Politická ekonomie mezinárodního obchodu Mezinárodní politická ekonomie 2015 Merkantilismus •První buržoazní teorie - 1500-1750 (Německo, Rakousko 1900); • •Hlavní zásady –bohatství země je určeno množstvím drahých kovů v zemi; –bohatství se vytváří v obchodních vztazích; –cílem obchodu je aktivní obchodní bilance; –klíčem je výhodná komoditní struktura obchodu; –využívá protekcionismus, státní subvence a ochranná cla; –(nulová hra…) – •Průvodní jevy –státní monopoly; –cechy a velkostatky – absence tržní konkurence; –války a imperialismus… – •Představitelé: Thomas Mun (GB 17.st.), Jean Baptiste Colbert (FRA 17.st.), Alexander Hamilton (USA 18st.), Friedrich List (GER 19st.) • •Historický kontext –národní státy; –pokrok v dopravě a urbanizace – mezinárodní obchod, účetnictví; –zámořské objevy – příliv oběživa, nárůst peněžní zásoby; –raison d´état, reálpolitik, Hobbes, Machiavelli… Klasická ekonomie •Adam Smith - 1776 –merkantilistický systém je konspirací výrobců a obchodníků proti spotřebitelům; –rent seeking society; –nulová hra znemožňuje vytvořit komplexní ekonomickou teorii (neexistuje „common good“); –merkantilismus je nástrojem racionalizace konkrétních praktik; –potřeba hospodářského útisku – maximalizace produkce bez ohledu na spotřebu (dobový „common sense“?); –merkantilismus zaměňuje bohatství a peníze… • •Prvky klasické ekonomie –absolutní a komparativní výhoda; –David Hume (1740 – Pojednání o lidské přirozenosti): nemožnost konstantní aktivní obchodní bilance; –Laissez – faire: během 18. a 19.st. odbourávání omezení obchodu (?) (Britské impérium, Francouzská revoluce). Teorie obchodu klasické ekonomie • •Smith: specializace a (mezinárodní) dělba práce. • •Ricardo: klasická teorie komparativní výhody –komparativní výhoda v určité komoditě na základě relativně vyšší efektivity práce. – •Heckscher – Ohlin: model vybavenosti výrobními faktory –výhoda ve výrobním faktoru na základě jeho vyšší vybavenosti. • Užitek z mezinárodního obchodu –Spotřebitelský efekt – nákup importů za nižší (světovou) cenu… – –Producentský efekt – prodej za vyšší (světovou) cenu… – –Smyslem ekonomické aktivity je zvýšit užitek spotřebitele a maximalizovat světové bohatství. – –Smyslem exportu je platit za importy – nikoli zvyšovat politickou moc státu. – –Vedlejší produkt je přelévání technologií, hospodářský rozvoj a světový mír. – –Podporovat svobodný obchod se vyplatí i tehdy, pokud všechny ostatní země chrání své trhy – unilaterální liberalizace. • Automobily (ks) Oděvy (t) GER 10 JP 1 JP CH 40 JP 2 JP Automobily (ks) Oděvy (t) GER 60 400 CH 15 200 Automobily (ks) Oděvy (t) GER 80 (exp. 17 ks) 200 CH 0 500 (exp. 255 t) Automobily (ks) Oděvy (t) GER 63 455 (z toho dovoz 255) CH 17 (dovoz) 245 1) Vyšší produktivita práce GER; 2) Různý náskok v různé produkci. 3) K dispozici 1000 JP; 4) Příklad rozdělení mezi produkce: 5) Probíhá mezinárodní obchod; 6) Příklad silné specializace: 7) Cena se ustálí mezi nákl. (např. 15:1); 8) Spotřeba nad produkčními možnostmi: MZDY Bez obchodu S obchodem Německo 1 oděv (nebo 0,1 automobilu) 1,5 oděvu (nebo 0,1 automobilu) Čína 0,025 automobilu (nebo 0,5 oděvu) 0,033 automobilu (nebo 0,5 oděvu) „Patterns“ USA (jednotky práce) Čína (jednotky práce) Výhoda v produktivitě (USA/ Čína) Kukuřice 1 2 2:1 Oděvy 2 6 3:1 Ocel 3 12 4:1 Automobily 5 30 6:1 Počítače 8 80 10:1 Příklad: mzdy v USA 3,5x vyšší než v Číně Vnitrooborový obchod, oligopoly, úspory z rozsahu •Většina obchodu v rámci odvětví (problém vysvětlit komparativní výhodou)… • •Obchod mezi zeměmi v nichž jsou obdobné ekonomické podmínky… • •Největší objem obchodu je realizován mezi AIC: –Jen obchod AICs-DCs lze vysvětlit komparativní výhodou; –Z DCs obchodují ty, které se přibližují ekonomické struktuře AICs. • •Tendence k vytváření oligopolů: –Realizace úspor z rozsahu; –Překonání omezenosti domácích trhů; –Diferenciované produkty; –Vnitrofiremní obchod. Modifikace klasické teorie •Leontief paradox: USA má komparativní výhodu v zemědělství: –lidský kapitál, investice - technologie, know-how, úspory z rozsahu; –nárůst produktivity – absolutní nebo komparativní výhoda (?). – •Nové teorie obchodu: změna komparativní na kompetitivní výhodu (high-tech sektor) –mnohdy arbitrární rozhodnutí co se bude produkovat; –zaměření na technologie, renty (oligopoly), přelévání. – •Roli hrají vnitřní faktory: –kvalita průmyslových politik; –politika vzdělání; –vláda, právo, instituce. – •Fenomén superkompetetivních trhů: několik silných firem v sektoru: –klíčem přežití je zisk podílu na trhu, nikoliv maximalizace zisku; –snaha o inovaci, sofistikovanost produkčního procesu, důraz na kvalitu – menší role cenové konkurence. – •Kompetitivní výhoda je produktem korporátních a vládních politik více než objektivní skutečností… –