Evaluační plán šablona Evaluační plán (EP) stanovuje základní postupy hodnocení průběhu sociální inovace (inovačního řešení) podpořené ve výzvě. EP vytváří realizátor projektu v úzké spolupráci se zúčastněnými inovačními aktéry (tvůrci a uživateli inovace). Partnerem procesu evaluace je inovační konzultant a zástupce poskytovatele podpory. EP zčásti vychází z již dostupných informací o inovačním řešení (zejména projektové dokumentace), zčásti formuluje předpoklady o jeho budoucím průběhu, které se budou postupně zpřesňovat nebo korigovat. Evaluace inovačních řešení ve výzvě představuje především zdroj a způsob učení pro všechny zúčastněné subjekty (stakeholdery) v rámci samotného projektu (zlepšení kvality realizace) a pro maximální využití získaných poznatků v dalších aplikacích (šíření, upscaling, systémová změna). EP plán sleduje čtyři základní aspekty evaluace: (1) Identifikaci výchozího stavu, který má být změněn, (2) Cestu změny, které má být dosaženo, (3) Přínos změny a její prokázání, (4) Předpoklady navazujícího využití inovace. Je třeba zdůraznit, že vypovídací schopnost evaluace vyžaduje co nejpřesnější zachycení průběhu inovačního řešení, a to včetně případného inovačního neúspěchu. Na druhou stranu pouze prokázaný přínos inovačního řešení (měřitelný sociální impakt) je možno považovat za rozhodující kritérium jeho úspěšnosti. Evaluační plán je zpracováván v počáteční fázi realizace projektu. Musí dostatečně přesně odrážet projektová specifika a zároveň obsahovat informace, které umožní srovnání inovačního řešení v rámci stávajících i budoucích programů podpory a v databázích dobré praxe (včetně mezinárodního srovnání). Specifika projektu ovlivňují také formu evaluace. Základním předpokladem je její průběžnost, kdy jsou zaznamenávány všechny nové informace nebo korekce v jednotlivých položkách EP. Řešitel má možnost konzultací k EP s přiděleným zpravodajem projektu dle potřeby. Vedle průběžné evaluace zaznamenávající inkrementální změny je možné také stanovit významnější milníky projektového řešení např. s dílčí oponenturou (v závislosti na délce a komplexnosti inovačního řešení). Na konci projektové podpory je vždy zpracována závěrečná evaluační zpráva (EZ), která prochází nezávislou vnější oponenturou. EZ zahrnuje nejen hodnocení úspěšnosti podpořeného inovačního řešení ale také předpoklady pro jeho navazující využití, případně časový horizont pro maximalizaci prokazatelného impaktu inovace (obvykle minimálně 3 roky). Formulář EP nesmí být nijak měněn (pokud to není výslovně uvedeno). Je možné pouze do textu vpisovat požadované informace. I. Charakteristiky projektu sociální inovace Údaje v této části slouží k identifikaci základních charakteristik inovačního projektu, které umožní jeho srovnatelnost s ostatními podpořenými projekty v rámci stávajících a budoucích programů podpory v České republice i v zahraničí. (a) Název projektu: (b) Identifikační číslo: Nechte nevyplněné (c) Cíle projektu: Shrnutí (anotace) klíčových cílů a kroků inovačního řešení Cílem projektu je řešení problému A prostřednictvím nástroje B a tím dosažení výsledku C pro cílovou skupinu D. Popište cíle projektu: Dílčí kroky (aktivity/výstupy) k dosažení cíle: (1) (2) (3) (4) Poznámka: Formulujte cíl projektu tak, aby obsahoval všechny zásadní informace. Projekt tedy např. musí řešit identifikovaný problém (sociální potřebu), musí dosáhnout výsledek, který změní život cílové skupiny a tím sníží nároky na podporu z veřejných zdrojů (např. podporu v nezaměstnanosti). Dílčí kroky formulujte konkrétně a zahrňte pouze ty, které jsou klíčové pro dosažení cílů projektu (neuvádějte tedy administrativní a další podpůrné aktivity). (d) Cílové skupiny: Co nejpodrobnější specifikace uživatelů a tvůrců inovace a dalších inovačních aktérů Tvůrci inovace Název Role při řešení Spolutvůrci inovace (pokud nejsou, nevyplňovat) Název Role při řešení Uživatelé inovace (klienti programu) Název Role při řešení Další aktéři Název Role při řešení Poznámka: Název inovačních aktérů konkretizujte co nejpřesněji. Role při řešení charakterizuje pozici v projektu (např. příjemce podpory) a hlavní inovační aktivitu (např. školení CS). Pokud stejný stakeholder vystupuje jako spolu/tvůrce i uživatel inovace (např. vzdělávání nebo slaďování práce a rodiny na organizační úrovni), objasněte v komentáři. (e) Komentář: