VÝZKUM POLITICKÝCH KAMPANÍ http://acsm-vu.nl/wp-content/uploads/2013/06/Schermafbeelding-2013-06-09-om-12.47.41.png POL505 Teorie a koncepty politického marketingu Alena Macková (amackova@fss.muni.cz) • •VÝZKUM KAMPANÍ •VS. •VÝZKUM V KAMPANÍCH • CO MŮŽEME ZKOUMAT? •(1) politické obsahy médií •(2) aktéry a jednání zapojené do produkce obsahů •(3) efekt politické komunikace •(4) dopad politického systému na mediální… •(5) … a naopak dopad médií na politický systém • •Kampaň jako prototyp situace politické komunikace • •Lazarsfeld a kol. - The People`s Choice: How The Voter Makes Up His Mind in a Presidential Election (1944) • • •‘The study on election campaigns, as opposed to elections, is a major gap in the literature’ •(Harrop and Miller 1987: 240) • Image result for kampaň čssd 2010 Image result for kampaň čssd 2010 Image result for kampaň čssd 2010 Image result for kampaň čssd 2010 ROLE KAMPANÍ •Farrell and Schmitt-Beck: Do Political Campaigns Matter? (2002). • • POHLED 1 – Kampaň rozhoduje volby • POHLED 2 – Kampaně nemají význam • •ALE… • Německo 5% (1965) – 18% (2002) • Velká Británie 12% (1964) – 26% (1997) • USA 28% (1948) – 44% (2000) • • POHLED 3 – Na kampaních záleží, ale… • POHLED 4 – Nový pohled – „podmíněný efekt kampaně“ • • •„Ultimately, campaigns can affect who wins the election. Thus, the strategic decisions of candidates are not merely empty exercises in collective war-room intellect. Both the inputs and outputs of campaign processes can be consequential." •(Brady & Johnston 2006: 18) • •"What we ultimately want to know, after all, is whether the campaign has real effects on electoral preferences and whether these effects matter on Election Day." •(Wlezien & Erikson 2002: 972-3) • CO A JAK ZKOUMAT? •Jak měřit úsilí? Jak je propojit s individuálním voličským chováním? •Efekty: přímé/nepřímé, zamýšlené/nezamýšlené, dočasné/trvalé, pozorovatelné/latentní, negativní/pozitivní… • •CO MŮŽEME POZOROVAT? • VÝZKUMNÉ DESIGNY • • • https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/bb/60/e3/bb60e3e16c05d38982fb417ffeef8424.jpg KVANTITATIVNÍ VÝZKUM •Experimentální vs. neexperimentální data • •Kauzální vztah •Příčina à následek •Kampaň à efekt na voliče •Debata à preference • D:\217374\Dropbox\Výuka\nicolas cage.png EXPERIMENT •Laboratorní experiment vs. terénní experiment •Závislá vs. nezávislá proměnná •Klasický experiment •Mnoho typů •Cílem ustavení kauzálního vztahu • •Př. Lab. experimentu - Efekt formátu politické reklamy a distribučního kanálu (Kaid 2003) •George W. Bush a Al Gore v roce 2000 •Efektivita různých formátů – informování •Nástrojem dotazník •Nezávislé proměnné = formát a kanál reklamy • > > 1. měření (pretest) Manipulace > 2. měření SLABÉ STRÁNKY EXPERIMENTU ₋Umělá situace – nízká validita (př. Hra na diktátora) ₋Nákladnost a náročnost ₋Ne vše se dá zkoumat experimentálně •- Etika - Manipulace s proměnnými u lidí (Stanley Milgram - Výzkum •poslušnosti vůči autoritě - 1961http://www.youtube.com/watch?v=BcvSNg0HZwk) • ₋ ₋ • OBSERVAČNÍ STUDIE •Kvantitativní popis trendů, postojů a názorů populace provedený na jejím vzorku •Sběr dat •Konstrukce vzorku (pravděpodobnostní vs. nepravděpodobnostní) •Časová dimenze (průřezové vs. longitudinální studie) • PRŮŘEZOVÉ STUDIE •V jediném časovém úseku •Cross-section • • • •Př. Efekt politické reklamy – Senátní volby v USA 1996 •Televizní zvyky + reklama à měřítko vystavení reklamě •Dotazníkové šetření à koho lidé volili? (i další preference) •Více reklam pro kandidáta à větší pravděpodobnost volby pro něj •Limity? • LONGITUDINÁLNÍ STUDIE •Opakovaná šetření – časová dimenze • •„Opakované empirické výzkumy založené na dlouhodobém pozorování cílové skupiny za použití konstantní techniky (např. rozhovor, dotazník) a stejné tematiky“ • •Různé designy – panelové nebo postupující průřezové • PANELOVÉ STUDIE •Stejný vzorek à Sledování efektu •Kohortní studie vs. panelová •Úmrtnost panelu a panelový efekt • •Př. Efekt politické reklamy – Prezidentské a senátní volby v USA 2004 •vliv politické reklamy na rozhodnutí voličů •3 vlny à sledování posunů v preferencích • • POSTUPUJÍCÍ PRŮŘEZOVÉ STUDIE •K zachycení dynamiky – den po dni, navyšování vzorku •Př. Prezidentské volby USA 2000 - vliv politické reklamy na rozhodnutí voličů – Bush vs. Gore •Efekt reklamy den po dni – liší se? • ONLINE ŠETŘENÍ •Nová média nejen jako kanály politické komunikace, ale i jako nástroje ke zkoumání •Kvali i kvanti designy •Od virtuální etnografie, obsahových analýz, až po rozsáhlá kvantitativní šetření • •Kdy dělat výzkum online? •Když sledujeme internetovou populaci •Když sledujeme internetovou komunikaci, kampaň… •Jindy… • ONLINE ŠETŘENÍ OBSAHOVÉ ANALÝZY •Dokumenty, vizuály, programy… •Audiovizuální obsahy v TV •Image – vizuální bias •Mediální obsahy - bias •Kvalitativní i kvantitativní • FOCUS GROUPS • • • • •A DALŠÍ…