POLITICKÁ KOMUNIKACE II https://media.licdn.com/mpr/mpr/shrinknp_400_400/p/8/005/08c/360/02ba212.jpg POL256 Základy politického marketingu Alena Macková (amackova@fss.muni.cz) • • • •Co vás napadne, •když se řekne mediální účinek nebo efekt médií? • MEDIA POWER VARIABILITA •Načasování – okamžitý vs. dlouhodobý efekt •Trvání – dočasný vs. trvalý •Valence – negativní vs. pozitivní •Změna – rozdíl vs. bez rozdílu •Záměr – záměrný vs. nezáměrný •Úroveň – mikro vs. makro •Přímost – přímý vs. nepřímý •Projev – pozorovatelný vs. latentní EFEKT MÉDIÍ/MEDIÁLNÍ ÚČINEK •Zamýšlené či nezamýšlení důsledky činnosti masových médií •Efekty na úrovni jednotlivců: •Kognitivní efekty •Víra/přesvědčení •Postoje •Emoce •Fyziologické efekty •Chování • http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/zi1zolot14bvn7ezemn4.jpg EFEKT MÉDIÍ/MEDIÁLNÍ ÚČINEK •Získání/nabytí •Spuštění/aktivování •Změna •Posilování 1. FÁZE •od přelomu 19. stol. do 30. let 20. stol. •Média mají přímý efekt •Propaganda •Walter Lippmann •Harold Lasswell •Carl Hovland • •"Propaganda in the broadest sense is the technique of influencing human action by the manipulation of representations. These representations may take spoken, written, pictorial or musical form." (Lasswell 1972) • https://cdn3.vox-cdn.com/thumbor/7COfGmrP29g1VzYojUgdZvL5zSQ=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset /file/687952/pro_demoman_propaganda_poster_by_tanktaur-d2fi5ku.0.jpg 2. FÁZE •Od 30. do 60. let •Zpochybnění teorie mocných médií •Paul F. Lazarsfeld àMinimální efekt (nulový efekt) •Jak se lidé rozhodují u voleb? •Co je hlavně ovlivňuje? •Jaké socdem charakteristiky ovlivňují jejich rozhodnutí? • •„masová komunikace obyčejně neslouží jako nezbytná ani dostatečná příčina účinků na publikum, ale funguje v tomto procesu spíše jako soubor zprostředkujících činitelů.“ (Klapper 1960) 3. FÁZE •Návrat ke konceptu mocných médií •Znovunastartování výzkumu •Rozmach politické komunikace •TV • https://timedotcom.files.wordpress.com/2012/09/01_00884497.jpg?quality=75&strip=color&w=707 4. FÁZE •Nepřímý efekt •Konstruktivismus, interpretace •Metodologický posun •Vzájemné působení mezi médii a publiky • VĚDOMOSTNÍ/DIGITÁLNÍ PROPAST •Knowledge gap à digital divide (Norris 2002) •Distribuce znalostí •Růst vědomostí vyšší u populace s vyšším postavením •Prohlubování rozdílu mezi informačně bohatými a chudými •Tisk, televize, nová média TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ •Bandura (1986) •Zprostředkované učení •Mediální socializace FORMOVÁNÍ VĚDOMÍ •Herman, Chomsky 1988 •Média podporují dominantní hodnoty •Zpravodajství filtrováno •Média jako konzervativní síla – status quo • KULTIVAČNÍ TEORIE •TV jako „kulturní nástroj zavedeného industriálního řádu, sloužící primárně k upevnění, stabilizaci a posílení, nikoliv ke změně, ohrožení, nebo oslabení konvenčních přesvědčení a chování“ (Gross 1977). •Gerbner 1973 •Kumulativní charakter •Kultivace jako interaktivní proces NASTOLOVÁNÍ TÉMAT •„neustále soupeření mezi protagonisty jednotlivých záležitostí o pozornost mediálních profesionálů, veřejnosti a politických elit.“ (Dearing, Rogers 1996) •Maxwell McCombs a Donald Shaw •Schopnost vytvářet témata •Přenos význačnosti (salience transfer) • •MEDIÁLNÍ AGENDA à VEŘEJNÁ AGENDA à POLITICKÁ AGENDA •Bandwagon, spirála mlčení, gatekeeping, priming • ZÁVĚREM •Jak je to s efekty? •Zpravodajství • • •Kampaň •Nejčastěji studovanou formou polkom •Snaha o nastolování témat, zvýšení viditelnosti, detailní plánování •Jako rituálová záležitost •Nutnost •Otázka efektů •