ust=1446536964107737 *Půda, díky svému unikátnímu složení, tvoří jednu z podmínek pro růst rostlin a existenci života. Schopnost vytvářet biomasu, tedy zajistit růst rostlinám, je základní funkcí půdy. Říkáme jí produkční, protože nám umožňuje vytvářet produkty rostlinné i živočišné výroby. … Kvalita a úrodnost půdy jsou proto rozhodující pro život na této planetě. (zdroj: vitejnazemi.cz) * * * * * * * * * * *Půda *-> je filtračním a akumulačním prostředím pro vodu *-> stanovištěm a prostředím pro rostliny *-> zprostředkovává výměnu energie a plynů *-> zajišťuje stabilitu ekosystémů *-> její přítomnost je jednou ze základních podmínek života na Zemi http://www.ekozahrady.com/pyramida-puda.jpg Pyramida života: zdroj: http://www.ekozahrady.com/puda.htm *Půdotvorné faktory: matečná hornina, klima, organismy * + reliéf, čas * a člověk * http://www.magazinzahrada.cz/uploads/thumb/638x400/articles/400.jpg Obrázek zeleně v rukou: zdroj: http://www.magazinzahrada.cz/rady-a-tipy/na-pude-zalezi-udelejte-test-na-zjisteni-kvality.html * *Zásahy, které půdu ohrožují: *hnojení anorganickými hnojivy (hnojivo - zabíjí biotu přímým stykem, po rozkladu solí vzniká kyselina, hnojiva = narušuje půdní komplex, mnohdy sloučeniny s těžkými kovy – kadmium apod.) *používání herbicidů a pesticidů *nadměrné vystavování půdy slunci *vystavování půdy proudu vody *obracení půdy vzhůru nohama * http://cdn.i0.cz/src/public-data/d2/ac/cf3f8b8b32ccbf09d6056f694152_base_optimal.jpg •znehodnocování, degradace, ztráta úrodnosti, půdní eroze, nižší schopnost zadržet vodu Obrázek půdy: zdroj: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/orna-puda-uz-nezadrzi-vodu-dusledkem-jsou-povodne/r~i:article:7821 56/ *Alternativy: *x hnojení kompostem, nastýlání neboli mulčování, zálivky bylinnými zákvasy *x zelené hnojení *x tenká vrstva posečené trávy, listí, netkané textilie mezi řádky *x nechat plevel co nejdéle to lze * * 1. * 1. http://www.nazeleno.cz/Files/FckGallery/kompost%20I%20-%20400.jpg http://www.bio-info.cz/uploads/images/Vypestujte_si_sami/zelene_hnojeni_2.jpg Obrázek Zelené hnojení: zdroj: http://www.bio-info.cz/zijte-bio/zelene-hnojeni-1-část Obrázek hnojení: zdroj: http://www.nazeleno.cz/dum-a-zahrada/ekozahrady-a-permakultura/zapome%C5%88te-na-chemii-a-zkuste-p% C5%99%C3%ADrodn%C3%AD-hnojen%C3%AD.aspx * * Principle 10: Use and value diversity Obrázek 10 principu permakultury: zdroj: http://permacultureprinciples.com/principles/_10/ *HOLMGREN, David. Permakultura: principy a cesty nad rámec trvalé udržitelnosti. 1. vyd. Svojanov: PermaLot, 2006, xxxii, 296 s. ISBN 80-239-8125-0. *VLAŠÍNOVÁ, Helena. Zdravá zahrada. 1. vyd. Brno: ERA group, 2006, 137 s. ISBN 80-7366-075-x. *MOLISSON, B. Úvod do permakultury. 2. vyd. Tyalgum: Tagari Publications, 1998. 178 s. *Zdroje obrázků v poznámkách u jednotlivých slidů prezentace * *