POLITICKÁ KOMUNIKACE I POL256 Základy politického marketingu Alena Macková (amackova@fss.muni.cz) KOMUNIKACE A MÉDIA •Komunikace jako přenos sdělení •Užívání technologií při komunikaci - komunikační média • - mediovaná komunikace •Role při formování moderní společnosti – překonávání časoprostorových bariér • •Primární – jazyk a nonverbální komunikace •Sekundární – interpersonální komunikace (např. telefon) •Terciární – masová média •Kvartérní – nová média (Volek – Jirák – Köpplová 2006) • • • POLITICKÁ KOMUNIKACE •Jako obor nebo jako objekt zájmu tohoto oboru •Dříve „polkom“ zahrnovala převážně vládní komunikaci – rozšiřování • •McNair (2003): 1.Všechny formy komunikace realizované politiky a dalšími politickými aktéry pro dosažení určitých cílů 2.Komunikace adresovaná těmto politickým aktérům od těch nepolitických 3.Komunikace o těchto aktérech a jejich aktivitách • Ale kdo je politický aktér? •„Političtí aktéři dělají závazná rozhodnutí o společenských normách, pravidlech, hodnotách či distribuci společných statků, nebo se snaží tento rozhodovací proces ovlivnit.“ (Schulz 2006) • • AKTÉŘI (McNair 2003, Lilleker 2006) VÝVOJ POLITICKÉ KOMUNIKACE •3 věky politické komunikace podle J. G. Blumlera a D. Kavanagha (1999) •Blumler v roce 2013 hovoří o 4. věku politické komunikace PRVNÍ VĚK POLKOM •1945-1960 •„Zlatý věk“ •„Politický paralelismus“ – stranický tisk •Média a novináři - „lapdog journalism“(Barnett 2002) •Propaganda •Norris – fáze předmoderních kampaní • C:\Users\Ala\Dropbox\DOKTORSKÉ\Výuka\ZUR 392 Nová média a politika\4. Transformace politické komunikace\Propaganda 5.jpg C:\Users\Ala\Dropbox\DOKTORSKÉ\Výuka\ZUR 392 Nová média a politika\4. Transformace politické komunikace\propaganda 2.jpg DRUHÝ VĚK POLKOM •poč. 60. let – konec 80. let •Mění se podoba stran a elektorátu •Doba rozmachu televizního vysílání •Profesionalizace politické komunikace •Média a novináři -60. léta – watchdog: „éra rovného angažmá“ -80. léta: „éra znechucení“ (Barnett 2002) -„éra opovržení“ (Barnett 2002) - - • C:\Users\Ala\Dropbox\DOKTORSKÉ\Výuka\ZUR 392 Nová média a politika\3. Nová média a politika\nixon-tv-debate-with-kennedy.jpg •"Novináře dělím do dvou skupin. Tou první skupinou jsou normalizační komunistická práčata. Tento typ pokládám za novinářské prostitutky a hluboce jimi pohrdám. A pak je druhý typ novinářů. A to nejsou jen hlupáci, to jsou sebevědomí hlupáci, kteří píší o všem a nerozumějí ničemu. A tito hlupáci spolu s novinářskými kurvičkami vytvářejí mediální prostředí v této zemi." • •"...já jsem na lži od novinářů zvyklý." • •„Zjistil jsem, že největší počet pitomců na čtvereční metr je mezi novináři.“ • • TŘETÍ VĚK POLKOM •Od poč. 90. let •Postupující mediace a mediatizace (logika politická vs. logika mediální) •Profesionalizace (Gibson, Römmel 2001) -Politici jako profesionálové – personalizace politiky (interní a mediální) -Profesionálové z jiných oborů (celebritizace) -Najímání profesionálů (PR-izace, spin, rozmach politického marketingu) - •„Role médií…se stále více posouvá z pozice komunikačních kanálů k roli hlavních hráčů v kampani tím, že média vybírají osoby a témata, jimiž se zabývají, a tím, že utváří obrazy politických lídrů.“ • (Butler, Ranney 1992; cit. Mancini, Swanson 1996: 11) - OBSAHY A MÉDIA VE TŘETÍM VĚKU •Skandalizace, bulvarizace •Soundbite •Politainment, infotainment •„Talk-show democracy, public-relations democracy •(jako opuštění ideálu veřejné sféry) •Depolitizace • •Swanson (1992): „Things are going from bad to worse…Constructed news spectacles, sound-bite news, personalized issues, negative campaigning, and other affictions of contemporary political communication are the product of self-serving, self-absorbed political-media complex.“ • http://www.usnews.com/cmsmedia/6b/db/8261f6174c9192c7bc3687506c0d/167628123.jpg http://depts.washington.edu/depress/images/fdr_1932_seattle_420.jpg http://www.lifemagazineconnection.com/images/6-27-38.jpg http://www.tydeniky.cz/userdata/articles/3410/zeman-klenoty-youtube.com.jpg http://img.blesk.cz/img/1/normal620/1778080_vaclav-klaus-milos-zeman-nedelni-partie-prezident-expre zident.jpg ČTVRTÝ VĚK POLKOM? •Umocnění trendů 3. věku •Informační přesycenost •Odcizení občanů, negativita a cynismus • •Nová média jako alternativa/lék? •"(Edmund) Burke said there were Three Estates in Parliament; but, in the Reporters' Gallery yonder, there sat a Fourth Estate more important far than they all.„ •Nová média jako 5. stav • •„… if there is a fourth age of political communication, its crux must be the ever-expanding diffusion and utilization of Internet facilities – including their continual innovative evolution – throughout society, among all institutions with political goals and with politically relevant concerns and among many individual citizens. All this has evidently produced a vibrant communicative sphere, which though not coordinated or coherent overall, includes many new opportunities for expression and exchange – and also for learning what others are saying elsewhere.“ (Blumler 2013) •http://www.fgpk.de/en/2013/gastbeitrag-von-jay-g-blumler-the-fourth-age-of-political-communication -2/ • • • ROLE MÉDIÍ (V POLITICKÉ KOMUNIKACI) •Jaké jsou role/funkce médií? (regulace) •Normativní modely •Veřejná sféra, třetí stav (watchdog) •Stranický tisk •Nezpochybnitelná moc masových médií (televize) • •Svoboda, rovnost, rozmanitost, pravda a kvalita informací a společenský řád a solidarita •Svoboda médií – přístup, vměšování, nezávislost… •Rovnost – přístup, rozmanitost, objektivita •Rozmanitost • • ZPRAVODAJSKÁ MÉDIA V ČR • OBJEKTIVITA A INFORMACE •Odstup a neutralita, přesnost, absence motivů, absence stranění, relevance a úplnost, bez kontaminace subjektivitou… • •Objektivita – faktičnost (pravda, relevance), nestrannost (vyváženost, neutralita) • •Masová média by měla poskytovat vyčerpávající zásobu relevantních zpráv a podkladových informací o událostech ve společnosti a okolním světě •Informace by měly být objektivní ve smyslu přesnosti, poctivosti, úplnosti, pravdivosti ve vztahu ke skutečnosti, spolehlivosti a oddělování faktů od názorů. •Informace by měly být vyvážené a nestranné – měly by zprostředkovávat alternativní názory bez senzacechtivosti a předpojatosti • • • • • • •Odpovědnost médií (vůči vlastníkům, inzerentům, publiku…) •Vlastnictví médií (koncentrace vlastnictví) •Ne/angažovanost novináře – neutrální vs. účastnická role (novinář jako poskytovatel informací nebo jako hlídací pes?) • •https://www.youtube.com/watch?v=ZUQJKMngrYo • BIAS •Bezděčné vs. cílené (propagandistické, stranící) •Obsahové analýzy, framing, diskurzy • • •přílišné prezentování některých elit •pozornost vůči politickým elitám rozložena nerovnoměrně •více pozornost mužům •zahraniční zpravodajství se zaměřuje na bohatší státy •menšiny jsou podreprezentovány (nebo stigmatizovány) •zpravodajství upřenostňuje násilné činy •zprávy o zdraví se soustředí na nejobávanější nemoci (prevence vůbec) •přehlížení chudých skupin obyvatel… • • • • • • • SHRNUTÍ •Sílící role médií v politické komunikaci – konstruují/zrcadlí realitu •Postupující mediace a mediatizace s rozmachem masových médií •Postupující profesionalizace polkom •Diskutována mediální neutralita a vyváženost •Problematizace vztahu mezi politiky a médii •Vstup nových médií •Veřejná sféra, třetí stav…? • •Kultivační teorie, nastolování agendy a další efekty… PŘÍŠTĚ