Nábor • Mgr. Andrea Drdáková Nábor vs. výběr • Nábor- činnost, která má zajistit, aby volná pracovní místa v organizaci přilákala dostatečné množství odpovídajících uchazečů o tato místa, a to s přiměřenými náklady a v žádoucím termínu. • • • Výběr– cílem je rozpoznat, který z uchazečů o zaměstnání bude pravděpodobně nejlépe vyhovovat požadavkům obsazovaného místa a vykazovat pracovní chování, jaké pracovní místo, pracovní skupina a organizace vyžadují. (Koubek, 2002) Mentální mapa náborového procesu Zdroj: Foot, Hook, 2011 Kroky náborového procesu 1.Identifikace potřeby získávání pracovníků 2.Popis a specifikace obsazovaného pracovního místa 3.Zvážení alternativ 4.Výběr charakteristik PPM, SP, KM, na kterých založíme získávání pracovníků 5.Identifikace potenciálních zdrojů uchazečů 6.Volba metod získávání pracovníků 7.Volba dokumentů a informací požadovaných od uchazečů 8.Formulace nabídky zaměstnání 9.Uveřejnění nabídky zaměstnání 10.Shromažďování dokumentů a informací od uchazečů a jednání s nimi 11.Předvýběr Dokumenty podporující proces náboru •Popis pracovní pozice •Specifikace pracovního místa/ kvalifikační profil •Kompetenční model • Analýza pracovních míst •Pokytuje obraz práce na pracovním místě a tím vytváří i •představu o pracovníkovi, který by měl na pracovním místě •pracovat. • • -poskytuje informace k tvorbě popisu a specifikace pracovního místa - -důležitost informací, které jsou zjišťovány, se pozměňuje • podle typu práce Popis pracovního místa •Jaké informace by měl obsahovat? -název pracovního místa/ funkce -vztahy nadřízenosti/ podřízenosti -cíl práce -rozhodující typy pracovních úkolů, za co je pracovník odpovědný -pracovní podmínky • •Další možné informace -místo výkonu práce -platové podmínky -kontakty -možnost výcviku a vzdělávání - - • •Využití v procesu náboru • -poskytuje základní informace o práci na daném místě, o jeho postavení v organizační struktuře, o podmínkách na daném místě - -podklad pro tvorbu inzerátu, nabídky práce - -podklad pro tvorbu specifikace pracovního místa/ kvalifikačního profilu Specifikace pracovního místa/ kvalifikační profil •Jaké informace by měl obsahovat? • -dosažené školní vzdělání -odborné a další vzdělání -jazykové předpoklady -zkušenosti -délka praxe -specifické znalosti a dovednosti -fyzické předpoklady -další požadavky – - - • •Využití v procesu náboru • -poskytuje základní informace o požadavcích na znalosti, dovednosti, kvalifikaci a osobnost pracovníka na určitém pracovním místě- minimální standard vyžadovaný pro výkon dané práce - -Podklad pro tvorbu inzerátu, nabídky práce - Kompetenční modely- využití v procesu náboru • -popisuje konkrétní kombinaci vědomostí, dovedností a dalších charakteristik osobnosti, které jsou potřebné k efektivnímu plnění úkolů v organizaci- vysoký výkon - -podklad pro tvorbu specifikace pracovního místa/ kvalifikačního profilu - -podklad pro tvorbu inzerátu, nabídky práce - Ukázka kompetenčního modelu Zdroj: Kubeš, Spillerová, Kurnický, 2004 Formulace inzerátu • • • •Jaké informace by měl dobrý inzerát obsahovat ? • • Jaké informace by měl dobrý inzerát obsahovat? -Název organizace a charakteristiku činnosti organizace -Název práce a stručný popis práce -Příležitosti a výzvy -Požadavky na pracovníka- vzdělání, kvalifikaci, praxi a další schopnosti a vlastnosti uchazeče -Pracovní podmínky -Místo výkonu práce -Mzda a benefity -Dokumenty požadované od uchazeče -Pokyn pro uchazeče, jak, kde a dokdy by se měl o zaměstnání ucházet - • Použitá literatura •Armstrong, M. 2007. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada •Foot, M., Hook,C. 2011. Introducing Human Resource Management. Prentice Hall •Kocianová, R. 2010. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada •Koubek, J. 2002. Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press