eibl@fss.muni.cz PŘEDVOLEBNÍ PRŮZKUMY V KAMPANI Znalostí vůle lidí. “Tady nejde o to říkat si, že politická vůle nebo není politická vůle. Přeci politické strany nemůžou být odtržené od lidí. Já závidím  těm politickým stranám, kteří, které kašlou na lidi. Sociální demokracie pod mým vedením to dělat nebude.” K ČEMU PRŮZKUMY SLOUŽÍ A PROČ JSOU TAK OBLÍBENÉ? • zpětná vazba pro politické strany • informační médium pro strany i voliče • prostředek kampaně • součást zpravodajství • “objektivní” • snadno čitelné • seriálový charakter VLIV NAVOLEBNÍVÝSLEDEK? • možná ano, možná ne • vliv se projevuje zejména ve vztahu k psychologickým účinkům volebních systémů a k subjektivní hodnotě hlasu • problém často s prezentací výsledků - nedbalá práce novinářů (data prezentována jako “objektivní” fakta) VLIV NAVOLEBNÍVÝSLEDEK? • mobilizace/demobilizace (roste psychologická hodnota hlasu) • bandwagon/underdog efekt • wasted vote efekt VLIV? Rozhodně důležité Spíše důležité Spíše nedůležité Rozhodně nedůležité Neví Média voliči 42 43 8 3 4 respondent 14 53 29 18 5 Předvolební výzkumy voliči 8 40 31 10 11 respondent 4 22 39 29 6 Předvolební programy politických stran voliči 26 48 17 3 6 respondent 27 36 17 14 6 Aféry představitelů politických stran voliči 32 41 16 4 7 respondent 19 32 24 19 6 Rodina a přátelé voliči 17 41 25 8 9 respondent 14 36 26 18 6 Politické přesvědčení voliči 41 41 8 3 7 respondent 33 35 12 13 7 Dlouhodobý příklon k politické straně voliči 39 42 8 3 8 respondent 28 31 17 15 9 VLIV? Stát Omezení publikace průzkumů před volbami Belgie Žádné Česká republika Zákaz 3 dny před konáním voleb Dánsko Žádné Estonsko Žádné Finsko Žádné Francie Zákaz jeden den před konáním voleb Irsko Zákaz v den voleb Itálie Zákaz 15 dní před konáním voleb Litva Zákaz 30 hodin před konáním voleb‡ Lotyšsko Žádné Lucembursko Žádné Maďarsko Zákaz 8 dní před volbami Malta Zákaz jeden den před konáním voleb Německo Žádn采 Nizozemí Žádné Polsko Zákaz jeden den před konáním voleb Portugalsko Zákaz jeden den před konáním voleb Rakousko Žádné Řecko Zákaz 15 dní před konáním voleb Slovensko Zákaz v den voleb Slovinsko Zákaz 7 dní před konáním voleb Španělsko Zákaz 5 dnů před konáním voleb Švédsko Žádné Velká Británie Zákaz v den voleb ‡ Publikace předvolebních průzkumů jako taková zakázána není, zákaz se vztahuje pouze na oblast užití – předvolební průzkum je zakázáno zveřejňovat jako součást probíhající kampaně politických stran. ‡‡ Výjimku představuje zveřejňování výsledků exit pollu před uzavřením volebních místností. INTERVAL, NE ABSOLUTNÍ HODNOTA! VLIV MÍNĚNÍ DRUHÝCH • je důležité, abyste se cítili dobře (ve společnosti druhých) i za tu cenu, že souhlasíte s očividným nesmyslem? • to, co je ve většinové společnosti norma, stává se normou pro posuzování druhých a jejich chování • s míněním a obsahy se dá poměrně snadno manipulovat VLIV MÍNĚNÍ DRUHÝCH • Aschův experiment - studenti požádáni, aby označili čáru o stejné délce jako je na první kartě • ve skupině většina těch, kteří spolupracovali s výzkumníky - záměrně odpovídali nesprávně • sledována byla frekvence chybných odpovědí u pokusných subjektů • dvě řešení: vzdorovat většině nebo rezignovat na zdravý rozum (SALOMON ASCH) KRITÉRIA SPOLEHLIVOSTI • kdo průzkum provedl? • kdo za něj zaplatil? • jak velký byl vzorek? • jak byl vzorek vybrán? • v jaké oblasti byl průzkum prováděn? • kdy byl průzkum proveden? • jak zněly otázky, které byly respondentům položeny? • v jakém pořadí byly otázky kladeny? • jaké bylo pořadí otázek? • jsou výsledky založené na odpovědi všech respondentů? RŮZNÉTYPY PREFERENCÍ? • stranické preference • voličské preference • volební prognóza • (stranické sympatie) PUSH POLLS: NEETICKÉ “DOTAZOVÁNÍ” • cílem není v žádném případě sběr informací • naopak chce informace šířit • velmi krátké, většinou telefonické “šetření” příbuznost s telemarketingem, spíše však jde o čistou propagandu • pokládané dotazy jsou značně manipulativní • cílem je posílit/vytvořit negativní obraz protivníka • osloveno je enormní množství “respondentů” PUSH POLLS: NEETICKÉ “DOTAZOVÁNÍ” • nejjemější metoda - připomenout voličům nějaké téma (navrácení tématu do /veřejné/ diskuse) • “seřaďte kandidáty podle toho, jak si myslíte, že budou úspěšní v řešení daného problému” • lidé začnou o kandidátech přemýšlet • drsné varianty - uvádění lživých výroků o kandidátech