Principy poradenství obětem domácího násilí Mgr. Jitka Čechová Poradenství ¡ ¡Základním principem je pomoci klientovi při posuzování vlastních možností a při jeho rozhodování o řešení problému, a to na základě informací získaných ze služeb poskytnutých či zprostředkovaných poradcem. Řešení hledají společně. Základní rámec ¡ • klient ¡(PSTP, struktura osobnosti, aktuální situace, očekávání…) • • pracovník ¡(osobní situace, profesionální angažovanost, očekávání, osobnost …) • • vztah ¡(limity, bezpečí, ohrožení, důvěra, význam vztahu u traumatizovaných osob) ¡ ¡ Kontaktují nás… •Osoby ohrožené domácím násilím •Rodinní příslušníci, přátelé •Instituce, novináři •Agresoři • Časté zakázky… •Informace („jen“ se zorientovat) •Podpora (těch, co situaci řeší, nebo ji chtějí „jen“ přežít v daném stavu…) •TO, bezpečný odchod, rozvod, péče o děti •Socioterapie ¡ ¡ ¡ Časté otázky obětí… §volat policii X nevolat (otázky studu, ohrožení života…) §vyhledat lékařskou pomoc X nevyhledat (v zásadě platí vyhledat lékařskou pomoc, důkazy nemusí použít, ale má je pro případ potřeby k dispozici) §odejít X zůstat (otázka bezpečnosti a sociálního zajištění) resp. rozvést se X zachovat rodinu (zde hrají velkou roli přesvědčení, předsudky, víra, strach) §je doma pro děti lepší takovýto táta nebo žádný táta? (reflektování výchovného vlivu, který je významný; vysvětlení, že odchod neznamená odloučení dětí od otce..) §jak s dětmi komunikovat o tom, co se děje? (otázka přiměřené komunikace a navázání na dětské psychology) §když udělám to a to… jak se zachová? Proč se ke mně tak chová? (snaha pochopit motivy jednání agresora, zvolit správný postup řešení) §a další… Postupy práce s obětí DN §odhad nebezpečnosti §bezpečnostní plán §vnímavost na kontrolu a moc §vědomí problematiky traumatu §krizová intervence §zásady aktivního naslouchání §práce s časem §interdisciplinární spolupráce Postupy práce s obětí DN §Zaměřujeme se na otázku § •Dětí •Financí (dluhy, sociální dávky, příjmy…) •Bydlení •Sociální sítě a podpůrných subjektů •Institucí § § Základní model poradenství ¡1) Naslouchání ¡2) Informování ¡3) Ulehčování ¡4) Navracení sebedůvěry ¡ ¡ ¡Navracení sebedůvěry – ten, kdo oběť zneužívá, činí tak prostřednictvím hrozeb, hrubé síly a vynucování, čímž jí subjektivně odejme všechna práva. ¡Navrácení sebedůvěry oběti umožňuje, aby se považovala za silnou osobnost, která je schopná se aktivně podílet na ukončení násilí a zabezpečení bezpečného života. ¡ ¡ ¡ Jak postupovat? ¡Využívejte technik aktivního naslouchání, respektujete zakázku, mapujte životní situaci. ¡ ¡Zjistěte kde se klient nachází, kam směřuje a jak se tam dostane. ¡ ¡Poskytněte mu klid a svou vlastní odbornost. ¡ …podrobněji viz další snímek ¡ Na co se zaměřit z hlediska řešení životní situace 1)Poskytnout oběti možnost o násilí mluvit a získat potřebné informace pro poradenství (jaké formy – konkrétní podoby násilí, jaká frekvence, intenzita, co bylo nejnebezpečnější, čeho je partner schopen…) Odhad nebezpečnosti!!! Pozor na vtíravé dotazy!!! 2)Poskytnout oběti možnost mluvit o životní situaci (co zažívá, co ji trápí, situace dětí, co očekává, co již pro řešení udělala, co pomáhalo, čeho se obává…), porozumění 3)Podpořit oběť v kontaktování sociální sítě. Poskytnout oběti informace o možnostech pomoci – předání konkrétních adres (azylové domy, jiné formy pomoci, lékařská pomoc, policie) 4)Zjistit jestli je ona i příslušní rodinní příslušníci v bezpečí (udělat opatření, které zvýší její bezpečnost, bezpečnostní plán, plán útěku) 5)Informovat oběť o jejích právech (vykázání, podat oznámení o trestném činu, právní procedury..), případně tyto kroky s ní podstoupit, je-li to nutné. 6)Poukázat na možnost dalších služeb – předat kontakty ¡ ¡ • V kontaktu je dobré se věnovat tomu…. •Co se stalo •Současné pocity a jejich vývoj •Zkušenosti s podobnou situací v minulosti •Pozitivní prvky v současné krizi •Katastrofický scénář •Sebevražedné úvahy • •Potřeby místa, limitu, bezpečí, podpory…. • •Naslouchejte. Nechte ji mluvit. Jestliže něčemu nerozumíte zeptejte se. Dávejte dost času. •Nelitujte, nevyčítejte, neodsuzujete a nehodnoťte. •Pomožte hledat řešení. Poskytněte informace! •Utvrďte ji v tom, že nikdo nemá právo týrat druhého člověka! •Vysvětlete, že v „tom“ není sama. •Nabízejte, nenuťte a nepodmiňujte. •Projevte důvěru Přístup k oběti DN • Přístup k oběti DN •Zacházejte opatrně s mocí a časem •Zachovejte si neutralitu a nasazení •Zachovejte si pochopení a empatii •Budujte důvěru •Veďte ji k svépomoci, prosazení práva na sebeurčení, obnovení a znovuvytvoření vztahů. Posilujte její osobnost •Malé kroky, zaměření na blízkou budoucnost •Katastrofický scénář Vyrovnávací strategie: kontakt s pocity, sdílení a sdělování, dobrý kontakt s tělem, kontakt s potřebami, vědomí hranic, orientace v situaci, schopnost využít starší zkušenosti své a blízkých či komunity, rituály… • Bezpečnostní plán •Jak Vám mohu pomoci? •Co potřebujete pro své bezpečí? •Co jste dělala v minulosti? Možné situace: •Žije odděleně •Plánuje odchod či utíká •Zůstává s pachatelem Bezpečnostní plán Na co nezapomenout: •Bezpečí dětí (bydlení, škola, školka…) •Bezpečí její (bydlení, práce, azyl,přátelé..) •Zajištění bytu •Dohoda se sousedy •Dostupnost telefonu •Únikové cesty •Identifikace nebezpečných míst •Nalezení kompetentní pomoci • Bezpečnostní balíček •Oblečení pro ni a děti, pohodlné a potřebné věci •Peníze/kreditní karty •Náhradní klíče od domu a auta •Nějaké hračky pro děti •Léky a lékařské předpisy •finance •Telefonní čísla a adresy rodiny, přátel, institucí •Oficiální dokumenty týkající se dětí, manželství, majetku, sociálky, pojištění, soudní rozhodnutí… •Uložení BB na bezpečném místě Sociální síť •Azylové domy •Policie •Zdravotnická zařízení •OSPOD •Neziskové organizace poskytující poradenství •Právníci •Psychologové, manželské poradny •Občanské poradny •Krizová centra •… Závěrem ¡Základní informace o tom „čeho se vyvarovat a co naopak říci“ také naleznete ve speciálních novinách „Nechceme se bát“ – článek Nebuďme lhostejní ¡ §Respektujte zakázku klienta §Strukturujte, ale nechávejte dostatečný prostor pro vyjádření §Nedávejte rychlé a neuvážené rady §Neslibujte a planě neutěšujte §Více naslouchejte, nežli mluvte §Naslouchejte nejen faktům, ale i emocím §Nevnucujte klientovi vlastní řešení, ale sdělte názor (citlivě) §Neměňte téma, když je o čem mluvit – nechte ji domluvit §Ptejte se klienta na upřesnění §Ptejte se neobviňujícím způsobem §Neskákejte klientovi do řeči §Respektujte klientův čas §Mluvte srozumitelně §Nehromaďte otázky §Pozor na obviňující otázky, výčitky, podmiňování pomoci… §Nedělejte teatrální gesta např.: Proboha… §Vymezte si pro práci s klientem jasný prostor (místo, informace, vědomí služeb,…) §Buďte si vědomi vlastních možností – pracujte na svých slepých místech. §Pracujte s časem a v čase. §Volte metodu malých kroků. §Myslete na to, že sféru možností otevíráte svými dovednostmi. §Pracujte se svojí bezmocí a agresivitou. §Mějte na paměti, že nenesete zodpovědnost za její/jeho situaci; pocity;konečné rozhodnutí. §Nesete zodpovědnost za kvalitu poskytnuté služby. §Zajistěte si situaci tak, abyste se cítili dobře (samozřejmě s ohledem na klienta a kolegy). §Absolvujte supervize, intervize. §Aktivně pracujte s vyhořením…pečujte o sebe. ¡