Péče o žáky s SPU Legislativa oMetodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24 Vymezení SPU oDílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání výukových dovedností, anebo v souhře těchto schopností a funkcí při inteligenci alespoň v mezích širší normy. oOslabení: nkognitivní funkce (zrakové a sluchové vnímání) nmotorické funkce (hrubá, jemná motorika) npamětní funkce (zraková, sluchová, motorická) nřečové funkce (vyjadřování, výslovnost) nv součinnosti a integraci těchto funkcí Dělení SPU odyslexie (porucha čtení a psaní) odysortografie (porucha pravopisu) odysgrafie (porucha psaní) odyskalkulie (porucha počítání) odyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů) ndysmúzie (ztrátu smyslu pro hudbu) ndyspinxie (porucha kreslení) Jak diagnostikujeme SPU? nNepřímé zdroje diagnostických informací oRozhovor s rodiči (obtíže, dovednosti, jak se učilo říkanky, jak se doma připravuje do školy, jak diktují diktát? J) oRozhovor s učitelem (učitelovy postřehy o práci dítěte, co už všechno vyzkoušel, co funguje, …) oRozhovor s dítětem (jak řešilo úkol, jak si vysvětluje, že mu to ne/jde?) o Přímé zdroje diagnostických informací oPoměr verbální a názorové složky intelektu oHodnocení výkonu čtení nRychlost čtení nPorozumění textu nAnalýza chyb nChování dítěte při čtení nPoměr intelektového výkonu a výkonu čtení oHodnocení písemných prací nAnalýza chyb oVyšetření sluchové analýzy, syntézy a diferenciace oZraková percepce tvarů oLateralita oVnímání prostorové orientace oOblast auditivní – reprodukce rytmu oPaměť o n Formy péče o děti s SPÚ oNejlehčí formy poruch: ndítě dochází do kmenové školy (hodnocení dle platných metodických pokynů MŠMT) oStředně těžké poruchy: nintegrace: ospecializované třídy odyslektický asistent oambulantní náprava (SPC, PPP, kliničtí psychologové) oNejtěžší případy: nambulance dětských psychiatrií nhospitalizace (intenzivní pedagogická terapie podpořená psychoterapií) n n Systém péče na ZŠ oVe třídě je žák, který má potíže, odpovídající projevům specifických poruch učení: oUčitel uvědomí o této skutečnosti školního speciálního pedagoga. oŠkolní spec. pedagog (nebo školní psycholog) po domluvě s rodiči žáka vyšetří žáka (provede diagnostiku SPU) nebo rodiče navštíví poradenské zařízení (PPP), které provede diagnostiku SPU. oS výsledkem vyšetření jsou seznámeni rodiče a třídní učitel. Na schůzce, kterou iniciuje školní speciální pedagog se všichni zúčastnění domluví na způsobu nápravy a pedagogických a výchovných postupech včetně hodnocení, vhodných pro konkrétního žáka a jeho obtíže. oŽák je dle možnosti zařazen do skupinky speciálně pedagogické nápravné péče v rámci vyučování, kde pracujeme na reedukaci SPU. oRodičům jsou doporučeny pomůcky a metodický návod, jak s dítětem pracovat doma. o Systém péče na ZŠ oŽák byl vyšetřen v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP) a byla mu diagnostikována porucha učení: o Učitel uvědomí o této skutečnosti všechny vyučující žáka a školního speciálního pedagoga. oŠkolní speciální pedagog pozve rodiče a třídního učitele (případně i další vyučující a školního psychologa) na schůzku nad zprávou z vyšetření. Domluví se na postupech práce se žákem ve škole a v domácím prostředí, na formě zadávání úkolů, na způsobu hodnocení, motivace atd., podle doporučení PPP a specifických potřeb žáka. oŽák je dle možnosti zařazen do skupinky speciálně pedagogické nápravné péče v rámci vyučování, kde pracujeme na reedukaci SPU. oRodičům jsou doporučeny pomůcky a metodický návod, jak s dítětem pracovat doma o Poruchy sluchové analýzy a syntézy řeči oDítě není schopno rozložit slovo na hlásky, což je základní předpoklad pro psaní diktátů. oDítě není schopné skládat hlásky do slabik, ačkoliv zná všechny písmena abecedy (m a – má jinou zvukovou podobu než ma) oDítě není schopné rozložit větu na jednotlivá slova (tatínekšelven) oObtíže v určování hranic slov v písmu (nastole, vokně, hrajemesi) oVynechává písmena, slabiky a slova (neumí si rozložit slovo na hlásky) oPřidává písmena, zvláště samohlásky (např. smrak) oZáměny znělých a neznělých hlásek (např. holup) oPřesmykování slabik (klas – lkas, doma – mado) Poruchy sluchové diferenciace řeči oRozlišování i – y ve slabikách d, t, n (ve vyšších ročnících při pravopisu vzorů podstatných jmen páni-pány, přídavných jmen mladý-mladí) – nelze naučit nazpaměť jako měkké a tvrdé souhlásky, ale musí je rozlišovat pouze sluchem oNedokáže rozlišit délku samohlásky – vynechává diakritiku – někdy mylně považováno za nepozornost! oChyby plynoucí z poruch řeči (švešky, kláva) Poruchy zrakové percepce oRozlišování barev a tvarů oZraková diferenciace oZraková analýza a syntéza oZraková paměť oRozlišování figura – pozadí oRozlišování reverzních figur Proč se věnovat dětem s SPU? Obtíže v učení Mezery v učivu Neúspěch, selhání Smýšlení o dítěti, předsudky Ztráta sebedůvěry Obranné a vyhýbavé mechanismy, bariéry Jak rozvíjíme sluchové vnímání oCvičení zadáváme převážně ústně tzn. děti nikde nevidí slovo, větu, text napsané oCvičení můžeme zařazovat i jako krátké rozehřívací aktivity několikrát v průběhu vyučování oDěti z cvičení neznámkujeme oOceňujeme snahu, jakýkoli tedy i malý posun o Nácvik naslouchání oNaslouchání spojené s porozuměním mluvené řeči nemusí být pro děti s poruchou učení samozřejmostí – snížená schopnost vnímat součastně mluvenou řeč a rozumět jí. oVýklad doprovázený názornými pomůckami, obrázky, manipulací s předmětem. oVolíme krátké, jasné a srozumitelné pokyny oPoznávání předmětů podle sluchu oUrčování délky zvuku oUrčování intenzity zvuku oPoznávání písní podle melodie oPoslech vyprávění o Sluchová paměť oZapamatování hlásek, slabik, slov, číslic oRozvíjení vět oZapamatování melodie Rozvíjení sluchové analýzy a syntézy oRozlišování slov ve větě nřekneme větu a děti mají určit počet slov, začínáme od krátkých vět k delším, postupně přidáváme předložky, zvratná zájmena) oRozkládání slova na slabiky nzačínáme otevřenými slabikami nnení pravidlem, že slabika má jen dvě písmena oUrčování první hlásky slov, která předříkáváme oUrčování poslední hlásky slova oZda a na jaké pozici se objevuje dohodnutá hláska (m – motýl, tam, pomoc, nebe) oSlovní kopaná Slova k nácviku analýzy podle obtížnosti 1.Sa, se, si 2.Tu, me, lo 3.Hůl, sůl 4.Syn, bos, lem 5.Mapa, nebe 6.Dále, zima 7.Kašel, válec 8.Pomalu 9. 9.Lyžovat 10.Hra, kra 11.Drak 12.Blána 13.Cukr 14.Lepidlo 15.Rozsudek 16. Slova k nácviku syntézy podle obtížnosti 1.Me, mu, ma 2.Po, na, ku 3.Náš, váš 4.Můj, ves, dům 5.Pata, nese 6.Hoří, pusa 7.Nápoj, jazyk 8.Topivo 9.Časopis 10.Dno, zlo 11.Ples 12.Brada 13.Vosk 14.Násadka 15.podpatek Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, popř. slov oNáprava sluchové analýzy, syntézy oPísemná a ústní analýza a syntéza slov nStředa s-t-ř-e-d-a nS-t-r-o-m strom oTvoření slov z přeházených písmen (dens) oPsaní na stroji nebo nápodoba psaní na stroji na klávesnici zobrazené na papíře Náprava sluchové analýzy, syntézy oVyhledávání slov s danou slabikou oUrčování stejných slabik ve slově (lesy, sype) oSkládání slov ze slabik (i přeházených, využití postřehovacích slabik) oTvoření nových slov záměnou slabik oObdoba s hláskou oTvoření nových slov přidáním, ubráním,záměnou hlásky oTvoření slov z pomíchaných písmen Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek oPři psaní porušit zásadu plynulého psaní a psát znaménka ihned (dítě většinou není schopno se vracet po napsání slova k doplnění znamének) oBzučák oJsou tato vymyšlená slova stejná? (Pis-pís) oGrafické znázorňování délky samohlásek oVyhledávání slov ke grafickému znázornění n(-oo příhoda, výlety, výprava) o o Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek oDoplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu (kr-vy s tel-tky se pasou n- louce) oPotrhávání dlouhých samohlásek v textu oTvoření vět se slovy, která se liší délkou (Míla – milá, dráha – drahá) oZapisují se pouze samohlásky, které dítě slyší (váhá – áá) Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni oTvrdé, měkké kostky oVyhledávání slov s danou slabikou oUrčování slabik ve slovech (začátek, konec, prostředek) oRozlišování, která se liší tvrdostí slabik oDoplňování slov do vět (Na stole (tyká-tiká budík) Hranice slov v písmu oStavebnice, různé prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami oVyznačování slov částmi stavebnice nebo písemně (maminka peče buchty OOO) oUrčování počtu slov ve větě oČtení slov s předložkami pomocí obrázku nUkážeme obrázek a žák spojuje zobrazený předmět s předložkami (na stole, pod stolem,…) Literatura oPokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál. Praha. oZelinková, O. (1994). Poruchy učení. Portál. Praha.