9.10.2015 1 Psychomotorický vývoj v 1. roce života PSY 227 Praktikum raného vývoje PODZIM 2015 Mgr. Eva Pavlíková Studijní zdroje Nevšímalová, S, Růžička, E., Tichý, J. a kol. (2002): Neurologie. Praha, Galén-Karolinum, ISBN 80-7262-160-2, str. 103 – 107 CÍBOCHOVÁ, R. : Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie pro praxi, 6/ 2004, str. 291-297 KOMÁREK V., ZUMROVÁ A. a kol. (2000): Dětská neurologie - vybrané kapitoly, Galén-Karolinum, Praha. VOJTA, V. (1993): Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Grada Avicenum, Praha, ISBN 80-85424-98-3. LESNÝ, I. (1987): Obecná vývojová neurologie. Avicenum, Praha. VLACH, V. (1979): Vybrané kapitoly kojenecké neurologie. Avicenum, Praha. Průběh neurologického vyšetření: http://library.med.utah.edu/pedineurologicexam/html/home_exam.html 2 Praktické příručky • Kleplová, V., Pilná, D. (2006): Našemu sluníčku - buď fit od narození po školu. Olomouc, nakladatelství ANAG, 208 str., ISBN?? • Zukunf-Huber, B. (2007): Cvičení s miminkem – Baby gymnastika. Praha, Grada, 178 s., ISBN 978-80-247-1713-5 • Koch, J. (1995): Výchova kojence v rodině. Brána, Praha, ISBN 80- 85946-01-7 • Zeissová, G. (1996): Cvičíme s děťátkem. (Masáže, hry, gymnastika a plavání pro kojence v 1. roce života). Praha, Ikar, 110 s., ISBN 80-85830- 74-4 • http://www.red-tulip.cz/primarni_reflexy.html 3 KOJENECKÉ OBDOBÍ motorický vývoj (péče o správný motorický vývoj, význam lezení, vývoj úchopu, cvičení) kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky) výživa (aktuální poznatky a doporučení) problémy ve vývoji kojence (nadměrný pláč, poruchy biorytmicity a spánku) specifická témata: nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě 4 Psychomotorický vývoj • motorika dozrává od míchy k mozkové kůře • sled klíčových fází je zákonitý ale tempo individuální • nápadnosti a varovné signály – vědomosti i pro psychologa, ale odborná kompetence neurologie a rehabilitace • poučený pediatr, psycholog i rodič výhodou – včasná intervence! 5 Psychomotorický vývoj HRUBÁ MOTORIKA • zraje do (asi) 4. let • (lezení, vzpřimování, chůze, běh, skákání) JEMNÁ MOTORIKA • zraje do (asi) 6. let (motorika rukou a úst) 7 9.10.2015 2 8 9 10 11 Míšní reflexy • dočasné – po nějaké době je nelze vybavit, jsou nahrazeny dokonalejší korovou aktivitou • přetrvávání - varovný příznak, neurologický problém ??? • včasná diagnóza a rehabilitace 12 Nejdůležitější vývojové reflexy přehled Moro podtrhnutí podložky rozhození paží objímací fáze 0-4 měs 0-6 tý Hledací r. taktilní podnět v okolí úst otočení hlavy, otevření úst 0-3 měs. Reflexní stoj/chůze drženo v podpaží, chodidla se opírají extense obou dolních končetin 0-4 tý. Reflexní úchop na HKK taktilní stimulus dlaně sevření prstů 0-3 měsíce Reflexní úchop na DKK taktilní stimulus plosky nohy sevření prstců 0-9 měs. Reflex akustiko-faciální tlesknutí u ucha mrknutí od 10. dne Reflex optiko-faciální světelný stimulus mrknutí od 3. měs. 13 9.10.2015 3 Úchopový reflex – HK (ruce) • je výbavný do 5. měsíce, pak nahrazen volním (vědomým) úchopem • Provedení: vložte svůj prst do otevřené ručičky dítěte tak, abyste se dotkli dlaně. Okamžitě vás dítě svými prstíky pevně sevře. 14 Úchopový reflex – DK (nohy) • je výbavný do cca 9. měsíce (do doby, než si dítě začne stoupat) • Provedení: položte svůj prst na rozevřenou nožičku dítěte tak, abyste se dotkli horní části plosky. Dítě se vás bude okamžitě snažit svými prstíky sevřít. 15 Úchopový reflex • http://www.riz.cz/m1rqu 16 Chůzový automatismus je výbavný do 4. – 6. týdne života http://www.youtube.com/watch?v=CkGjOwPXsvo http://www.riz.cz/xeqi7 17 Hledací reflex • je výbavný do cca 3. měsíce • Provedení: položíte-li prst ke koutku úst, bude jej dítě hledat jazykem. • http://www.riz.cz/t4kj2 18 Sací reflex • je výbavný do 3. měsíce • Provedení: při vložení prstu do úst ucítíte, jak se dítě snaží váš prst sát. • U starších dětí je sání vědomou, nikoli reflexní činností 19 9.10.2015 4 Základní neurologické vyšetření • test posturální aktivity (úroveň vzpřimování, dovednosti úchopu – hodnotí se kvalita i kvantita pohybů) • test posturální reaktibility – 7 polohových reakcí – na změnu polohy příslušná pohybová odpověď • test tzv. primitivních (novorozeneckých) reflexů 20 Trakční test 6 měsíců 21 5.- 6. měsíc 22 Signály nesprávného vývoje • preference asymetrické polohy před symetrickou • nápadná preference jedné HK při aktivitách (uchopování) • nesymetrický pohyb očí po 6. měsíci • (podrobněji na konci této prezentace) 23 Odchylky v PM vývoji 24 Časná rehabilitace - dle Vojty reflexní otáčení reflexní plazení 25 9.10.2015 5 Pomůcky v PM vývoji • většinou zbytné až zbytečné • někdy „antivývojové“ • zpravidla drahé 26 Pomůcky v PM vývoji ohrádky – od 4. až 5. měsíců výše spíš „antipomůcka“, stimulace předčasné vertikalizace na úkor plazení a lezení 27 Nevhodné pomůcky v PM vývoji tzv. „chodítko“ Dítě se zabaví, ale z hlediska PM vývoje zbytečné až škodlivé. Předčasná stimulace vertikalizace a bipedální lokomoce může fixovat nesprávné pohybové návyky 28 Nevhodné pomůcky v PM vývoji 29 Nevhodné pomůcky v PM vývoji Děti, které se neumí posadit samy, se neposazují! 30 Ze života… 31 9.10.2015 6 Vhodné pomůcky v PM vývoji Optimální: větší deka na zemi, pár zajímavých hraček 32 Vhodné pomůcky v PM vývoji Houpačka Wingbo od 1 měs. do 6 let vhodná při potížích s "pasením koníčků" podporuje správné držení těla cvičení rovnováhy a koordinace umožňuje samostatný pohyb dítěte vhodná také pro zdravotně postižené děti (hypotoniky, mentálně postižené, apatické a slabozraké děti) 33 Vhodné pomůcky v PM vývoji Nestabilní plochy: pomáhají normalizovat svalový tonus 34 Varovné příznaky v motorickém vývoji kojence • Od narození do 6 týdnů • dítě má v lehu hlavu vytrvale otočenou na jednu a tu samou stranu - predilekce • často výrazně zaklání hlavu, případně přitom propíná celé tělo do „luku“ • pohyb paží je nestejný, tj. jednou rukou dítě pohybuje nápadně více nebo častěji než tou druhou (DMO?) • velmi málo pohybuje dolními končetinami • kolena nezvedá stejně vysoko Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG. Vojta, V. (1993). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada – Avicenum. 1. české vydání 35 Varovné příznaky v motorickém vývoji kojence • 6 týdnů až 3 měsíce • v poloze na zádech: – převážně drží hlavu na jedné straně – při pohledu vpřed není v přímce osa těla a obličeje – lokty rukou nejsou stejně daleko od těla – velmi málo zvedá nohy – při zvedání nohou nejsou kolena stejně vysoko – při zvedání nohou se nadzvedá převážně jedna strana zadečku • v poloze na břiše: – není schopno zvednout hlavu – lokty nejsou stejně (symetricky) položené – padá na jedno rameno – na jedné straně se odchyluje tříslo od podložky, zadek se naklání na jednu stranu Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG. Vojta, V. (1993). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada – Avicenum. 1. české vydání 36 Varovné příznaky v motorickém vývoji kojence 6 měsíců až 9 měsíců • v poloze na zádech: – nechytá si obě nohy – chytne si obě nohy, ale v této pozici se neudrží (není stabilní, přepadává) – při přetočení se jedna ruka zůstává pod tělem • v poloze na břiše: – plazí se pouze přitahováním jedné ruky – při plazení se přitahuje oběma rukama současně, nohy jsou natažené (ne jako „ještěrka“, ale jako „píďalka“) – při plazení krčí stále stejnou nohu, pohyb není symetrický – jakmile se dostane na „čtyři“, stále padá na stejnou stranu Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG. Vojta, V. (1993). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada – Avicenum. 1. české vydání 37 9.10.2015 7 Varovné příznaky v motorickém vývoji kojence 9 měsíců až 12 měsíců • dítě neleze • dítě neleze a už si stoupá (staví se na nohy) • z lezení se nepřetočí do sedu • z lezení se posadí pohybem vzad a sedá mezi paty • sedí s výrazně ohnutými zády (má hrudní kyfozu) • vstává přitažením za ruce přes nárty nohou • vstává stále přitažením za ruku a nakročením stejné nohy, druhou pouze přitahuje • nedokáže vzpřímený klek na obou kolenou • neudělá správný dřep s nohama na plných chodidlech Kleplová, V. (2006). Našemu sluníčku, buď fit od narození po školu. Olomouc: ANAG. Vojta, V. (1993). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada – Avicenum. 1. české vydání 38