Ve čtrvrtek 22/10 NENÍ PŘEDNÁŠKA, ale práce v terénu.
Cvičení na následující hodinu:
Nastudujte prosím zadanou literaturu. Vyberte si jeden podnik (kavárnu, restauraci, pivnici, čajovnu atp.), která je vám dostupná a se kterou jste alespoň trochu obeznámeni. Připravte si krátký popis místa a reflexi své předchozí znalosti prostoru a osob před tím, než se do místa vypravíte „výzkumně“.
Proveďte alespoň 2 souvislé hodiny zúčastněného pozorování (overt/covert?). Připravte si a vyplňte pozorovací schéma s časovými údaji. Pořiďte alespoň 2 fotografie. Zpracujte krátkou reflexi svého vztahu k místu před pozorováním, na jeho zákaldě pak "hustý popis" daného místa, jeho prostředí, předmětů, atmosféry, osob a jejich vzájemných interakcí, a nezapomeňte také reflexi svého pobytu v místě – jaké to bylo, být pozorujícím?
Odevzdejte prosím do ISu (cca 3-4 normostrany) nejpozději ve středu 28. 10. do 8.00.
Dostupná četba k základním přístupům v kvalitativním výzkumu v češtině - příklady:
Řiháček, Tomáš, Ivo Čermák, a Roman Hytych. 2013.
Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
Hájek, Martin, Martin Havlík, a Jiří Nekvapil. 2012.
Narativní analýza v sociologickém výzkumu: přístupy a jednotící rámec. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 48: 199–223.
Yasar Abu Ghosh a Tereza Stöckelová (ed.). 2015
. Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: SLON.
Vaněk, Miroslav a Pavel Mücke. 201.5
Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
Švaříček, Roman a Klára Šeďová. 2014.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Doporučená videa:
"A lecture on ethnography and managing the research role by Graham R Gibbs taken from a series on research methods and research design given to masters (graduate) students at the University of Huddersfield. This is part 1 of two, and examines the nature of ethnography, looks at some classic examples of ethnographic work using participant observation and considers some of the issues of managing the research role when doing participant observation."
A lecture on the range of data that can be gathered when doing participant observation by Graham R Gibbs taken from a series on research methods and research design given to masters (graduate) students at the University of Huddersfield. This is part 2 of two, and looks at the details of observing and taking field notes during participant observation. Collecting information about settings, events and social differences are considered as well as creating indicators, typologies (both emic and etic) and charts as ways of recording data about the research setting.