SOC119 Úvod do sociologie pro nesociology Povinné materiály z prezentací Sociologie jako vědecká disciplína SOC119 Úvod do sociologie pro nesociology 29. září 2015 Sociální a sociologický problém Peter L. Berger Sociologie vs. normativita Sociologie a modernita SOC 119 Úvod do sociologie pro nesociology, 6. října 2015 Jaká má sociologie být  nomotetická vs. idiografická věda  předmět vs. metoda  Émile Durkheim: předmětem sociologie jsou sociální fakta  Max Weber: metodou sociologie je porozumění významu (verstehende Soziologie) Émile Durkheim (1858-1917)  sociální fakta  nad-individuální, mají schopnost vyvíjet na jedince nátlak  utvářena v životě společnosti Max Weber (1864-1920)  rozumějící sociologie  jednání je sociální, je-li orientované na druhého  je nositelem významu  porozumění významu Jaká má sociologie být  komplexní věda  sociologie zkoumá otevřené systémy, zpětné vazby  modernita  Keller: sociologie nemohla vzniknout dříve, než problémy, kterými se zabývá  společným jmenovatelem sociologických problémů je zhroucení kontrolních mechanismů, které regulovaly společnost před příchodem průmyslové revoluce Sociologie a modernita I.  transformace společnosti  zámořské objevy/kolonialismus  průmyslové, politické, obchodní revoluce  generalizace trhu  Karl Polanyi: Velká transformace  Karl Marx: komodifikace Sociologie a modernita I.  Trh  urbanizace  rozpad tradičních vazeb  ústup od tradičních vysvětlujících modelů  vyvázání ze starých vazeb –-> nové vazby, nové identity  národy a nacionalismus  třídy a třídní vědomí  politické doktríny, ideologie Sociologie a modernita II.  osvícenský imperativ – dvě vize  platónská (Comte): věda o společnosti umožní poznání společenských mechanismů a na jeho základě správné fungování společnosti – hodnoty!  instrumentální (Weber): instrumentální racionalita, nehodnotící sociologie – hodnoty ne! Sociologie a modernita  sociologie se snaží pojmenovat procesy, které vytváří podstatu modernity a zachytit jejich fungování v různých kontextech  individualizace  abstrakce a generalizace společenských vztahů  funkční diferenciace subsystémů Simmel: Formální sociologie  Forma vs. obsah  móda, cizinec, svádění ...  sociologie = věda o sociálních formách R.K.Merton: Hodnoty, normy, sociální struktura SOC119 Úvod do sociologie pro nesociology, 20.října 2015 Nerovnost Lorenzova křivka Giniho koeficient Společnost jako subjektivní a objektivní realita Úvod do sociologie pro nesociology 3. listopadu 2015 Sociologie vědění  se zabývá vztahem mezi lidským myšlením a sociálním prostředím, v jehož rámci se toto myšlení utváří Sociologie vědění  Berger & Luckmann:  Sociální konstrukce reality (1966)  Každodenní vědění  Sociologie vědění = obecná sociologická teorie  Jak je možné, že se subjektivní významy stávají objektivními skutečnostmi? Kapitál, pole a sociální vztahy Úvod do sociologie pro nesociology 10. listopadu 2015 Bourdieu a strukturalismus  substancialismus vs. relacionismus  sociální prostor = prostor vztahů; prostor bez vztahů neexistuje Problém vkusu  Vysoký vkus  převaha formy nad obsahem  odtažitost, nepraktičnost, netělesnost  popření ekonomické nutnosti (hra!)  Nízký vkus  pěkné, užitečné a praktické věci  zaujetí, praktičnost  ekonomická nutnost Habitus  Systém dispozic  Shoda v objektivních a subjektivních dispozicích k určité sociální pozici  Habitusy utváří životní styl, definují sociální pozice (a jsou jimi definovány) Ulrich Beck: individualizace SOC119 Úvod do sociologie pro nesociology; 23. listopadu 2015 Individualizace • První fáze individualizace – stará individualizace (18.-20.století): vyvázání z předmoderních vazeb – rodina, třída, práce • Druhá fáze individualizace – nová individualizace (20.-21.století): vyvázání z moderních vazeb: třída, rodina, práce Jak se dělá sociologický výzkum SOC119 Úvod do sociologie pro nesociology 8.12.2015 Jak funguje sociologie Teorie Otázka Měření Závěr hypotézy operacionalizace indikátory výzkumná otázka interpretace zobecnění Kvantitativní a kvalitativní • Kvantitativní metody – Široký (ale plochý) záběr – Velký vzorek, snadné zobecnění – Tam, kde známe možné odpovědi • Kvalitativní metody – Hluboký (ale omezeně platný) záběr – Malý vzorek, detailní pochopení – Tam, kde nevíme, co očekávat Techniky výzkumu • Kvantitativní techniky – Dotazník – Obsahová analýza dokumentů • Kvalitativní techniky – pozorování – rozhovor – experiment – Diskurzivní analýza dokumentů Indukce a dedukce • Dedukce: – Teorie  hypotéza  pozorování  přijetí či zamítnutí hypotézy • Indukce: – Pozorování  nalezené pravidelnosti  předběžné závěry  teorie Reliabilita a validita • Reliabilita = výsledky jsou nezávislé na pozorovateli • Validita = výzkum měří to, co má