Abstrakt - zhodnocení Nejčastější chyby: ● příliš velký rozsah ● absence stručnosti ● strukturování textu ● gramatické a stylistické chyby ● nekorektní používání termínů ● podrobný popis závěrů Co bylo správně? ● délka abstraktu - max 250 slov, lépe cca 150 ● stručnost ● výběr skutečně důležitých bodů ● formální úprava + klíčová slova “Výše uvedené výsledky jsou také zpracovány v tabulkách a grafech a je o nich podrobně referováno v závěru práce.” “Pri pozorovaní budú tieto aspekty kandidátov dané do príslušného vzorca ktorý nám následne v tabuľkách zobrazí čitateľnejšie a aplikovateľnejšie údaje pre ďalší výskum.” “V závěru tedy autor dojde, na základě jeho analýzy, k jasným výsledkům toho, jaké indikátory nejvíce ovlivňují preferenční hlasy ve volbách. Výsledky této analýzy slouží jednak pro politiky, kteří se díky tomu můžou více soustředit na jednotlivé aspekty, které jsou důležité pro voliče, ale také pro voliče samotné, kteří si díky tomu mohou uvědomit svou zaujatost a zaměřovat se tak, naopak, i na jiné aspekty.” “Práce zkoumá vliv různých faktorů na udělování preferenčních hlasů voličů kandidátem při volbách do poslanecké sněmovny v roce 2013.” Mgr. Andrea Smolková POL284 - seminář č. 2 19. 10. 2015 Odborný text Strategie čtení a psaní Opakování ● Kdy začínáme s hledáním zdrojů a čtením? ● Proč používáme různé množství zdrojů? ● Jak na to jít nejlépe? Efektivní čtecí strategie Čteme: ● účelně ● interaktivně ● selektivně ● kriticky 1) Účelné čtení → vím, co a proč čtu - ne proto, že “musím” - mám otázku/problém, který chci řešit a hledám k tomu informace/odpovědi Musím vědět: - co chci z textu získat - jak konkrétně mi text pomůže při řešení problému 2) Selektivní čtení → čtu jen relevantní texty - spořím čas a vynechávám texty, které jsou zbytečné (logicky) - relevantní text čtu různě rychle dle užitečnosti jednotlivých pasáží Zamýšlím se nad tím, zda: - musím nutně přečíst celý text - jsou pasáže, které mají pro mě vyšší hodnotu - kde konkrétně v textu najdu to, co potřebuji - jsou části, které mohu vynechat → pracuji s obsahem, názvy kapitol, úvodem, závěrem! 3) Interaktivní čtení → zjišťuju, co mě zajímá - aktivní proces - zapojujeme vlastní znalosti, konstruujeme význam textu - “out of the box thinking” Uvažuju nad tím: - co už vím o tématu - co se chci dál dozvědět - co vím o podobných textech - např. jak jsou v nich prezentovány informace → při čtení aktivně pokládám otázky a hledám odpovědi! 4) Kritické čtení → vlastní hodnocení autorových argumentů a závěrů Na co se soustředit: - identifikace argumentační linie → hodnotím sílu argumentů - názor vs. argument - korektní skepticismus, ale s mírou Co může pomoci: Je v textu rozdíl mezi názorem a faktem? Prezentuje text jeden úhel pohledu nebo víc? Je argumentace konzistentní? Jaké k ní používá důkazy? Jak jsou závěry ospravedlněny a prezentovány? → dohledání alternativních zdrojů! Výsledek efektivního čtení Máme informace o tom: ● Jakým problémem se autor zabýval ● K jakým závěrům dospěl ● O co své závěry opírá → tyto informace jsme schopni zužitkovat a aplikovat při řešení našeho vlastního výzkumného problému! Třífázové čtení - ideální postup 1) Přečteme celý text, identifikujeme jeho strukturu a (pro nás) klíčové pasáže. Nesrozumitelné přeskakujeme. 2) Hledáme hlavní myšlenku, kontext. Začínáme s poznámkami, podrobněji se zaměříme na klíčové pasáže a můžeme se vrátit k těm nesrozumitelným. 3) Logika a hodnověrnost argumentů. Zamýšlíme se nad textem jako celkem a pokusíme si celý obsah shrnout. Zaměřujeme se na zdroje, ze kterých text čerpá a hledáme alternativní. Metody práce s textem ● hledání relevantních zdrojů ● metoda efektivního čtení ● zápis přečteného ● vytváření databází Příklad: “Je SZ postmaterialistickou stranou západoevropského typu?” Podotázky: 1) Co je to postmaterialismus (ZE typu)? Jaké jsou jeho rysy? 2) Naplňuje SZ některé z těchto rysů? Jaké a proč? Hledání relevantních zdrojů - Jak určím relevantní zdroj? - Kde ho budu hledat? - Jaká použiju klíčová slova při vyhledávání? Aplikace metody efektivního čtení ● Obsah, struktura textu ● Úvod textu + závěr ● Názvy kapitol ● Použité zdroje Užitečné metody čtení SKIMMING TEXTU: - rychlý přehled, o čem text je - čtení prvních nebo posledních vět v každém odstavci SCANNING TEXTU: - hledáme pouze konkrétní informace - podobně jako např. v učebnici či telefonním seznamu Jak poznám argument? - minimálně dvě tvrzení, mezi kterými se objevuje argumentační vztah - tvrzení A podporuje tvrzení B, případně B je důsledkem A, apod. - argument může mít libovolné množství premis; souhrn premis implikuje závěr → argument bez premisy je nepodpořené tvrzení či domněnka! Př. “I argue that…”, “I claim that…”, apod. Zásadní věc - poznámky/zápisky K čemu jsou dobré? - neztratíme znalost textu - nemusíme ho číst víckrát - pomáhají k pochopení textu - pomáhají k vytváření nápadů, jak postavit svůj vlastní text Kreativní zápisky ● podtrhávání/ zvýrazňování klíčových vět + vlastní komentář ● parafráze - vlastními slovy ● systém zkratek ● výpisky z různých textů v jednom dokumentu - podporuje hledání vývoje v argumentaci ● mentální mapy ● sticky notes ● jakýkoli vlastní osvědčený způsob... Metoda INSERT - systém značek používaných přímo v textu: ✓ = věděl/a jsem a potvrdilo se mi to + = nová a užitečná informace - = nevěděl/a jsem resp. je v rozporu s mými znalostmi ? = chci se o tom dozvědět víc → pomáhá rychlé orientaci v textu Vytváření databází ● Dropbox ● Google Drive ● Evernote ● Poznámkový blok a tužka ● ... Struktura odborného textu 1) Úvod 2) Teorie 3) Data a metody 4) Empiricko-analytická část 5) Závěr 6) Seznam zdrojů 7) Přílohy Příp. seznamy zkratek, apod. Abstrakt, klíčová slova Zásady strukturace textu ● přehlednost ● logická návaznost - každá kapitola má své místo ● každá kapitola má svou funkci Jak vybrat téma? - vlastní zájem X zájem okolí - hledám “bílá místa” v dosavadním výzkumu - formulace důležité otázky a hledání odpovědí Příklady “Politický systém Francie” “Postavení prezidenta ve francouzském politickém systému” “Komunální volby 2014 v obci XZ” “Komunální volby v obci XY: vliv policy předchozího volebního období na výsledek voleb 2014” “Volby do PS 2013: volební kampaň ANO” Volební kampaň ANO ve volbách 2013: profesionalizace českých kampaní pokračuje” “Občanská válka v Súdánu 1983 - 2005” “Občanská válka v Súdánu jako konflikt o suroviny” Výzkumná otázka Cíl práce = zodpovězení výzkumné otázky Typy výzkumných cílů ● rozvoj teoretické nebo metodologické oblasti ● získání nových informací ● rozvoj výzkumných metod a technik ● zisk znalosti/porozumění problému ● návod pro praxi Typy výzkumných otázek ● “Co/jaké” otázky (vyžadují deskriptivní odpověď) → Př.: Jaké je volební chování…?, Co ovlivňuje voliče při rozhodování…?, apod. ● “Proč” otázky (explanace) → Př. Proč strana XY v posledních volbách neuspěla…?, apod. ● “Jak” otázky (zkoumání možností změny stávajícího stavu a hodnocení těchto změn) → Př. Jak nastavit změnu volebního systému…?., Jak ovlivnit rozhodování....? Strategie výběru tématu a názvu SP 1) vlastní okruh zájmů 2) výběr tématu 3) hledání zdrojů → efektivní čtení 4) formulace hlavní výzkumné otázky a cíle prác (příp. hypotéz) 5) volba názvu SP 6) sestavení struktury SP 7) hledání doplňujících zdrojů Seminární úkol č. 3: Výběr tématu a názvu seminární práce (viz okruhy v sylabu - sem. sk. č. 1), formulace cílů a výběr alespoň pěti relevantních zdrojů → písemně do odevzdávárny (deadline čt. 29. 10.) → ústní prezentace na semináři č. 3 (po 2. 11.)