VÝZKUM V POLITOLOGII III. 22.10. 2015 Roman Chytilek S vyšší znalostí pravidel kauzality stoupá pocit štěstí ¨ ¨ ¨ ¨http://life.ihned.cz/zdravi/c1-64745510-pijete-cernou-kavu-bez-mleka-a-cukru-muzete-byt-psychopat- tvrdi-vedci?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed Sociálněvědný výzkum: prostředek ustavování kauzality (více Kellstedt-Whitten) POZOR- MAXIMÁLNĚ DŮLEŽITÝ SLIDE ¨Abychom mohli mezi dvěma proměnnými konstatovat kauzální vztah (nezávislá proměnná X ovlivňuje závislou Y): 1.Musí existovat věrohodný mechanismus, který spojuje X a Y. 2.Musíme si být jisti, že to není naopak a Y neovlivňuje X 3.Mění se Y s tím, jak se mění X (kovariance). 4.Neexistuje nějaká proměnná Z, která zároveň ovlivňuje X a Y. Posuďte Durkheimovu hypotézu o sebevražednosti pomocí konceptu čtyř kauzálních překážek ¨ ¨ ¨ ¨Míra protestantismu (v zemi) ovlivňuje míru sebevražednosti (v zemi) Potřebujeme vždy v neopozitivistické/realistické tradici hypotézy? ¨Ne, někdy stačí i výzkumná otázka ¨ ¨Př: H01: Pravděpodobnost, že jedinec půjde volit, roste se vzděláním ¨ H02: Pravděpodobnost, že jedinec půjde volit, klesá s tím, čím více svítí slunce… ¨vs. ¨Čím (Jakými faktory) lze vysvětlit volební účast? Testování hypotéz: co se děje s hypotézami, když už máme data ¨Probíhá jinak, než v každodenním životě (tam si spíše vybíráme argumenty, podporující naše tvrzení) ¨Ve vědě je testování hypotézy založeno na tom, že vědec vyvine nezanedbatelné úsilí, aby svou hypotézu prostřednictvím dat zpochybnil a zamítl (falzifikoval) ¨Proti hypotéze (očekávaní o stavu pozorování vztahu mezi proměnnými) stojí nulová hypotéza (to, co budeme pozorovat, pokud neplatí to, co předpokládáme). ¨Př: Hypotéza říká: Se zvýšením A (vzděláním) se zvyšuje B (pravděpodobnost volební účasti). Nulová hypotéza: Se zvýšením A se B nezvyšuje (= nemění se ve zkoumaném souboru nebo snižuje). ¨Pokud není v průběhu výzkumu hypotéza zamítnuta, je na konci výzkumného procesu kauzální teorie, vysvětlující stav závislé proměnné prostřednictvím působení nezávislé proměnné (nebo proměnných). ¨Proces vědeckého ověřování hypotéz je velmi přísný, aby nebyla hypotéza zamítnuta, musíme např. ve velkém souboru mít jasnou („statisticky významnou“) evidenci o tom, že vztah existuje. Jak se statisticky prověřuje: Příklady lineárních závislostí ¨ http://www.mathworks.nl/help/nnet/ug/backprop_pstreg.gif http://ntl.bts.gov/lib/jpodocs/repts_te/14368_files/images/main/fig29.jpg http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0946672X09000868-gr2.jpg Jak hodnotit „kvalitu“ výzkumného designu: Interní a externí validita ¨Pokud můžeme hodně vsadit na to, že výzkum má dobrou schopnost v rámci zkoumaných případů bezpečně odhalit kauzalitu (že x ovlivňuje y) má vysokou interní validitu (a naopak) ¨ ¨Pokud si můžeme být jisti, že výsledky našeho výzkumu jsou platné i mimo kontext (případně zkoumané případy), v němž jsme ho provedli, má vysokou externí validitu (a naopak) Dekonstrukce interní validity ¨Interní validita má několik komponent: ¨ ¨Statistickou ¨Kauzální ¨Konstruktovou Statistická validita ¨Zjišťuje, zda existuje statisticky významný vztah (kovariance) mezi proměnnými, které výzkumníka zajímají a zda lze určit jeho velikost ¨Jde o efektivní a přesné použití statistických nástrojů (statistické usuzování- například se předpokládá něco o distribuci hodnot proměnných nebo o vztahu proměnných a podle toho se používá statistika), posouzení statistické významnosti a síly vztahu. ¨Manski: SV je o tom, jak velikost a variabilita vzorku ovlivňuje závěry, které můžeme udělat o populaci. ¨ Kauzální validita ¨Jde o určení toho, zda variance, nalezená v datech, má kauzální charakter. ¨ ¨Prakticky to znamená určit (a být si jist), že změna v T způsobuje Y. ¨ ¨Nejde o to, jak velký/silný je vztah (to je statistická validita), ale o identifikaci proměnných, které se na něm podílí (4 kauzální překážky). Konstruktová validita ¨Hodnocení toho, jak validní je pozorování/data pro teorii, k níž je vztaženo. ¨ ¨Širší než kauzální validita, nejde jen o to, zda mezi T a Y je kauzální vztah, ale o to, zda tento vztah jde dobře (validně) uplatnit i na T a Y v již existující teorii (z níž jsme vyšli). ÚKOL ¨ ¨ ¨Zhodnoťte, jak jsou na tom s interní validitou prezentace průzkumů veřejného mínění v českých médiích Externí validita ¨Úzce souvisí s koncepty „robustnosti“ výsledku a „vědecké replikace“. ¨Zajímá se o to, jestli výsledek, který jsme získali na nějaké populaci, je snadno přenositelný i na populaci jinou („robustnost výsledku“). ¨Vědecká replikace odkazuje k situaci, kdy (např. v teoretickém vakuu) buďto opakujeme náš výzkum na jiné populaci, abychom ověřili naše původní zjištění nebo rozšíříme teorii o další předpoklady na stejné populaci. ¨ ¨ ¨ ¨Rozhodujeme se o designu výzkumu (způsobu, jak získáme data). Jak získávat data o velkém množství případů? ¨ Experiment ¨2 klíčové charakteristiky: ¨ ¨ výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou ¨výzkumník si náhodně vybírá a kontroluje, koho vystaví jakému podnětu nezávislé proměnné. ¨Výhody: možnost odfiltrovat vliv třetích proměnných ¨Nevýhody: (někdy) obtížná proveditelnost Experiment (Ansolabehere-Iyengar 1995) ¨Hlavní charakteristika: intervence do „DGP“. ¨Příčiny/Stimuly: Informace ¨Efekty: Deklarované/skutečné chování ¨Hlavní výhoda: kontrola je síla (volba podnětu/ů, vystavení osob podnětu, laboratorní c polní experimenty). ¨ ¨ Velikost efektu1 Velikost efektu2 ¨ ¨ ¨ Skupina1 Skupina2 ¨ ¨¨ ¨ ¨ ¨ Podnět 1 Podnět 2 http://media.sbs.com.au/films/upload_media/site_28_rand_403431947_wag_the_dog_maxed_627.jpg