Příloha 4 Struktura rozhovoru: 1. Údaje o pracovníkovi a. pracovní zařazení (Jakou pracovní funkci vykonáváte?Na jakém oddělení pracujete?) b. účast v programech (Jaké služby poskytujete, v jakých programech pracujete) b. pohlaví c. věk d. profesní kvalifikace ( nejvyšší dosažený stupeň vzdělání, postgraduální kurzy, školení a vzdělávání, vzdělávání organizované MPSV ČR) e. délka pracovní zkušenosti (na UP celkově, na současné pracovní pozici v UP) f. počet klientů v registraci g. počet řešených klientů za týden 2. Postoje ke klientovi a. S jakými typy klientů se při práci setkáváte ? (zaznamenává se variabilita typů a obsah typizací; sledují se formálně předepsané typy i neformální,např. spolupracující a nespolupracující, aktivní a pasivní, vychytralí, depresivní, cílevědomí klienti ) b. Podle jakých kritérií klienty rozlišujete ? (např. projevuje zájem o práci, je schopen doložit hledání práce, když se zeptám, co nového, řekne nic.) c. K čemu toto rozlišení slouží? d. Podle jakých hledisek jsou klienti vybírání do programů APZ ? (zaznamenejte jednotlivě SUPM, VPP, Rekvalifikace, Absolv.místa, IAP atd.) e. Jací klienti jsou vybíráni pro poradenské služby UP ? f. Jací klienti UP jsou v nejobtížnější životní situaci ? Jak přistupujete k těmto klientům? g. Na základě čeho k Vám získává klient důvěru, že mu chcete pomoci ? (Možná odpověď „nevím“, „o tom musím déle přemýšlet“. Zaznamenejte i délku reakce na otázku.) 3. Postoje k službám zaměstnanosti na UP a. Jaký je podle vás celkový dopad služeb zaměstnanosti na trh práce ve vašem okrese? (např. podporují vznik stabilních zaměstnání, regulují trh práce, udržují klienty dlouho v nezaměstnanosti, burcují a aktivizují klienty, aby si sami hledali zaměstnání, dochází ke zneužití dávek, podařilo se umístit v minulém roce 160 dlouhodobě nezaměstnaných) b. Která ze služeb zaměstnanosti na UP je podle Vás v regionu nejužitečnější a proč? c. V čem vidíte smysl jednotlivých služeb a programů, na kterých se podílíte? * zprostředkování práce a jeho administrace * pracovní příprava a trénink, rekvalifikace * SUPM a VPP * programy pro mládež, absolventská místa, * Individuální akční plány (První příležitost, Nový start) * programy pro handicapované (Ptát se a zaznamenat odpovědi samostatně pro uvedené typy služeb. Je možná odpověď: „nevím, to bych si musela rozmyslet“ apod.) d. Při jednání s klienty se dostáváte do různých pracovních situací, ve kterých se proměňuje také představa pracovního úspěchu. Co vše považujete při své práci za úspěch? ( zaznamenejte více variant úspěchu, motivujte k prezentaci více představ úspěšné práce s klientem) e. Kdo nebo co kromě Vás a klientů ovlivňuje úspěšnost Vašeho jednání s klienty? 4. Spolupráce mezi pracovníky UP a. S kým nejčastěji spolupracujete při poskytování služeb? Seřaďte je podle intenzity pracovních kontaktů. (např. zprostředkovatelky práce, kolegové poskytující specifické poradenské služby, referenti APZ školící zařízení, pí Nováková s APZ, starostové obcí atd.) V případě nutnosti požadujte informace o spolupráci s externisty. c. V čem vidíte možnosti zlepšení spolupráce s kolegy a dalšími spolupracovníky? 5. Typologie front line pracovníků a. Zhodnoťte prosím smysl vaší práce při nabídce a zprostředkování pracovních míst nezaměstnaným. (Zaznamenejte vědomí důležitosti, bezvýznamnosti či rozporuplnosti front-line pracovníků v systému veřejných služeb zaměstnanosti.) b. Popište různé přístupy vašich kolegů ( na oddělení) ke klientům. (např. řeší jejich problémy, dodržují především určené pracovní postupy, postupují podle okolností spíše individuálně, někteří mají tendenci trestat klienty za nedodržení podmínek spolupráce) c. Jaké máte pocity při jednání s klienty? 6. Problémy při poskytování služeb na UP a. Jak hodnotíte systém služeb zaměstnanosti uplatňovaný na úřadech práce? V čem je podle vás dobrý a kde vidíte možnosti jeho zlepšení? (Pokud je potřebné, motivujte také k popisu negativních stránek.) b. Kdo je pro Vás v pracovním životě největší autoritou? Máte někoho, na koho se v případě pracovních problémů můžete s důvěrou obrátit o radu nebo o jiný druh pomoci? ( Zaznamenat také, kde je tento pracovní vzor či autorita: na oddělení, na UP, mimo UP) c. Jaké máte problémy při jednání s klienty? Jak často se do takových situací dostáváte? (Zaznamenejte více problematických stavů či situací, motivujte k odpovědi.) 7. Postoje k diferencovanému poskytování služeb a. V čem spatřujete smysl individuálního přístupu ke klientům na úřadu práce? c. Jakému typu klientů byste byl(a) ochotný (á) věnovat individuálnější péči a jakým ne? d. Jak je možné podle vás zkvalitnit individuální přístup ke klientům?