Nadnárodní korporace ve světové ekonomice Mezinárodní politická ekonomie 2015 Vymezení nadnárodní korporace •Nadnárodní korporace (TNC/MNC) • •Podnik který zahrnuje přímé zahraniční investice (FDI) a vlastní nebo kontroluje aktivity „přidávání hodnoty“ ve více zemích. •Nevztahuje se na společnosti, které jen obchodují. •Financuje své aktivity v zahraničí přesunem financí ze země domovské do země hostitelské – s cílem vlastnit nebo kontrolovat výrobní prostředky (…v praxi alespoň 10%). • •Firma je MNC pokud: • •Má zahraniční filiálky; •Operuje na území několika zemí; •Významné množství aktiv, majetku a zisku je umístěno v zahraničí; •Zaměstnanci, akcionáři a manažeři jsou z různých zemí; •V zahraničí jsou více než jen prodejní místa – produkce. • • MNC jako zdroj napětí •Zásadní rozhodnutí činěna mateřskou firmou/sídlem. • •Rozšiřují vliv managementu – rozhodnutí o využití národních zdrojů – za národní hranice. • •Rozhodnutí činěna na základě strategie korporátního úspěchu, bez ohledu na podmínky v dané zemi. • •Napětí mezi globální ekonomikou a teritoriálními politickými systémy (podpora vs. podrývání politik). • •Produktivní nástroj liberálního ekonomického řádu vs. instrument kapitalistické dominance. • Historie MNCs •Konec 19st. – přírodní zdroje – imperiální dělba práce. •1914 – GB ½ FDI – od 1920s vedení USA. •1945 – 1960 USA 2/3 MNC filiálek Evropa (kapitálové kontroly a EHS) + DCs (přírodní zdroje). •1960s – první MNCs z EU a JAP. • •Vývoj počtu MNC: –1969: 7,300 –1988: 18,500 –2000: 61,600 –2009: 83,000 (900tis. filiálek) • •Růst objemu FDI: –1988 – 180mld. USD (ročně) –2013 – 1,35 bil. USD (ročně) – •Oblasti produkce (vývoj): zemědělství – těžařství – bankovnictví – průmysl – elektronika. •Nejvýznamnější současné MNC: petrochemie, automobily, banky/pojišťovny, maloobchodní řetězce, strojírenství, elektronika. •Pozice USA: do USA v 1960s – nic; 1970s dovnitř 20% toho co ven; 1980s více dovnitř než ven. Pozice MNCs ve světě •MNCs ve světové ekonomice: •10% produktu; 60 mil. zaměstnanců; 1/3 světového obchodu. • •Top 100 MNC disponuje (z celkového objemu všech MNCs): •12% majetku, 14% prodeje, 13% zaměstnanců. • •Rozložení MNCs mezi AIC a DCs: •cca 90 z top100 z US, EU, JAP; 75% mateřských firem je v AIC. • •Pozice AIC: •80% vývozu a 64% dovozu FDI (2011). • •Struktura FDI v DCs: •20% ze všech FDI do Asie (Čína 3,5%); 13% do LATAM •(BRA, ARG, MEX, CHI). • •Významná změna v GE: •Mateřské firmy v DCs (Čína, H-K, KOR, Singapur, Taiwan, VEN, MEX, BRA); 1980 1990 2000 2011 EXP IMP EXP IMP EXP IMP EXP IMP AICs 86,9 57,5 93,0 75,1 89,0 75,4 80,6 63,9 DCs 13,1 42,5 7,0 24,9 10,8 23,3 17,5 32,4 TE 0,0 0,0 0,0 0,8 0,3 0,8 1,9 3,7 DC - Asie 3,0 30,5 3,2 16,5 7,6 14,4 12,2 19,5 Čína - - - - 0,4 2,6 1,7 3,5 Přímé zahraniční investice (% světových investic) Pořadí Společnost (2010) Země sídla Zaměření 1 Royal Dutch Shell Nizozemí ropa a rafinerie 2 Exxon Mobil Spojené státy ropa a rafinerie 3 Wal-Mart Stores Spojené státy prodej zboží 4 BP Británie ropa a rafinerie 5 Chevron Spojené státy ropa a rafinerie 6 Total Francie ropa a rafinerie 7 Conoco Phillips Spojené státy ropa a rafinerie 8 ING Group Nizozemí bankovnictví 9 Sinopec Čína ropa a rafinerie 10 Toyota Motor Japonsko automobily 11 Japan Post Holdings Japonsko pojišťovnictví 12 General Electricts Spojené státy diverzifikované finančnictví 13 China National Petroleum Čína ropa a rafinerie 14 Volkswagen Německo automobily 15 State Grid Čína strojírenství, energetika 16 Dexia Group Belgie bankovnictví 17 Eni Itálie ropa a rafinerie 18 General Motors Spojené státy automobily 19 Ford Motor Spojené státy automobily 20 Alianz Německo pojišťovnictví 21 HSBC Holdings Británie bankovnictví 22 Gazprom Rusko energetika 23 Daimler Německo automobily 24 BNP Paribas Francie bankovnictví 25 Carrefour Francie prodejce zboží 26 E.ON Německo energetika 27 PDVSA Venezuela ropa a rafinerie 28 ArcelorMittal Lucembursko/Indie ocelářství 29 AT&T Spojené státy telekomunikace 30 Siemens Německo elektronika a strojírenství Rank Company (2014) Country Branch Sales Profits Assets Market Value 1 ICBC China Major banks $148.7 B $42.7 B $3,124.9 B $215.6 B 2 China Construction Bank China Regional banks $121.3 B $34.2 B $2,449.5 B $174.4 B 3 Agricultural Bank of China China Regional banks $136.4 B $27 B $2,405.4 B $141.1 B 4 JPMorgan Chase United States Major banks $105.7 B $17.3 B $2,435.3 B $229.7 B 5 Berkshire Hathaway United States Investment serv. $178.8 B $19.5 B $493.4 B $309.1 B 6 Exxon Mobil United States Oil + Gas $394 B $32.6 B $346.8 B $422.3 B 7 General Electric United States Conglomerates $143.3 B $14.8 B $656.6 B $259.6 B 8 Wells Fargo United States Major banks $88.7 B $21.9 B $1,543 B $261.4 B 9 Bank of China China Major banks $105.1 B $25.5 B $2,291.8 B $124.2 B 10 PetroChina China Oil + Gas $328.5 B $21.1 B $386.9 B $202 B 11 Royal Dutch Shell Netherlands Oil + Gas $451.4 B $16.4 B $357.5 B $234.1 B 12 Toyota Motor Japan Auto manu. $255.6 B $18.8 B $385.5 B $193.5 B 13 Bank of America United States Major banks $101.5 B $11.4 B $2,113.8 B $183.3 B 14 HSBC Holdings United Kingdom Major banks $79.6 B $16.3 B $2,671.3 B $192.6 B 15 Apple United States Comp.hardw. $173.8 B $37 B $225.2 B $483.1 B 16 Citigroup United States Major banks $94.1 B $13.4 B $1,883.4 B $145.1 B 17 BP United Kingdom Oil + Gas $379.2 B $23.6 B $305.7 B $148.8 B 18 Chevron United States Oil + Gas $211.8 B $21.4 B $253.8 B $227.2 B 19 Volkswagen Group Germany Auto manu. $261.5 B $12 B $446.9 B $119 B 20 Wal-Mart Stores United States Discount stor. $476.5 B $16 B $204.8 B $247.9 B 21 Gazprom Russia $164.6 B $39 B $397.2 B $88.8 B 22 Samsung Electronics South Korea $208.9 B $27.2 B $202.8 B $186.5 B 23 AT&T United States $128.8 B $18.2 B $277.8 B $182.7 B 24 BNP Paribas France $123.2 B $6.4 B $2,480.5 B $98.6 B 25 Total France $227.9 B $11.2 B $239.1 B $149.8 B 26 Verizon Communications United States $120.6 B $11.5 B $274.1 B $197.7 B 27 Allianz Germany $131.4 B $8 B $963.1 B $77.2 B 28 China Mobile Hong Kong $102.5 B $19.8 B $192.8 B $184.6 B 29 Sinopec-China Petroleum China $445.3 B $10.9 B $228.4 B $94.7 B 30 Petrobras Brazil $141.2 B $10.9 B $319.2 B $86.8 B 31 Daimler Germany $156.6 B $9.1 B $232.2 B $102.9 B 32 Microsoft United States $83.3 B $22.8 B $153.5 B $343.8 B 33 AXA Group France $138.9 B $6 B $1,018.9 B $63.4 B 34 Rosneft Russia $142.6 B $12.8 B $229.4 B $70 B 35 IBM United States $99.8 B $16.5 B $126.2 B $202.5 B 36 Nestle Switzerland $99.4 B $10.8 B $135.4 B $239.6 B 37 Mitsubishi UFJ Financial Japan $48.6 B $11.3 B $2,458.9 B $77.7 B 38 Vodafone United Kingdom $65.1 B $31.8 B $235.6 B $96.9 B 39 Eni Italy $152.7 B $6.9 B $186.6 B $90.9 B 40 Procter & Gamble United States $84.7 B $10.9 B $142.9 B $217.8 B 41 Johnson & Johnson United States $71.3 B $13.8 B $132.7 B $277 B 42 American International Group United States $68.1 B $9.1 B $540.7 B $73.2 B 43 Banco Santander Spain $52.5 B $5.8 B $1,537.3 B $112.3 B 44 BHP Billiton Australia $67.7 B $14.8 B $151 B $182.3 B 45 Pfizer United States $52.7 B $22 B $172.1 B $203.9 B 46 Itaú Unibanco Holding Brazil $67.2 B $7.6 B $435.4 B $74.9 B 47 Ford Motor United States $146.9 B $7.2 B $202 B $64.5 B 48 BMW Group Germany $101 B $7.1 B $190.7 B $83.4 B 49 Commonwealth Bank Australia $41.5 B $7.9 B $699.9 B $114.5 B 50 EDF France $100.4 B $4.5 B $353.9 B $75.8 B http://image.slidesharecdn.com/zimbabwe-multinationalsandglobalisation-121119000805-phpapp02/95/mul tinationals-and-globalisation-4-638.jpg?cb=1353283739 D:\23120\Desktop\MNCs1980.png Teoretické zdůvodnění •Velké investice do vzdálených oblastí nejsou intuitivní volbou – proč nejsou transakce řešeny trhem? •MNC obchoduje mezi provozy které vlastní – internalizace produkce... • •Výhody místa –Přírodní zdroje (petrochemie a těžba); –Velké místní trhy (automobily); –Levné výrobní faktory (počítače). – •Tržní selhání (firmy nejsou schopny profitovat z existujících lokálních výhod, pokud „neinternalizují“): –Horizontální integrace: umístění provozů produkující stejné zboží pod jednu korporátní kontrolu (nehmotná aktiva); –Vertikální integrace: mezitímní zboží, vstupy – fáze produkce (problém vynucování dlouhodobých kontraktů, riziko oportunního chování). – •Výhoda místa (proto je přeshraniční podnikání ziskové)+ selhání (proto je nutná internalizace): –Horiz. typicky průmysl: nehmotná aktiva + velké trhy (automobily)/snížení nákladů (počítače v DCs); –Vertik. typicky přírodní zdroje: dlouhodobé kontrakty (petrochemie); –Bez MNC: jen výhoda místa – normální obchod (textil); tržní selhání bez výhod místa – integrované ale ne přeshraniční (non-trade). • – – – Výhoda místa (trh, levná práce) a nehmotné zdroje: MNC (automobily, počítače) Výhoda místa (přírodní zdroje) a vynucení dlouhodobého kontraktu: MNC (těžební průmysl) Žádná výhoda místa, ale tržní selhání: domácí integrovaná firma Žádná výhoda v místě ani tržní selhání: firma působící přes mezinárodní trh (textil) Rozvinuté země •Více otevřené, méně regulace (výjimka Japonsko, Francie), platí zákaz vlastnění kritických odvětví; • •Japonsko: do 70s tvrdě regulováno (povolení, omezení vlastnictví, tlak na licence), od 80s žádné formální omezení (keiretsu); • •Francie: od 60s strach ze ztráty ekon. autonomie (high-tech) – schvalovací procedury + přednost domácích kupců, uvolněno v 1980s, dnes i pobídky; • •USA: téma od 80s – nárůst FDI z JAP, označení kritických sektorů (počítače, polovodiče), možnost blokace převzetí z důvodu NI (Fairchild, Dubai Ports); • •Investiční pobídky od 1990s: daňové prázdniny, odpuštění cel, zrychlené odpisy, granty, subvencované půjčky (i 100k USD/prac.místo); Rozvojové země •Koalice cizích firem s koloniálními velmocemi – cizinci na top pozicích, cizí hodnoty; •DCs chtějí autonomii, kontrolu nad existujícími FDI a management nových; •Nelze zaručit vazbu mezi FDI a rozvojem; • •Regulace, nikoli blokace FDI – zákaz v kritických sektorech (ocel, veřejné služby, banky, nerosty): –Znárodnění: nerosty, elektřina, telekomunikace (kompenzace); –Regulace: majorita domácích akcionářů, omezení na repatriace zisků, kontrola cen mezi matkou a filiálkou; –Požadavky na výkon: nákup domácích meziproduktů, export produkce, omezení přístupu k lokálnímu kapitálu. • •Země s EOS – více otevřené – „export procesing zones“ (S. Korea); •S ISI – velmi restriktivní – nacionalizace, národní podíl (Indie, Brazílie); •Od 80s liberalizace: regulace, znárodněné firmy = zklamání + dlužnická krize. Mezinárodní regulace •Není komplexně řešeno – konflikt mezi exportéry a importéry. • •Historická pravidla: soukromé vlastnictví, vyvlastnění jen v obecném zájmu, kompenzace v plné výši, možnost dovolání se vlastní vlády. • •Po WWII – ITO: US (exp.-obyčej) vs DCs (imp.-regulace). • •NIEO: maximalizace přínosu FDI pro rozvoj (právo na kontrolu nad všemi ek.aktivitami, právo znárodnit za přiměřenou kompenzaci) + kodex (žádné zasahování do vnitřních záležitostí, primát rozvoje, transfer technologií, omezení repatriace zisků a jeho reinvestice do host.země). • •AIC: vlastní kodex 1982- chtějí regulovat chování hostitelských zemí. • •WTO: uruguayské kolo – TRIMs (regulace investic která má dopad na obchod). • •US: snaha zakázat regulace, podpora JAP a s výhradami EU. • •DCs: rozvojové cíle musí převážit – omezení jen na opatření s přímým a významným dopadem na obchod, jinak jsou TRIMs oprávněné. • •Multilateral agreement on investment – MAI - v rámci OECD 1995 – neúspěch (výjimky: půda, kultura, podpora investic). • •Modfikace: US tlačí na inkorporování pracovních a envi standardů; na stranu DCs se přidávají antiglob NGOs a odbory.