MARKETING: STRUČNÝ ÚVOD eibl@fss.muni.cz ŘEKNUVÁM PŘÍBĚH O... MARKETING? Činnost organizace a soubor procesů pro vytváření, komunikaci a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, že z něj mají prospěch organizace i její klíčové veřejnosti. eibl@fss.muni.cz ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. FUNKCE - definice trhu - kvantifikace potřeby - určení hodnoty nabídky - komunikace (vnitřní/vnější) - doručení produktu - monitoring uspokojení eibl@fss.muni.cz TRH DLOUHODOBÉ OPTIMÁLNÍ EFEKTY SPLNĚNÍ EKONOM. CÍLŮ POZNÁVAT PŘIZPŮSOBOVAT SE USPOKOJOVAT PODNĚCOVAT OVLIVŇOVAT SPLNĚNÍ SOCIÁLNÍCH CÍLŮ ZDROJE FIRMY A JEJICH ROZVOJ CÍL SPOKOJENÝ ZÁKAZNÍK, KTERÝ SE BUDEVRACET. eibl@fss.muni.cz CO OVLIVŇUJE SPOKOJENOST? PRODUKT PRODEJNÍ AKTIVITY POPRODEJNÍ AKTIVITY KULTURA ORGANIZACE eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ VÝZKUM eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM interní informace - o prodeji produktů, - o objednávkách a platbách - nabídce dodavatelů... eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM informace o konkurenci, její nabídce, jejích dodavatelích a odběratelích, o jejich zákaznících, situaci na trhu... eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM zvláštní, jinak nedostupné informace - nákladné primární vs. sekundární eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM SLOUŽÍ SBĚRU,TŘÍDĚNÍ,ANALÝZE, VYHODNOCOVÁNÍ A PREZENTACI DAT POTŘEBNÝCH PRO PŘESNÉ,VČASNÉ A KVALIFIKOVANÉ MARKETINGOVÉ ROZHODOVÁNÍ VNITŘNÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM VNĚJŠÍ MARKETINGOVÝ SYSTÉM MARKETINGOVÝ VÝZKUM INFORMACE - DOSTUPNÉ - RELEVANTNÍ -VČASNÉ A PŘESNÉ - DOSTATEK -VÝHODY PŘEVYŠUJÍ NÁKLADY NA POŘÍZENÍ eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ PLÁN “CESTOVNÍ MAPA” DALŠÍCH KROKŮ - ŘÍKÁ, KDE SE PRÁVĚ NACHÁZÍME - S OHLEDEM NA CÍL NABÍZÍ RŮZNÉ CESTY SITUAČNÍ ANALÝZA - 5C - SPOLEČNOST (company) - SPOLUPRACOVNÍCI (collaborators) - ZÁKAZNÍCI (customers) - KONKURENCE (competitors) - PROSTŘEDÍ (climate/context) eibl@fss.muni.cz MARKETINGOVÝ PLÁN “CESTOVNÍ MAPA” DALŠÍCH KROKŮ - ŘÍKÁ, KDE SE PRÁVĚ NACHÁZÍME - S OHLEDEM NA CÍL NABÍZÍ RŮZNÉ CESTY CÍLE BY MĚLY PLNITTATO KRITÉRIA - JEDNOZNAČNĚ FORMULOVÁNY SVYMEZENÍM ČASOVÉHO RÁMCE - RŮZNÉ CÍLE MUSÍ BÝT SLADĚNY - CÍLE JEVYTYČIT HIEARCHICKY; NIŽŠÍ CÍLEVĚTŠINOU ODVOZENY OD VYŠŠÍCH - CÍLE MUSÍ BÝT RÁLNÉ A DOSAŽITELNÉ, ZÁROVEŇVŠAK MOBILIZAČNÍ - KONEČNÁ PODOBA CÍLŮVE FORMĚ KONKRÉTNÍCH ÚKOLŮ A TERMÍNŮ, VČETNĚ JMEN ODPOVĚDNÝCH PRACOVNÍKŮ eibl@fss.muni.cz STRATEGIE JAKÝM ZPŮSOBEM CHCEME DOSÁHNOUT CÍLE? TAKTIKA KONKRÉTNÍ KROKY, JAK CÍLE DOSÁHNOUT eibl@fss.muni.cz SWOT ANALÝZA S (SILNÉ STRÁNKY) VÝHODY PRO FIRMU I ZÁKAZNÍKY O (MOŽNOSTI) CO MŮŽE LÉPE USPOKOJIT ZÁKAZNÍKY W (SLABÉ STRÁNKY) NEDĚLÁME DOBŘE/ OSTATNÍ LEPŠÍ T (HROZBY) CO MŮŽE ZPŮSOBIT NESPOKOJENOST eibl@fss.muni.cz KDE JSME KAM SE CHCEME DOSTAT CO PROTO MUSÍME UDĚLAT ANALÝZA ZÁKAZNÍKA PLÁNOVÁNÍ PRODUKTU STANOVENÍ CENY PLÁNOVÁNÍ DISTRIBUCE PLÁNOVÁNÍ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE eibl@fss.muni.cz SEGMENT MUSÍ BÝT: MĚŘITELNÝ DOSTUPNÝ TRVALÝ VÝZNAMNÝ/PODSTATNÝ AKCESCHOPNÝ SEGMENTAČNÍ KRITÉRIA: GEOGRAFICKÁ DEMOGRAFICKÁ PSYCHOGRAFICKÁ* BEHAVIORÁLNÍ... (*sociologická) ...slouží ke zjišťování a hodnotnému uspokojování lidských potřeb prostřednictvím směny. EKONOMICKÝVS. POLITICKÝ MARKETING - ČAS NÁKUPU/VOLBY - CENA - NÁSLEDKY KOLEKTIVNÍVOLBY - VÍTĚZ BEREVŠE - “NEDĚLITELNOST” PRODUKTU - PŘÍSTUP NA TRH - PREFERENCE PODMÍNKY SMĚNY (HENNEBERG 2002: 104) - SMĚNY SE ÚČASTNÍ ALESPOŇ DVA AKTÉŘI - KAŽDÝ Z NICH DISPONUJE NĚČÍM CENNÝM - SMĚNA MUSÍ BÝT DOBROVOLNÁ - AKTÉŘI MEZI SEBOU UDRŽUJÍ KONTAKT