Marketingový výzkum POL505 - 1. 12. 2015 - Otto Eibl (eibl@fss.muni.cz) Cíl. Jako z Alenky. Životní cyklus produktu a charakter výzkumu Čas Tržby před narozením mládí dospělost stáří určení potřeb odstartování produktu vylepšení výkonu vymýšlení dalšího kroku ÚČEL PRŮZKUMU TYPY STUDIA testování konceptu marketingové plánování, ceny, testování, reklamy, balení spokojenost zákazníka, hodnota značky získání nových trhů (export) Marketingový informační systém. určen ke sběru, třídění, analýze, vyhodnocování a prezentaci dat potřebných pro přesné, včasné a kvalifikované marketingové rozhodování. Marketingový informační systém. určen ke sběru, třídění, analýze, vyhodnocování a prezentaci dat potřebných pro přesné, včasné a kvalifikované marketingové rozhodování. Vnitřní. interní informace - o prodeji produktů, - o objednávkách a platbách - nabídce dodavatelů... Marketingový informační systém. určen ke sběru, třídění, analýze, vyhodnocování a prezentaci dat potřebných pro přesné, včasné a kvalifikované marketingové rozhodování. Vnější. informace o konkurenci, její nabídce, jejích dodavatelích a odběratelích, o jejich zákaznících, situaci na trhu... Marketingový informační systém. určen ke sběru, třídění, analýze, vyhodnocování a prezentaci dat potřebných pro přesné, včasné a kvalifikované marketingové rozhodování. Marketingový výzkum. zvláštní, jinak nedostupné informace - nákladné primární vs. sekundární Charakter informací - dostupné - relevantní - včasné a přesné - dostatečné (množství) - výhody převyšují náklady na pořízení kde jsme kam chceme kde jsme kam chceme Co pro to musíme udělat? - analýza zákazníka - plánování produktu - plánování distribuce - stanovení ceny - plánování marketingové komunikace Vybrané metody kvalitativního výzkumu Pozorování - dlouhá tradice - osobní sběr - odpověď z první ruky - všude tam, kde nefunguje dotazování a jiné metody Vybrané metody kvalitativního výzkumu Diskusní skupiny - velmi oblíbená a používaná technika v Evropě i USA - lidé se v malých skupinkách otevírají - efekt náhlé inspirace - výzkumník = moderátor (je to i bez něj) - akce/reakce Vybrané metody kvalitativního výzkumu Hloubková interview - (většinou) delší nestrukturovaný osobně vedený rozhovor - užití ve snaze eliminovat vliv názorů tazatele ve focus groups a při citlivých tématech - možnost mluvit po celou dobu trvání rozhovoru - základem je umění naslouchat (zájem budí odvahu říct víc) Vybrané metody kvalitativního výzkumu Projektivní techniky dotazování - nepřímé dotazování - slovní asociace/větné doplňování/dokončování příběhu - analogie/symbolická analogie - fantazie - budoucí vývoj - kreslení - obrazová asociace/interpretace - … Vybrané metody kvantitativního výzkumu Dotazování - standardizace - osobní / telefonické /samovyplňovací - (kvótní) vzorky - průběžné /ad hoc (záleží na cílech) Většinou jde o informace „z doslechu“ - lidé raději mluví o tom, co by dělali, ne o tom, co dělají - (přímé pozorování např. audity maloobchodního prodeje, nebo výzkum tv publika pomocí peoplemetrů) Jak na dotazník Typy dotazníků - Strukturovaný - Polostrukturovaný (kvali) - Nestrukturovaný (kvali) Jak na dotazník Typy otázek - týkající se chování - týkající se subjektivních pocitů - týkající se roztřídění Jak na dotazník Typy otázek - týkající se chování - týkající se subjektivních pocitů - týkající se roztřídění Typy stupnic - numerické - slovní Pravidla návrhu dotazníků - nutné zohlednit cíle výzkumu (co chceme dosáhnout, jakými metodami) - způsob provedení interview (odrazí se ve formulaci otázek) - myslet na respondenta! (otázky plynou jedna za druhou, měly by být řazeny logicky) - typy otázek (otevřené/uzavřené/stupnice + kombinace) - přemýšlet o možných odpovědích - způsob zpracování dat (datová matice, kódování) - informace a úvod, vzhled, instrukce pro tazatele Na co si dát pozor - nezaujaté otázky - otázky lehké, jak jen to jde (pryč s dvojsmysly, dvě otázky v jedné působí zmatek) - otázky co nejpřesnější - vyvarovat se zkratek a slangu - vyvarovat se odborných termínů, cizích slov - vyvarovat se dvojsmyslných slov (obvykle, často - málo konkrétní) - nepoužívat negativní otázky - nepoužívat hypotetické otázky (odpovědi nedůvěryhodné) - ujistit se, že při výčtu odpovědí nedochází k překryvům (kategorie dobře segmentovat) - povolit „jiné“