Krizová intervence Mgr. Eva Oujezská 25.11. 2015 Krize ¡Vyvrcholení děje, směřujícího k nutné a neodkladné změně, v němž se rozhoduje o její prospěšné či škodlivé povaze a důsledcích pro budoucnost Typy krizí ¡Situační ¡Z očekávaných životních změn – tranzitorní ¡Pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru ¡Vývojová ¡Pramenící z psychopatologie ¡ Krizová intervence ¡Práce s klientem v situaci, kterou on osobně prožívá jako zátěžovou, ohrožující a nepříznivou ¡Pomáhá zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání a zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování ¡Pracuje s klientovou minulostí a budoucností, jež bezprostředně souvisí s jeho krizí ¡Podpora klienta v jeho kompetencí řešit problém tak, aby dokázal aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly Formy krizové intervence ¡Ambulantní ¡Hospitalizace na krizovém lůžku, v krizovém centru ¡Terénní a mobilní služby ¡Telefonická intervence ¡Internetová intervence Principy krizové intervence ¡Okamžitá pomoc ¡Snadná dosažitelnost ¡Kontinuita ¡Přijetí omezení ¡Aktivita, direktivnost ¡Zaměření na vznik situace ¡Zaměření na systém ¡Prevence zhoršování situace ¡ ¡ Cíle krizové intervence ¡Usnadnit komunikaci ¡Umožnit správný odhad problému ¡Pomoci při vyjadřování emocí ¡Navrátit sebedůvěru ¡Mobilizovat podporu ¡Podpořit účelná řešení problému ¡Stabilizovat Fáze krizové intervence 1. ¡ 1.Úvodní fáze 2.Práce s klientem a jeho příběhem 3.Závěrečná fáze 1. Úvodní fáze KI ¡Příprava rámce – představení se ¡Kontrakt – časový rámec, anonymita, placení… ¡Zajištění klientova bezpečí a stabilizace tělesných potřeb – kapesníčky, WC, tekutiny, zařízení místnosti… ¡První odhad situace ¡Reflexe emocí ¡ 2. Práce s klientem a jeho příběhem ¡Popis situace, symptomy ¡Posouzení faktorů předcházejících krizi ¡Posouzení kdo je v krizi ¡Posouzení duševního stavu ¡Klientova zakázka a práce s ní ¡Katastrofický scénář ¡Osobní zranitelnost ¡Vyrovnávací strategie a předkrizové fungování ¡Komunikační dovednosti ¡Sociální podpůrný systém ¡Sebevražedné myšlenky 3. Závěrečná fáze ¡Shrnutí ¡Dohoda do budoucnosti nebo ukončení spolupráce Krizová intervence u obětí DN ¡ ¡V aktuálně hrozící nebo probíhající násilné situaci ¡Ve fázi přípravy odchodu ze vztahu ¡Ve fázi opuštění partnera Krizová intervence v případě hrozícího nebo probíhajícího násilí ¡Důvěřovat ¡Nehodnotit ¡Akceptovat reakce klienta – normální reakce na nenormální situaci ¡Zajistit bezpečí oběti a její ochranu ¡Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu – ovládání pocitů, samostatnost, schopnost řešit, kontrola nad vlastním životem, podporovat sebedůvěru ¡Sestavení plánů směřující ke změně ¡Bezpečnostní plán ¡ Praktické doporučení v případě napadení: ¡ ¡Volejte o pomoc ¡Otevřete dveře či okna ¡Volejte policii, lékaře ¡Poučte děti, jak se chovat, co dělat ¡Mějte promyšlenou únikovou cestu ¡Mějte u sebe funkční mobil Krizová intervence ve fázi zvažování odchodu ¡ ¡Navázání kontaktu ¡Vyslechnout s porozuměním, bez hodnocení a obviňování ¡Pomoci se vyznat v situaci a hledat vhodné řešeni a perspektivy ¡Dát malé úkoly a podpořit aktivitu klienta ¡Celková podpora klienta a jeho sebevědomí ¡Nesnažit se nutit klienta k rozhodnutí ¡Vytvořit bezpečnostní plán ¡Doporučit kontaktovat policii a lékaře ¡Sbírat důkazy ¡ Krizová intervence ve fázi opouštění partnera ¡Platí stejné principy jako v ostatních případech ¡Poskytnout sociálně právní poradenství ¡Poskytnout informace o vykázání a možnosti spolupráce s policií ¡Pomoci zajistit ubytování – azyl, podnájem… ¡Pomoci zajistit finanční prostředky Shrnutí: 1.Důvěřovat oběti 2.Naslouchat oběti, být vnímavý, nenutit k detailům, podpora projevu emocí 3.K ničemu nenutit – nechat rozhodnutí na oběti 4.Zdůraznit, že oběť není příčinou jednání pachatele a nenese za ně žádnou odpovědnost 5.Nehledejte příčinu násilí Shrnutí ¡6. Nic nevyčítejte ¡7. Nepodmiňujte svoji pomoc nutným odchodem ze vztahu ¡8. Myslet na ochranu dětí ¡9. Poskytnout informace o dostupné pomoci a informace o domácím násilí vůbec ¡10. Myslet na bezpečnost oběti